[apt] apt-get upgrade wil up-to-date pakketten aanpassen.

Pagina: 1
Acties:

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 12:34

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Als ik 'apt-get upgrade' uitvoer, dan wil 'ie vaak 'kernel-image-xxxx' ook updaten terwijl dat helemaal niet nodig is.

Ik heb bijvoorbeeld 'kernel-image-2.6.5-1-k7' handmatig ge-apt-get (apt-get install kernel-image-2.6.5-1-k7), en als ik daarna een upgrade uitvoer, wil apt OOK die kernel weer gaan updaten (met problemen van dien: 'problem updating kernel identical to running kernel' (oid)).

Is dit normaal? Het lijkt me toch niet dat na een upgrade de kernel opnieuw geinstalleerd hoeft te worden...

Is er wellicht een geheime optie die ik ergens kan opgeven... zodat het niet weer gebeurt?

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-01 19:37

PolarWolf

Debian, of course.

klokop schreef op 17 mei 2004 @ 14:18:
Als ik 'apt-get upgrade' uitvoer, dan wil 'ie vaak 'kernel-image-xxxx' ook updaten terwijl dat helemaal niet nodig is.

Ik heb bijvoorbeeld 'kernel-image-2.6.5-1-k7' handmatig ge-apt-get (apt-get install kernel-image-2.6.5-1-k7), en als ik daarna een upgrade uitvoer, wil apt OOK die kernel weer gaan updaten (met problemen van dien: 'problem updating kernel identical to running kernel' (oid)).

Is dit normaal? Het lijkt me toch niet dat na een upgrade de kernel opnieuw geinstalleerd hoeft te worden...

Is er wellicht een geheime optie die ik ergens kan opgeven... zodat het niet weer gebeurt?
Hmm, volgens mij zou apt een kernel met rust moeten laten. Tenzij het een nieuwe versie betreft van dezelfde kernel. Maar dan nog.

Anyway, zoek eens op google naar "apt pinning". Dat betekent dat je in /etc/apt/preferences kunt aangeven wat er met een pakket van een bepaalde versie moet gebeuren. Er is geloof ik ook een manual page voor, 'man preferences'. In jou geval moet je in /etc/apt/preferences aangeven dat je je kernel package van die versie wilt houden.

Undernet #linux, Undernet #ipsec

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Hmmm. Dan zou ik mijn kernel-image moeten pinnen op unstable... maar dat is een beetje raar want m'n apt sources zijn allemaal unstable, en die kernel-image versie komt dus ook uit unstable. Ik gebruik niet meerdere versies door elkaar...

Hmmm, als ik met de hand probeer die kernel opnieuw te installeren, dan doet ie dat ook gewoon, terwijl als die helemaal up to date zou zijn, dan zou apt dat toch niet doen?

Hmm, ik wilde dat dus ff testen, maar wat ik nu ook wil apt-getten, eerst zal ik die kernel moeten herinstallen...
Nou, dat ga ik dan maar doen... typisch.

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

klokop schreef op 17 mei 2004 @ 17:51:
Hmmm. Dan zou ik mijn kernel-image moeten pinnen op unstable... maar dat is een beetje raar want m'n apt sources zijn allemaal unstable, en die kernel-image versie komt dus ook uit unstable. Ik gebruik niet meerdere versies door elkaar...
Uh, pinning heeft weinig te maken met stable, unstable, whatever.
Zelf heb ik bijvoorbeeld een custom package van CDrecord, die niet wordt overschreven omdat ik:

code:
1
2
3
Package: cdrecord
Pin: version 2.0+a19-6
Pin-Priority: 1001

in m'n /etc/apt/preferences heb staan.
Betekend dat cdrecord op versie 2.0+a19-6 wordt gehouden.
Hmmm, als ik met de hand probeer die kernel opnieuw te installeren, dan doet ie dat ook gewoon, terwijl als die helemaal up to date zou zijn, dan zou apt dat toch niet doen?
Wat bedoel je, met de hand? Gewoon compileren en installeren?
Kijk anders even wat de installatie status is van dat pakket (dpkg -l). Dit begint te ruiken naar een bug.

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Volgens de links uit google die ik nu gevolgd heb, heeft pinning alles te maken met stable, unstable, etc.
Zoals je je cdrecord pint, dat wil ik niet. Als er een nieuwe versie van mijn kernel is, dan moet die ook geinstalleerd worden.
Wat bedoel je, met de hand? Gewoon compileren en installeren?
Ik bedoel 'apt-get install kernel-...' (ipv apt-get upgrade).

Status van het pakket is 'ii'.

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

klokop schreef op 18 mei 2004 @ 09:31:
Volgens de links uit google die ik nu gevolgd heb, heeft pinning alles te maken met stable, unstable, etc.
Zoals je je cdrecord pint, dat wil ik niet. Als er een nieuwe versie van mijn kernel is, dan moet die ook geinstalleerd worden.
Pinning heeft te maken met package versies...maar goed, laat maar.
Je probleem is in elk geval nu duidelijk.
Ik bedoel 'apt-get install kernel-...' (ipv apt-get upgrade).

Status van het pakket is 'ii'.
Hum, voor een al geinstalleerd pakket lijkt het me niet nodig. Ja, dit ruikt echt naar een bug. Misschien is het handig om dit eens als bugreport in te schieten om te kijken wat de echte ontwikkelaars er over te melden hebben.
apt-get install reportbug && reportbug kernel-image-foo-bar-baz

Wel eerst even kijken of er al eerder iets over is gemeld, http://bugs.debian.org

Pagina: 1