[R9800] TV-out beeld staat niet goed

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Er zijn vast een heleboel Radeon gebruikers hierzo, dus grote kans dat jullie dit ook gezien (en opgelost?) hebben. Ik heb een Sapphire Radeon 9800SE, waarvan ik de TV-out op mijn breedbeeld TV heb aangesloten. Niks fancy aan die TV, gewoon een standaard ding.

Welnu, dat de TV-out geen breedbeeldsignaal kan produceren, kan ik nog mee leven (heb een filter daarvoor, die het beeld verticaal uitrekt). Maar het irriterende probleem dat ik nu heb, is dat het beeld iets te ver naar boven en iets te ver naar links op de TV verschijnt. Hoe weet ik dit? Door een film af te spelen die zwarte randen aan alle kanten heeft :)

Het beeld staat natúúrlijk in overscan, dus ik kan de positie vanuit de driver niet aanpassen (waarom niet??) en ook als ik een gewone beeldvullende film van 16/9 formaat afspeel, zie ik aan de onderkant van m'n TV-beeld een klein zwart randje, getuige dat het beeld iets naar boven wordt geschoven...

Waarom gebeurt dit en wat is hieraan te doen :?

日本!🎌

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 21:07

Beercase

So soft!

Heb persoonlijk geen radeon maar zal vast wel dezelfde mogelijkheden (als niet meer) hebben. In de drivers is een optie om hert beeld te verschuiven van het tv-outsignaal. Zo kun je hem in het midden zetten net zoals een monitor (maar dan softwarematig)

Hang loose, KiteSurfing for life!

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-08 07:55
Heb je het al met het programma tvtool geprobeert. Wilde bij mijn NVidia tv-out problemen ook wel eens helpen.

Edit:
Dom van mij |:(
Zie net dat het met Ati kaarten niet werkt 8)7 :X

[ Voor 25% gewijzigd door allard_070 op 18-05-2004 21:37 ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Beercase, dat kan niet, omdat ie in overscan mode staat. dan moet het beeld beeldvullend zijn (meer dan beeldvullend zelfs).

En nee, het ligt niet aan de TV, omdat een standalone DVD-speler wel correct beeld levert. Het is dus echt het fysieke signaal dat brak lijkt te zijn...

日本!🎌

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-08 10:30
Probeer eens met Powerstrip een breedbeeldresolutie toe te voegen en met die resolutie je TV aan te sturen.

Resolutie toevoegen is misschien een beetje moeilijk en soms moet je even met wat dingen kloten of opnieuw opstarten om het te laten werken, maar iig:

Rechtermuisklik op icoontje -> Display profiles -> Configure...
Advanced timing options... -> Custom resolutions
en dan een resolutie veranderen naar de goeie en op 60Hz zetten.

Aan te raden resoluties: 1024x576, of, als je TV-out dat niet aankan: 768x432 of 720x405
(allemaal resoluties die in enige mate overeenkomen met het PAL-signaal, dus waarschijnlijk de beste kwaliteit opleveren.

Ik denk namelijk dat het probleem in het filter zit waardoor het niet helemaal lekker aankomt.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Resolutie van de TV? Ho even, de videokaart pompt toch gewoon een PAL-signaal (of NTSC dus) naar de TV? wat heeft dat met de desktop-resolutie te maken :?
Maargoed, ik zal het weleens proberen... ATI kaarten hebben wel meer eigenaardigheden ;)

Daarbij, het gewone "clone" beeld, dus als ik geen film afspeel, staat ook iets te hoog.

Welk filter bedoel je overigens? Een DirectShow filter ofzo?

[ Voor 29% gewijzigd door _Thanatos_ op 20-05-2004 23:48 ]

日本!🎌

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:34

Ryan1981

Je ne sais pas

Ik heb op het moment hetzelfde bij een resolutie van 1024 × 768 sinds ik de laasteste ATI Catalyst (4.5) geïnstalleerd heb. Bij 800×600 doet ie het wel goed. Het vreemde is dat dit alleen bij het bureaublad is, en niet bij de overlay van video bestanden (theater mode).

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-08 10:30
Een TV heeft ook een resolutie; tenminste, hij heeft 576 verticale beeldlijnen, horizontaal wordt meestal gezegd dat hij 720 pixels heeft, maar dat is geen 4:3 resolutie, dus stuur ik een 768x576 signaal naar mijn TV.
Je videokaart zet dat dan om naar PAL en je TV maakt daar weer beeld van.
_Thanatos_ schreef op 20 mei 2004 @ 23:46:
[...]

Welk filter bedoel je overigens? Een DirectShow filter ofzo?
_Thanatos_ schreef op 17 mei 2004 @ 23:14:
Welnu, dat de TV-out geen breedbeeldsignaal kan produceren, kan ik nog mee leven (heb een filter daarvoor, die het beeld verticaal uitrekt).
Je zegt zelf dat je een filter hebt dat het beeld verticaal uitrekt. Maar wat ik denk dat er gebeurd is dat je beeld aan de onder- en bovenkant wordt afgeknipt (gecropped). Maar als dit niet goed gebeurd wordt er misschien aan de ene kant een stukje film afgeknipt en aan de andere kant een stukje teveel zwart meegestuurd. (bovenste plaatjes)

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg.php?img=PC2TV.png

Als je je resolutie nu op een breedbeeldformaat zet, hoef je niet meer te croppen (waar het misgaat)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 16:44

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik zit hier ook met een ATi video out probleem , 1024*768 is wat te groot voor mijn gewone TV.
Ik mis een heel gedeelte van m'n beeld, als ik m'n muis beweeg dan scrollt het wel te voorschijn. Is hier wat aan te doen, bv de resolutie veranderen voor m'n tv out.
Ik hier naar gezocht, maar kan toch weinig vinden.

Wat ook zo vreemd is dat films niet worden weergegeven.

• kNarf_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09-2024
Je gebruikt catalyst 4.5? Ik heb dit probleem namelijk ook met de nieuwste drivers, ik denk dat het een bug is. Ben weer teruggegaan naar 4.4 en daar heb ik het probleem niet.

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Nee, de omega versie van de catalyst 4.2.
Ik heb 4.4 liggen, misschien toch maar eens installeren.

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:50
klopt idd. hier ook met een 9800se aiw en cat4.5
dan is het beeld ook iets verschoven in overscan modus. in cat 4.4 was het wel goed, dus gewoon teruggaan

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Het heeft echt niets met dat filter te maken dat mijn beeld verticaal uitrekt... ik zie in m'n mediaplyer toch duidelijk een beeldvullend beeld |:(

En nee, als ik het filter niet gebruik en de cinema-mode op zogenaamd 16/9 zet, dan gaat de TV-out nog steeds zwarte balken toevoegen (net als bij 4/3 mode) dus wat nou het verschil is... :?

En in catalyst 4.4 had ik het probleem ook al.

日本!🎌

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik weet niet precies wat ik gedaan heb, maar als ik nu een filmpje start dan wordt die netjes afgespeeld op m'n tv.
Pagina: 1