Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 13:00:
[...]
Je kunt deze relaties dmv een compatibiliteits plugin laten boordelen, het is echt een specifieke compatibility relatie voor producten. Je zou dit ook voor auto's bijv,. kunnen toepassen.
Hoe ik het zelf heb gedaan is dmv rules. Maar dat is momenteel alleen voor het serveren. Met simpele dropdowns een filter leggen op wat er getoond kan worden.
Check mijn oudere topics

Dat is namelijk ook het gene waar ik aan zit te denken. Ik wil een rulesysteem maken dat zowel forward als backward chaining ondersteunt en waarmee je dus als expertsysteem kan functioneren, maar ook als advies systeem (alhoewel die grens zo nu en dan vrij vaag kan zijn).
Het is de bedoeling dat het makkelijk te integreren valt met applicaties (vooral enterprise applicaties), door een centrale server te maken waar alle rulebases staan en clients (dus een webapplicatie) een instantie ervan kunnen ophalen en gebruiken. Als er bv een nieuwe rule beschikbaar komt (bv met die korting op cd`s) moet een nieuwe regel aan de rulebase toegevoegd worden en worden alle clients op de hoogte gesteld van de verandering. Verder stelt de ruleengine weinig eisen aan de omgeving door zoveel mogelijk met callback interfaces weer contact op te nemen met de omgeving (bv vragen stellen aan de gebruiker, meldingen doorgeven aan de gebruiker, informatie opvragen aan de omgeving zoals een database). Ik wil dan ook meteen een aantal standaard implementaties maken van die interfaces zoals een webinterface met een handje vol jsp-tags zodat je in veel gevallen niets anders hoeft te doen dan de grafische opmaak goed te krijgen en de daadwerkelijke rules te schrijven.
Wat voor rule-oplossing gebruikte jij trouwens?
Voor zaken als je hier zelf noemt, kom je toch wel weer op specifieke oplossingen uit

Precies. En ik zie een markt hiervoor. Ik heb de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met het bouwen van expertsystemen en ruleengines en op dit zie ik het bijna niet gebruikt worden terwijl er toch legio toepassing voor zijn te bedenken. Slimme winkelwagentjes, bepalen van huursubsidie of welke computer het beste bij je past. En verder kan dit soort systemen ook ingezet worden om de bedrijfslogica uit de applicaties te trekken en onder te brengen in ruleengines zodat mensen die daar over gaan ook makkelijk inzicht kunnen krijgen en eventueel aanpassingen kunnen maken zonder hiervoor het developers team (als die nog bestaat/als die het nog wil doen) mee lastig te vallen (en daarop moet wachten).
Ik wil dus 2 dingen leveren: 1 het basis product zonder rules. En dan nog eens maatwerk want de rules moeten ook opgezet worden en de kans is groot dat dat per toepassing weer uniek is.
[
Voor 7% gewijzigd door
Alarmnummer op 18-05-2004 13:16
]