Intrasite communicatie Exchange 5.5

Pagina: 1
Acties:

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 10:24
Ik wil een site maken binnen Exchange en hierin een 6tal servers plaatsen (NT 4).
Echter deze servers staan allemaal decentraal, verbonden met WAN-links van 2mb/s. Volgens de boeken is het mogelijk. Maar waar ik nu in geintereseert ben is de belasting voor het netwerk tegenover een multiSITE-georienteerde architectuur.
Zit hier verschil in of niet?

Stel ik kies voor de single-site met servers decentraal en er valt een WAN-verbinding weg en ik stuur een mail naar een gebruiker op een andere server. Wordt deze dan gequeued en als de verbinding weer in de lucht is toch nog doorgestuurd? Bij sites gebeurt dit wel weet ik.

Microsoft kan mij zo snel geen antwoorden geven (technet etc)
Of ik zoek verkeerd.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik gok dat in PNS meer ervaring zit die relevant is voor deze vraag. SA --> Professional Networking & Servers :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Berimbau
Mails worden in iedergeval gequeued in deze situatie als lijnen wegvallen. Dit is nl getest in een VMware omgeving waarbij is van en van de exchangeservers ineens de IP-instellingen heb gewijzigd om te simuleren dat de lijn was weggevallen.
Wat ik echter niet kan testen is de belasting op de lijn omdat ik geen productiekopie heb met hetzelfde gebruik (lastig te simuleren).
Heeft iemand ervaring hiermee, aangaande de belasting van de lijn van een WAN-verbinding (2mbit/s) bij intrasitecommunicatie? Het betreft ongeveer 150 medewerkers per vestiging.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:25

Arno

PF5A

Is die lijn 2mbit up en down? Zo ja zul je wel performance verlies hebben als je één centrale Exchange server hebt. Blijf je met 6 servers dan zullen de gebruikers weinig merken van een eventuele vertraging op de lijn. Bij ons op het werk zitten we met ±100 man op 2mbit en die zit zeker niet vol, dus het lijkt mij dat daar voor 150 man wel wat mailverkeer overheen kan. Overigens zou ik wel X400 connectors adviseren boven één site.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Berimbau schreef op 24 mei 2004 @ 10:28:
Mails worden in iedergeval gequeued in deze situatie als lijnen wegvallen. Dit is nl getest in een VMware omgeving waarbij is van en van de exchangeservers ineens de IP-instellingen heb gewijzigd om te simuleren dat de lijn was weggevallen.
Wat ik echter niet kan testen is de belasting op de lijn omdat ik geen productiekopie heb met hetzelfde gebruik (lastig te simuleren).
Heeft iemand ervaring hiermee, aangaande de belasting van de lijn van een WAN-verbinding (2mbit/s) bij intrasitecommunicatie? Het betreft ongeveer 150 medewerkers per vestiging.
Het probleem wat je creëert als je alle servers in 1 site stopt, is dat je de controle over het bandbreedte gebruik uit handen geeft. Als je verschillende sites hebt, kun je site connectors configureren en daar parameters op zetten als tot welke grootte verzonden mag worden en wanneer (bijv < 1 MB tussen 8 en 16 uur, > 1 MB tussen 16 en 8 uur). Binnen een site wordt mail altijd meteen verstuurd, ongeacht de omvang.
Een zinnig antwoord op jouw vraag kun je alleen geven als je de gewoontes van je gebruikers kent: wat is de gemiddelde grootte van een bericht, hoeveel per dag worden er verstuurd, etc.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Berimbau
Op elke regio staat 1 mailserver. De 150 gebruikers per regio maken gebruik van de mailserver aldaar en gebruiken de lijn dus alleen maar om mails naar andere regio's te sturen of naar het internet te sturen. Die gaan nl via de centrale mailserver.
We zijn nu bezig om twee mailorganisaties te fuseren tot 1.... onze gaat op in de andere.
We willen af van de 6 sites die we op dit moment hebben om eenduidigheid te krijgen in het beheer en om 'vervuiling' van onze toekomstige exchangeorganisatie voor te zijn. Verder blijven de servers dus decentraal staan uit oogpunt van performance voor de gebruiker

[ Voor 17% gewijzigd door Berimbau op 24-05-2004 12:39 ]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Berimbau schreef op 24 mei 2004 @ 12:35:
...We willen af van de 6 sites die we op dit moment hebben om eenduidigheid te krijgen in het beheer.
8)7 als je die 6 sites hetzelfde inricht heb je toch ook "eenduidigheid in het beheer"

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Berimbau
Brahiewahiewa schreef op 24 mei 2004 @ 12:29:
[...]

Het probleem wat je creëert als je alle servers in 1 site stopt, is dat je de controle over het bandbreedte gebruik uit handen geeft. Als je verschillende sites hebt, kun je site connectors configureren en daar parameters op zetten als tot welke grootte verzonden mag worden en wanneer (bijv < 1 MB tussen 8 en 16 uur, > 1 MB tussen 16 en 8 uur). Binnen een site wordt mail altijd meteen verstuurd, ongeacht de omvang.
Op dit moment maken wij gebruik van site-connectoren. Dus die controle op het gebruik van bandbreedte hebben we nu ook niet echt.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Berimbau schreef op 24 mei 2004 @ 12:46:
[...]Op dit moment maken wij gebruik van site-connectoren. Dus die controle op het gebruik van bandbreedte hebben we nu ook niet echt.
In zoverre dat je nu nog altijd de site connector kunt disabelen (in het schedule dialoogje "never" aanklikken). In geval van virus uitbraak of of mailstorm dè manier om een beetje rust in de tent te brengen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
@arno: lastig om zo te vergelijken imho.. Ene bedrijf mailt 3 regels text terwijl het andere bedrijf CAD tekeningen rondmailt

@TS. Dus je gaat iets doen in productie wat Microsoft niet ondersteund met een praktisch niet meer ondersteund mailpakket ? Alleen om het voor jou wat overzichtelijker te maken ?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Berimbau
buddhole schreef op 24 mei 2004 @ 20:31:

@TS. Dus je gaat iets doen in productie wat Microsoft niet ondersteund met een praktisch niet meer ondersteund mailpakket ? Alleen om het voor jou wat overzichtelijker te maken ?
Tja ik werk voor een instelling daar gaat alles niet zo supersnel en vooruitstrevend als sommige bedrijven hebben. En wegens politieke besluiten gaan we migreren met Exchange 5.5 naar een andere Exchange 5.5 organisatie om 1 groot adresboek te hebben. In de nabije toekomst gaat het over naar Exchange 2003, maar dat is nu nog niet. En het besluit is nu eenmaal gevallen.
Als we dit dan toch doen en om het geheel overzichtelijk te houden willen we toch over naar 1 extra site onder de organisatie ipv 6.
Tevens is dit ook gericht op de toekomst, centraal beheer (waar eenvoud toch wel belangrijk is).
Maar goed, het is toch een actie waar de gebruiker wel wat van gaat merken. Maar ja.... laat de projectleider maar goed zijn communicatie doen.
Ik ben er inmiddels achter dat het niet veel impact heeft om decentraal opgestelde servers in 1 site te plaatsen. Er wordt nu nl toch ook al van site-connectoren gebruik gemaakt.

• Taigu
Zolang de projectmanager alles goed communiceert en jij krijgt het technisch werkende dan is er idd geen probleem. Zorg er wel voor dat de projectmanager de verwachtingen van de gebruikers goed stuurt.

Misschien een optie om met wat mailbommen van te voren je siteindeling en belastring van de lijnen nogmaals te testen ?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Berimbau
Misschien een optie om met wat mailbommen van te voren je siteindeling en belastring van de lijnen nogmaals te testen ?
Dat zou een mogelijk kunnen zijn inderdaad. Weet jij toevallig zo of er tools zijn die een beetje mailverkeer kunnen genereren dat wel via exchange gaat en waarbij je wel mailboxen kan definieren waar de mail heen gestuurd wordt?

Ik heb de projectleider overigens op het hart gedrukt dat hij de communicatie goed verzorgt. Zeker omdat niet alles te migreren is (rechten op mailboxen/agenda's en OST-bestanden om maar een paar voorbeeldjes te noemen)

• Taigu
http://www.webattack.com/get/gomail.html heb ik gebruikt, maar eerlijk gezegd alleen maar om mail naar buiten te sturen.. Het is een add-on in Outlook dus ik neem aan dat je ook naar bep. mailboxen zou kunnen mailen.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je kunt LoadSim uit de Exchange Resource Kit gebruiken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

TS: je werkt toch niet voor consortis of minvenw he?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2004 17:56 ]

Pagina: 1