Toon posts:

gaat de wet van moore nog wel op?

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
de snelheid van de processoren loopt de laatste anderhalf jaar niet meer zo snel op, hoe kan dit?

Verwijderd

Omdat het niet alleen voor het aantal mhz gaat :) . Ook de architectuur speelt erg mee en daarnaast de cache vergroting betekend ook vaak performance winst. :9

Verwijderd

Als de processor fabrikanten hele snelle processoren op de markt zouden brengen, moeten mensen eens in de 5 jaar een nieuwe pc kopen. Nu ligt dat rond de 3 jaar voor mij.

Het gaat de processor fabrikanten meer om het geld denk ik.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 11:09:
Omdat het niet alleen voor het aantal mhz gaat :) . Ook de architectuur speelt erg mee en daarnaast de cache vergroting betekend ook vaak performance winst. :9
De architectuur is bij Intel Processoren niet beter geworden want een Pentium 3 is per MHz sneller dan een Pentium 4 volgens mij.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

De wet van Moore gaat over het aantal transistors op de chip, dat die periodiek verdubbelt. Niet het aantal Mhz dus. Of het aantal transistors nog steeds verdubbelt weet ik eigenlijk niet. Maar het wordt wel steeds moeilijker om alles nog kleiner te maken.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
volgens mij zitten er op de prescott genoeg transistors voor de komende 10 jaar moore's law.

• tofus
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05-2014

tofus

it's all in the game

De wet van Moore stelt slechts dat de hoeveelheid gebruikte transistors voor een CPU elke 18 maanden verdubbeld.

Meestal houdt dit natuurlijk ook direct een performance-verbetering in, maar tegenwoordig zie je steeds vaker dat de 'extra' transistors worden aangewend voor zaken als Hyperthreading en/of multi-core toepassingen en/of 64-bits instructiesets.

En een dual-core CPU is natuurlijk niet standaard ook 2x zo snel als een single-core CPU, hoewel een dual-core CPU wel bijna 2x zoveel transistors bevat (de processor cache even buiten beschouwing gelaten). Een vergelijkbaar verhaal gaat voor 64-bits ondersteuning op.

Het is dus weldegelijk mogelijk dat de Wet van Moore blijft gelden, terwijl de performance van de CPU's niet lineair meeloopt. Het aantal transistors op een CPU verviervoudigd ongeveer elke 3 jaar. Da's dus een grove verdubbeling elke 18 maanden. Give or take een paar transistors ;p

Dat is dus precies wat je de afgelopen anderhalf jaar hebt kunnen zien gebeuren.

[ Voor 16% gewijzigd door tofus op 17-05-2004 11:31 ]

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

Verwijderd

@ Tofus
"wet van Murphy" 8)7 :Y)

• tofus
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05-2014

tofus

it's all in the game

Wet van Murphy:

"Alle typefouten die gemaakt kunnen worden, zullen ook gemaakt worden. En altijd op het moment dat het het slechts uitkomt"

;p

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Geweldige topicstart.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.