Toon posts:

Via EPIA CL6000E of de CL10000 ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een mooi thuiservertje samen gesteld.

Procase Cubid 3677
Via EPI CL Moederbord
512 MB Geheugen
Toshiba 2.5 Inch 40 GB Harddisk
Teac Slimline 24x Cdrom speler

Nou wil ik dit systeem gebruiken als:

firewall
webserver
domeinserver (kortom services zoals DNS, DHCP, Wins etc zijn ook nodig)
Kazaa Lite :D

Nou wil ik het eerst als Windows 2003 server gebruiken.. Later misschien als Linux server maar dat moet ik nog zien....

Ik wil graag een stille PC en de CL6000e is fanloos maar nu weet ik niet of deze dan wel snel genoeg is voor firewall/webserver combi met Windows 2003 ?

Of gaat dit zo traag dat ik beter de CL10000 kan nemen en dan iets moet verzinnen op die FAN.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
CL6000e = Via Epia 600Mhz toch?

In dat geval is hij +/- even zo snel als een P2-233. Genoeg voor een firewall en het simpele server gebeuren, maar met windows 2003 en kazaa lite kan hij nog wel eens wat trager worden lijkt me. Ook haalt zoiets niet meer dan zo'n 40Mbit als je er een Realtec NIC in stopt.

Misschien kun je beter op zoek gaan naar een oud P2/P3 systeempje en daar een stille papst fan inzetten? Geluid maakt hij namelijk sowieso al met een hdd.

tvw

Verwijderd

Topicstarter
Er zitten geen realtec chippies in... en de reviews gave al een positief punt dat de onboard netwerkkaartjes erg snel waren. Bovendien snap ik niet wat iedereen klaagt over Realtek, ik heb op mijn werk meer dan 10 PC's staan die allemaal meer dan 80 MBit halen.

Een oud P2/P3 systeempje is geen optie... Ik wil namelijk erg laag energie verbruik hebben. Die VIA systeempjes zitten zo rond de 20w en dat lukt je niet met een P3 of P2 ... Ik koop er daardoor dus ook een systeemkast voor zonder interne voeding dus compleet fanloos 8)

en daar een stille papst fan inzetten helpt ook niet. Lawaai maken maaktie toch. :( Ik heb zoiets al geprobeerd.

Geluid maakt hij namelijk sowieso al met een hdd... Dat is ook niet helemaal waar, ik heb expres de toshiba schijf gekozen. Deze 2.5 inch schijf vreet 2.6w aan energie en is ook nog eens ERG STIL :*)

Bovendien vind ik het wel mooi dat het zo klein is :)

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 16:07:

Een oud P2/P3 systeempje is geen optie... Ik wil namelijk erg laag energie verbruik hebben. Die VIA systeempjes zitten zo rond de 20w en dat lukt je niet met een P3 of P2 ... Ik koop er daardoor dus ook een systeemkast voor zonder interne voeding dus compleet fanloos 8)
ik zou de snelste via nemen, die heeft ook de beste performance voor jou eisen, zoals hierboven al stond, die via600mhz is niet erg krachtig!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-08 10:30
Anders doe je er ipv het standaard koelblokje een zalman CNPS6000-Cu zonder fan op. Die moet dat ding makkelijke passief kunnen koelen

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• jantje112
  • Laatst online: 20:41
volgens mij haalt een celeron 300a ook zo'n 20 watt :)

• iets
  • Laatst online: 11-08 09:16
Om het stroomverbruik hoef je het iig niet te doen. Een S370 P3-600 verbruikt ongeveer evenveel energie als een C3 600Mhz.

Dat het hele systeem maar 20w trekt kan ik me trouwens moeilijk voorstellen. De CPU alleen al verbruikt bijna 15W.

tvw

Verwijderd

Topicstarter
"volgens mij haalt een celeron 300a ook zo'n 20 watt"

De processor ja :) bovendien is een Celeron wel heel traag....

"Een S370 P3-600 verbruikt ongeveer evenveel energie als een C3 600Mhz."

Pentium 3 ligt onder full load VEEL hoger.

"Dat het hele systeem maar 20w trekt kan ik me trouwens moeilijk voorstellen. De CPU alleen al verbruikt bijna 15W."

Ook niet zo.... 7w voor 1000 MHz of 4w voor de 600 MHz versie. Er zijn veel VIA processors... er zijn ook 11w 1000 MHz processoren.... De harddisk verbruikt 2.6w de cdrom was nog ietsje minder .... en er komt een voeding in van 62watt

"Anders doe je er ipv het standaard koelblokje een zalman CNPS6000-Cu zonder fan op. Die moet dat ding makkelijke passief kunnen koelen"

Ja maar volgens mij past die niet in mijn kast die ik wil hebben.... Ik wil namelijk zo'n Cubid 3677 kast.

Verwijderd

Topicstarter
VIA Eden-N Processor Power Consumption
TDP (Max power) 4W @ 533MHz
6W @ 800MHz
7W @ 1GHz

Verwijderd

Topicstarter
Niet om te spammen maar hier heb je stukje:

Power consumption for all the boards increases under heavy load, i.e. at 100% CPU utilisation. This would normally occur when playing back tightly compressed video such as DivX or XviD, or during a Linux compilation or OS installation. Due to their similar design, all the CLE266 boards run at about 16W when idle increasing to up to around 28W under load. As a rule of thumb, subtract around 3W for the passively cooled Eden versions of the boards, and add 3W for boards with the Ricoh CardBus daughterboard.

Dit gaat over de 1.2 GHz !!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:12
Bij mijn Cubid 2699 maakt de casefan meer geluid dan de fan op m'n Epia M10000... Ik zou dus voor de CL10000 gaan...

Verwijderd

Topicstarter
Kan best ... maar mijn cubid is helemaal fanloos....

• BarôZZa
Dan zou k toch de CL10000 nemen omdat het fannetje op het moederbord dus niet zoveel geluid maakt.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Waarom geen ARM (zoals deze ipv een x86, kunt gewoon linux/netbsd draaien, en 3 watt voor't bordje ... :)

(OK is duurder en ook iets langzamer, maar 3 watt..., maar als je het langer gebruikt en toch later evt geen windows erop wilt zetten...)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm interresant. Hoeveel kost zoiets ?

• BarôZZa
Die Simtec ARM's zijn erg langzaam (200MHz) , het geheugen zit er al op. Maximaal 128Mb(SDRAM)... Alleen de duurste heeft een standaard vga output en kost 250 pond... Waarom neem je trouwens geen Epia M moederbord? Daar kan je later altijd nog eventueel een mediacenter van maken... Het enige voordeel van de CL is dattie dual lan heeft...

Verwijderd

Topicstarter
250 pond is wel duur ja....

Ik kan inderdaad de MII12000 nemen maar dan moet ik een netwerkkaartje hebben die in zo'n cubid kastje past...

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan ook nog de VIA EPIA PD 10000E 1GHz VGA 6.1-audio 2xLAN USB 4xCOM kopen... Die E staat voor Eden dacht ik.... Euh fanloos :?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
om nog wat offtopic door te gaan...

Ik zit een beetje ongeduldig te wachten (kan zelf niet zo goed programmeren) tot ik mijn WRT54G van Linksys kan gaan gebruiken als servertje (dat wordt dan wel minimaal, is niet zoveel geheugen beschikbaar...) OpenWrt is een mooi project.

Er zijn trouwens ook wel goedkopere ARM-bordjes beschikbaar, als je een bordje met een 400Mhz XScale in de VS durft te bestellen tenminste...

Eigenlijk lijkt een 6000 epia me wel genoeg voor wat je wilt, alleen win2003 is wat aan de zware kant.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb veel informatie gekregen van verschillende mensen en sites....

Ben er nog niet helemaal uit. 6000E valt iedergeval af... Iedereen zegt dat die niet snel genoeg is voor Win2003 ...

Dus het moet een 10000E of 12000 zijn.... Ik had ook al een kast gezien die dit boeltje weer fanloos kan koelen :)

Jammer dat ik die kast alleen kan gebruiken voor een M10000 .... Dus dan moet ik weer een extra mini? netwerkkaartje vinden ...

Maar goed bedankt voor de info allemaal.....

• BarôZZa
Op de M boards zit ook onboard LAN, alleen geen Dual LAN

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 06:07

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ik gooi deze topic weer ff omhoog omdat ook ik zit te denken aan de aanschaf van een Epia-systeem. Ik heb op GoT en mini-ITX.com gezocht naar specifieke ervaringen en tips maar die sluiten niet genoeg bij mijn wens aan.

Ik wil een energiezuinig en klein systeem voor de dagelijkse taken. Mijn huidige P4-systeem trekt 200-300W en dat vind ik te veel (€€€) om constant aan te hebben.
Ik wil 256Mb geheugen inbouwen. Het OS gaat WindowsXP Pro worden (onnodige services uit) en het systeem zal dus gebruikt worden voor de dagelijkse zaken: surfen (IE6), email (OE), lichte Word en Excell-arbeid, af en toe een MPEG of DivXje kijken in WMP9 (geen DVD's), mp3's en internet-radio in Winamp en verder Kazaa Lite... Voor zwaardere zaken als beeldbewerking en games gebruik ik mijn huidige P4-systeem.

Daar ik zelf geen ervaring heb met de Via-processoren en hun prestaties weet ik niet hoe zwaar ik moet kiezen. Ik wil niet persé de snelste en nieuwste processor als langzamer, ouder en dus energiezuiniger ook werkt.

Wat zijn jullie ervaringen met de Via-processoren en welke processorsnelheid of moederbord zouden jullie me aanraden?
Fanless? Zou wel lekker zijn. Digitaal geluid? Niet echt nodig. TV-out? Is meegenomen. USB? noodzakelijk!
Jullie ervaringen graag! :)
Pagina: 1