Toon posts:

[Slackware] rc.modules & rc.local

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probeer steeds meer voor de lol dingen uit te proberen in linux, maar het volgende vat ik niet helemaal. leg het ff uit:

Situatie: 2 netwerkkaarten [ 3c905 (ISA) en 3c59x (PCI) ]

standaard met netconfig kan ik de 3c59x instellen of handmatig editen in /etc/rc.d/rc.inet1.conf (eth0)

Wat ik daarna doe is in /etc/rc.d/rc.inet1.conf eth1 instellen (de 3c905 (ISA) kaart) op USE_DHCP[1] = "yes".

Hierna add ik in 'etc/rc.d/rc.local' : /sbin/modprobe 3c905 + nog een simpel NAT fwallscript. Als ik na het rebooten dan lsmod inram staat er netjes used 1 bij beide kaarten. :*)

VRAAG: Lijkt me toch niet de bedoeling dat ik achteraf die commando's in rc.local zet, hoewel het wel werkt. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit netter kan regelen. Geprobeerd om in /etc/rc.d/rc.modules de 3c905 te uncommenten, maar dan flipt die met het booten met de volgoorde ofzo en dan staat de 3c59x op used 0. :'(

tis misschien nogal n00b achtig, maar als iemand hier een betere manier voor heeft hoor ik dat graag!

Verwijderd

Ik volg het probleem niet helemaal. Als ik het goed lees, vraag je je af waarom je zelf met de hand aan moet geven waarom je de modules van de netwerkkaarten 'met de hand' moet laden?

Als je in /etc/rc.d rondkijkt zie je een file rc.netdevices. Deze is eigenlijk bedoeld voor het op het juiste moment en in de juiste volgorde laden van de modules. Zet hier dan ook de commandos in om ze te laden. De kernel kan geen gedachten lezen, dus het is altijd zo dat de eerste module (of in de kernel gebakken driver!) die geladen wordt en/of een kaart vindt eth0 wordt, en de volgende eth1, etc.. Dit is van belang voor je firewall script.

Dat je bij slack dit met de hand moet doen is.. nou ja.. op z'n slacks! Dat is het hele idee van slackware: je moet veel met de hand doen, maar daar krijg je flexibiliteit, snelheid en betrouwbaarheid voor terug (en je leert er een hele hoop van).

Mocht dit niet helemaal het antwoord zijn op je vraag, leg het dan aub nog even een keer uit, want dan is jouw eerste post niet helemaal kristalhelder 8)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 09:48:
Als je in /etc/rc.d rondkijkt zie je een file rc.netdevices.
Deze staat er bij mij niet in. Moet ik deze dan zelf aanmaken? De post is maybe wat warrig :) , maar the whole point is dat rc.local volgens mij het laatste punt is waar je custom scripts neer moet keilen, en ik vraag me dus af wat de juiste locatie is om 'modprobe 3c509' in te plaatsen.

in rc.modules uncomment ik em dan dus, maar dan gaat 1 van de 2 eth-kaarten down. errug low. hopelijk is het nu wat duidelijker.... ofzo :P

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 11:33
Misschien in /etc/modules.conf(Linux 2.4) of /etc/modprobe.conf(Linux 2.6)?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 16:15
Je kan hem in de rc.netdevices zetten, als die er niet is kan je die zelf maken:

code:
1
2
3
#!/bin/sh

/sbin/modprobe 3c59x

En deze executable maken:

chmod +x rc.netdevice

De rc.netdevice wordt geladen vanuit de rc.modules. In de rc.local kan je je firewall script zetten.

Of je kan het in de rc.modules aanpassen, of je kan het in de /etc/modules.conf doen je hebt dus keuzes genoeg! Maar kies 1 manier en doe het op die manier.

[ Voor 31% gewijzigd door urk_forever op 18-05-2004 13:05 ]

Hail to the king baby!