[XP] Systeem grondig opschonen; tips graag

Pagina: 1
Acties:

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 19:14
Ik heb mijn systeem nu al een jaar lopen zonder re-install (Windows Xp Pro @ NTFS).

Quick specs:
Amd Athlon XP 1700+
512MB SDRAM
40GB Maxtor 7200 RPM

Nu merk ik de laatste weken op dat 'ie toch vaker flink traag is. Het is niet echt specifiek aan te merken op 1 'iets'; maar meer overall. Zoals dingetjes kopiëren over de schijf, programma's starten, etc.

Verder heb ik geen zin om het 'hele' systeem met alles erop -en eraan opnieuw te installeren (ook al is de install +/- 1jr. oud); dus ik heb ff geïnventariseerd hoe ik mijn systeem weer kan optimaliseren. Als ik even een moment de aandacht mag hebben ;) :

Ad Aware 6 Professional; (meest recente build: *.181 + meest recente reference file: 16-5-'04 )

alle scanmethodes aan (o.a. active in-depth scan)
(geen infectie gevonden)

Windows schijfopruiming

tijdelijke internet-bestanden opruimen
prullenbak legen
tijdelijke bestanden wissen

Symantec AntiVirus 2003

meest recente virusdefinities
alle scanmethodes aan
(geen infectie gevonden)

Eigenschappen IE -> Tab 'Algemeen'

cookies verwijderen
(offline) tijdelijke bestanden deleten
geschiedenis wissen
(wellicht overbodig omdat het gedeeltelijk bij schijfopruiming ook al werd gedaan, but is does no harm)

Configuratiescherm -> Software

overbodige -en niet meer gebruikte programma's verwijderd

Windows Update

uitgevoerd

Windows Foutcontrole

fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren -> uitgevoerd
beschadigde sectoren zoeken en repareren -> uitgevoerd

Defragmentatie

voltooid

msconfig

Afbeeldingslocatie: http://www.brunssum.net/~bartcamp/Misc/msconfig-opstarten.JPG

taskmanager

Afbeeldingslocatie: http://www.brunssum.net/~bartcamp/Misc/taskmanager.JPG

Het is niet zo dat ik dit pas voor de eerste keer doe; maar wel ff alles wat ik kon vinden gestructureerd uitgevoerd in één keer. Het is wel wat sneller geworden; maar nog niet echt drastisch.

Vraag:
Ik vroeg me af of jullie nog meer dingetjes weten wat ik zou kunnen doen (zonder een re-install); plus om even te kijken naar me msconfig + taskmanager want vooral bij dat laatste staat o.a. het proces 'svchost' er wel vaak in :?

[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 17-05-2004 20:33 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Aangezien dit topic toch erg OS specifiek is gaat deze van SA > WOS met een kleine titeledit. Uitgebreide startpost btw, netjes (alleen kun je van die BMP's geen JPG's maken ofzo? Die dingen zijn 700k) :)

SA > WOS

[ Voor 23% gewijzigd door Spider.007 op 17-05-2004 20:12 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 14:00
Een goeie reg-cleaner kan je ook al een eind helpen :-)

Het programma HDCleaner bevat er een :-) (check meuktracker)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 15:31
Regcleaner om je register te controlleren op entrys die verwijzen naar dingen die niet meer geinstalleerd zijn.

Tascmanager enzo zien er prima uit, eventueel kan je ervoor kiezen om Symantec AntiVirus 2003 te verwijderen, en een wat lichtere viruscanner te nemen. Ik weet niet of het ook zo is met 2003, maar norton 2004 kreeg het voor mekaar om een aantal systemen flink traag te maken heb ik gemerkt op me werk.

• Dr.SnakeS
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-05-2025
over svchost moet je je trouwens niet ongerust maken denk ik. Dat staat bij mij ook meerdere keren in de lijst.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Begin eventjes hier: [rml][ XP] Opschoontips[/rml] :)

• Silent Thunder
Hmm jah; regcleaner zou nog een optie zijn, maar ik weet nog toen ik op '98SE zat hij wat dingen heeft verneukt in het register.

Sindsdien ben ik wat voorzichtig (het kon ook incidenteel zijn geweest).

Wellicht kun je een goede versie aanraden?

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-04 12:31

n00bs

Het is weer Zomer!

www.jv16.org -> powertools, supergoede regcleaner etc
Maar er zijn nog veel meer zaken die vervuilen die je niet allemaal genoemd hebt. Is bijna geen beginnen aan... zeker niet na zo een lange tijd.

Je kan beter gewoon een nieuwe install doen met al het noodzakelijk en een ghost image er van maken. Zodra je systeem echt gaar gaat doen, kan je terugvallen op een mooie image.

[ Voor 77% gewijzigd door n00bs op 17-05-2004 20:07 ]

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Supercleaner ( http://www.southbaypc.com/ ) is geweldig! Zeker in combi met Regseeker ruimt het aardig wat troep op.

• Silent Thunder
okeej, thnx :)

Ik had al dat jv16 gedownload net; en hij vond na een scan iets van 1136 items.

Kan ik dit nou allemaal met een gerust hart verwijderen? Als ik ze ff steekproefgewijs afloopt staat er bij elk registerdingetje wel iets van 'doest not exist' ofzo.
thnx.... stond in dat topic iets over blackviper.com; dat zag er wel veelbelovend uit.

[ Voor 37% gewijzigd door Silent Thunder op 17-05-2004 20:18 ]

• Silent Thunder
dubbel..

[ Voor 96% gewijzigd door Silent Thunder op 17-05-2004 20:18 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Jarno schreef op 17 mei 2004 @ 20:08:
Supercleaner ( http://www.southbaypc.com/ ) is geweldig! Zeker in combi met Regseeker ruimt het aardig wat troep op.
Volgens mij is powertools van jv16.org nog altijd de beste regcleaner etc die er bestaat

• Silent Thunder
Spider.007 schreef op 17 mei 2004 @ 19:59:
(alleen kun je van die BMP's geen JPG's maken ofzo? Die dingen zijn 700k) :)
Fixed :)

• Silent Thunder
Silent Thunder schreef op 17 mei 2004 @ 20:16:
Ik had al dat jv16 gedownload net; en hij vond na een scan iets van 1136 items.

Kan ik dit nou allemaal met een gerust hart verwijderen? Als ik ze ff steekproefgewijs afloopt staat er bij elk registerdingetje wel iets van 'doest not exist' ofzo.
Weet iemand deze? ^^ :)

• schnitzelcore
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-08-2021
De regcleaner van jv16 heeft volgens mij 'special select' opties, waarbij je oa 'all items that are safe to remove' kunt selecteren. En hij maakt standaard een backup.

Windows is exiting. Is this OK?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

klopt, hardstikke safe in gebruik. Items die minder safe zijn om te verwijderen zijn rood weergegeven, en kan je zelf natuurlijk even inspecteren. Meestal kan je hier ook een aantal van verwijderen. Daarnaast zit er ook een register finder in, waarmee je op bepaalde zoekcriteria al het gematchte overzichtelijk ziet en ook kan verwijderen. En nog zoveel meer...

• Silent Thunder
ik zie t ja.... thnx
Pagina: 1