Nikon D70 / Canon 300D en Leica R objectief

Pagina: 1
Acties:

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:20
Ik heb een Leica R4 met een summicron-R F2/50 objectief. Prachtig spul, maar ik wil overstappen op een DSLR. Eerdergenoemde D70 of 300D dus.

Weet iemand of mijn huidige Leica R-objectief middels een converter op de D70 of 300D gemonteerd kan worden? Dat zou de definitieve doorslag kunnen geven voor een van deze twee

50mm diafragma 2.0 dus voor de duidelijkheid (hoewel niet echt to the point)

[ Voor 12% gewijzigd door FiscBiker op 17-05-2004 01:14 . Reden: Verduidelijken ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Ik denk dat er vast wel een mogelijkheid toe is. Maar als ik me niet vergis is het een 50mm lens met een diafragma van 2.0
Voor zowel de Canon als de Nikon is er een (goedkope en goede) 50mm met een diafragma van 1.8 :)

Bericht hierboven

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Er is een hele range R objectieven, dus het hoeft natuurlijk niet perse een 50mm te zijn.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als ik goed gezocht heb (Google) dan is dit het bedoelde objectief.

Volgens de tekst is het een "LEICA R quick-change bayonet for LEICA R3 to LEICA R8 with mechanical, and, for LEICA R8, additional electronic exposure control" bajonet. Als je een verloopring o.i.d. kan krijgen van Leica naar Nikon dan zou het moeten kunnen toch ?

Toevoeging:

Check deze links eens: http://www.cameraquest.com/adaptnew.htm
en http://www.novoflex.de/english/html/products.htm

Beide bedrijven maken adapters voor Leica R naar Nikon en/of Canon

[ Voor 30% gewijzigd door TheBrain op 17-05-2004 16:31 ]

• FiscBiker
Mijn dank is groot!

Ik moet toch maar eens beter leren googlen geloof ik

• Floor-is

Floor-is

5.2

Acid_Burn schreef op 17 mei 2004 @ 00:35:
Er is een hele range R objectieven, dus het hoeft natuurlijk niet perse een 50mm te zijn.
Dat las ik zo uit de omschrijving eigenlijk. Ik begrijp wel dat Leica geweldige objectieven maakt, maar waarom zou je per se deze willen blijven gebruiken? (Is het de kleur, bokeh, contrast, snelheid, gewenning?)

Bericht hierboven

• FiscBiker
Floris schreef op 18 mei 2004 @ 02:31:
[...]

Ik begrijp wel dat Leica geweldige objectieven maakt, maar waarom zou je per se deze willen blijven gebruiken? (Is het de kleur, bokeh, contrast, snelheid, gewenning?)
Je zegt het zelf al: geweldig objectief natuurlijk, zonde om die stof te laten happen of te verkopen.
Maar met name gelet op de snelheid door de in verhouding grote lichtsterkte (f2 vs f3.5 van de 300D kit-lens) denk ik dat deze Leica me in het digitale tijdperk nog eens goed van pas zal komen.

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb die sites trouwens eens wat beter bekeken en ze hebben volgens mij alleen adapters voor de 300D.

Je zou voor het gemak (persoonlijk zou ik namelijk eerder voor een D70 gaan ;) ) eens een belletje kunnen wagen naar Inca, de importeur van Nikon.

Ik heb zelf een coolpix 995 en de mailings die ik van Inca krijg doen in ieder geval overkomen alsof ze fotografie in het algemeen een goed hart toedragen. Het zou zomaar kunnen dat ze direct kunnen aangeven hoe het zou zitten voor het Leica objectief i.c.m. de D70.

[ Voor 6% gewijzigd door TheBrain op 18-05-2004 11:14 . Reden: Linkje Inca ]

• FiscBiker
TheBrain schreef op 18 mei 2004 @ 11:13:
Ik heb die sites trouwens eens wat beter bekeken en ze hebben volgens mij alleen adapters voor de 300D.

Je zou voor het gemak (persoonlijk zou ik namelijk eerder voor een D70 gaan ;) ) eens een belletje kunnen wagen naar Inca, de importeur van Nikon.

Ik heb zelf een coolpix 995 en de mailings die ik van Inca krijg doen in ieder geval overkomen alsof ze fotografie in het algemeen een goed hart toedragen. Het zou zomaar kunnen dat ze direct kunnen aangeven hoe het zou zitten voor het Leica objectief i.c.m. de D70.
Inderdaad alleen de 300D. Ik heb Inca even gebeld gehad, maar die jongen wist niks van adapterringen. Toen heb ik Novoflex nog even genoemd en volgens hem: "Als ze dat voor de Canon maken zal dat ook wel voor de Nikon bestaan". Heb ik nog uitgelegd dat dat niet zo is en daarom de 300D een streepje voor heeft. Toen begon hij maar een verkooppraatje voor de D70.

De D70 lijkt idd beter te zijn dan de 300D. Maar de 300D heeft itt tot de D70 wel een ISO 100 en in mijn omgeving hebben ze ook alleen een EOS 300 (met of zonder D) waardoor ik dus gebruik zou kunnen maken van hun ervaring / objectieven. Daar komt nu nog het leica-gebruik bij!

Uiteindelijk is er dan ook nog het prijsvoordeel: Voor de prijs van een Nikon D70 met DX kit-lens. Kan ik een 300D kopen met kit-lens, 90-300 USM-lens en de adapterring voor de leica-lens...

Maar nu loop ik camera's te vergelijken en dat was geloof ik niet de bedoeling van het topic

• Floor-is

Floor-is

5.2

Nu wil ik helemaal niet rot doen ofzo, maar voor tussen de € 110,- en € 130,- heb je een 50mm f/1.8 objectief. Waarbij de Canon wat goedkoper is, maar van plastic. Hoe de Nikon is qua build weet ik niet, hij levert wel prachtige plaatjes op.

Ik weet niet wat jij die Leica waard acht en hoe duur doe adapterring zou zijn, maar ik heb zelf zo iets van 'voor ± 100 euro is het een no brainer: nieuwe scoren'. Ik ga zelf overigens voor de 50/1.4 van Canon voor op mijn 10D.

Echter: als ik zou moeten kiezen tussen een D70 en een 300D en ik had nog geen glas... Dan werd het de D70.

[ Voor 4% gewijzigd door Floor-is op 18-05-2004 13:16 ]

Bericht hierboven

• FiscBiker
Floris schreef op 18 mei 2004 @ 13:16:
Nu wil ik helemaal niet rot doen ofzo, maar voor tussen de € 110,- en € 130,- heb je een 50mm f/1.8 objectief. Waarbij de Canon wat goedkoper is, maar van plastic. Hoe de Nikon is qua build weet ik niet, hij levert wel prachtige plaatjes op.

Ik weet niet wat jij die Leica waard acht en hoe duur doe adapterring zou zijn, maar ik heb zelf zo iets van 'voor ± 100 euro is het een no brainer: nieuwe scoren'. Ik ga zelf overigens voor de 50/1.4 van Canon voor op mijn 10D.

Echter: als ik zou moeten kiezen tussen een D70 en een 300D en ik had nog geen glas... Dan werd het de D70.
Das toch best rottig, want nu breng je me weer aan het twijfelen. 300D of D70, ik moet er nog maar eens goed over nadenken.

Bedankt iig voor alle info die ik hier mocht ontvangen!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Wat brengt je aan het twijfelen? Als in: waar hangt het op?
Ben je al bij een winkel geweest om ze beide vast te houden?
Je weet dat er voor Canon meer glas te krijgen is?
Heb je ze side-by-side gezet op DPReview?

Voor mij persoonlijk is de keuze voor de D70 vanwege:
- Voelt steviger aan dan de 300D
- Betere flashmodes (die gebruik ik ook echt)
- Meer exposure-compensation (twijfelachtig, ik ga liever niet verder dan +2/-2)
- Betere metering (meer mogelijkheden)
- Betere burst (met name in .jpg)
Nadelen tov 300D:
- Duurder
- Minder lenzen te krijgen
- Ik vind de CMOS in de 10D beter (in de 300D is hij net iets minder IMHO)
- Minder goede ISO
- Geen remote
- Ik vind de kleuren iets minder sprankelend

De keuze is niet zo gemakkelijk...

Bericht hierboven

Pagina: 1