[mysql] Nederlandse datum

Pagina: 1
Acties:

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Aangezien ik 100.000 topics, links en andere artikelen heb doorgelezen maar nergens een duidelijk antwoord kan vinden:

Hoe zet je nu het "date" field van Mysql goed om in een nederlandse datum?

met DATE_FORMAT in een select krijg je hem wel terug zoals je wil, maar dan in het Engels.

Hoe krijg je hem in het Nederlands?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Naar mijn weten (en een snelle blik in de mysql manual) zie ik geen setting oid waarmee je het datumformaat naar Nederlands kan omzetten.
Zelf doe ik dat altijd in mijn applicatie (dus in java/php/delphi/whatever) en zorg ik ervoor dat ik gewoon een bruikbare timestamp terug krijg.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Denk dat je gewoon on-the-fly die handel van het engels naar het nederlands moet omgooien. Denk namelijk niet dat MySQL de tijd/datum notitie in het nederlands zal gebruiken.

Ey!! Macarena \o/

• ViNyL
  • Niet online
Hmm ik gebruik in dit geval een date field. Maar zou zo 1,2,3 niet weten hoe ik dat omzet naar een datum als: 30 Mei 2004 oid

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ViNyL schreef op 17 mei 2004 @ 16:13:
Hmm ik gebruik in dit geval een date field. Maar zou zo 1,2,3 niet weten hoe ik dat omzet naar een datum als: 30 Mei 2004 oid
en dat moet perse in mysql?

• ViNyL
  • Niet online
Nee dat niet, maar het komt uit Mysql, uit een date row. Dus het formaat is:
2004-05-30 bijvoorbeeld.

• Sybr_E-N
  • Nu online
ViNyL schreef op 17 mei 2004 @ 16:17:
Nee dat niet, maar het komt uit Mysql, uit een date row. Dus het formaat is:
2004-05-30 bijvoorbeeld.
Je zou ervoor kunnen kiezen om die String? te splitsen met behulp van al bestaande methoden of er zelf een schrijven dan kun je het zo mooi maken als je zelf wilt. Vooral bestaande string methoden zou je even in de documentatie van de door jouw gebruikte taal kijken.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 14:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ervanuitgaande dat je PHP gebruikt:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
function DutchTime($tijd = FALSE) {

setlocale(LC_TIME, "nl_NL"); // voor linux, voor windows setlocale(LC_TIME, "nld_nld");
    if (!$tijd)

return strftime("%A %d %B %Y om %H:%M");
    else
      return strftime("%A %d %B %Y om %H:%M", strtotime($tijd));
}

Functie neemt gewoon een datum direct uit MySQL. Zonder invoer geeft ie de huidige tijd.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025

noltha

Hantam!

Het hangt er ook vanaf waarvan de datum vandaan moet komen.

Als dit van een apache server is met een US formaat datum is het einde verhaal , standaard.

Er is altijd wel een remedy bijvoorbeeld in Php of zoals erder gezegd in Java.

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

• ViNyL
  • Niet online
Omg, dat is ernstig handig. Dat is precies zoals ik het bedoel. Iets dat het zo simpel oplost is dus echt nergens te vinden op het net.

@ noltha: de datum komt van mijn eigen server af die in het Nederlands staat ingesteld, dus dat is geen probleem.

[ Voor 31% gewijzigd door ViNyL op 17-05-2004 16:25 ]

Verwijderd

Het makkelijkste is om een functie te maken (in php oid) waar 2 array's in zitten: 1 met alle maanden van het jaar en 1 met alle dagen van de week.
Daar gooi je dan je datum in, en laat die functie de boel formatteren naar een te gebruiken formaat.
Je moet maar even kijken in welk formaat je de datum de functie in gooit, maar ik zou voor "00-00-0000" gaan.
Je kunt dan met php die datum naar een timestamp converteren, en daar kun je dan met de date() functie alles wat je nodig hebt mee doen.

Voorbeeld van conversie array:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<?
$weekdag[1]="maandag";
$weekdag[2]="dinsdag";

$maand[1]="januari";
$maand[2]="februari";

?>

Verwijderd

NMe84 : thanks! Die hele setlocale() kende ik niet zoals je ziet. Gaan we gelijk usen in het vervolg.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 16:29 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 14:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 16:29:
NMe84 : thanks! Die hele setlocale() kende ik niet zoals je ziet. Gaan we gelijk usen in het vervolg.
Je server moet het wel ondersteunen schijnt het (omdat je language file aanwezig moet zijn). Maar ik ben nog geen server tegengekomen waar het niet werkte. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1