Toon posts:

sbs 2003 of iets anders

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje. ik twijvel of we ons kleine netwerkje gaan uitbreiden.
ik heb een mail-server nodig en fileshare overvaste internet aansluiting. ik weet hoe ik dit allemaal kan open zetten en installeren. Maar wat ik me wil weten is of sbs 2003 goed voldoet. of dat ik beter een NT4 server met vpn voor de fileshare kan opzetten en een andere mailserver dan EXchange moet gaan gebruiken. hooguit 20 personen mail en intranet 5 personen.
SBS 2003 lijkt me wel mooi met sharepoint acces. Nadeel is dat ik dan een stevige computer er bij moet kopen. Wie heeft hier ervaring mee.
( ik hoop dat dit wel mag )

Verwijderd

NT4 wordt niet meer verkocht en ondersteunt door Microsoft. Kiezen voor NT4 is dus een heel slecht plan.

De keuze tussen SBS2000 en SBS2003, alsmede Windows 2000 (Advanced) Server en Windows Server 2003 is te maken met informatie die hier vandaan kan worden gehaald: http://www.microsoft.com/windowsserversystem/default.mspx

Wij kunnen voor jou niet beslissen welke versie van Windows je moet hebben, maar gezien je korte uitleg denk ik dat SBS2003 het beste voldoet.

Oh, en deze gaat naar Network Troubleshooting.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:48

Gé Brander

MS SQL Server

De processor is voor SBS2003 niet het belangrijkste. Een PIII 1Ghz is ruim voldoende in principe voor een man of 5 met niet al te veel/zwaar mailverkeer en file-shares. Geheugen is iets wat belangijlker is. Neem minimaal 1Gb maar beter is 1,5 of 2 als je ook SQL Server er bij neemt.
Ik draai SBS2003 zelf op een P4 2,4GHz binnen een VMWare sessie met 512Mb voor mijn thuis situatie en tevens ook nog twee VMWare sessies met Windows Server 2003 van ieder 256Mb. Dus qua processorkracht is een PIII 1Ghz dedicated voor SBS2003 echt wel voldoende. Kan je misschien nog wat extra info geven over bestands grootte's, mail gebruik etc. van de users?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
er zijn intern hooguit 5 man aanwezig. Die gebruik willen maken van de mail. er is een andere server al aan wezig nt4 voor de data die niet bereikbaar hoeft te zijn voor de buitengroep. 20 pers. buiten die connection via internet de mail ophalen en files onderling kunnen sharen. en updaten. (niet constand online dus. Er wordt gewoon gemaild dus niets met overdreven grote mailings. af en toe is een attachment van bv. 10 mb. moet kunnen. files zijn hooguit 1 mb word en exel docs enz.. Sharepoint services lijkt me goed geschikt hiervoor of valt dat een beetje tegen?

Ik wil dus alleen
Mail, ophalen met outlook, evtueel ook webmail
sharepointservice. beide met ssl die is ingebakken.
De exchange servers lijkt me het zwaarste onderdeel hier van.
bij ms zeggen ze en P550 is genoeg lijkt me wat mager.
Maar niet MS een stevige PIV 2,4 ghz. met raid. Lijkt me eigenlijk weer wat overdreven.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 22:53 ]