[Boek] Goede software architectuur boeken?

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:37
Ik heb in de FAQ gekeken, daar staan wel een aantal boeken over software architectuur maar niet helemaal wat ik zocht. De search levert ook niet veel op op het gebied van architectuur.

Het gaat vooral om het opzetten van middelgrote applicaties. Hoe identificeer je components, hoe ga je om met dependencies, scheiding tussen gui en functionaliteit, interfaces etc. etc.

Iemand nog goede tips of anders ervaringen met:

* Mary Shaw - Software Architecture: Perspective an an Emerging Discipline

* Luke Hohmann - Beyond Software Architecture: Creating and Sustaining Winning
Solutions

* Martin Fowler - Patterns of Enterprise Application Architecture

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Douwe63 schreef op 17 mei 2004 @ 11:13:
Ik heb in de FAQ gekeken, daar staan wel een aantal boeken over software architectuur maar niet helemaal wat ik zocht. De search levert ook niet veel op op het gebied van architectuur.

Het gaat vooral om het opzetten van middelgrote applicaties. Hoe identificeer je components, hoe ga je om met dependencies, scheiding tussen gui en functionaliteit, interfaces etc. etc.
Patterns zijn een ongelovelijk belangrijk onderdeel imho. Niet alleen design patterns (dus low level) maar ook architectural patterns. Verder moet je ook een goed overzicht hebben van allerlei technieken zodat alternatieven naast elkaar kunt leggen en de juiste keuzes kunt maken, bv middleware.
* Luke Hohmann - Beyond Software Architecture: Creating and Sustaining Winning
Solutions
Leuk boek, maar gaat niet over software architectuur maar meer om de afwerking en alle problematiek die daarbij hoort van producten.
* Martin Fowler - Patterns of Enterprise Application Architecture
Must read als je met enterprise applicaties aan de slag gaat. Enterprise Integration Patterns is een uitstekende aanvulling op het boek doordat het 1e boek voornamelijk gaat over synchrone communicatie en het 2e over asynchrone communicatie.

Verder vind ik documenting software architectures erg interessant om te lezen. En uiteraard ook Patterns of Software Architecture I en II.

Verder ben je als architect veel meer dan iemand die de techniek in grote lijnen opzet. Jij bent een van de meest belangrijke communicatie punten voor zowel het developers team, voor management en voor de partij waar de software voor geschreven wordt. Technisch inzicht alleen is dus niet voldoende en daarom moet je je ook verdiepen in de niet technische taken als je een software architect wilt worden.

Verder heb ik een beetje de indruk gekregen dat software architect een kreet is die te pas en te onpas wordt gebruikt. Vaak is er ook helemaal geen 100% software architect maar is het een (of meerdere) senior developers. Niet dat ik dit een slechte zaak vind omdat een goed ontwerp alle problemen moet oplossen, en in de praktijk kom je altijd nieuwe problemen (performance, security) tegen en daarop moet de architectuur wel weer aangepast worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Alarmnummer op 17-05-2004 12:13 ]