Hergebruik koeler (Zalman CNPS6000CU), slechtere prestaties?

Pagina: 1
Acties:

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-02 11:54
2 dagen geleden mijn processor geupgraded van 1800+ Palomino naar een 2800+ Barton (Mobo Asus A7N8X-X).
De Palomino draaide altijd ca 43/44 graden idle en 50/51 stressed.
Mijn Zalman CNPS6000A-CU CPU cooler heb ik hergebruikt (op de site van de fabrikant staat dat ie tot 2800+ in silent mode kan).
De koelresultaten zijn echter bedroevend: 64 graden idle, tot wel 70/71 stressed!

Waar kan het iig niet aan liggen?
- bevestiging koelblok. Die zit er recht op en ik heb em al 3x opnieuw bevestigd met een heel klein beetje arctic silver koelpasta (nog geen drupje; echt geen dikke laag).
- kasttemperatuur. Want mijn kast staat is voorzien van 1 intake en 2 outtake fans en verder is er ook niets veranderd tov de vorige configuratie
- CPU fan draait normaal op silent mode, nu uiteraard even niet.
- CPU type. Een Barton 2800+ wordt standaard toch niet warmer dan een Palomino 1800+?

Wat kan het probleem dan wel zijn?
- De koeler heeft 1 jaar op de Palomino CPU gezeten op een ander mamaplankje. Daarna nog een jaar op dezelfde Palomino op mijn huidige Asus plankje. Op die oude Palomino’s staat het type en de revisie van de CPU nog in de core gegraveerd oid. Deze afdruk is duidelijk te zien op de onderkant van het koelblok en krijg ik er ook niet af. Kan dit een probleem zijn voor de koelprestaties op mijn Barton? Het koelblok is onderaan flink warm, maar je kunt em goed vast houden, terwijl dat bij een core temp van, zeg 65 graden toch echt te heet om aan te pakken moet zijn?
- Misschien is de klem waarmee het koelblok vastgezet op het bord slapper of lam geworden? Ik moet nog steeds wel aardig wat kracht zetten om die te bevestigen, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Eerlijk gezegd snap ik het gewoon niet. Een beetje slechtere koelprestaties kan ik me voorstellen, maar niet ruim 20 graden! Ik heb alle tips gelezen over bevestiging, koelprut en (kast)koeling, maar feitelijk is er niets veranderd aan mijn PC behalve de CPU (en een reepje 400mhz DDR). Wie o wie heeft de gouden tip? 8)7

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-02 15:54
Hoe bedoel je eigenlijk, de afdruk van de palomino is nog goed te zien op de koeler?
Is dit te zien op het koper van de heatsink zelf? Of heb je de thermalpad (dit is dat spul (meestal grijs) dat standaart op de koeler zit en een beetje aanvoelt als kauwgom) niet verwijderd en is hij daarop duidelijk zichtbaar te zien?

Als je de thermalpad niet hebt verwijderdt, dan moet je die gewoon verwijderen, als je dit niet zeker weet, maak er dan een foto van dan kunnen wij je het wel vertellen). Dit is niet zo moeilijk, haal de koeler er af. Pak een doekje met een beetje wasbenzine of tinner of zo en even goed poetsen.

Dan moet je hem er natuurlijk weer op zetten, doe een beetje koelpasta op je cpu, dus niet te weing, maar ook niet te veel. Ik denk dat je zelfs te weinig koelpasta hebt gebruikt.

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
dirkdirk schreef op 17 mei 2004 @ 17:00:
2 dagen geleden mijn processor geupgraded van 1800+ Palomino naar een 2800+ Barton (Mobo Asus A7N8X-X).
De Palomino draaide altijd ca 43/44 graden idle en 50/51 stressed.
Mijn Zalman CNPS6000A-CU CPU cooler heb ik hergebruikt (op de site van de fabrikant staat dat ie tot 2800+ in silent mode kan).
De koelresultaten zijn echter bedroevend: 64 graden idle, tot wel 70/71 stressed!

Waar kan het iig niet aan liggen?
- bevestiging koelblok. Die zit er recht op en ik heb em al 3x opnieuw bevestigd met een heel klein beetje arctic silver koelpasta (nog geen drupje; echt geen dikke laag).
- kasttemperatuur. Want mijn kast staat is voorzien van 1 intake en 2 outtake fans en verder is er ook niets veranderd tov de vorige configuratie
- CPU fan draait normaal op silent mode, nu uiteraard even niet.
- CPU type. Een Barton 2800+ wordt standaard toch niet warmer dan een Palomino 1800+?

Wat kan het probleem dan wel zijn?
- De koeler heeft 1 jaar op de Palomino CPU gezeten op een ander mamaplankje. Daarna nog een jaar op dezelfde Palomino op mijn huidige Asus plankje. Op die oude Palomino’s staat het type en de revisie van de CPU nog in de core gegraveerd oid. Deze afdruk is duidelijk te zien op de onderkant van het koelblok en krijg ik er ook niet af. Kan dit een probleem zijn voor de koelprestaties op mijn Barton? Het koelblok is onderaan flink warm, maar je kunt em goed vast houden, terwijl dat bij een core temp van, zeg 65 graden toch echt te heet om aan te pakken moet zijn?
- Misschien is de klem waarmee het koelblok vastgezet op het bord slapper of lam geworden? Ik moet nog steeds wel aardig wat kracht zetten om die te bevestigen, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Eerlijk gezegd snap ik het gewoon niet. Een beetje slechtere koelprestaties kan ik me voorstellen, maar niet ruim 20 graden! Ik heb alle tips gelezen over bevestiging, koelprut en (kast)koeling, maar feitelijk is er niets veranderd aan mijn PC behalve de CPU (en een reepje 400mhz DDR). Wie o wie heeft de gouden tip? 8)7
- Met spiritus (=alcohol) de resten van de oude prut op proc verwijderen
- Met terpentine resten prut op koeler verwijderen
- AS 5 kopen.
- Klein laagje erop, uitsmeren met vinger (handschoen!), of met een boomerangkaart :P
- Als dat niet werkt, dan trekt ie het gewoon niet :/

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
ik zou de koeler nogmaals goed controleren, ik heb nogsteeds ook een 6000 op mijn 2600+ @2300 stressed 64 graden

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

zalmans hebben geen thermal pad maar ik vind je temps niks gek de zalman 6000 serie is niet veel beter dan een standaard koeler (heb hem zelf gehad) kijk eens rond voor de wat nieuwere koelers ikzelf heb nu de 7000 cu van zalman en dit is een van de beste luchtkoelers op de markt en als je (mijn temps gingen van 65 naar 40 stressed en oc'ed toen ik mijn zalman 6000 cu voor deze verving) en als je mobo en kast hem aankunnen (is vrij groot ) en je niet veel met je kast sleurt (voor het geval je dat wel doet is de koeler vrij makkelijk te verwijderen) zou ik hem zeker aanraden.

edit: @vierkant228 en dirkdirk

hoe zit het met jullie airflow

[ Voor 7% gewijzigd door snooze op 17-05-2004 17:15 ]

weet iemand nog een leuke signature?

• dirkjesdirk
heintjeput schreef op 17 mei 2004 @ 17:07:
Hoe bedoel je eigenlijk, de afdruk van de palomino is nog goed te zien op de koeler?
Is dit te zien op het koper van de heatsink zelf? Of heb je de thermalpad (dit is dat spul (meestal grijs) dat standaart op de koeler zit en een beetje aanvoelt als kauwgom) niet verwijderd en is hij daarop duidelijk zichtbaar te zien?

Als je de thermalpad niet hebt verwijderdt, dan moet je die gewoon verwijderen, als je dit niet zeker weet, maak er dan een foto van dan kunnen wij je het wel vertellen). Dit is niet zo moeilijk, haal de koeler er af. Pak een doekje met een beetje wasbenzine of tinner of zo en even goed poetsen.

Dan moet je hem er natuurlijk weer op zetten, doe een beetje koelpasta op je cpu, dus niet te weing, maar ook niet te veel. Ik denk dat je zelfs te weinig koelpasta hebt gebruikt.
Er zit geen thermalpad op deze cooler. De afdruk zit echt in het koper. Overigens: is het afpoetsen van je core met wasbenzine(?) wel zo verstandig en belangrijk?

@Snooze, mijn airflow is niet heel best, maar ook niet zo slecht (zie boven). Zou ik die verbeteren dan scheelt dat wellicht een paar graadjes. Zelfs met de kast open is de proc 68/69 graden.
Enne, scheelt een 7000Cu zoveel qua prestaties met een 6000Cu? De specs van de fabrikant zijn qua marge toch niet zo krap?

Dank voor de reacties. _/-\o_

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

probeer eens met een grote tafel ventilator erop.

en, staar je niet blind op specs en zoek wat reviews met beide koelers (liefst beiden in 1 roundup omdat de situatie dan hezelfde is) mijn ervaringen zijn iig erg goed maar er zijn meer koelers die hem goed koel kunnen houden thermalright en swiftech zijn zeker geen kleine jongens maar ook thermaltake en coolermaster hebben goed spul echter moet je bij die laatste twee wel even uitkijken er zit zo hier en daar een zwart schaap tussen *kuch* jet 7 *kuch*

[ Voor 5% gewijzigd door snooze op 18-05-2004 02:22 ]

weet iemand nog een leuke signature?

• dirkjesdirk
snooze schreef op 18 mei 2004 @ 02:17:
probeer eens met een grote tafel ventilator erop.

en, staar je niet blind op specs en zoek wat reviews met beide koelers (liefst beiden in 1 roundup omdat de situatie dan hezelfde is) mijn ervaringen zijn iig erg goed maar er zijn meer koelers die hem goed koel kunnen houden thermalright en swiftech zijn zeker geen kleine jongens maar ook thermaltake en coolermaster hebben goed spul echter moet je bij die laatste twee wel even uitkijken er zit zo hier en daar een zwart schaap tussen *kuch* jet 7 *kuch*
Sja, die 7000Cu is wel wat beter, maar ik vond mijn 6000Cu eigenlijk al duur genoeg :O Om nu ff weer een 7000Cu te kopen. Enne, daarbij komt dat ik helemaal nog niet zeker weet wat nu de reden is.

Enne, een tefelventilator is voor een half uurtje wel leuk, aaar natuurlijk niet voor vast :7

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
tip van mij: zet er een extra fan aan, dit scheelt echt heel veel. ik heb ook een 6000-cu met 1 92mm fan en 1 80mm fan, xp2500+ @ 2,3 ghz. vcore op 1,75 (da's dus hoger dan de normale 1,65) op 46 graden

edit: een zalman flowerbed behoord NIET tot de standaard coolers, gezien deze cooler een stuk meer oppervlak heeft zijn de koelprestaties (uitzonderingen daar, of hier :P) beter dan 'normale' coolers. het zit em er vooral in dat een fan op silent niet veel airflow geeft...

[ Voor 42% gewijzigd door Burner13 op 18-05-2004 19:30 ]

Verwijderd

Op zich is het helemaal niet zo vreemd dat je temp met een 2800+ hoger is dan met een 1800+ palomino. Met de 2800+ zit je op de max van je cooler. Hij doet z'n werk nog wel, maar niet zo makkelijk als met een 1800+. Je kan de 92mm eventueel vervangen door een 120mm. Hopelijk heb je de as van de 92mm niet midden boven de waaier hangen want daar zit het dode punt en kost dus ook airflow over je waaier.

Verwijderd

Beetje half offtoppic: die afdruk van de cpu in je koper heb ik ook al een paar keer meegemaakt. Naar mijn mening is die niet (en zeker geen 20C) van grote invloed op de temperatuur van je cpu. Mocht je deze afdruk echt weer weg willen hebben dan kun je er voor kiezen om het blokje te gaan lappen.

• dirkjesdirk
Als ik het hier zo hoor ligt het dus niet aan de afdruk in de koeler. Overigens heb ik in de doos nog een andere klem gevonden. Op silentpcreview gaven ze aan dat de klem van deze zalman na enige tijd vervormde en (wellicht) slapper wordt. Ik zal binnenkort die andere klem ns installeren om te kijken of het helpt. Ik heb in ieder geval niet meer de illusie dat er nog 20 graden afgaat met deze koeler.
Zou het dan toch aan de CPU liggen? :?

Verwijderd

Stop je oude CPU er weer in en kijk naar je temps. Dan weet je zo of het aan de CPU ligt.

• dirkjesdirk
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 23:25:
Stop je oude CPU er weer in en kijk naar je temps. Dan weet je zo of het aan de CPU ligt.
Helaas, die heb ik al verpatst :7

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:34

PD2JK

ouwe meuk is leuk

code:
1
2
3
Palomino 1800+       66  W
Barton 2800+         68,3W
T'bred 2800+         74,3W

Zoveel verstookt die 2800+ ook niet meer dan een Palomino..... :)

[ Voor 50% gewijzigd door PD2JK op 19-05-2004 07:52 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• dirkjesdirk
Dan KAN het daar toch ook niet aan liggen. De die-size is bij een barton ook niet zo klein, dus moet ie als het goed is de warmte prima (net zo goed) kunnen lozen als de palomino.
Ala, ik zal het nog ns proberen met de reserve klembeugel en een getandenpoetste cooler :7

Verwijderd

Ik zou proberen om, zeker na die lange gebruik-tijd, de heatsink te schuren met een fijne graads schuurpapier, dat kan zeker helpen. (wel polijsten daarna)

Dat AS5: doe er toch een redelijke hoeveelheid op, zeker niet teveel (moge bekend zijn wat teveel is ;) ), maar je hebt zeker wel een aantal mm2 nodig.

Op mijn P4 had ik eerst een heel klein blobje, dat vormde na een week een korrelige laag, nu heb ik iets meer gedaan en scheelt gelijk 4 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2004 09:25 ]

• dirkjesdirk
Hmz, ik lees ook op verschillende plaatsen in Got dat bij de koperen zalman koelers Arctic Silver niet zo werkt, maar dat je beter de meegeleverde witte thermal grease kan gebruiken. Dat zal ik dan ns gelijk proberen met het verwisselen van de beugel.
Ik blijf op het probleem studeren B)

• dirkjesdirk
Goed, ff een update:
Ik heb de standaard Zalman koelprut gebruikt en een nieuwe klem. Resultaat is van 70/71 stressed naar 68/69 stressed. Enig resultaat geboekt dus, maar echt enthousiast wordt ik er nog niet van :> . Het onderzoek gaat voort... B)

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2024
Toch een beetje vreemd ..............

Ik heb een CNPS6000AlCu, dus Copper/Alu uitvoering die op papier dus minder zou moeten doen op een XP2500+ ( ook een Barton dus ) die Idle 42/43 doet en stressed op een dikke 52/54 graden draaid.

OK, wel op max rpm ( 2500 rpm ), maar als je van een 4000 rpm Volcano9+ af komt is het al een verademing 8)

Specs van de kast : low budget kast met een 350 Watt PSU. Wat ik wel gedaan heb, is alle roosters die in de weg zitten weggeknipt en gedremeld. Ik heb 1 80 mm outtakefan en een air intake ( nu nog 70 mm doorsnede, wordt 90-100 mm ivm de 92 mm fan, ipv mijn oude 80 mm fan ) aan de zijkant van de kast gemaakt waar de CPU fan betrekkelijk koele lucht kan aan zuigen. Bovengenoemde temps zijn bij een kamertemp van 25 graden in een gesloten computerkast waar mijn PC de warmte niet echt lekker kwijt kan. Dus ik heb ook nog es behoorlijk last van recirculatie van warme lucht. Dat blijkt wel uit een MoBo temp van 36 graden :'(

Binnenkort gaan er dus 2 120 mm fans in de computerkast ( de houten kast waar mijn PC in staat dus ) om de warmte ook echt weg te voeren van de PC waardoor de temps hopenlijk nog met een graadje of wat zullen dalen.

Ter illustratie, met mijn Volcano9+ haalde ik temps van 36 idle en max 45 stressed bij dezelfde omdastandigheden op een dikke 4000 rpm. Alleen is de rust nu in vergelijking best verademend ;)

Maar als puntje bij paaltje komt, koelt de Zallman dus voor geen meter evengoed ( het geluid buiten beschouwing gelaten ) want de Volcano9+ draaide nog op geen stukken na vol-uit ( max 5200 rpm ). Hij is wel beduidend stiller in deze setup, en zal bij een tikkeltje grotere air-intake ook nog wel iets lagere temps halen denk ik.

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

• dirkjesdirk
Update nummer 2:

Twee activiteiten ondernomen: (8>

1. Koeler van de CPU nav een tip hierboven schuin boven het koelblok gezet. Gevolg: 2 graden lager. :9
2. Intake casefan aan de voorzijde geplaatst; ook een resultaat van ca 2 graden lager.

Dus: de temp stressed is nu gezakt naar 64 graadjes. Nog steeds stemt het me niet tot tevredenheid maar voorlopige is het ergste leed voorbij. :Y)

Uiteraard gaat coolingsonderzoek door. Streeftemperatuur is net onder de 60 graden. Het zal me lukken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door dirkjesdirk op 22-05-2004 18:44 ]

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik heb ook een tijdje met deze zalman (Artic Sil. 5) gewerkt op een barton 2800+ @ 3200+ daarmee werd ie 65 graden. weliswaar had ik er een 120 mm fan (enermax, 100 CFM geloof ik) ervoor hangen. dat is het beste wat ik eruit kon krijgen. ik denk ook dat je verder niet veel meer zou kunnen veranderen. misschien je heatsink polijsten????? of een grotere fan nemen????

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

ik heb een blowhole(/blowvierkantje) in mn zijpaneel gemaakt, 12cm fan drin en met karton een soort fanduct gemaakt zodat de airflow direct op de cu6000 gericht wordt...
scheelt 5-10 graden met een acceptabel geluidsniveau (maar duidelijk geen absolute stilte).

Kortom, frisse lucht direct van buiten scheelt veel! Het is een regelbare enermax fan, die bovendien op de zalman fancontroller zit aangesloten en dus op een laag voltage zn werk doet (1450 rpm). Mn xp2500+ is nu 55 graden, voorheen was ie 65 graden
Voor de duidelijkheid, er zit dus alleen een fan in mn zijpaneel, recht boven de cu6000, verder heb ik alleen een casefan en 2 fans in mn voeding..

Als ik nu een blowhole zou maken, zou ik er wel 1tje maken waarbij je zowel een 8cm, 9,2cm of 12cm kan plaatsen, 12cm fans zijn niet goedkoop!

• dirkjesdirk
schaduw schreef op 22 mei 2004 @ 19:10:
ik heb een blowhole(/blowvierkantje) in mn zijpaneel gemaakt, 12cm fan drin en met karton een soort fanduct gemaakt zodat de airflow direct op de cu6000 gericht wordt...
scheelt 5-10 graden met een acceptabel geluidsniveau (maar duidelijk geen absolute stilte).
Ja, daar heb ik ook al aan zitten denken. Het echte nadeel van een blowhole is alleen dat het geluid veel beter naar buiten kan en dus mijn silent PC-tje weer luiddruchtiger wordt.
Overigens wil ik nog wel ergens een 12Cm Papst fan plaatsen. Ik heb al 2 8cm papsts in mijn systeem, maar in een van beide zit een zeer irritante brom/giertoon :( Ik hoop dat zo'n 12 cm papst wat dat betreft beter is.
Ik heb ook een enermax casefan, maar die maakt ook een pokkeherrie, zelfs op het laagste toetental.
Maar goed, ik denk inderdaad dat het verbeteren van de caseflow het enigste is wat de zaak nog wat kan verbeteren.

• dirkjesdirk
Goed, dan nu de laatste update ;)
De FSB ondanks de hiervoorgenoemde problemen maar eens omhooggegooid naar 180mhz, de barton draait nu op 2250 mhz zonder problemen }) en - verbazend genoeg - zonder temperatuurstijging, sterker nog, de temperatuur stressed is zelfs 2 graden gezakt naar 62 graden stressed door installatie van het (voor velen hier bekende) speedfan (www.almico.com). De 92 mm CPU fan van m'n Zalman aangesloten op CPU connector op het mobo en dan kun je de snelheid prima regelen. Zodra de temp boven de 61 graden komt gaat ie op een iets hoger toerental draaien zodat vervolgens de temp weer onder de 60 graden daalt. De instellingen van speedfan kost wat tijd, maar dan heb je ook wat; werkt perfect :9~
Helaas werkt de voltageregeling alleen bij de cpu fan connector en niet bij de sysfan connector. :O

Ben overigens nog steeds wel benieuwd wat nu de echte temperatuur is. Ik vertrouw die sensors van asus niet (meer). :X

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 13:46
dirkdirk schreef op 19 mei 2004 @ 00:31:
[...]

Helaas, die heb ik al verpatst :7
Voor hoeveel?

• dirkjesdirk
Tja, als je het wilt weten 150 euro voor palomino + 2x 256 Mb PC2100 + ECS K7S5A mamaplankje :P

• peke
dirkdirk schreef op 23 mei 2004 @ 23:21:
[...]

Tja, als je het wilt weten 150 euro voor palomino + 2x 256 Mb PC2100 + ECS K7S5A mamaplankje :P
Omdat ik mijn1700+ binnen 2 maand wegdoe. :P
In favor voor een mobile 2400+. :)
Maar het valt me nu net te binnen dat er al een brandplek op de core zit :D , proc doet het echter nog perfect (lang leve ASUS COP :*) )
Met die brandplek koopt niemand hem nog natuurlijk. :/

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:20

empy

Rijdt rondjes

corpseflayer schreef op 23 mei 2004 @ 23:51:
[...]

Omdat ik mijn1700+ binnen 2 maand wegdoe. :P
In favor voor een mobile 2400+. :)
Maar het valt me nu net te binnen dat er al een brandplek op de core zit :D , proc doet het echter nog perfect (lang leve ASUS COP :*) )
Met die brandplek koopt niemand hem nog natuurlijk. :/
ja hoor, ik heb wel interesse, heb hier ook een 1700+ en die dingen zijn niet kapot te krijgen. heb er trouwens ook een cnps-6000Cu op zitten, en op mijn andere systeempje wil ik er ook 1tje monteren. mij pc winkeltje heeft er nog 1tje liggen, ga ik die ff gebruiken :) heb er trouwens nooit problemen mee gehad, alleen moet ik ff de koelpasta vervangen door zilverpasta. blijft ie lekker koel :7

[ Voor 1% gewijzigd door empy op 24-05-2004 00:26 . Reden: typfout |:( ]

• peke
Ow ja, ik ben vergeten bij te zetten dat het een PALOMINO is, je weet wel, zo'n 0,18µm heelthoofd, dat ding wordt 56graden op 1630/147. :)

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-02 14:30
ik heb ook een 2600xp+ en die draait relaxed met de meegeleverde cpu cooler van amd op 45 graden idle en 49 max stressed... deze is echter lichtelijk overgeklokt naar 2.04 gh

echt relax ik heb van te voren tich coolers geprobeerd en meer dan 100den euro's aan uit gegeven wat ik dacht dat goed was voor mijn beestje.. de ene cooler liet het leven de andere koelde niet zo goed als ik dacht.

mijn conclusie voor aircooling werkt de meegeleverde fan nog het beste! O-)

discogs

• dirkjesdirk
loewie-643- schreef op 24 mei 2004 @ 10:36:
mijn conclusie voor aircooling werkt de meegeleverde fan nog het beste! O-)
Jah hehe :/ maar wel met de nodige herrie, ik heb niet voor niets een Zalman :>
Mijn fanspeeds staat standaard op low, als die op high staat dan zit het geluidsnivo nog ruim onder jouw stofzuiger en kom ik OC-ed ook wel op 46/47 graden uit.
Maar goed, wel dwalen af :O

• dirkjesdirk
Heel klein schopje O-)
Ik heb de onderkant van de koeler op veler advies toch maar eens gepolijsd. Resultaat: 0,0 :X

Nog ff iets anders
Ik wil mijn 80 mm papst kastkoeler vervangen door een 120 mm. Nu zijn deze nogal duur en ik vraag me dus af: zou het helpen? Verplaatst zo'n ding op eenzelfde aantal rpm's 2x zoveel lucht? En maakt ie daarbij ook echt minder lawaai? :?

Verwijderd

dirkdirk schreef op 30 mei 2004 @ 22:16:
Nog ff iets anders
Ik wil mijn 80 mm papst kastkoeler vervangen door een 120 mm. Nu zijn deze nogal duur en ik vraag me dus af: zou het helpen? Verplaatst zo'n ding op eenzelfde aantal rpm's 2x zoveel lucht? En maakt ie daarbij ook echt minder lawaai? :?
Probleem met die papsten is dat als je ze op 5 volt gooit en een zachte maar irritante bromtoon maken. Dan koop je dus een dure 120mm fan heb je nog steeds irritant geluid.

Als ik jou was zou ik een nieuwe goede koeler kopen. Bijv. de Thermalright 900U die is goed geprijst (met goede prestaties) en doet nauwelijks onder voor zijn broer met heatpipes. Daar gooi je die 92 mm zalman fan op in silent mode.
Dan haal je één outtake en één intake fan uit je kast. Volgens je verhaal hou je dan nog één outtake fan over.
Dan pak je wat betreft geluid het meest winst en kun je lekker die koeler en die twee fans verkopen.

Ook zie ik dat je twee hardeschijven hebt. Is dat echt nodig? Ik zou gaan voor één harddisk (liefst een seagate) dan ga je pas rust ervaren.

Probeer ook niet te streven naar een compleet stil systeem dat gaat niet. Je zult iets van geluid moeten accepteren.

Verwijderd

Geen echt antwoord op je vraag, maar misschien wel een (goedkope) oplossing: ga eens creatief aan de gang met wat papier/sheets/woteffer en maak een duct vanaf die 92 mm fan naar je 6000cu.. Ik heb dit ook gedaan en dit scheelt zo 10 graden (no bullshit), wat je ook nog kan doen (ja, dit heb ik dus ook gedaan) is die 92mm in de zijwand van je pc monteren zodat ie koele lucht van buiten je pc aanzuigt, dan MOET je wel een duct klussen (afstand is vrij groot), maar dat scheelt al helemaal veel..

Ter illustratie: eerst werd mijn 1900+ (Palomino) zo`n 55 graden, nu is hij 40 graden... zelfde koeler, zelfde fans, alleen beter opgesteld :Y)

Let wel: het resultaat is behoorlijk afhankelijk van hoe `mooi` je je duct klust, de mijne is nu van perspex en sluit echt op de halve mm aan, er zit zelf een schotje in het midden zodat de lucht echt tussen de bladen door moet er niet door die gleuf kan.. maar goed, ik ben dan ook een perfectionist O-)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 23:27 ]

• dirkjesdirk
@t Blafhert: zo'n 80 mm papst model die op silentpcreview staat is ook op 12v onhoorbaar. Inderdaad wel met zo'n irritantie brom soms :( Je moet geluk hebben: ik heb er ook een in mijn voeding en die hoor je niet. Maar ik begrijp van je dat die 120 mm modellen dat dus ook hebben. Shit. Hoe zit het met de luchtverplaatsing op 5v met die dingen?

Trouwens: de ene hard-disk staat meestal uit, en mijn wel draaiende maxtor plus9 is vrij stil.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ik heb dezelfde cooler, hij kan imho goed (genoeg) koelen hoor.
mijn overleden 2500+ werd stressed 62 graden @ 1.65V @ 2200MHz (koeler op 1500rpm)
mijn oude 2500+ werd stressed 54 graden @ 2.0V @ 2100MHz (koeler op 2000rpm)
mijn huidige mobiele 2500+ wordt nu stressed 46 graden @ 1.65V @ 2300MHz (koeler op 2500rpm, kast open voor het warme weer van de afgelopen dagen)

• dirkjesdirk
Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 23:24:
Let wel: het resultaat is behoorlijk afhankelijk van hoe `mooi` je je duct klust, de mijne is nu van perspex en sluit echt op de halve mm aan, er zit zelf een schotje in het midden zodat de lucht echt tussen de bladen door moet er niet door die gleuf kan.. maar goed, ik ben dan ook een perfectionist O-)
Heb je een pic?
En hoe zit het met de geluidstoename? Scheelt het veel?

Verwijderd

dirkdirk schreef op 30 mei 2004 @ 22:16:
Heel klein schopje O-)
Ik heb de onderkant van de koeler op veler advies toch maar eens gepolijsd. Resultaat: 0,0 :X

Nog ff iets anders
Als je goed polijst, heb je veel minder koelprut nodig. Heb hier in het verleden m'n Zalman 6000Cu gelapt en bijna zonder pasta weer op de CPU gedrukt. Scheelde zo'n 4 graden.

Het verschil in geluid tussen een 80mm en 120mm is niet groot als ze beiden op 12V draaien. Bij een 120mm heb je op 7V dezelfde luchtverplaatsing als de 80mm op 12V, maar met minder geluid.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-02 19:14

Metro2002

Memento mori

als nou alles niet helpt moet je terug naar de winkel met die processor.
ik werk zelf in een computerwinkel en van de 2600 en 2800 versies (tray) zitten er soms een paar tussen die gewoon kokend heet werden. dat zijn gewoon een beetje mislukte exemplaren. gewoon omruilen dus.
bij de boxed versies nog nooit gehad trouwens :{

Verwijderd

dirkdirk schreef op 02 juni 2004 @ 19:48:
[...]

Heb je een pic?
En hoe zit het met de geluidstoename? Scheelt het veel?
Sorry heb hier even geen pic van, maar je moet je gewoon een transparante 'doos' voorstellen die van 92 x 92 naar iets van 70 x 100 (of iets dergelijks, weet de maten niet uit mijn hoofd) loopt.
Het is een vrij lang ding omdat ik een houten zelfbouw-kast (vrij groot en breed) heb met die 92mm in de zijwand. Hierdoor is de vorm-overgang erg mooi en geleidelijk.

Geluidtoename... oei daar heb ik niet speciaal op gelet, maar ik geloof niet dat met de duct het geluidsniveau erg toegenomen is hoor, maar nu kan de fan wel altijd op 5v, en zonder duct moest ie als ik spellen ging spelen toch wel op 7v, en dat verschil is in ieder geval wel te horen ;)

Maar goed, ik zou zeggen: pak eens wat papier en plakband en maak eens een ductje, kost je 10 minuten en je weet hoeveel het uitmaakt B)

• dirkjesdirk
Metro2002 schreef op 03 juni 2004 @ 07:56:
als nou alles niet helpt moet je terug naar de winkel met die processor.
ik werk zelf in een computerwinkel en van de 2600 en 2800 versies (tray) zitten er soms een paar tussen die gewoon kokend heet werden. dat zijn gewoon een beetje mislukte exemplaren. gewoon omruilen dus.
bij de boxed versies nog nooit gehad trouwens :{
Tja, is dat nou echt waar? Komt dat echt voor? :? Svp reacties.
Ik zit hier bij steeds hogere temps toch een beetje mijn koeler te verwensen
Zou het aan de proc liggen... |:( :>
Iemand?

Pagina: 1