ADSL met 6 computers

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

• Jegorex
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-12-2025
Wij willen binnenkort ADSL aanschaffen.
Nu heb ik een vraagje over de hardware die je daarvoor nodig hebt.

Wij hebben thuis 6 computers (4 pc's en 2 laptops), die willen we allemaal via het netwerk verbinding met internet geven. Het probleem is alleen dat er maximaal 4 computers op één ADSL modem kunnen.
Weten jullie wat we nodig hebben en wat het voordeligst is?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:40
switch met een X aantal extra poortjes.....? |:(

Verwijderd

Een switch of een hub erbij kopen.

[edit]
Als je er eentje neemt met minstens 7 poorten, dan hoeft je modem niet voor switch/hub te spelen, en kun je hoogstwaarschijnlijk een eenvoudiger model ADSL modem nemen.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 16:59 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Jegorex schreef op 16 mei 2004 @ 16:56:
[..]
Het probleem is alleen dat er maximaal 4 computers op één ADSL modem kunnen.
Weten jullie wat we nodig hebben en wat het voordeligst is?
Da's een Multi-PC Modem wat jij omschrijft.
Een normaal Ethernet-ADSL-Modem heeft maar 1 RJ-45 aansluiting (Netwerk dus)

Je zou dus ook kunnen denken aan de volgende opstelling:
• Normaal ADSL-Modem (tweaken zodat je een router krijgt)
• Hub of een Switch (minimaal 7 poorten dan, dus ga voor een 8 poorts :) )

Jezelf ietswat verder verdiepen in de spullen die je wilt aanschaffen is misschien wat meer werk dan hier een topic voor openen. Maar echt gezocht heb je niet.
En een Tweaker wordt gezien als iemand die intresse heeft in computers, dus niet een beginner, die alleen wilt dat het werkt :)

Ey!! Macarena \o/

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Net als hierboven:
Een modem en router ineen kopen (zijn de meeste multi Pc modems al) en dan een switch of hubje aansluiten op dat modem. Als je een 8 poorter neemt zit je wel goed lijkt me. 1 poort ben je kwijt, want je modem wordt op die ene poort aangesloten, zodat de rest (7) dus netjes via je modem een intern IP / internettoegang krijgt.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

Een router kan in het interne netwerk IP adressen verdelen, een swich/hub kan alleen gegeven IP's doorgeven.

Lijkt me dus een router, want je zal waarschijnlijk maar 4 ip adressen van je provider krijgen (of minder) als er maar 4 pc's op de standaard router kunnen.

heb er net een verkocht via vraag en aanbod tweakers, voor 20 euro. Weet je ook gelijk wat je er ongeveer aan kwijt ben :P

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 17:02:
Een router kan in het interne netwerk IP adressen verdelen, een swich/hub kan alleen gegeven IP's doorgeven.

Lijkt me dus een router, want je zal waarschijnlijk maar 4 ip adressen van je provider krijgen (of minder) als er maar 4 pc's op de standaard router kunnen.

heb er net een verkocht via vraag en aanbod tweakers, voor 20 euro. Weet je ook gelijk wat je er ongeveer aan kwijt ben :P
Je krijgt geen 4 IP adressen van je ISP, je router geeft de pc's een intern IP, meestal in de reeks 10.0.0.xxx. Je krijgt 1 vast/dynamisch IP van je ISP :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Jegorex
RaZ schreef op 16 mei 2004 @ 17:00:
...
Je zou dus ook kunnen denken aan de volgende opstelling:
• Hub of een Switch (minimaal 7 poorten dan, dus ga voor een 8 poorts :) )
...
Bedankt.
Ik vroeg me al af of we ook nog een router erbij moesten kopen, maar die zit dus al standaard in een ADSL-modem.

Verwijderd

RaZ schreef op 16 mei 2004 @ 17:00:

alle grotere netwerken (mxstream, tiscali, bbned) krijg je tegenwoordig standaard een 1-poorts-router. hoef je niet meer te tweaken :P

on topic: had iemand al gezegd dat de TS gewoon een switch in zijn router moet rammen?

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Ja, die zit daar al in.
Wat ook een optie is; draadloos netwerk aanleggen. (scheelt nog een hoop geklungel met kabels ook)

Dat dan weer wel......

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Jegorex schreef op 16 mei 2004 @ 17:04:
[...]
Bedankt.
Ik vroeg me al af of we ook nog een router erbij moesten kopen, maar die zit dus al standaard in een ADSL-modem.
Niet in elk modem, zover ik weet wel in een multi pc modem. Staat netjes vermeld als het modem ook een ingebouwde router heeft hoor. De meest gebruikte voor KPN ADSL is de Speedtouch 510 multi pc modem, deze zal je wel nemen/krijgen denk ik :)

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 17:05:
[...]
on topic: had iemand al gezegd dat de TS gewoon een switch in zijn router moet rammen?
PROnline schreef op 16 mei 2004 @ 16:57:
switch met een X aantal extra poortjes.....? |:(
??

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 19:57

FlipFluitketel

Frontpage Admin
2Dutch schreef op 16 mei 2004 @ 17:07:
[...]

Niet in elk modem, zover ik weet wel in een multi pc modem. Staat netjes vermeld als het modem ook een ingebouwde router heeft hoor. De meest gebruikte voor KPN ADSL is de Speedtouch 510 multi pc modem, deze zal je wel nemen/krijgen denk ik :)
In een speedtouch 510 modem (wat nu meestal geleverd wordt) zit wel al een router in. Dus gewoon een switch erin pluggen en op die switch de pc's aan sluiten (dus zoals gunhead al zei). Speedtouch510 is er in meerdere versies, met 1 aansluiting voor pc en voor 4 pc's..

BTW Dit is allemaal al goed met de search te vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door FlipFluitketel op 16-05-2004 17:11 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

offtopic:
:|

Verwijderd

[/quote]Je krijgt geen 4 IP adressen van je ISP, je router geeft de pc's een intern IP, meestal in de reeks 10.0.0.xxx. Je krijgt 1 vast/dynamisch IP van je ISP :)[/quote]

Ik krijg er dus wel twee van mijn ISP >:)

Maar, je moet dus iig even kijken hoeveel IP's die router dan max kan toewijzen. Als dat er 6 zijn heb je idd genoeg aan een switch.

Ook een optie is om gelijk maar voor de draadloze internet router/switch te gaan. Bedenk dan wel dat daarmee (afhankelijk van welke variant je neemt11/54 of 108? MB) ook het overzetten van grote bestanden langer kan gaan duren dan met een snelle ethernet verbinding (100 of 1000MB/p/s)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 17:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 17:11:
Ik krijg er dus wel twee van mijn ISP >:)
ik volgende week ook.
/me business DSL aanvraagt
Maar, je moet dus iig even kijken hoeveel IP's die router dan max kan toewijzen. Als dat er 6 zijn heb je idd genoeg aan een switch.
ooit een router gezien die dat niet kan dan?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 17:13 ]

• Jegorex
Foxfire schreef op 16 mei 2004 @ 17:06:
Ja, die zit daar al in.
Wat ook een optie is; draadloos netwerk aanleggen. (scheelt nog een hoop geklungel met kabels ook)
Daar hebben we ook al aan gedacht, maar het huis is al ruim 75 jaar oud en de muren zijn vrij dik. Op sommige plaatsen ruim 30cm.
Ik heb gehoord dat draadloze netwerken niet goed door muren gaan. :(

Verwijderd

Jegorex schreef op 16 mei 2004 @ 17:13:
[...]

Daar hebben we ook al aan gedacht, maar het huis is al ruim 75 jaar oud en de muren zijn vrij dik. Op sommige plaatsen ruim 30cm.
Ik heb gehoord dat draadloze netwerken niet goed door muren gaan. :(
ligt er maar net aan.
als ik jouw was zou ik ff van iemand een AP+notebook lenen en het gaan testen :)

Verwijderd

geen ervaring met dikke muren, sorry, maar planke vloeren moet dan wel goed gaan lijkt me.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 18:28

Korakal

Up up up!

Jegorex, welkom op GoT :)
Bij je registratie heb je de algemene FAQ kunnen lezen, waar ik even een stukje uit quote:
Gathering of Tweakers is géén helpdesk waar je al je huis-, tuin-, en keukenprobleempjes kwijt kunt, maar een forum voor en door de serieuze hobbyist. We verwachten dat je zelf moeite doet voordat je bij ons aanklopt, je dit in je topicstart duidelijk laat merken en dat je respect toont voor de andere gebruikers en het forum. Doe dus zelf research en laat duidelijk merken dat je dat gedaan hebt. Lijkt Gathering of Tweakers je te hoog gegrepen, dan is BeginnersWeb een mooi en goed alternatief.
Uit jouw startpost blijkt niet dat je zelf vooronderzoek hebt gedaan, aangezien dit soort dingen toch wel erg makkelijk zijn terug te vinden als je je even verdiept in de werking van de apparaten.

Ik sluit je topic, en leg bij jou het verzoek neer om Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) nog eens door te lezen en in je achterhoofd te houden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.