[HTTP] Automatic client-side mirror selection

Pagina: 1
Acties:

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik vroeg me af waarom het HTTP protocol geen mechanisme heeft om de client te vertellen dat een resource op meerdere mirrors beschikbaar is waaruit de client zelf kan kiezen. Weet iemand waarom dit niet bestaat?

Download accelerators kunnen vaak wel mirrors vinden maar hebben daar extra search servers voor nodig.

HTTP/1.1

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Begrijp ik je verkeerd, of is dit misschien wat je zoekt? :)
10.3.1 300 Multiple Choices

The requested resource corresponds to any one of a set of representations, each with its own specific location, and agent- driven negotiation information (section 12) is being provided so that the user (or user agent) can select a preferred representation and redirect its request to that location.

Unless it was a HEAD request, the response SHOULD include an entity containing a list of resource characteristics and location(s) from which the user or user agent can choose the one most appropriate. The entity format is specified by the media type given in the Content- Type header field. Depending upon the format and the capabilities of the user agent, selection of the most appropriate choice MAY be performed automatically. However, this specification does not define any standard for such automatic selection.

If the server has a preferred choice of representation, it SHOULD include the specific URI for that representation in the Location field; user agents MAY use the Location field value for automatic redirection. This response is cacheable unless indicated otherwise.

Verwijderd

Misschien sla ik de plank volledig mis, maar volgens mij is het HTTP protocol bedoelt om de communicatie tussen server en browser goed te laten verlopen. Het protocol is niet bedoelt als regelneef.
Waar je je zooi vandaan wil halen moet je dus zelf bepalen, HTTP regelt de rest...

:X

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 20:01 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
elevator schreef op 16 mei 2004 @ 19:58:
Begrijp ik je verkeerd, of is dit misschien wat je zoekt? :)
Nee, maar het lijkt er wel op.
The requested resource corresponds to any one of a set of representations, each with its own specific location.
Mirroring is dezelfde representatie op verschillende lokaties.

Alleen kan ik nergens wat het formaat van de body van een 300 response dan is. Als dat formaat gewoon HTML is kan de user-agent moeilijk zelf kiezen.

[ Voor 19% gewijzigd door Olaf van der Spek op 16-05-2004 20:02 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 20:00:
Misschien sla ik de plank volledig mis, maar volgens mij is het HTTP protocol bedoelt om de communicatie tussen server en browser goed te laten verlopen. Het protocol is niet bedoelt als regelneef.
Waar je je zooi vandaan wil halen moet je dus zelf bepalen, HTTP regelt de rest...

:X
Waarom zou 'HTTP' de beste lokatie van de 'zooi' niet zelf kunnen bepalen?

[ Voor 30% gewijzigd door Olaf van der Spek op 16-05-2004 20:04 ]

Verwijderd

Zie jij die dikke streep niet? :Y)

• elevator
  • Niet online

elevator

Probeer gewoon eens een status 300 te geven met als body de verschillende url's ?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
elevator schreef op 16 mei 2004 @ 20:07:
Probeer gewoon eens een status 300 te geven met als body de verschillende url's ?
Ok, maar:
In addition,
this specification does not define any mechanism for supporting
automatic selection, though it also does not prevent any such
mechanism from being developed as an extension and used within
HTTP/1.1.

• elevator
  • Niet online

elevator

Mjah - dat is automatische selectie - het kan natuurlijk zo zijn dat de user-agent een selectie boxje geeft om een 'mirror' te selecteren (of gewoon een error gooit), maar proberen waard toch? :)

Overigens - wat je wil bereiken, lukt je dat niet gewoon met een 302 of round robin dns? :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
elevator schreef op 16 mei 2004 @ 20:12:
Mjah - dat is automatische selectie - het kan natuurlijk zo zijn dat de user-agent een selectie boxje geeft om een 'mirror' te selecteren (of gewoon een error gooit), maar proberen waard toch? :)

Overigens - wat je wil bereiken, lukt je dat niet gewoon met een 302 of round robin dns? :)
Dat de client met een round trip time meting (of andere methode) automatisch de beste mirror kiest.
En dat de client automatisch een andere mirror kiest als de eerste keuze faalt of niet snel genoeg is.

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05 16:47
Een client die dat doet moet je dus zelf maken. Dan bouw je gewoon die 300 in, dan doe je daarmee wat jij wil (round trip meten voor iedere URL die in de body zit) en wat er binnen de RFC specs mogelijk is. Als geen andere client zoiets heeft, tsja... dan hebben ze daar niet naar gekeken of aan gedacht of geen afspraken over gemaakt.
Er is bijv. ook 402 Payment required. Ook nog nooit ergens gezien, maar best handig als je een eigen HTTP client maakt, en je moet aangeven dat iemand eerst moet betalen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dat snap ik, maar het zou leuk zijn als dat in een client als Mozilla toegevoegd kon worden, zodat meer mensen er wat aan zouden hebben.

Mirrors worden best vaak gebruikt volgens mij.
Pagina: 1