Toon posts:

[Athlon XP 2600+] CPU wordt elke maand weer wat warmer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ASUS A7N8X-X moederbordje met daarop een Athlon XP 2600+ CPU geklokt op 2200MHz met een FSB van 200MHz en een multiplier van 11 en een vcore van 1,775 volt.

Probleem:
Dit systeem draait nu zo'n 9 maanden op deze snelheid zonder enige stabiliteitsproblemen. In het begin werd de CPU stressed zo rond de 65 graden, prima temperatuur voor een overklokte Athlon met een klein (silent) luchtkoelertje erop. Het rare is dat de temperatuur heel langzaam omhoog lijkt te gaan. Elke maand wordt ie weer een graadje warmer ongeveer. Op dit moment wordt ie zelfs 77 graden stressed, met de nodige instabiliteitsproblemen van dien.

Waar ik al naar heb gekeken:
-Fannetje op CPU koeler doet het nog prima en is ook nog prima gemonteerd.
-De kamertemperatuur is nog altijd even hoog en de kast temp nog altijd rond de 30 graden, vanaf het begin tot nu.
-Ik heb verder helemaal NIETS veranderd aan dit systeem dus zaken als airflow kan het niet aan liggen.

Mijn vraag(en):
Is dit een vaker voorkomend probleem? Duidt dit op een stervende CPU? Andere suggesties?

Alvast bedankt!!!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hmmm, wat voor koelpasta zit er op je CPU/cooler? Mijn theorie zou zijn dat je koelpasta op een of andere manier brak begint te worden. En dat kan erg langzaam gaan.. en brakke koelpasta -> hogere temps :)

C:\>_

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-02 16:58
Uhh misschien is het probleem wel dat het elke maand ook warmer word?

Verwijderd

Topicstarter
Vinnie schreef op 17 mei 2004 @ 23:28:
Hmmm, wat voor koelpasta zit er op je CPU/cooler? Mijn theorie zou zijn dat je koelpasta op een of andere manier brak begint te worden. En dat kan erg langzaam gaan.. en brakke koelpasta -> hogere temps :)
Van die Arctic prut die bij de koeler zat, dat heb ik nog niet geprobeerd om dat te vervangen. Kan het altijd ff proberen :) Thnx
Roflmao schreef op 17 mei 2004 @ 23:28:
Uhh misschien is het probleem wel dat het elke maand ook warmer word?
Daarom schreef ik erbij dat de kast temp nog hetzelfde is :) Maar thnx anyways.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:31
[quote]Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 23:31:
[...]

Van die Arctic prut die bij de koeler zat, dat heb ik nog niet geprobeerd om dat te vervangen. Kan het altijd ff proberen :) Thnx

mjah, dat kan het wel s zijn. die troep die ze bij coolers leveren wil nog wel eens hard worden.
haal eens echte arctic silver.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-02 09:53

Haan

dotnetter

Ik sluit me aan bij het bovenstaande _/-\o_ \
Als je cpu aan het overlijden zou zijn (wat volgens mij niet echt voorkomt) zou je dat merken aan spontane reboots, niet dat ie steeds warmer wordt.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 18:08

Mojo

The Power Within

Haal hier ook niet Arctic en Arctic door elkaar. Arctic Silver is bedrijf van koelpasta en Arctic cooling (oid) is van de cooler. Dat zijn twee totaal andere dingen :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Mojo schreef op 17 mei 2004 @ 23:38:
Haal hier ook niet Arctic en Arctic door elkaar. Arctic Silver is bedrijf van koelpasta en Arctic cooling (oid) is van de cooler. Dat zijn twee totaal andere dingen :)
OK thnx, ik dacht altijd dat dat hetzelfde bedrijf was :)
Het is dus de koelpasta die bij de Arctic koeler zat.

Ga het morgenochtend ff proberen!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:38
Ik vind je temps evengoed nog erg hoog hoor; ook al zou je koelpasta brak kunnen zijn. Een barton op 3200+ settings met een verhoogde vcore zou nog niet die temp mogen halen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-02 21:31

Thandor

SilverStreak

Die pasta die bij de Arctic cooling koelers zit is op zich wel goed....gaat lang mee, en geleid nog wel aardig.
Geleid natuurlijk niet zo goed als de Arctic Sivler 3/5, maar het is geen slecht spul, het moet jouw Athlon XP makkelijk aan kunnen:)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• E-RIC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:33
Heb je je koelblok ook weer schoon gemaakt? Daarin verzamelt zich stof en dat belemmert de warmteafgifte van het koelblok waardoor de temperatuur stijgt.

Verwijderd

Topicstarter
GH45T schreef op 17 mei 2004 @ 23:44:
Ik vind je temps evengoed nog erg hoog hoor; ook al zou je koelpasta brak kunnen zijn. Een barton op 3200+ settings met een verhoogde vcore zou nog niet die temp mogen halen.
Het is een Tbred en dat valt wel mee hoor, die Tbreds worden altijd hartstikke warm. Wel moet ik er bij vermelden dat ik graag een stille PC heb en dat het fannetje in mn voeding en de extra 8cm fan bijna uit staan.

Verwijderd

Topicstarter
E-RIC schreef op 17 mei 2004 @ 23:48:
Heb je je koelblok ook weer schoon gemaakt? Daarin verzamelt zich stof en dat belemmert de warmteafgifte van het koelblok waardoor de temperatuur stijgt.
Yep :)

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Vraagje: hoe warm is ie idle?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft gewerkt! Daarnet ff nieuwe koelpasta (die ik nog had liggen) eronder gesmeerd en hij wordt nu weer 65 graden :)

Thnx voor alle tips!

Verwijderd

Maak je koeler ook eens schoon. Helpt ook!
Pagina: 1