Toon posts:

Bekabeling /?/ Versterker /?/ Zekering

Pagina: 1
Acties:
  • 1.724 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu al bekabeling gekocht voor mijn versterker (JBL GTO 4000) die ik zeer binnen kort ga kopen.
Nu heb ik de bekabeling al in m'n auto liggen, die heb ik er van het weekend in gelegd, netjes weggewerkt blah blah.
Nu vroeg mijn pa wat voor zekering er nou op de Plus kabel zat, ik kijken... 60A en die 10cm van de accu af. Toen zei hij: veel te veel, jou accu leverd max 45A, is gewoon zo. dus 60A kan er nooit doorheen omdat accu maar max 45A leverd zegt ie..
Hoe zit dat nou..???

Ik wil dit heel graag weten, want ik wil die versterker in m'n auto hebben!

Met vriendelijke groeten,

Colin Raaijmakers

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

Moet je even op je accu kijken wat voor waardes erop staan.
Een zekering van 60A op een accu van 45A heeft inderdaad totaal geen zin.

Kijk dus even wat er op je accu staat.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:21

GaMeOvEr

Is een hork.

Je pa heeft het mis. :P

Hij verward duurcapaciteit met piekstroom. ;)

Jouw accu is 45Ah, dat geeft iets aan dat hij het onder een bepaalde belasting huppeldepup uren trekt, dus met een 1A belasting, kan hij dat 45 uur volhouden.

Natuurlijk zegt dit ook iets over de maximale piekstroom, maar die 45 is zeker niet de beperking.

Waarom die zekering 10Cm van je accu afzit, is wegens het volgende :

Stel jij krijgt een ongeluk, en je dikke draad die jij door de dorpel hebt gelegd, raakt daarbij beschadigd. Als die zekering dan bij je versterker in de kofferbak zit i.p.v. bij je accu, dan gaat die kabel lekker tegen je carosserie aan liggen "lassen", waardoor er fik kan ontstaan. Dus die zekering hoort daar. Die 60A is dan ook niet om je audioinstallatie te beschermen (je versterker is zelf al afgezekerd) maar om jou te beschermen. ;)

Aannames zijn fataal.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Waarschijnlijk gaat 'ie het wel trekken; de versterker trekt immers niet voortdurend 60A, deze stroomsterkte is afhankelijk van het verbruik. Daarbij is het waarschijnlijk zo dat 'ie niet eens 60A max. haalt; de zekering zit er alleen ter beveiliging van de bedradingen, bij 60A of meer zou de bescherming van de bedrading wegsmelten, omdat te voorkomen zit er een zekering die op dat moment de verbinding verbreekt en zo de bedrading beschermt.

Die 60A is dus helemaal niet de minimum stroomsterkte die je nodig hebt om je versterker normaal te gebruiken oid. Ik durf echter niet te voorspellen hoeveel je wel nodig hebt.

edit: deze specifieke zekering is dus niet eens de zekering van je versterker, mijn verhaal gaat dus niet op. Zie hierboven.

[ Voor 11% gewijzigd door sdomburg op 17-05-2004 18:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke tnx,

maar is het wel verstandig om die 60A zekering erin te laten of beter om een kleinere erin te doen.
ik zal dadelijk in ieder geval kijken wat er psies op de accu staat wat ie strekt en dergelijke..

• job

job

GaMeOvEr schreef op 17 mei 2004 @ 18:26:
Je pa heeft het mis. :P

Hij verward duurcapaciteit met piekstroom. ;)

Jouw accu is 45Ah, dat geeft iets aan dat hij het onder een bepaalde belasting huppeldepup uren trekt, dus met een 1A belasting, kan hij dat 45 uur volhouden.
En hoeveel is piekstroom van een accu?
Dat lijkt me ook wel handig om naar te kijken.
Als die 60A daar nog boven zit....

[ Voor 13% gewijzigd door job op 17-05-2004 18:38 ]

Verwijderd

Inderdaad, een auto start niet op 12V * 45A = 540 Watt. Daarvoor heb je net ietsje meer prik nodig. Hoeveel is afhankelijk van de motor natuurlijk, maar 200A voor een zware motor zou me niet verbazen. (Vandaar ook het verschil tussen startaccu's en hobby-accu's. Een startaccu kan heel even een flinke stroom laten lopen om de auto te kunnen starten, terwijl een hobby-accu meer handig is voor langere tijd een wat minder grote stroom te laten lopen.)

60A is veel, maar het doet er eigenlijk niet zoveel toe. Je versterker is apart afgezekerd. Het gaat erom dat bij kortsluiting (voedingskabel --> carrosserie) de hele boel niet affikt. Als je een 20mm^2 voedingskabel tegen de carrosserie aanhoudt, dan is 60A ineens niet zoveel meer en knalt de zekering toch wel.

Edit:

Wat GaMeOvEr zegt eigenlijk.....

Edit2:

Piekspanning (hoor mij nou... spanning. Stroom natuurlijk.) ligt zeker boven de 60A.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 19:42 ]

• job

job

piekstroom is volgens BazzH minimaal 200A.
Dan kan je die 60A zekering er lekker in laten zitten :)

[ Voor 8% gewijzigd door job op 17-05-2004 18:43 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Die zekering bij de accu kan je beter wat ruimer bemeten, die zit er in de hoofzaak dat wanneer er sluiting ontstaat niet de boel in de fik vliegt.

* memphis heeft een HarmanKardon TC600 en een Caliber CA80 in de kofferbak en is met 100A bij de accu afgezekerd

Maar het is waar, de aanduiding op de accu is in Ah ofwel Ampere x tijd en kan kortstondig veel meer leveren dan die 45A.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 18:31:
oke tnx,

maar is het wel verstandig om die 60A zekering erin te laten of beter om een kleinere erin te doen.
ik zal dadelijk in ieder geval kijken wat er psies op de accu staat wat ie strekt en dergelijke..
Hij kan makkelijk lichter natuurlijk. 60A is voor 12V X 60A =720Watt. (P=U*I)

Maar, nogmaals, hij is niet voor je installatie bedoelt, maar voor je eigen bescherming, als je denkt dat hij te zwaar is, prik je voedingskabel maar eens tegen de carroserie ergens (niet aan de buitenkant, het geeft lelijke plekken. :+ ) en dan kun je een nieuwe gaan kopen hoor. ;)

Ik zou het lekker zo laten. :)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Ja idd die 60A kan nooit voor je muziek installatie zijn want dan zou hij zogroot zijn dat je hem niet eens binnen kan want vaak is een huisinstallatie afgezekerd op 16A. Die 60A is afhankelijk van de auto die je hebt. Heb je een grotere auto met een grotere motor is dat vaak een hogere waarde. Dat is idd voor de piek aan te kunnen bij het starten. (je installatie is appart afgezekerd)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 19:05:
Ja idd die 60A kan nooit voor je muziek installatie zijn want dan zou hij zogroot zijn dat je hem niet eens binnen kan want vaak is een huisinstallatie afgezekerd op 16A. Die 60A is afhankelijk van de auto die je hebt. Heb je een grotere auto met een grotere motor is dat vaak een hogere waarde. Dat is idd voor de piek aan te kunnen bij het starten. (je installatie is appart afgezekerd)
Uhmm... Huisinstallatie is 220V... 220VX16A=3520 Watt per groep.

Voor de rest van je verhaal : De zekering is wel degelijk voor zijn audio... ;)

Aannames zijn fataal.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 19:05:
je vergeet dat een auto geen 230V leverd maar 12V ;)
Daarom is zowiezo een hogere stroomsterkte benodigd in auto's.

edit: spuit 11

[ Voor 3% gewijzigd door bigfoot1942 op 17-05-2004 19:32 ]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Kijk maar eens op hoeveel A je uitkomt als je al je zekeringen in het kastje optelt, in mijn kleine, hele oude bakkie is het al 152A. Nu zeg ik niet dat mijn accu het leuk vindt als ik dat er allemaal doorheen trek, of dat ik dat ooit kan trekken met de standaardapparatuur in de auto, maar het is wel een indicatie van wat Volkswagen (in dit geval) meent veilig uit een accu te kunnen trekken.

• Jag
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Een beetje startmotor neemt een vermogen op van 1kW = 83A. In mijn vorige auto zat een heel simpel model accu van de Halfords en die kon volgens de DIN norm 180A leveren.

De capaciteit (in Ah) is iets heel anders zoals al gezegd is. Dat geeft aan hoeveel energie een accu kan opslaan. Een 45Ah accu kan 45 x 3600 x 12 = 1.944.000 Joules aan energie opslaan. Dat is 0.54 kWh. Er zit dus in theorie genoeg energie in om een startmotor dik een half uur te laten draaien (in praktijk kan je een accu lang niet helemaal leegtrekken).

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-08 20:50
Je moet goed in de gaten houden dat de dynamo van een middenklasser maar 45A kan leveren 60A voor een audio installatie is dus waanzin bij 60A hoort een draaddiameter van 16mm2.
Die 45A van de dynamo moet de accu weer opladen verlichting ontsteking brandstof pomp etc. voeden.
Laat je niet voor de gek houden een auto audio installatie die kontinu meer dan 45A gebruikt bestaat niet simpelweg omdat het niet beschikbaar is.
Als je bedrading 6mm2 is mag je niet verder gaan dan 30 A.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

snameroc schreef op 18 mei 2004 @ 22:53:
Je moet goed in de gaten houden dat de dynamo van een middenklasser maar 45A kan leveren 60A voor een audio installatie is dus waanzin bij 60A hoort een draaddiameter van 16mm2.
Die 45A van de dynamo moet de accu weer opladen verlichting ontsteking brandstof pomp etc. voeden.
Laat je niet voor de gek houden een auto audio installatie die kontinu meer dan 45A gebruikt bestaat niet simpelweg omdat het niet beschikbaar is.
OK, het klopt dat een audio installatie gemiddeld mogelijk niet eens de helft trekt tenzij je van die extreme BASS CD's draait (wat overigens op mijn 2x 15" heerlijk klinkt). Voor pieken is er heus wel meer beschikbaar omdat de accu die piek wel kan leveren. De gemiddelde stroomsterkte die gevraagd wordt is puur afhankelijk van het soort muziek en de volume ervan....

De piek belastingen zitten vooral in de bass en is het aan te raden bij extreme vermogens (vanaf zo'n 300 watt voor een sub) een condensator dichtbij de versterker te plaatsen. De vangt de klappen op en ontlast je dynamo en accu.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

snameroc schreef op 18 mei 2004 @ 22:53:
Je bedrading en zekeringen moeten ook opgewassen zijn tegen pieken. Een accu kan ver boven die 45A pieken. Aangezien die pieken geleverd worden door de accu, doet het er dus niet zoveel toe dat een gemiddelde dynamo maar 45A kan leveren. Waar je vandaan haalt dat 60A dus waanzin zou zijn, begrijp ik niet. De accu heeft die 60A-zekering namelijk in een fractie van een seconde om zeep geholpen als het nodig is. Dat je dan 16mm^2 bedrading nodig hebt, klopt. Ik krijg van TS de indruk dat hij een complete kabelset gekocht heeft. Doorgaans passen de spullen in zo'n set wel redelijk bij elkaar en zal de zekering dus niet te zwaar zijn voor de kabels.

TS heeft een 60A zekering. Het kan geen kwaad om die gewoon te gebruiken. Ik vind het juist waanzin om nu bijv. een 40A zekering te gaan kopen terwijl dat helemaal niet nodig is. Een 40A heeft hooguit een iets kleinere fractie van een seconde nodig om stuk te gaan.
Pagina: 1