Right, een reviewtje.
Ik was op zoek naar een MP3-speler waarmee ik zonder bang te hoeven te zijn voor overslaande cd'tjes of crashende (mini)-hardeschijven/microdrives kon gaan skaten.
Omdat ze bij
mijn favoriete computerzaak een aantal spelers in de aanbieding hadden ben ik daar gaan kijken.
Omdat ik al een iPod heb (zie sig) hoeft er voor mij geen enorme lading muziek op, maar 2 uur is toch wel minimaal, en omdat ik alles op 192 kbit encode, en geen zin heb om te gaan her-encoden/opnieuw m'n cd's tte gaan zitten rippen, was 256 MB een vereiste.
Vooraf had ik de volgende eisen:
• flash-geheugen (zo schokbestendig als het maar zijn kan)
• klein (mag niet in de weg zitten)
• licht (zo'n lomp ding in je broekzak is ook niets)
• minimaal 256 MB opslagruimte
Uit de spelers die in de aanbieding waren viel deze mij positief op, want:
• klein, licht, plat
• ingebouwde LiIon-accu (klein, en goed voor naar het schijnt 17 uur speelplezier) en bovendien een:
• verwijderbare accu, omdat die dingen nou eenmaal niet het eeuwige leven hebben.
Maar goed, genoeg gezeurd, pics!!1 en specs!!11 (de meeste plaatjes zijn klikbaar)
Specs: voor het grootste deel schaamteloos geleend van www.europe.creative.com
• USB2.0 voor een razendsnelle bestandsoverdracht
• Ingebouwde FM-radio en FM-recorder met 32 presets
• Ingebouwde microfoon voor spraakopname
• Mogelijkheid tot radio opnemen
• 5-bands equalizer en 4 presets (jazz, rock, pop en klassiek)
• Verwijderbare Li-ion-batterij – herlaadbaar via USB
• Eenvoudig slepen en neerzetten van muziek- en databestanden
• Bewaart databestanden zoals foto’s en presentaties
• Toont ID3-tags voor titels van nummers
• Gewicht: 34 gram
• Tot 17 uur* ononderbroken afspeeltijd
What's in the box?
In de (onhandige) plastic verpakking (bijna net zo gemakkelijk te openen als die van een boxed AMD-processor) vinden we de volgende dingen:
 |  |  |  |
USB 2.0-kabel | Hoofdtelefoon | Softwarecd + manual | Hoesje |
 |
De speler |
De USB-kabel is een gewoon standaard ding.
De hoofdtelefoon ziet er goed uit, er zijn ook van die schuimhoesjes meegeleverd, maar dat vind ik persoonlijk ondingen, dus die gebruik ik niet

.
Meegeleverd: zitten redelijk, maar niet erg stevig. Zijn eigenlijk wat aan de grote kant.
Er komt veel geluid uit, en ze kunnen behoorlijk hard zonder te vervormen.
De bas is niet fantastisch, maar op zich best netjes voor een in-ear hoofdtelefoon. De rest van het geluid is helder.
Voor sommigen misschien handig te weten: het is zo'n constructie met een kort kabeltje aan de linkerdop en een lange aan de rechterdop.
De installatie van de software gaat prima, het programma werkt intuitief. Je hebt het overigens alleen nodig om playlists te maken, muziek kan je gewoon drag&droppen op de verwisselbare harde schijf die verschijnt wanneer je de speler inplugt.
De manual stelt erg weinig voor, maar alles spreekt voor zich gelukkig.
Het hoesje is netjes, er zit een gaatje in boven de microfoon en de hoofdtelefoon- en usb-aansluiting blijven toegankelijk. Om bij de knoppen te kunnen moet je hem openklappen, het hoesje blijft dicht door een magneetsluiting, wat ik persoonlijk een erg mooie oplossing vind.
De speler ziet er goed afgewerkt uit, en voelt stevig aan.
Het scherm is vrij klein (maar wat wil je op zo'n klein ding), wat het navigeren tussen de liedjes wat lastig maakt, maar goed leesbaar, en na een beetje wennen zal het prima te doen zijn. Ik ben nou eenmaal een beetje verwend met 6 regels iPodscherm.
De knoppen en de menudial vind ik niet helemaal fantastisch, eigenlijk een beetje zwaar, maar ook dit zal wennen.

Het menu is redelijk overzichtelijk, en werkt met pictogrammen, waarbij het geselecteerde onderdeel daaronder benoemd wordt. De structuur is alsvolgt:
• "Skip folder": naar volgende map, dus handig als je je albums in mappen op de speler zet
• "Play mode": allerlei shuffle- en repeat-functies (per liedje, per map, alles) of gewoon.
• "EQ" met als opties: Rock, Jazz, Classical, Pop, Custom ( 5-bands) en Normal.
• "Delete", om het huidige liedje of de huidige opname weg te gooien (handig als je aan het begin van dat concert wat je op wilden nemen merkt dat je vergeten bent ruimte vrij te maken

).
• "Settings", met als opties: Contrast, Backlight (tijd), Language (een hele zooi, waaronder Engels, Duits, Frans, Nederlands), FM Region (International of Japan), Idle shutdown (tijd) en Info (hoeveel geheugen, hoeveel vrij, enzovoorts).
• "Music": terug naar de MP3-speelfunctie (hij onthoudt waar je gebleven was, ook als je radio geluisterd hebt, of iets opgenomen hebt).
• "Recordings": Mogelijkheid om je opnamen te beluisteren
• "Microphone": opnemen
• "FM": Radio
• "Lock": Hold-functie, zodat je niet per ongeluk het ding uit doet/een liedje skipt/whatever
Geluidskwaliteit:
Die is dik in orde. Ik ben geen audiofiel, maar het kraakt niet, het klinkt helder. Je hoort zowaar verschil tussen de equalizer-instellingen. Ik ga zelf nog een beetje prutsen met wat ik het mooist vind, maar tot nu toe klinkt het prima.
Ook de bas is goed, die kan je bovendien nog aardig omhoog schroeven met de custom EQ.
Het geluid kan overall goed hard, harder dan ik zelf nodig vind in ieder geval, maar ik ben niet iemand die de rest van de bus mee laat genieten van
Rich Wyman/
Dream Theater/
Ayreon.
Knopjes:
Aanwezig zijn: 2 volumeknopjes, 1 play/pause/aan-uit-knop, 1 menudial, welke ook als next/previous en ffwd/rwd werkt.
Batterij:
Een mooi punt is de verwisselbare batterij: mocht hij echt 'op' zijn, kan je een vervangende bestellen. Deze lijkt nog niet leverbaar te zijn (staat nog niet eens op de online shop van Creative), maar dat zal binnenkort wel komen. Het klepje voelt ietwat fragiel aan, maar het is in principe niet iets waar je 3 keer per week aan hangt.
Afmetingen:
Klein en licht! Zeker in vergelijking met m'n (2G 10GB) iPod. Het ding is goed mee te nemen, je voelt hem (zeker met hoesje) wel zitten in het borstzakje van je overhemd, maar dit is niet echt storend.
Wat me verder nog op viel:
Geen afdekklepje voor de USB-aansluiting, misschien wat stofgevoelig?

Dun!
De draadjes naar de losse oordoppen zijn erg dun.
256 mb is zat voor een stukkie skaten, en anders is er altijd nog radio.
Over de radioontvangst kan ik erg weinig zeggen, ik zit hier in een polder, dus enigszins brakke ontvangst, misschien dat ik daar later nog iets over zeg.
De opneemfunctie werkt prima, maar je kan helaas geen kwaliteit kiezen..
Plus/minpuntjes:
- Geen kwaliteitskeuze mogelijk bij opnemen: jammer als je een concert op wil nemen
- Geen USB-afdekklepje
- Klepje batterij voelt breekbaar aan
- Knopjes hadden misschien iets comfortabeler gekund
- Scherm is klein
- Geen afstandsbediening (but then again: die zou bijna net zo groot zijn als de speler zelf..)
- Geen riembevestiging/armbandje
+ Klein
+ Dun!!
+ Mooi hoesje meegeleverd
+ Oordoppen voldoen prima
+ USB 2.0 (hoewel bij mij niet aanwezig

)
+ Opnamefunctie
+ Radio voor als je je MP3 zat ben
+ Lange batterijlevensduur (nog niet getest)
+ Verwisselbare batterij
+ Eenvoudige no nonsense-bediening
Nog wat plaatjes:
Goed, ik heb m'n keyboard genoeg mishandeld te rest van de avond. Mochten er nog vragen/opmerkingen zijn: pletter ze hier neer, en ik kijk wat ik er mee doe

.