Toon posts:

funkties videokaart voor video

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij het afspelen van een film op volledig scherm, is dat bij mij vaak nogal schokkerig. Heeft het zin om een snellere videokaart aan te schaffen of heeft alleen de processor het te druk bij deze taak.
Mijn vraag is dus eigenlijk: wat is de rol van de videokaart bij het afspelen van films en om welke eigenschappen gaat het dan (zodat ik tussen kaarten kan vergelijken)
Ik heb een Celeron die draait op 450 MHz en een Diamond Viper V330. Omdat ik vrijwel nooit spelletjes speel, interesseren de 3D funkties van een videokaart mij helemaal niet.
Ik heb geprobeerd te zoeken naar een antwoord, maar mis de nodige kennis van vaktermen om de juiste zoekwoorden te vinden. Dat laatste is beslist noodzakelijk vanwege de gigantische hoeveelheid info die er over videokaarten is te vinden. Daar komt bij dat vrijwel elke review van een kaart gaat over de 3D prestaties. Wat betreft de beschikbare videomodes en refresh rates, ben ik tevreden met mijn huidige kaart.

Reinhard

Verwijderd

De 3D eigenschappen van een videokaart worden niet gebruikt bij het afspelen van een film. In feite heb je zelfs geen 3D-kaart nodig om een film af te spelen. Het enige dat van tel is, is een iets of wat degelijke processor. Voor een divx film mag je rekenen op minimaal een 300 mhz processor.

Ik zeg wel minimaal, bij 300 mhz ga je schokken krijgen. Het probleem bij jou is dat het een celeron is. Dus het probleem zit bij je cpu.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

M'n broer wilde DVD's kijken op de computer. Dus ik DVD-ROM er in.

Met on-board videokaart (i810) ging het echt schokkerig.
Toen heb ik er een Voodoo3 2000 PCI ingedrukt, en ging het mooi soepel.

De videokaart speelt dus wel een rol. Een heel goedkoop AGP / PCI kaartje doet dus wonderen. Nu is een i810 ook niet alles, maar goed, het heeft geholpen door er wat anders in te zetten.
--------Edit--------
Oja, DivX'jes gingen wel gewoon goed met on-board video. :)

CPU was een Celeron op 1050 MHz. :)

[ Voor 25% gewijzigd door PD2JK op 17-05-2004 18:24 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:14
videokaart heeft vrij weinig(wel wat maar niets wat enorm belangrijk is) met films afspelen te maken, probeer je films af te spelen met zo weinig mogelijk programmas op de achtergrond, en probeer een zo weinig mogelijk resource vretende mediaplayer te gebruiken(media player 6 b.v), 450Mhz Celly is niet enorm veel maar moet wel kunnen volgens mij.
Met on-board videokaart (i810) ging het echt schokkerig.
onboard vreet dus ook van je CPU dus mindere prestaties

succes ermee

[ Voor 16% gewijzigd door drienties op 17-05-2004 18:23 ]

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

En toch durf ik te beweren dat die Viper330 ook wel het probleem kan zijn. Op een Celeron 450 moet je alle video's (muv hele hoge bitrates DVD's) kunnen afspelen, denk ik..., alleen moet je voor een DivX/Xvid toch ook een videokaart hebben die overlay en dergelijke snapt. natuurlijk is je videokaart voor films niet snel de bottleneck, maar hier zou ik niet zo duidelijk durven te zeggen dat het persee de CPU is, die het probleem veroorzaakt...

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
probeer is de FFDShow codec, dat werkt goed op langzame pc's, en die Diamond Viper V330 is dat n TNT1?

@sys_error: n Diamond Viper V550 V770 (had ff dingen door elkaar gehaald :o) is n TNT 2, (die heb ik zelf gehad :))

[ Voor 34% gewijzigd door BiG-GuY op 17-05-2004 18:43 ]

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:05
ja & nee

Bij het afspelen van een DivX/Xvid film wordt de film gede-encode door de CPU
Echter, het is de grafische kaart die die film beeldvullend uittrekt. Als jouw videokaart dit niet ondersteund (een Viper 330 is toch een TNT2, en een TNT2 ondersteund dit niet) dan wordt dat uitrekken door de cpu gedaan, an sich niet zo'n probleem. Maar jouw Cellie heeft het zonder dat uitrekken al moeilijk genoeg.

Dus ja, een nieuwe videokaart doet wonderen. Denk hierbij dan aan een cheap-ass Radeon kaartje ofzo (9200 bijvoorbeeld) die is niet gek duur, en ondersteund toch dat uitrekken van de film.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
let er wel op dat je moederbord de videokaart ondersteund... als het je echt nie boeit de 3d performance kan je gaan voor de goedkoopste Radeon (das de 9200SE nu denk ik) of de GeForce FX5200... als je nieuw wil tenminste, en die geven goed beeld :)
maar probeer eerst die FFDShow codec, icm Windows Mediaplayer 6.4 oid, die trekt namelijk weinig van de pc, en nog iets, hoeveel RAM zit er in de pc? dat kan ook schelen namelijk...

[ Voor 29% gewijzigd door BiG-GuY op 17-05-2004 18:33 ]

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-07 12:58
ehm, en ik heb een Viper V770 gehad en dat was een TNT2, dus ik dacht eigenlijk dat een V550 een TNT1 was :?

maar dat terzijde, toen ik nog een P3 450 had met een SiS 6326 AGP kaartje, speelde films (lees: divx) voor geen meter, als ik al een film wilde kijken, moest ik mijn systeem eerst defraggen, dan een keer rebooten, en vervolgens meteen die film aan zetten :)
Toen ik er een Viper V770 (TNT2) inzette, was dit gezeik allemaal over, dus een andere videokaart heeft zeker wel effect. Maar daarnaast zou je het probleem waarschijnlijk ook wel op kunnen lossen door er een snellere proc in te zetten, dus aan jou de keuze...

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb 2 videokaarten in me systeem zitten, een GeForce4 MX440 en een S3 Trio 3D/2X.
De S3 kaart draait 800x600@24bit en kan ook geen full-screen films draaien. films draaien alleen goed als ze nog op hun originele afmetingen zitten. (meestal 720xNogiets). Op de GF4 draaien ze altijd soepel no matter what. Ik zou als ik jou was eens kijken of een zwaardere videokaart beter werkt.

offtopic:
Klopt het dat de GPU gebruikt word voor het "resizen" van een filmpje? Dat is iig hetgeen wat mijn S3 kaart mij doet vermoeden.

Verwijderd

Topicstarter
De enige mediaspeler die een redelijk resultaat bij mij levert is VideoLan. Verder gebruik ik wel eens MediaPlayer Classic en ffdshow, maar die levert toch minder goede prestaties (snelheid).
De voorgaande berichten samenvattend is de vraag of mijn videokaart een beeld kan vergroten naar full screen. De vraag is dan: hoe controleer ik dit en op welk kenmerk moet ik een nieuwe kaar beoordelen?
Mijn Viper V330 AGP kaart heeft volgens mij een NVidia Riva 128

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-08 14:00
koop gewoon een ati of een geforce (rond de 100 euri) en je weet zeker dat het wel snor zit :9

of koop een hele nieuwe pc want een celeron..getver dat had ik ook en zelfs words automtische spellingscontrolle liep gewoon nog sloom :D

en tjaals je een nieuwe procesor wil heb je ook weer een nieuwe moderbord nodig en nieuwe kast enz. dus dat kost je oo kwel weer wat ja

edit: sjeesh ik moet zelf ook maar eens een spellingscontrole op mijn teksten uitvoeten (correctie: uitvoeren) :7

[ Voor 16% gewijzigd door YoshiBignose op 18-05-2004 19:30 ]

Facts don't care about your feelings

Verwijderd

Op een Celeron 450 moet je alle video's (muv hele hoge bitrates DVD's) kunnen afspelen, denk ik...
Hier een filmpje (ooit gemaakt door W3ird_N3rd) om je <1GHz Pc'tje eens te testen:

Testfilm:
sample_trailer_DivX3.11.avi (3,17 MB)
sample_trailer_Xvid.avi (3,32 MB)
Ik kan het met minder dan 600MHz toch echt niet vloeiend afspelen zonder zeer sterk in te leveren op kwaliteit bij de weergave of bij sommige films genoegen te nemen met schokkerige scene's. ;(

In ieder geval ben je in jouw geval beter uit met een snellere CPU (al dan niet icm mobo ivm cpu ondersteuning), zeker met moderne rips/codecs. Voor resize wordt inderdaad grotendeels de videokaart gebruikt, voor decoding, filtering etc de CPU. Dus als jouw probleem alleen optreedt als je de film oprekt naar full screen ipv het scherm resized naar DVD formaat dan ligt het in dat geval aan de missende hardware overlay en stretch functies van de videokaart.

Belangrijke functies van een videokaart mbt video afspelen (percentages zijn de hoeveelheid CPU load die deze functies kunnen vrijmaken indien ondersteund door je videokaart tov een volledige software rendering):
  • Hardware Motion compensation (MPEG alle) [25-30%]
  • (Inverse) Discrete Cosine Transform (MPEG alle) [15%]
  • Hardware overlay surface (alle)
  • Scaling (alle)
  • Colorspace conversion (alle non RGB)
  • Packed to Planer (MPEG1) /
  • Alpha Blending (MPEG alle) [1-2% bij ondertitels]
  • Deinterlacing weave/bob / Per-pixel adaptive de-interlacing
  • Hardware accelerated de-blocking
  • Noise removal filter
ATI Rage Pro, ATI Rage Fury, S3 Savage 3D en nieuwer ondersteunen Hardware Motion compensation, goed voor 30% DVD snelheidswinst. Zet dan wel de deinterlacing op "force Weave" anders vertraagt het juist de weergave!

Hardware overlay en Colorspace conversion zijn elkaars broertjes, een kaart die hardware overlays begrijpt kan in hardware voor de overlay de colorspace omzetten en deze ook schalen. Anders moet dit door de CPU gebeuren.

Kortom: kijk eens hoe zwaar je CPU belast wordt bij het afspelen. Als dit de bottleneck vormt kun je tot 35% winst behalen in een worstcase naar beste videokaart omwissel scenario. Als je probleem juist plaats vindt met een lage CPU load zijn andere factoren de bottleneck (drivers [DMA?], videokaart [hardware video ondersteuning?] etc).

Voor een beetje inzicht in welke kaarten hardware ondersteuning hebben kun je oa kijken naar de ondersteuning van DirectX VA: http://www.gil.com.tw/eng/product/digi/cineplayer-faq.htm

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2004 06:52 ]

Pagina: 1