Toon posts:

[98] ip nummertoewijzing*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik via de regel winipcfg intoets kun je met de hand je ip nummer wijzigen. Wanneer je een nummer toegewezen krijgt,zou het systeem dit nummer vast moeten houden. Wanneer de macine uit is geweest en weer opgestanrd moet worden is het nummer gewijzigd en moet ik weer een nieuw nummer oproepen. Is hier iets aan te doen.
Ligt dit inderdaad aan het bestsys. Deze is Win 98 SE

Verwijderd

je pc niet uitzetten, dan hou je hetzelfde nummer.

als dit gaat over je isp ip adres kan je er niks aan doen. intern kan je een lease koppelen aan een mac zodat je elke keer hetzelfde nummer krijgt.

Verwijderd

of een renew batchbestandje schrijven en auto laten opnene bij startup ofzo

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 11:20

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Geef eens wat meer info? HOe ziet je netwerk er uit? heb je het hir over een intern adres? of bij je ISP?

HENG HENG

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 11:36:
je pc niet uitzetten, dan hou je hetzelfde nummer.
onzin, ook als je pc aanbljift kan je IP veranderen, dat ligt geheel aan de configuratie van de gebruikte DHCP server ;)
Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 11:38:
of een renew batchbestandje schrijven en auto laten opnene bij startup ofzo
gaat niet werken als de DHCP server jou alsnog dat IP geeft ;)

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:23

ralpje

Deugpopje

Erkens schreef op 17 mei 2004 @ 11:42:
gaat niet werken als de DHCP server jou alsnog dat IP geeft ;)
Nee, maar het werkt wel tegen het probleem van de TS; het steeds opnieuw handmatig moeten renewen als de pc uit is geweest. 8)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Bart©
  • Laatst online: 06-05 11:00
ralpje schreef op 17 mei 2004 @ 11:44:
[...]

Nee, maar het werkt wel tegen het probleem van de TS; het steeds opnieuw handmatig moeten renewen als de pc uit is geweest. 8)
Als ie dat iedere keer moet doen om te kunnen werken dan is er iets anders fout en is zo'n batch-bestand een work-around en géén oplossing.

Als een DHCP op een nic ingesteld is zal deze altijd eerst aan de DHCP Server vragen of hij z'n vorige IP Adres mag gebruiken, als deze inmiddels in gebruik is door een ander apparaat dan krijgt ie een nieuwe, anders niet.

• Spacecowboy

Spacecowboy

ralpje schreef op 17 mei 2004 @ 11:44:
[...]

Maar waarom? wat maakt het uit welk IP adres je krijgt binnen je netwerk?

HENG HENG

Verwijderd

Erkens schreef op 17 mei 2004 @ 11:42:
[...]

onzin, ook als je pc aanbljift kan je IP veranderen, dat ligt geheel aan de configuratie van de gebruikte DHCP server ;)
je mag er toch vanuit gaan dat je een lease kan verlengen, alleen tijdens migraties oid zal je dat anders willen...

• ralpje
  • Laatst online: 00:23

ralpje

Deugpopje

jeroen1001 schreef op 17 mei 2004 @ 11:49:
[...]

Maar waarom? wat maakt het uit welk IP adres je krijgt binnen je netwerk?
Dat was ook zijn probleem niet, tenminste, niet zoals ik het lees.
Zijn probleem is dat blijkbaar de DHCP request bij opstarten niet goed doorkomt oid, en hij dus handmatig in een dosboxje ipconfig /renew moet doen om een ip te krijgen.
Daar is dit dus inderdaad een workaround voor, wat niet wegneemt dat er een ander probleem is.

Een vast intern ip-adres kan trouwens wel degelijk handig zijn, bijvoorbeeld voor poortmaps :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 11:49:
[...]

je mag er toch vanuit gaan dat je een lease kan verlengen, alleen tijdens migraties oid zal je dat anders willen...
migraties sowieso, maar dat lijkt me niet de issue, dat kom je (gelukkig) niet vaak tegen.
Maar er zijn nog wel meer redenen te bedenken om een lease niet te verlengen, zoals bijvoorbeeld security.

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

vinke,

Welkom op GoT :)
Wij hebben op GoT een aantal regels op gesteld waar je topic aan moet voldoen - je hebt deze o.a. doorgelezen toen je je registreerde (je weet wel - die Registratievoorwaarden en faq) :)

Ik ga nog even de drie meest belangrijke punten er uit lichten:
  • Geef in je topic altijd aan wat je zelf al hebt geprobeerd om je probleem op te lossen. Heb je al eens gezocht op GoT of op Google? Waarop heb je gezocht, en wat kwam je tegen dat je probleem omschreef?
  • Kies een goede topic titel uit die je probleem kort omschrijft - denk hierbij ook aan de forum specifieke eisen (te lezen in de Windows Operating Systems Policy).
  • Omschrijf je probleem helder en duidelijk, geef ook alle relevante informatie aan. Gebruik hoofdletters en leestekens waar nodig
.

Ik pas je topic titel nog even aan - pas jij je topicstart nog even aan zodat alle informatie hier in staan?

• Spacecowboy

Spacecowboy

ralpje schreef op 17 mei 2004 @ 11:51:
[...]

Dat was ook zijn probleem niet, tenminste, niet zoals ik het lees.
Zijn probleem is dat blijkbaar de DHCP request bij opstarten niet goed doorkomt oid, en hij dus handmatig in een dosboxje ipconfig /renew moet doen om een ip te krijgen.
Daar is dit dus inderdaad een workaround voor, wat niet wegneemt dat er een ander probleem is.

Een vast intern ip-adres kan trouwens wel degelijk handig zijn, bijvoorbeeld voor poortmaps :)
Ik heb het woord portmapping niet gehoord... :Y)

En:
Wanneer de macine uit is geweest en weer opgestanrd moet worden is het nummer gewijzigd en moet ik weer een nieuw nummer oproepen
Hij krijgt dus wel een IP-adres (nummer??), alleen het is gewijzigd... Daarom snap ik zijn probleem niet helemaal... Voor een gemiddelde desktop is het niet echt boeiend welk IP je krijgt; voor een ftp/http/mail server idd wel...

Maar; nogmaals, gaat over een extern IP, of over het IP wat je van je router krijgt?

HENG HENG

Verwijderd

Erkens schreef op 17 mei 2004 @ 11:54:
[...]

migraties sowieso, maar dat lijkt me niet de issue, dat kom je (gelukkig) niet vaak tegen.
Maar er zijn nog wel meer redenen te bedenken om een lease niet te verlengen, zoals bijvoorbeeld security.
lol@security. het is qua security juist handiger om leases te verlengen, ipv elke pc elke keer een nieuw "random" ip. het niet laten verlengen voegt iig niks toe aan security als je wel gewoon een nieuw ip uitdeelt...

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 13:08:
[...]

lol@security. het is qua security juist handiger om leases te verlengen, ipv elke pc elke keer een nieuw "random" ip. het niet laten verlengen voegt iig niks toe aan security als je wel gewoon een nieuw ip uitdeelt...
:O

Ligt er maar aan welk bedrijf, welke clients en welke software eisen er zijn, ik vind security technisch namelijk handiger om de leases van clients niet oneindig te laten verlengen alleen omdat hun dat toevallig willen. Stel je hebt een groot aantal pc's/laptops in je netwerk die je zelf niet in beheer hebt, dan kan het handig zijn om de leases hiervoor niet te verlengen simpelweg omdat een brak geconfigde doos (lees: niet gepatched ofzo) een makkelijk doelwit is, echter deze moet steeds opnieuw gezocht worden als het IP veranderd.
Goed nu weer ontopic :/

Verwijderd

Erkens schreef op 17 mei 2004 @ 13:18:
[...]

:O

Ligt er maar aan welk bedrijf, welke clients en welke software eisen er zijn, ik vind security technisch namelijk handiger om de leases van clients niet oneindig te laten verlengen alleen omdat hun dat toevallig willen. Stel je hebt een groot aantal pc's/laptops in je netwerk die je zelf niet in beheer hebt, dan kan het handig zijn om de leases hiervoor niet te verlengen simpelweg omdat een brak geconfigde doos (lees: niet gepatched ofzo) een makkelijk doelwit is, echter deze moet steeds opnieuw gezocht worden als het IP veranderd.
Goed nu weer ontopic :/
tja, je kan zelf de probleem pc ook makkelijker terugvinden. van buitenaf kunnen ze toch niet benadert worden als wij ons werk goed doen...

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 13:38:
[...]

tja, je kan zelf de probleem pc ook makkelijker terugvinden. van buitenaf kunnen ze toch niet benadert worden als wij ons werk goed doen...
Erkens schreef op 17 mei 2004 @ 13:18:

...die je zelf niet in beheer hebt....

Goed nu weer ontopic
lezen is moeilijk :Z

Verwijderd

ik kan lezen...

maar het is wachten op dit antwoord...
Maar; nogmaals, gaat over een extern IP, of over het IP wat je van je router krijgt?
Pagina: 1