[SIM] Moeite met physics

Pagina: 1
Acties:

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 03:35
Ik ben momenteel bezig met een scheepssimulator, zoiets als Ports of call simulator alleen dan navigeren en het toepassen van het BVA.

Maar dit terzijde, ik maak het in Dark Basic Pro, ben er wel aardig vertrouwd in en heb ook een werkend schip e.d. gekregen, alleen ik ben op zoek naar de 'werking' van een schip. Net zoals een auto, accelereert een schip anders als je vol- of half vermogen, net zoals je draaicircel anders is als je veel roer geeft en je snelheid hoog is.

Ik heb gegoogled en in boeken gezeten maar kan niks bruikbaars vinden behalve manoeuvreereigenschappen van verschillende schepen..

Misschien dat iemand een idee heeft?

ik kan een demo posten als iemand er interesse in heeft...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Er zal weinig kant-en-klare informatie hierover te vinden zijn. :)

Er zijn wel wat standaard werken over physics in games, maar dat is meestal niet meer dan de basis begrijpen en dan lekker gaan rommelen. :)
Ook zijn de bewegingen van objecten door vloeistoffen nogal complex als ik het goed heb begrepen.

Wil je een exacte benadering van wat er gebeurt als een object door een vloeistof beweegt, of wil je gewoon iets wat leuk/realistisch lijkt te bewegen?

[ Voor 21% gewijzigd door -=bas=- op 17-05-2004 16:08 ]

Senile! Senile Oekaki

• Megamind
_bas_ schreef op 17 mei 2004 @ 16:06:
Er zal weinig kant-en-klare informatie hierover te vinden zijn. :)

Er zijn wel wat standaard werken over physics in games, maar dat is meestal niet meer dan de basis begrijpen en dan lekker gaan rommelen. :)
Ook zijn de bewegingen van objecten door vloeistoffen nogal complex als ik het goed heb begrepen.
Het gaat mij vooral om de kromme van het acceleren... Ik heb met wat programmatjes de krommes overgetekend met de hoop dat die er een goeie formule uit zou kunnen spugen maar hij kwam er ook niet...

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 23:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik denk dat je hier veel info uit kunt halen: [rml][ Alg] physics movement[/rml]
_bas_ schreef op 17 mei 2004 @ 16:06:
Veel hedendaagse games implementeren een volwaardig physics systeem met complexe berekeningen en numerieke solvers, dat is dus heus niet "zomaar wat doen" ;)

[ Voor 63% gewijzigd door .oisyn op 17-05-2004 16:10 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Megamind
.oisyn schreef op 17 mei 2004 @ 16:09:
Ik denk dat je hier veel info uit kunt halen: [rml][ Alg] physics movement[/rml]
Deze heb ik idd doorgelezen alleen in het water werkt het blijkbaar toch iets anders...

Dit is voorbeeld van zo'n kromme:
Afbeeldingslocatie: http://www.balinea.nl/test.jpg

• Kool
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
In het boek "Physics for Game Developers" is een hoofdstuk gewijd aan hoe boten zich gedragen in water.

• Megamind
Kool schreef op 17 mei 2004 @ 17:24:
In het boek "Physics for Game Developers" is een hoofdstuk gewijd aan hoe boten zich gedragen in water.
Ik zie het ja :D gelijk besteld bij bol.com :)

Verwijderd

Megamind schreef op 17 mei 2004 @ 16:15:
[...]

Deze heb ik idd doorgelezen alleen in het water werkt het blijkbaar toch iets anders...

Dit is voorbeeld van zo'n kromme:
[afbeelding]
Zou je die eerste kromme niet met een e-macht kunnen benaderen?

a = 16(1 - e(-t/180))

• Megamind
Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 19:48:
[...]

Zou je die eerste kromme niet met een e-macht kunnen benaderen?

a = 16(1 - e(-t/180))
Kan je dat misschien toelichten? (Heb wiskunde niet nog op zo'n hoog niveau)

Verwijderd

Megamind schreef op 18 mei 2004 @ 07:55:
[...]

Kan je dat misschien toelichten? (Heb wiskunde niet nog op zo'n hoog niveau)
De e-macht is gelijk aan 1 indien het gedeelte in het exponent gelijk is aan nul, de e-macht is nadert 0 indien het gedeelte in het exponent steeds groter negatief wordt.

In dit geval is de standaardvorm:

Eindwaarde(1 - e(-t/T))

Indien t=0 komt er dus 0 uit en voor toenemende t kom je steeds dichter bij de eindwaarde. De constante T kun je bepalen door t te vinden waarvoor geldt dat 63% van de eindwaarde is behaald.
Pagina: 1