[Hdd] omstekop schadelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Beste tweakers,

Als ik geen geluid maak hoor ik me hardeschijf trillen in me kast.. omdat hij op een plateau zit.
Niet echt handig van de chieftec makers.

Had nog een zooi on-statische matjes liggen, heb daar een malletje van gemaakt.. op die manier dat hij schokbestendig is, en geen trillingen doorlaat.

Maar hij hangt nu wel omstekop de hdd, omdat anders de onderkant van de hdd te warm word (dus instabiel systeem krijg).

Is het slecht voor je hdd als tie omstekop ligt ?

[ Voor 6% gewijzigd door matinez op 16-05-2004 20:19 ]

Verwijderd

Zover ik weet niet maar ik vraag me af hoeveel hitte een harde schijf wel niet moet produceren dat je systeem instabiel wordt. Dan moet je wel een 10000rpm schijf hebben in een krappe ruimte ofzo :p
[edit:]Ik zie dat je systeem is overgeclockt waarschijnlijk heb je een slechte airflow waardoor de schijf dan te warm wordt.

offtopic:
omstekop bestaat niet het is ondersteboven of op de kop ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 20:24 ]

Verwijderd

omstekop
Ondersteboven? :?

Volgens mij is dit voor nieuwe harde schijven niet erg. Als hij maar niet schuin hangt.

edit: nee dus, zie hier :)

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 20:28 ]

• matinez
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 20:22:
Zover ik weet niet maar ik vraag me af hoeveel hitte een harde schijf wel niet moet produceren dat je systeem instabiel wordt. Dan moet je wel een 10000rpm schijf hebben in een krappe ruimte ofzo :p
[edit:]Ik zie dat je systeem is overgeclockt waarschijnlijk heb je een slechte airflow waardoor de schijf dan te warm wordt.

offtopic:
omstekop bestaat niet het is ondersteboven of op de kop ;)
Aah, vandaar dat ik het al niet kon vinden.
Excuses voor mijn dislectie. hauum ;)
vind het wel een onderwerp voor tweakers, maar bij deze toch bedankt

De airflow is verder goed geregeld, dat is het probleem niet maar wel de warmte op me kamer, want echt ik stik hiero 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door matinez op 16-05-2004 20:36 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Misschien is het ook een idee om je HD gewoon actief te koelen met een fan, want alleen maar de onderkant boven hangen zodat de hitte wat eerder weg kan zal maar weinig effect hebben.

Maar een HD kan tegenwoordig zo'n beetje in alle standen hangen en zeker als ie horizontaal hangt (normaal of op z'n kop) is er niks aan de hand :)

The devil is in the details.

• matinez
  • Niet online
December schreef op 16 mei 2004 @ 20:33:
Misschien is het ook een idee om je HD gewoon actief te koelen met een fan, want alleen maar de onderkant boven hangen zodat de hitte wat eerder weg kan zal maar weinig effect hebben.

Maar een HD kan tegenwoordig zo'n beetje in alle standen hangen en zeker als ie horizontaal hangt (normaal of op z'n kop) is er niks aan de hand :)
Het is me niet om de warmte maar om de trillingen in de kast, en dat is nu voorgoed weg. Verder is het nu erg warm op me zolder en ga ff bedenken hoe ik er een koeler bij ga zetten ..

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

matinez schreef op 16 mei 2004 @ 20:17:
Als ik geen geluid maak hoor ik me hardeschijf trillen in me kast.. omdat hij op een plateau zit.
Niet echt handig van de chieftec makers.
Welk type kast heb je dan? Chieftec is erg praktisch juist. Ik heb er geen plateau in zitten maar 2 x 3,5" brackets voor elk 3 HD's.

De aanbevolen manier om een HD te bevestigen is duidelijk NIET ondersteboven. Zie de site van je HD-producent.

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 16-05-2004 20:38 ]

ARME AOW’er

• matinez
  • Niet online
GuardianAngel schreef op 16 mei 2004 @ 20:37:
[...]

Welk type kast heb je dan? Chieftec is erg praktisch juist. Ik heb er geen plateau in zitten maar 2 x 3,5" brackets voor elk 3 HD's.

De aanbevolen manier om een HD te bevestigen is duidelijk NIET ondersteboven. Zie de site van je HD-producent.
zie sig.
( had ik wel naar gekeken als ik jouw was ;) )

Heb volgens mij dezelfde bevestiging als jouw, maar je moet hem vast schuiven boven in met een ijzertje, maar daardoor trilt tie. En nu heb ik "de" oplossing gevoenden d8 ik wel..

[ Voor 20% gewijzigd door matinez op 16-05-2004 20:43 ]

Verwijderd

matinez schreef op 16 mei 2004 @ 20:31:
[...]

De airflow is verder goed geregeld, dat is het probleem niet maar wel de warmte op me kamer, want echt ik stik hiero 8)7
Dat probleem heb ik ook. cpu@55graden idle in hartje zomer en ikzelf moet halfnaakt ervoor en nog zweet ik als een otter. Maar eu een koeler voor je hd die je eronder schroeft zou idd handig zijn. Een oplossing die ik vroeger gebruikte: een bracket voor 3*3,5" hd met een 80mm fan die je inbouwt in 2*5,25" maar door die krengen hoor je de wel hd's toeren maken omdat ze meteen achter het roostertje zitten.

• matinez
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 20:42:
[...]

Dat probleem heb ik ook. cpu@55graden idle in hartje zomer en ikzelf moet halfnaakt ervoor en nog zweet ik als een otter. Maar eu een koeler voor je hd die je eronder schroeft zou idd handig zijn. Een oplossing die ik vroeger gebruikte: een bracket voor 3*3,5" hd met een 80mm fan die je inbouwt in 2*5,25" maar door die krengen hoor je de wel hd's toeren maken omdat ze meteen achter het roostertje zitten.
Ja, dat zou wel kunnen maar dan hoor ik volop de HDD geluid maken,.. en ik streef in de toekomst naar geluidloze pc.

* vergeet, dat er een airco in mijn kamer staat. . Maar dan maakt die weer lawaai :X
Ik ben een zeikerd :Y)

[ Voor 12% gewijzigd door matinez op 16-05-2004 20:46 ]

Verwijderd

December schreef op 16 mei 2004 @ 20:33:

bedoel je dat ik WEL me 40gb matrox verticaal kan zetten ???
dat zou wel errug handig zijn om te weten

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Even een beetje duidelijkheid hier creëren.
Een hardeschijf kan ondersteboven worden gehangen mits:
1. Hij niet maanden/jaren op een andere stand heeft gehangen
2. Het een redelijk nieuwe schijf is
Want na verloop van tijd gaan de platters in de hdd een beetje naar de stand hangen en als je dus de hdd omdraait in een keer dan is dat niet goed voor de platters, waardoor de hardeschijf er in een keer mee kan stoppen.

Er zijn rubbertjes voor je hdd, waardoor hij gewoon kan blijven hangen, maar je geen (lees weing) resonatie in je kast zal hebben.

Ook zijn er de zogenoemde silentdrives, van diverse merken, maar dat kost weer wat. Waardoor je je hdd bijna niet meer hoort.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[search=hdd op zn kop]
[search=hdd ondersteboven]
[search=schijf ondersteboven]
etc..

Be creative :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.