Toon posts:

Onderkant tft-scherm helderder dan bovenkant

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na altijd CRT gehad te hebben heb ik sinds 2 dagen een Iiyama E431s tft scherm. In eerste instantie was ik zeer onder de indruk, maar na enige tijd begint mij iets steeds meer te irriteren; de onderkant van het scherm is behoorlijk helderder (meer licht) dan de bovenkant. Overdag heb ik er niet zo heel erg last van, maar 's avonds in het donker des te meer.
Ik heb de search gebruikt en dit schijnt inherent te zijn aan een tft panel en de kijkhoek. :/ M'n stoel iets hoger zetten helpt inderdaad, en het scherm aan de bovenkant ietsjes naar je toe kantelen helpt ook, maar het "probleem" blijft zichtbaar.

Hebben meer 431s eigenaren hier last van? Zou het mogelijk zijn om de onderste backlight minder fel te laten branden? (ik neem aan dat er 2 backlights in zitten, onder en boven?)

Andere tft eigenaren zijn natuurlijk ook welkom om te reageren. Zijn er tft's die het probleem niet hebben?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Er zit meestal maar 1 backlight in de TFT. Misschien dat die gewoon niet goed is.
Bij schermen van Sony kan je ook nog de felheid van de backlight instellen zodat het iets egaler verlicht wordt.

Maar als ie het niet goed doet, dan moet je hem gewoon terugbrengen.
Een TFT behoort gewoon een geheel egale verlichting te hebben.
M'n ouwe notebookje met TFT van 6 jaar oud kon dat gewoon al. :)

Senile! Senile Oekaki

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

_bas_ schreef op 17 mei 2004 @ 09:43:
Er zit meestal maar 1 backlight in de TFT.
Dit is zeer zeker niet zo :)
Ik heb wel es schermen gezien met het verschijnsel dat de TS verklaard en daar was idd 1 van de CCFL's dood :)

Sommige TFT hebben er dus 2 :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:33

Entity

9000rpm

Niet zo lang geleden heb ik een dergelijk probleem gehad bij een nieuwe Samsung 172V TFT. Ik ben ermee terug gegaan naar de winkel en ze hebben hem bekeken en waren het met me eens dat dat niet zo hoort. Dus kreeg ik een nieuwe mee en die was wel helemaal egaal qua licht.

Oftewel: gewoon mee terug naar de winkel gaan.

• ceno1e
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-12-2005
Zelf heb ik ook een E431s, maar het probleem wat jij omschrijft valt me niet op als ik 'gewoon' achter het schem zit. (Wel als ik onder een 'verkeerde' hoek kijk, maar dat is vrij normaal geloof ik). Verder heb ik wel een aantal instellingen aangepast omdat initieel de lichtintensiteit voor mij veels te hoog stond.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
In de moderne LCD's zitten meestal twee CCFL's (backlights). Het is mogelijk dat het ene backlight minder fel brandt dan het andere, waardoor de lichtintensiteit niet gelijk is over het hele scherm.
Als het fenomeen bestaat bij elke hoek waaronder je het scherm bekijkt, neem dan contact op met je leverancier of Iiyama.

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Atlas schreef op 17 mei 2004 @ 09:47:
Ik heb wel es schermen gezien met het verschijnsel dat de TS verklaard en daar was idd 1 van de CCFL's dood :)
Het LG-Philips panel - zoals dat wellicht in deze monitor zou kunnen zitten - heeft 2 CCFL backlights.
Sommige TFT hebben er dus 2 :)
Sterker nog, er zijn er met meer dan 2. Zowel het 20.1" als het 23" panel van LG-Philips hebben zes CCFL backlights - drie boven en drie onder - verdeeld over vier separate (ingebouwde) voedingen.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:15
Een beetje oude draad opgehaald, maar ik vond dit beter dan een nieuwe draad beginnen met dit onderwerp. Kennelijk is er na 3 jaar nog niet veel verbeterd aan de techniek.

Op zoek naar vervanging van mijn CRT monitor ben ik dit fenomeen ook tegengekomen. Ik heb een HP L1940T op proef gehad, waarbij dit erg opviel bij het werken met een egaal grijs vlak in een HTML-document, waar ik op dat moment toevallig bezig was. De kijkhoek e.d. veranderen helpt wel iets, maar niet genoeg naar mijn zin.
Verder een prima monitor maar hier kon ik niet mee leven. De HP monitor heb ik dan ook terug gebracht en m'n geld teruggekregen.

Daarna heb ik met het document op CD diverse winkels bezocht en mij allerlei monitoren laten demonstreren. Alle LCD-monitoren met een prijs van ca. 200 - 250 euro, die ik gezien heb, hebben min of meer last van dit probleem.
Het vreemde is dat hier nooit aandacht aan wordt geschonken in reviews, zelfs niet door z.g. professionals op CNet, PCworld e.d.. Ook in specificaties kom je maar zelden iets tegen over het aantal backlights en hoe die zijn geplaatst. Wel een hoop over backlight lekkage, maar dat is een heel ander probleem.

Het gekke is dat mijn oude 15" Sony SDM-X52 die verlopende lichtsterkte veel minder vertoont.
Bij grotere monitoren met 1 backlight en steeds hogere helderheid wordt het natuurlijk veel moeilijker om het licht gelijkmatig te verdelen. De oude techniek, die goed was voor 14-15" monitoren wordt domweg opgeschaald, zonder te letten op bijkomende problemen.

Ik beschouw dit dan ook als een grote ontwerpfout. Met een extra lamp van een paar euro is het te verhelpen.
Voorlopig hou ik het wel bij mijn ouwe CRT, totdat de techniek verbetert of ik een LCD-monitor tegenkom, die dit probleem niet heeft.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

@JukeBoxBill:

Veel TFT's in de prijsmarge van 200~300 euro hebben vaak een TN-paneel. Deze hebben nu eenmaal een slechte kleurweergave en kijkhoek. Daartegenover staat het feit dat ze erg snel zijn.

TFT met MPVA/PVA/SPVA/IPS/SIPS panelen hebben hier vrijwel gaan last van. Alleen er is echter één maar.. deze schermen kosten ook wat meer.

goede TFT schermen (waarvan ik zeker weet dat er geen problemen zullen zijn) zijn van b.v.: Eizo. Heb zelf een Dell 2407FPW. uitermate goed scherm met één klein nadeeltje.. het heeft last van (voor mij niet erg storend) horizontale banding.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
JukeboxBill schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 15:10:
Een beetje oude draad opgehaald, maar ik vond dit beter dan een nieuwe draad beginnen met dit onderwerp. Kennelijk is er na 3 jaar nog niet veel verbeterd aan de techniek.

Op zoek naar vervanging van mijn CRT monitor ben ik dit fenomeen ook tegengekomen. Ik heb een HP L1940T op proef gehad, waarbij dit erg opviel bij het werken met een egaal grijs vlak in een HTML-document, waar ik op dat moment toevallig bezig was. De kijkhoek e.d. veranderen helpt wel iets, maar niet genoeg naar mijn zin.
Verder een prima monitor maar hier kon ik niet mee leven. De HP monitor heb ik dan ook terug gebracht en m'n geld teruggekregen.

Daarna heb ik met het document op CD diverse winkels bezocht en mij allerlei monitoren laten demonstreren. Alle LCD-monitoren met een prijs van ca. 200 - 250 euro, die ik gezien heb, hebben min of meer last van dit probleem.
Het vreemde is dat hier nooit aandacht aan wordt geschonken in reviews, zelfs niet door z.g. professionals op CNet, PCworld e.d.. Ook in specificaties kom je maar zelden iets tegen over het aantal backlights en hoe die zijn geplaatst. Wel een hoop over backlight lekkage, maar dat is een heel ander probleem.

Het gekke is dat mijn oude 15" Sony SDM-X52 die verlopende lichtsterkte veel minder vertoont.
Bij grotere monitoren met 1 backlight en steeds hogere helderheid wordt het natuurlijk veel moeilijker om het licht gelijkmatig te verdelen. De oude techniek, die goed was voor 14-15" monitoren wordt domweg opgeschaald, zonder te letten op bijkomende problemen.

Ik beschouw dit dan ook als een grote ontwerpfout. Met een extra lamp van een paar euro is het te verhelpen.
Voorlopig hou ik het wel bij mijn ouwe CRT, totdat de techniek verbetert of ik een LCD-monitor tegenkom, die dit probleem niet heeft.
Was dit ook nog zo met de TFT monitoren uit de +300 euro klasse? (Samsung BW226 bv of Acer X222W ?)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:15
Mizitras schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 03:57:
[...]
Was dit ook nog zo met de TFT monitoren uit de +300 euro klasse? (Samsung BW226 bv of Acer X222W ?)
Dat weet ik niet, want daar heb ik niet naar gekeken. Wat je in de gemiddelde winkel (MyCom, Paradigit, Dynabyte, e.d.) ziet staan, komt niet boven de 300 euro uit. Bovendien heb ik niet gelet op wide schermen, want daar gaat mijn belangstelling niet naar uit.

@nightorius
Het probleem zit 'em niet in de kijkhoek. Het is domweg slechte backlight. Ook een S-PVA o.i.d. zal het probleem hebben als het backlight niet goed over het scherm wordt verdeeld.
Je mag alleen verwachten dat bij een scherm met de (duurdere) PVA ook meer zorg is besteed aan de rest van de monitor.
Als ik het geld bij elkaar heb, dan wil ik nog eens gaan kijken naar een Eizo.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1