Gigabit en NFS snelheid vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:48

BIM

Nothing interesting

Topicstarter
Wij willen op de zaak een gigabit netwerk op de prepress afdeling hebben.
(we zijn een drukkerij, grote bestanden enzo.)

Mijn vraag: wat is de maximumsnelheid van een
Gigabit netwerk met NFS.
:P en nou niet aankomen dat het 100MB/s is. :P

Wat is de haalbare snelheid en hoeveel processorkracht/tijd vergt dat.
De bestanden zullen tussen de 80MB en 300MB zijn.

Ons is verteld (door verkopers) dat NFS een
errug lage maximum doorvoersnelheid heeft.
Is dat waar?

Het antwoord is vrij belangrijk, aangezien er
investeringskeuzes van af kunnen hangen.

Alvast bedankt.

Verwijderd

NFS= NetWare File system neem ik aan?

Voor je GigaBit vraag:

Hou rekening met een 30-40% performance van het meest maximale, dus rond de 300-400Mb.

Alles hangt natuurlijk af van welke desktops je hebt staan. Apple heeft bijv standaard de 1Gb aansluiting, echter hier zijn timingsproblemen.

Neem anders even contact op via de mail, snuffie@graffiti.net.

Dit soort vragen kan je niet 1-2-3 beantwoorden zonder dat je weet wat de huidige installbase is.

Feit is wel dat je verkoper je flink voor de gek heeft lopen houden voor wat NFS.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ff theorities rekensommetje:

1 GB/s ff naar Gbytes/s rekenen: 1/(8-1 pariteits bit)=0.148 Gbytes/s > naar MBytes/s rekenen: 0.148 Gbytes/s / 1024 = 146,286 MBytes/s

Volgens mij klopt het zo..puur theorities dan..

Wat het nu de practische snelheid zal zijn.. zou ik niet weten...Ik denk dus minder dan 146,286 MBytes/s.

En dan ook nog eens onder NFS...Ik ben wel benieuwd naar het het antwoord.

• BIM

BIM

Nothing interesting

Topicstarter
't mailtje is er als het goed is.
:)

Alvast bedankt.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 20 december 2000 15:17 schreef henkleerssen het volgende:
Ff theorities rekensommetje:

1 GB/s ff naar Gbytes/s rekenen: 1/(8-1 pariteits bit)=0.148 Gbytes/s > naar MBytes/s rekenen: 0.148 Gbytes/s / 1024 = 146,286 MBytes/s

Volgens mij klopt het zo..puur theorities dan..

Wat het nu de practische snelheid zal zijn.. zou ik niet weten...Ik denk dus minder dan 146,286 MBytes/s.

En dan ook nog eens onder NFS...Ik ben wel benieuwd naar het het antwoord.
Jij deelt door 7. Moet je niet delen door 9?
En gebruikt Ethernet wel een pariteitsbit?

Verder ben je alle headers vergeten.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
NFS= NetWare File system neem ik aan?
Neen. NFS staat voor Network File System, en is een protocol voor bestandsdeling over een netwerk, ontwikkeld door Sun.

(en het bestandssysteem van NetWare heeft natuurlijk ook niks te maken met netwerksnelheden, het is geen protocol ofzo... :))

Verwijderd

Goededag.

Zag net dit berichtje staan, en omdat ik vorige week cursus hebt gehad, waar ook over Gigabits netwerken werd gepraat, even het volgende.

Gigabit, is eigenlijk nog strak gelul. Je kunt al wel kabel aanleggen (Cat 7), maar de apparatuur, bestaat niet eens. Of weet jij misschien of er al 100/1000 netwerkkaartjes bestaan??

Wel kun je, als je toch een heel nieuwe installatie gaat aanleggen, een (errug duur) Cat 7 netwerk aanleggen.

Als je info wilt, kun je een mailtje sturen naar maarten@shockinternet.com

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op woensdag 20 december 2000 15:07 schreef Snuffie het volgende:

Neem anders even contact op via de mail, snuffie@graffiti.net.
kap nou effe met dat vragen om te mailen man!
Mogen de andere niks bijleren van je ofzo?
Of ben je bang dat ze je ongelijk stellen?

Alles gewoon hhier posten, dan heeft iedereen er wat aan!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

OlafvdSpek> Volkomen gelijk met die headers. dat komt er dus nog bij.. eeuh gaat van de snelheid af that is.

Wat betreft die pariteitsbit.. Ik ben geen TCP/IP expert.. maar ik zou zeggen dat er met een pariteitsbit wordt gewerkt. Pariteitsbit.. is de achtste bit binnen een byte om te checken op de andere 7 bits...remember? Niet echte data dus.. echte data zijn de overgebleven 7 bits. Daarom delen door 7.

Ik weet dat ze bij de ABN met Gigabit routers/switches werken.. (Cisco verkoopt ze.. heb ik weer van iemand anders gehoord). Tja Gigabit NIC's die worden nog niet verkocht nee..:)

• witchdoc
Op woensdag 20 december 2000 18:53 schreef BA8055 het volgende:
Goededag.

Zag net dit berichtje staan, en omdat ik vorige week cursus hebt gehad, waar ook over Gigabits netwerken werd gepraat, even het volgende.

Gigabit, is eigenlijk nog strak gelul. Je kunt al wel kabel aanleggen (Cat 7), maar de apparatuur, bestaat niet eens. Of weet jij misschien of er al 100/1000 netwerkkaartjes bestaan??

Wel kun je, als je toch een heel nieuwe installatie gaat aanleggen, een (errug duur) Cat 7 netwerk aanleggen.

Ik doe gigabit gewoon op me cat5e kabel hoor!
en als je de kaartjes zoekt.. als je wil betalen wil ik je ze leveren.. uit stock!

Cat7 netwerk aanleggen KAN NIET trouwens. Cat 7 bestaat niet!
JE hebt wel level 6 en level 7. Level 6 is redelijk vastgelegd dus die zal snel cat6 worden. Level7 zal hoogstwaarschijnlijk nog wel een aantal veranderingen ondergaan. (of vervangen worden door glas)

Verwijderd

Tcp/ip heeft geen pariteits bit, dat is bij kermit enzo, tcp/ip heeft dat crc check spul en window instelligen... zover ik weet :?

• Onno
  • Niet online
Gigabit, is eigenlijk nog strak gelul. Je kunt al wel kabel aanleggen (Cat 7), maar de apparatuur, bestaat niet eens.
Gut, wat geinig dan toch dat de halve RuG al op Gigabit is overgestapt... allemaal fictief zeker?
Of weet jij misschien of er al 100/1000 netwerkkaartjes bestaan??
Intel PRO/1000 T
Intel PRO/1000 F
3Com 3C985B-SX
Moet ik nog verder gaan?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Onno> goede research! Dat wist ik niet van die NIC's.

Maar ff wat anders... allemaal leuk en aardig die snelle NIC's maar voor je pc heb je er niks aan.. Tenslotte is je busdoorvoer niet hoger dan de theoritiese 146,286 Mbytes/s die ik eerder heb uitgerekend... voor die Gigabit verbinding (en je harde schijf al helemaal niet.. > problemen met downen dus)...Kan iemand dat beamen?

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:12
Gigabit is niet voor de desktop bedoelt (maar kan wel als je een 64 bits PCI slot in je bak hebt zitten) maar voor de backbone van je netwerk en de server verbindingen. (en ja, een beetje Raid 5 array kan met zulke snelheden data leveren. Maar het gaat om de totale bandbreedte, niet om de de transfersnelheid van 1 client)

We spend our years as a tale that is told

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 14:06
edit:
er was al iemand anders die het hd probleem aangaf, maar alsnog deze info

Wat misschien nog veel interessanter is: je moet wel een vet raid array neerzetten om die snelheid te halen vanaf de harddisk....

Even rekenen:
Stel dat je met gigabit 90MByte/s haalt vanaf een server. De huidige hd's hebben een maximale transfer vanaf disk van 20 tot 40 MByte/s. Laten we zeggen 30 MByte/s. Dat betekent dat je een raid array moet maken van tenminste 3 disks (raid 0, striping) om een beetje die snelheid te halen. Die snelheid haal je dan nog niet omdat je te maken hebt met conversie van logische naar fysieke disks en ook dat kost tijd.....

Een ander punt is de snelheid van de afdruk apparatuur (ik weet daar niet veel vanaf dus pak me hier niet op). Hoeveel MBytes/s kan je apparatuur aan? Werkt dat wel met gigabit snelheden???

En als je met meerdere werkstations werkt is het dan niet beter om gigabit naar de server te hebben en je werkstations op een switch aan te sluiten?? dus bv. 1000mbit naar de server en 100mbit naar de diverse werkstations??

Mocht ik het mis hebben hoor ik het ook graag....

• Milo
  • Laatst online: 23-12-2025
Stel dat TCP/IP wel met parity zou werken, dan is de snelheid niet 1000/7, maar 1000/8 *7/8 (aangezien maar 7/8 van de bits data bevat. Dat is dan 104 MB/s. Dat zou aardig kunnen kloppen. Met 10 Mbit kan je 1 MB/s halen. (met FTP)

Echter, in de praktijk blijken snellere netwerken minder efficient. Het 100 Mbit netwerk wat hiet ligt haalt slechts 4.5 MB/s Max, dus iets van 30-45 MB/s voor Gigabit lijkt me een realistischer schatting.

Als een OS dat niet haalt, is het een behoorlijk bagger OS. (met andere woorden, het OS zal erg weinig invloed hebben)

Voor deze snelheden heb je trouwens helemaal geen dikke scsi array's voor nodig, een beetje IDE 7200 rpm HD haalt dat ook (vb: IBM 75GXP haalt 20-40MB/s).
(die stop je dus in de clients) Overigens zullen clients vaak ook bestanden direct openen naar het geheugen, dat heeft een veel grotere bandbreedte (zelfs die verouderde mac architectuur in G4's haalt nog 800 MB/s theoretisch, PC's al tot 2100 met DDR)

Gigabit is merkbaar sneller met grote bestanden dus, je moet alleen wel een snelle server neerzetten, maar dat zal niet zo'n probleem zijn als je gigabit kaarten en switches kan betalen (kaarten ~2000,- per stuk, switches geen idee).

Lao Tzu: "As soon as you have made a thought, laugh at it."

Verwijderd

Poohbeer: loop niet te brallen man, het gaat niet om bijleren of niet.

We hebben het hier over bedrijfmatige aanpak, niet over een netwerkje wat thuis ligt. Je kan wel gaan lopen roepen wat beter is, hoe het zou moeten werken, en wat je ideeen zijn over dit geheel, echter hij heeft er geen bal aan.
Je zal in dit geval veel meer moeten weten over het bestaande netwerk wat er ligt, welke machines ze gebruiken, wat de doelstelling van het bedrijf is, en wat ze uiteindelijk willen bereiken.

Dat is niet middels postings op dit forum op te lossen, vandaar dat ik vraag om hem mij via mail meer info te sturen, zodat ik kan kijken wat er uiteindelijk gewenst is, en wat niet.

• Myrdhin
Een beetje 7200 RPM IDE disk haalt echt geen 30 - 40 MB/s (dat zouden de fabrikanten graag willen)... Misschien wel met een perfecte file op disk (en zelfs dat betwijfel ik het) maar beslist niet met semi-sequentele data. En dat diskarray was ook niet bedoelt voor de client maar wel voor de server en daar wil je zeker geen IDE in voor zulke zware applicaties en bestanden.....

• Milo
Myrdhin: Zoals ik hierboven editte, een IBM 75GXP haalt 20-40 MB/s (sequentieel, ja)
Maar, da's natuurlijk voor de client, niet voor de server nee.

Mijn punt was, om te laten zien dat gigabit zeker wel zin heeft als je files naar client gaat halen. (4 MB/s of 20 MB/s is wel merkbaar).

Zelfs mijn gefragmenteerde, 5400 rpm IDE disks halen nog 15-16 MB/s gemiddeld.

Snuffie: geen idee wat jij hem allemaal wil gaan vertellen, maar zo kan het ook. Hij kan hier de nodige informatie geven, en dan kunnen er meer mensen over meerdenken dan jij alleen. (veel weten meer dan 1, en nog iets over dat je niet al je eieren op een paard moet wedden, ofzoeen spreekwoord :-)

• Milo
Oh, nog een antwoord op BIM's vraag over processortijd/kracht:

Volgens MicroSoft is voor file sharing de Nic en HD (array) belangrijker dan de CPU.
Ik denk dat een PII-300 nog wel zou volstaan, met een snelle SCSI kaart en een Gbit NIC (of 2).
Nou kan je die niet meer nieuw kopen denk ik zo, maar ga er vanuit dat dat absoluut niet belangrijk is. Evenals geheugen. 128 MB zou zelfs al wel genoeg zijn (tenzij je hem meer taken geeft). (een en ander hangt ook af van het OS natuurlijk).

Dus: simpel servertje, dure SCSI array, 15 rpm schijven, 1 of 2 Gbit Nics.

Verwijderd

Dan gaan we meteen verder door redeneren in deze:

BIM heeft van de tweakers gehoord wat hij moet gaan aanschaffen, omdat het volgens de tweakers 'de' oplossing is. Hij gaat (of laat) het aanschaffen, en.... rara wat raar, het gaat niet werken, of het is net niet datgene wat ze wilden bereiken.

Goh, vreemd? Neen, geen van jullie weten wat er nu eigenlijk gevraagd wordt, en wat er uiteindelijk gewenst is. Laat staan dat ook maar een van jullie de verantwoordelijkheid neemt (of durft te nemen) van het verkeerd adviseren van apparatuur.
Vergeet niet dat je hier te maken hebt met de continuiteit van een bedrijf.

In mijn ogen kan geen van jullie een advies geven over wat er daadwerkelijk nodig is, zonder dat je weet wat er uberhaupt staat, welk OS ze draaien etc etc.

Verwijderd

Ik kan me vergissen hoor, maar met betrekking tot die pariteit worden er mijns inziens een aantal zaken door elkaar gehaald.
Ik dacht dat die pariteitbit bij modemcommunicatie thuishoort.
Bij ethernet communicatie worden de gegevens opgedeeld in frames die op hun beurt op het netwerk worden gezet. Die frames zijn tussen de 64 en 1518 bytes groot, waarvan 18 bytes overhead is, bestaande uit adresseringsgegevens, error checking (CRC check), identificatie gebruikte protocol etc. Dit wordt toegevoegd door de verschillende lagen in het OSI-model.
Hoeveel overhead er procentueel in een frame zit hangt dus af van de hoeveelheid data die verpakt is in het frame.

• Milo
Snuffie schreef:
BIM heeft van de tweakers gehoord wat hij moet gaan aanschaffen, omdat het volgens de tweakers 'de' oplossing is. Hij gaat (of laat) het aanschaffen, en.... rara wat raar, het gaat niet werken, of het is net niet datgene wat ze wilden bereiken.
Als BIM slim is, leest hij wat de tweakers hiet te melden hebben, en bedenkt aan de hand daarvan wat er nodig is. Daar heeft hij hersens voor.
Daar houdt BIM vast wel rekening mee. Overigens, als er 128 ipv 256 MB in de server gaat, en hij daardoor .5 % langzamer is (voorbeeldje), komt daarmee de continuiteit echt niet in gevaar.
In mijn ogen kan geen van jullie een advies geven over wat er daadwerkelijk nodig is, zonder dat je weet wat er uberhaupt staat, welk OS ze draaien etc etc.
Ah, so who died and made you king? :+
Waarom zou jij zoveel beter zijn dan de andere tweakers? Ik heb het gevoel soms zelf ook wel eens, maar kom op zeg, je kan toch op z'n minst proberen om het te onderdrukken?

"Nobody's perfect but I'm pretty fuckin close."

• witchdoc
Op woensdag 20 december 2000 20:22 schreef Snuffie het volgende:
Poohbeer: loop niet te brallen man, het gaat niet om bijleren of niet.

We hebben het hier over bedrijfmatige aanpak, niet over een netwerkje wat thuis ligt. Je kan wel gaan lopen roepen wat beter is, hoe het zou moeten werken, en wat je ideeen zijn over dit geheel, echter hij heeft er geen bal aan.
Je zal in dit geval veel meer moeten weten over het bestaande netwerk wat er ligt, welke machines ze gebruiken, wat de doelstelling van het bedrijf is, en wat ze uiteindelijk willen bereiken.

Dat is niet middels postings op dit forum op te lossen, vandaar dat ik vraag om hem mij via mail meer info te sturen, zodat ik kan kijken wat er uiteindelijk gewenst is, en wat niet.
en wat kan via email gedaan worden dat niet hier kan?
inderdaad... hier kan alles wat je met mail ook kan. Hier leren we er misschien nog iets van bij..
eneuhhm.. over dat bedrijfsmatig.. ik verkoop en geef tech support voor die datacom rommel dus thuisnetwerkje :?

• witchdoc
Op woensdag 20 december 2000 20:56 schreef Snuffie het volgende:

Goh, vreemd? Neen, geen van jullie weten wat er nu eigenlijk gevraagd wordt, en wat er uiteindelijk gewenst is. Laat staan dat ook maar een van jullie de verantwoordelijkheid neemt (of durft te nemen) van het verkeerd adviseren van apparatuur.

Volgens mij is er toch iets mis met die ogen van je of moet je nodig een keer zijn vraag stellen..
en euhhm.. verkeerd adviseren?? noujah.

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

Beste snuffie wie heeft jouw tot king van netwerk apparatuur benoemd? dat weet je zeker zelf ook niet.
Het is veel beter om het hier in de groep te gooien en dan mensen laten discuseren over dit onderwerp dan met een persoon te praten. Immers 2 of meer mensen met ideen is beter dan een!
Dus wees niet zo aso en gun andere tweakers ook een kans om het probleem op te lossen. En ga al helemaal niet mensen afkraken terwijl je niet weet hoeveel verstand ze ervan hebben.

Click hier niet

Verwijderd

Jongens toch, het gaat hier niet over wie er wel verstand van heeft en wie niet, laat staan dat er uberhaupt iemand zich 'netwerk king' hoeft te noemen.

Het enige wat ik stel, is dat zomaar discuseren op dit forum in principe geen duidelijkheid geeft van wat er nu gedaan moet worden. Dat soort dingen is imho beter uit te maken door verder te kijken dan wat er gevraagd wordt. En daarvoor heb je additionele info nodig, zoals het bestaande netwerk.

Verder kraak ik in zijn geheel niemand af, en twijfel ik aan niemand zijn deskundigheid.

Case closed.

• witchdoc
Op woensdag 20 december 2000 22:02 schreef Snuffie het volgende:
Jongens toch, het gaat hier niet over wie er wel verstand van heeft en wie niet, laat staan dat er uberhaupt iemand zich 'netwerk king' hoeft te noemen.

Het enige wat ik stel, is dat zomaar discuseren op dit forum in principe geen duidelijkheid geeft van wat er nu gedaan moet worden. Dat soort dingen is imho beter uit te maken door verder te kijken dan wat er gevraagd wordt. En daarvoor heb je additionele info nodig, zoals het bestaande netwerk.
not closed yet :P
Vraag hetgeen je nodig vind dan gewoon in het forum.. als je gelijk blijkt te hebben zal je onze werkwijze alleen maar positief beïnvloeden.

• Magnat
  • Laatst online: 15-05 16:26
Ik zat zo ff deze discussie te volgen ennuh.. ik zag ook dat men dacht dat NFS zou werken over tcp/ip??, kijk daar gaan jullie al de mist in.. NFS gebruikt namelijk het UDP protocol, wat aanzienlijk sneller is dan tcp. De header van dit grappige protocol is een stuk kleiner. Waardoor de snelheid natuurlijk omhoog gaat. Tja maar performance.. daar durf ik geen uitspraak over te doen..
:o

• BIM

BIM

Nothing interesting

Topicstarter
ff'tjes voor de mensen die wat info over het systeem willen:
Ik wil in ieder geval iedereen de kans geven, hoewel
het over de mail wel iets gemakkelijker werkt.
(geen 20 meningen en ideeen)

1. Intergraph server:
 IS9000 Rackmount RAID
 NT Server Software 10 clients
 2-500Mhz/512 Xeon CPU f/IS9000
 100Mhz 512 MB ECC EDO Upgrade
 3 x 4.3GB 1” 10Krpm
 IS9000 Redundant Power Supply Unit
 IS9000 Redundant Fan Kit
 GNIC-II 1000BaseSX
 10 x NT Server Client Access License

2. Intergraph 19” rack, monitor, UPS:
 40 U 19” Expansion Rack
 In-Rack User Interface Kit
 Rack-Mount Keyboard Kit, English
 Rack Mount Shelf
 Smart UPS 3000 VA Rack-mount inclusief power Chute Plus & Powernet-SNMP Agent for NT

3. Backup:
 Intergraph Interstor 1 TB DLT with 15 cartridges
 Arcserve 6.6.1

4. Intergraph Disk Storage:
 InterRAID 9-FL Fiber/LVDS Storage Subsystem with controller (Rackmount)
 6 x 9.1GB 1” 10Krpm disk Factory Installable (RAID 0)
 InterRAID 9-FL Fiber/LVDS Storage Subsystem with controller (Rackmount)
 4 x 18.2GB 1.6” 10 Krpm disk Factory Installable
 2 x InterRAID 12-LE2 Rackmount without controller (both connected to IR 9-FL)
 24 x 18.2GB 1.6” 10Krpm disk Factory Installable

5. Intergraph Fiber Channel Network:
 3 x InterRAID Fibre Channel Host Bus Adapter (Server, RIP, WORKS)
 3 x Mercury Computer Systems SANergy (Server, RIP, WORKS)
 15 FT Multimode Duplex Fiber Optic Cable SC-SC (to connect Server)
 2 x 65FT, Multimode Duplex Fiber Optic Cable SC-SC (to connect RIP and WORKS)
 3 x Optical short-wave Gigabit Interface (Server, RIP, WORKS)
 ExctremeZ SAN Fiber Channel 7-port Unmanaged Hub
 2 x Active Copper Gigabit Interface Converter with HSSDC Connector (to connect 2 InterRAID 9-FL)

6.3 3Com Switch
 3Com SuperStack II 3900 Switch, inclusief 24x10/100Base-T poorten en 1 x 1000 Base SX poort

7. Intergraph RIP: Screen
 TDZ2000 GX1, 500x, 256MB, 9.1GB, G200-8MB, NT Workstation
 100Mhz 256MB ECC SDRAM DIMM
 500Mhz Xeon 2nd CPU Upgrade for GX1
 9.1GB LVD 10Krpm Disk
 17” Monitor

8. Intergraph RIP: (we hebben nog een paar van deze clients) :)
 TDZ2000 GX1, 500x, 256MB, 9.1GB, G200-8MB, NT Workstation
 100Mhz 256MB ECC SDRAM DIMM
 500Mhz Xeon 2nd CPU Upgrade for GX1
 9.1GB LVD 10Krpm Disk
 17” Monitor

Verwijderd

ALs ik het wel heb, dan is de opstelling als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://pages.hotbot.com/games/snuffel/images/Opstelling.gif

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:54
*SLIK* wat een hardware... Daar wil ik wel wat plaatjes van zien :9~

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.intergraph.nl/computers/servers/images/is90.jpeg

Voor de server

Afbeeldingslocatie: http://www.intergraph.nl/computers/workstations/images/tdz2000gl2-med.jpg

Voor de GL2

Afbeeldingslocatie: http://www.intergraph.nl/computers/workstations/images/tdzflat_nab.jpg

Voor de GX1

• Onno
  • Niet online
ik zag ook dat men dacht dat NFS zou werken over tcp/ip??, kijk daar gaan jullie al de mist in.. NFS gebruikt namelijk het UDP protocol,
1. De protocol stack waar ook UDP onder valt wordt nou eenmaal TCP/IP genoemd. En een protocol stack is niet hetzelfde als een protocol.
2. NFS kan ook met TCP werken
wat aanzienlijk sneller is dan tcp.
Dat valt behoorlijk tegen. O.a. doordat NFS UDP gebruikt is het een stateless protocol, (nou ja, eigenlijk is het andersom... :)) waardoor met elk packet allerlei info meegestuurd moet worden, die bij een statefull protocol maar 1 keer verstuurd zou hoeven te worden.

(en daarnaast is de TCP header maar 16 bytes langer dan de UDP header, daar zijn geen spectaculaire snelheidswinsten mee te boeken hoor)

Verwijderd

Vergeet het NFS verhaal maar, het is in dit geval NTFS....

• BIM

BIM

Nothing interesting

Topicstarter
Yep, was een beetje onduidelijkheid van de beheerder.
(gebrek aan kennis)

Snuffie:
Volgens mij zit het inderdaad in elkaar zoals je getekend hebt.

Ik ga straks nog ff goed kijken wat er aan bekabeling ligt en hoe het allemaal
aan elkaar geknoopt is.

M'n manager zei dat ik maar met m'n collega moest
overleggen hoe we het in de nieuwbouw voor ons zagen. *D

We beginnen volgend jaar in het oude pand en
in het nieuwe pand komt de 2e Plaatbelichter erbij.
(Drukkerij die wil overgaan op Computer To Plate)

We bekijken nu de mogelijkheden voor het
gebruik van de huidige/oude server.

Verwijderd

Ik moet zeggen dat de 'tweakers' zich wel ineens erg stil houden...

Hoe zou dat toch komen? ;)

• BIM

BIM

Nothing interesting

Topicstarter
Snuffie: ik ben er nog de hele middag.

Verwijderd

Op vrijdag 22 december 2000 10:09 schreef Snuffie het volgende:
Ik moet zeggen dat de 'tweakers' zich wel ineens erg stil houden...

Hoe zou dat toch komen? ;)
nou mister netwerkbeheerder... jij mag hier je persoonlijk advies geven GOD!

;)

Verwijderd

Ik wacht nog op een antwoord van je BIM.

BTW: ik ben inmiddels niet meer op de zaak, ben 'kerst' aan het vieren.....

• Myrdhin
Misschien houden de tweakers zich erbuiten omdat ze benieuwd zijn naar je antwoord Snuffie.... Maar ik moet 'm wel gelijk geven. Zoiets moet je eigenlijk wel professioneel aanpakken, en nou bedoel ik niet dat wij tweakers niet professioneel zijn maar wel dat er toch een wat breder plaatje nodig is voor een goed advies....

En BIM: waar ik werk lopen mensen rond die je misschien kunnen adviseren over het een en ander. Dit soort dingen zijn wel leuke uitdagingen. En in dat geval zou ik zeggen: mail maar eens als je interesse hebt. Kan ik je een adres geven.....

Nou zit ik me wel af te vragen of dit zomaar mag of het forum, maar dat merken we wel. De FAQ zegt er niets over volgens mij.....

• Snuffel
  • Laatst online: 21:50

Snuffel

Vroem!

Zo, om een oud topic maar weer eens omhoog te trappen :)

BIM: de afgelopen tijd is er veel gebeurd, veel e-mailtjes verstuurd over en weer (jij hebt precies de statistieken bijgehouden he? Volgens mij zitten we al over de 1300!)

Gisteren elkaar ook voor het eerst gesproken (leuk, om iemand dan na 1300 mailtjes IRL te zien :) ), en volgens mij gaan we er uiteindelijk wel uitkomen.
De mogelijkheden voor jullie zijn iig erg utigebreid.

Voor degene die willen weten wat nu de uitendelijke oplossing gaat worden: die is niet bepaald! Er zijn meerdere mogelijkheden, en er wordt eerst geinventariseerd wat wenselijk is, en wat niet.
M.a.w.: dit heeft een vervolg!

BIM: tot mails :) >:)

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• BIM

BIM

Nothing interesting

Topicstarter
Ja, dat was lang geleden. *D
Er is op dit moment al een voorstel gedaan voor de keuze van leverancier
voor de systemen op de prepress.
Zij zullen de netwerkomgeving opzetten naar hun specs.

Op dit moment is het nog niet bekend welke leverancier
het wordt en dus ook nog niet welke specs de omgeving
krijgt.

Hé Snuffel,
Het was inderdaad vrij geinig gisteren en btw
volgens mij zijn het er al 1.400.
De eindstand van gisteren was toch nog 101 >:)

Was je btw al ZO vroeg op je werk???
Waar blijft het eerste mailtje dan???
(misschien ligt onze mailserver plat, hoewel
ik er net wel één kreeg van een mailinglist)

Ik hoor het nog wel, en dus jullie straks ook!

Greetz 2 all, BIM

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 07:10
Op woensdag 20 december 2000 20:56 schreef Snuffie het volgende:

ik denk dat het vragen van advies hier geen bindend en wettelijk aanklaagbaar advies is, je komt hier om je wat te orienteren, zodat je niet voor lul staat in de winkel, je hebt dan al het een en ander aan referentie en ideeen opgebouwd. Niemand hier beweert het tot in de puntjes te beheersen, tenminste, ik kan het niet lezen. Dat jij nou perse een open deur in wil trappen (uiteraard krijg je hier altijd te weinig info) moet je zelf weten, maar kraak dan niet degenen af die serieus proberen die persoon van -in hun ogen- goed advies te voorzien. Dat is een beetje flauw heh?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• BIM

BIM

Nothing interesting

Topicstarter
Beetje reply op een héle oude post, maargoed..

Hij is misschien een beetje lomp/hard over gekomen,
maar in principe heeft hij wel gelijk.

Het ging er om dat ik een bepaalde uitspraak van
een verkoper wilde verifieren (aangezien hij absoluut niet
wist waar hij over sprak)
Ik heb op dit moment al een soort antwoord gekregen...mede door de tweakers

Om even terug te komen op je post:
Snuffel heeft mijns inziens alleen maar goede
bedoelingen gehad met zijn opmerkingen.
;) het kwam alleen niet de gehele tijd subtiel over :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 07:10
Op vrijdag 09 februari 2001 11:50 schreef BIM het volgende:

Hij is misschien een beetje lomp/hard over gekomen,
maar in principe heeft hij wel gelijk.

Om even terug te komen op je post:
Snuffel heeft mijns inziens alleen maar goede
bedoelingen gehad met zijn opmerkingen.
;) het kwam alleen niet de gehele tijd subtiel over :)
klopt, hij heeft een hoop nuttige dingen gepost hier, maar de manier waarop hij het zei irriteerde me, (haast) iedereen zit hier voor zijn lol en probeert op zijn/haar manier anderen te helpen, en als dan Mr. Professional zich hieraan ergert, moet hij ergens anders zijn vertier zoeken.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Om nog een keer hele oude koeien uit de sloot te halen:

Ondertussen alweer 16.600 (!!!!!) e-mails verstuurd over en weer :D
We zijn al bijna een jaar later, probleem is nog steeds niet opgelost, laat staan dat het ooit opgelost zal worden.
Sterker nog: over welk project gaat het eigenlijk nog? >:)

Ik heb zo begrepen dat er helemaal geen nieuwbouw meer komt.
Zo zie je maar weer, niets is zo veranderlijk als de mens :)

Geeft niets, ik ben tegenwoordig gelukkig niet meer werkzaam in de IT, maar contact hebben BIM en ik dus nog steeds.

Waar GoT al niet toe kan leiden :)

• BIM

BIM

Nothing interesting

Topicstarter
Probleem? Welk probleem, welk project... Dat krijg je ervan
als de omzet een beetje tegenvalt en de econmie in een dip zit.

De leverancier in kwestie is al niet eens meer relevant.

BTW snuffie, bij de 20.000 hoort een dikke party hè!!
En dan wel bij jou in het nieuwe huis...
Ik blijf de stand volgen.

(Lekker offtopic hè, kijke of er een hangertje op komt)

Verwijderd

Heel erg leuk dat 1 gbit netwerk. Ben alleen bang dat de gemiddelde desktop niet eens de 100mbit haalt. Ik weet dus niet wat er aan hardeware staat bij jullie maaruhh beetje overkill denk ik.

Verwijderd

Ik kom dan ongeveer uit op 110 MB/s
Dat is de rekensom 1000/8=125-15(verlies)= 110 MB/s

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 16:31
Geeft niets, ik ben tegenwoordig gelukkig niet meer werkzaam in de IT, maar contact hebben BIM en ik dus nog steeds.

Waar GoT al niet toe kan leiden :)
wat doe je nu dan snuffie?

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Op woensdag 20 december 2000 15:42 schreef OlafvdSpek het volgende:

Jij deelt door 7. Moet je niet delen door 9?
En gebruikt Ethernet wel een pariteitsbit?

Verder ben je alle headers vergeten.
Gewoon delen door 8, bij 100 Mbit kom je op 12.5 Mbyte/sec.
Ik haal het hier wekelijks (als ik m'n grafiekjes mag geloven dan), da's echter wel tussen meerdere servers tegelijk. 1 server apart blijft op zo'n 6 tot 8 Mbyte/s steken.

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Ik heb begrepen dat het prijs verschil tussen CAT-5 en CAT-7 (?) niet meer dan 15 tot 20% was. Nee ik heb ook nog geen echte CAT-7 apparatuur gezien. Tot die tijd doen wij Gigabit over CAT-5 (8 draden).

Verwijderd

De oplossing voor dit bedrijf is overigens geen GigaBit netwerk, maar een SAN netwerk.

Gezien de grote hoevelheid data die over en weer wordt gesleurd, is het makkelijker om alleen de frames over het netwerk te sturen, ipv de gehel bestanden.
Huidig netwerk kan dus gewoon blijven bestaan, overstap naar 1Gb is domweg overbodig, en een (te) grote investering.

En iemand vroeg wat ik wel doe (qua werk dan).
Nou, ik werk , laten we het daarbij houden. En ik reis.
En ik heb een wereldbaan, werk maar 4 dagen in de week, en heb nog nooit zoveel verdiend al snu.
M.a.w.: ik ben erg blij :)
Maar dat is off-topic geloof ik :)

• igmar
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Wat is de haalbare snelheid en hoeveel processorkracht/tijd vergt dat.
De bestanden zullen tussen de 80MB en 300MB zijn.

Ons is verteld (door verkopers) dat NFS een
errug lage maximum doorvoersnelheid heeft.
Is dat waar?
100 MB file :

850 kbyte/sec op 10 Mbit netwerk met een hub
Vergt ongeveer 2% CPU tijd op een P120

Neem een andere verkoper, NFS is zo ongeveer het snelste wat er te krijgen is.

• witchdoc
terugkomend op ergens in december:
dat men rond kerstmis stil wordt is misschien afhankelijk van vakantie enzo :)

BTW over een periode van ongeveer 250 dagen (ruim genomen) hebben jullie meer dan 15.000 (meer zelfs) mailtjes verstuurd?! En jullie vinden dat zelf niet eens grappig? Zo'n 60 mails PER DAG.. zaterdag en zondag inbegrepen!
Zou mijn bas niet zo leuk vinden moest ik 60 mails per dag aan 1 potentiele klant besteden. Noujah, 'k zal wel ergens fout zitten met m'n redenering dus please explain.

Wel jammer dat het niet is mogen doorgaan.. had de uiteindelijke oplossing wel willen weten :)
Wat was het laatste voorstel voor iets? (edit: laatste pagina lezen pooh)
Eneeuhh.. die malaise in de sector (noujah, in alle sectoren) sucks bigtime :(

• witchdoc
Op dinsdag 21 augustus 2001 13:26 schreef Snuffie het volgende:
De oplossing voor dit bedrijf is overigens geen GigaBit netwerk, maar een SAN netwerk.

En iemand vroeg wat ik wel doe (qua werk dan).
Nou, ik werk , laten we het daarbij houden. En ik reis.
En ik heb een wereldbaan, werk maar 4 dagen in de week, en heb nog nooit zoveel verdiend al snu.
M.a.w.: ik ben erg blij :)
Maar dat is off-topic geloof ik :)
En leg dat SAN eens uit, ken'k zelf niet.
eneuhh.. die ompschrijving van je baan is alleen maar bloedirritant nieuwsgierig makend :) Als't niks illegaals is kan je't ons toch gewoon zeggen? Toch heerlijk anoniem dat internet.

Verwijderd

BTW over een periode van ongeveer 250 dagen (ruim genomen) hebben jullie meer dan 15.000 (meer zelfs) mailtjes verstuurd?! En jullie vinden dat zelf niet eens grappig? Zo'n 60 mails PER DAG.. zaterdag en zondag inbegrepen!
Inderdaad, je kan erg goed rekenen. Ik meen dat de 'top'dagen meer dan 250 mails per dag waren.
Leek ook af en toe meer op chatten dan op wat anders.
Op een gegeven moment verzonnen we zelf 'slotjes' op onze mailtjes, omndat het uiteindelijk echt nergens over ging :)

En wat mijn baas ervan vondt? Ach, dat interesseert mij helemaal niets meer, hij is een lul en ik ben er weg >:)

Het is gewoon heel er leuk contact geworden, en gebleven. We komen bij elkaar prive over de vloer, ik ga binnenkort verhuizen, en wie wil helpen: BIM.
Kijk, dat maakt het heel erg leuk :)

SAN: Storage Area Network.

Het houdt in het kort in dat je met relatief simpele 'terminals' gebruik kan maken van centraal opgeslagen data, ongeacht waar deze zich fysiek bevindt.
Dit gaat zelfs zover dat je in je storage-system een partitie kan toewijzen als zijnde jou C-schijf.
Middels bijvoorbeeld Citrix heb je dan controle over je bestanden.
Bestanden blijven opgeslagen op het storage-system, alleen het grafische frame wordt over het netwerk geblazen.
Het geheel werkt platform onafhankelijk, en het enige waar je in moet investeren is je software en je opslagcapaciteit.
Dit kan zelf zover gaan, dat je je opslag extern hebt staan (uit beheer hebt gegeven dus) en dat je middels snelle datalijnen toch beschikking hebt over je eigen data.
Kan met een relatief kleine investering al erg interessant zijn.
eneuhh.. die ompschrijving van je baan is alleen maar bloedirritant nieuwsgierig makend :)
Klopt, maar dat heeft ook een reden. Mijn ex-werkgever, daarmee kan ik niet meer door een deur. Ondanks dat ik zelf ontslag heb genomen, is er op een schofterige manier omgesprongen met mij (tot aan de rechter toe).
Dat heeft mij doen besluiten om onder geen enkele voorwaarde meer contact met hem te zoeken.
En laat hij nu net hier ook op dit Forum rondwaren....
En maak je niet druk, het is absoluut niet illegaal :)

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:15
Op maandag 20 augustus 2001 19:02 schreef da_Stimpy het volgende:
Heel erg leuk dat 1 gbit netwerk. Ben alleen bang dat de gemiddelde desktop niet eens de 100mbit haalt. Ik weet dus niet wat er aan hardeware staat bij jullie maaruhh beetje overkill denk ik.
Harde schijven kunnen het dan ook (soms) niet aan. Maar een gigabit backbone houdt wel in dat meerdere mensen tegelijk met de volle 100mbit snelheid zouden kunnen werken. En een server goed Gbit maken idem dito.

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Met alleen je server en desktops ben je er niet, je routers/switches zullen ook GB moeten zijn.

• BIM

BIM

Nothing interesting

Topicstarter
Max. aantal mailjes was iets van 365 of 366 op 1 dag.
BTW. 't was heel stil vandaag... beetje vrijnemen zonder
het te laten weten... Dat kan echt niet..

He Poohbeer, wat doe je hier.. Waarom zit je niet op
www.motor-forum.nl? (kben bbs) :P

He, Snuffel, zelfs als de nieuwbouw doorgaat, wordt het GEEN
SAN.
Is nog TE weinig operationeel.. Die voormalige baas van je
kon ook TE weinig bedrijven opnoemen die er mee bezig waren.
Het is nog niet "proven" wat ons betreft. (en te duur ws)

Laatste update: in september horen we of en in welke vorm de
nieuwbouw door gaat.

Verwijderd

He, moet jij eens niet naar huis gaan ofzo?

'k Was niet vrij hoor, ben gewoon niet gegaan ;)

Verwijderd

Op dinsdag 21 augustus 2001 16:40 schreef paella het volgende:

[..]

Harde schijven kunnen het dan ook (soms) niet aan. Maar een gigabit backbone houdt wel in dat meerdere mensen tegelijk met de volle 100mbit snelheid zouden kunnen werken. En een server goed Gbit maken idem dito.
Ja oke als backbone kan ik het begrijpen. Maar ik was in de veronderstelling dat hij het hele gebeuren op 1gbit wouw/wil zetten. En dan lijkt mij dat het onnodig duur gaat worden om dat de helft van de pctjes er geen gebruik van kan maken.

• witchdoc
Bim: maar 10 berichten.. zou jij eens niet heel snel heel erg veel gaan posten op mf?! :)

enneeuhh... snuf, je mag dat beroep via icq doorgeven hoor, zelfs me mail staat wagenwijd voor je open..
pleaaaaaseeeeeeeeeeeeeee :)
btw, is de telefoon niet leuker dan 250?! (hallow?!) mails sturen? Noujah, maakt niet uit.

voor zo'n SAN, wordt dan de kost voor die data'machine' niet extreem groot als je dat niet wil uitbesteden? Ik ken de kost van een NAS en die's al niet van de poes als je wat snelheid wil. Je zegt ook 'lompe' terminals.. althans minder snelle, bij een drukkerij die met grafische toepassingen zit? Kan toch niet? Tenzij je met halve mainframe zit natuurlijk.
Ga je trouwens de data nog eens centreren ook, gaat je netwerk helemaal trage soep worden.. moet je wel gigabit gaan gebruiken (meerdere zelfs aan die databak)

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-07 12:12

CORVETTE

---- American V8 ---

Op dinsdag 21 augustus 2001 17:06 schreef Snuffie het volgende:
Met alleen je server en desktops ben je er niet, je routers/switches zullen ook GB moeten zijn.
Als ik het goed begrepen heb , was het alleen bedoelt voor een bepaalde afdeling. Dus Routers hoeven helemaal niet Gbit te zijn. Alleen dat afdelingkje dus.......

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Verwijderd

bij een drukkerij die met grafische toepassingen zit? Kan toch niet?
Juist wel, want dat is de kracht van SAN.
Je laat het bestand fysiek op de Storage System staan.
Je blaast dus niet het hele bestand over het netwerk, maar alleen het frame. Dat is maar een aantal Kb's, dat kan je makkelijk met een 100Mb netwerk af.
Ga je trouwens de data nog eens centreren ook, gaat je netwerk helemaal trage soep worden.. moet je wel gigabit gaan gebruiken (meerdere zelfs aan die databak)
Nee, je denkt hierin veels te conventioneel. Het enige wat je eventueel op een Gbit lijn kan zetten, is de verbinding tussen je server en je storage-system.
Ik kan je het hele principe wel gaan uitleggen, maar dat is en teveel werk, en ik zou niet eens de totale mogelijkheden kunnen beschrijven.
Kijk eens op de Compaq website, en lees wat meer over SAN.

Compaq is het enige merk ter wereld wat daadwerkelijk en totaal platform onafhankelijk met SAN overweg kan.
Mocht je je in deze techniek willen verdiepen, dan kom je erachter dat de huidge netwerkstructuren niet meer van toepassing zijn binnen SAN. Je moet anders leren denken in deze.

• BIM

BIM

Nothing interesting

Topicstarter
Poohbeer: sorry, maar ik heb op dit moment weinig te vertellen op MF. Kben nog bezig met motorrijles (vorige week voor het eerst op >25kw gereden, CB500).
Lezen doe ik echter veel.. hoewel ik de laatste weken errug druk was/ben op 't werk.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:17
Goededag.

in amerika heb je van linksys al gigabit NIC's voor $99 :)

Verwijderd

Ja, vreemd he, ruim een jaar later.... ;)

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

10/100/1000 kaarten bestaan al wel hoor. 3Com maakt ze al, en heeft er ook switches voor.

Voro wat betreft max doorvoer op Gigabit, dit is afhankelijk van eht protocol natuurlijk. ten eerste heeft een IP Packet een header en zo, dus zul je de 1024MBit/sec niet helemaal benutten (net zoals 10MBit rond de 600KByte/sec doorvoert). Als je e.e.a doorrekent kom je op het volgende uit:

10MBit -> 600KByte eff. traffic
100MBit -> 6 MByte eff. traffic
1000MBit -> 60 MByte eff traffic.

Let wel even op, 60MByte per seconde haalt geen ene harddisk, dus je performance bottleneck zal hoogstwaarschijnlijk niet het netwerk zijn, maar de PC's / MACs. tevens haal je de max. snelheid alleen maar als je maar één zender en één ontvanger hebt, en niet als je met z'n twintigen zit te transferen.

Voor wat betreft NFS, dit is een transfer protocol, en draait dus bovenop je IP laag. NFS maakt gebruik van TCP, dus secure (ik bedoel daarmee dat elk packet ge-ack-ed moet worden) dit in tegensteling tot UDP. Doordat er TCP gebruikt wordt is er een wat hogere overhead. Desondanks gaat het op een local LAN best vlot.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Op dinsdag 21 augustus 2001 16:22 schreef Snuffie het volgende:

SAN: Storage Area Network.

Het houdt in het kort in dat je met relatief simpele 'terminals' gebruik kan maken van centraal opgeslagen data, ongeacht waar deze zich fysiek bevindt.
Dit gaat zelfs zover dat je in je storage-system een partitie kan toewijzen als zijnde jou C-schijf.
Middels bijvoorbeeld Citrix heb je dan controle over je bestanden.
Bestanden blijven opgeslagen op het storage-system, alleen het grafische frame wordt over het netwerk geblazen.
Het geheel werkt platform onafhankelijk, en het enige waar je in moet investeren is je software en je opslagcapaciteit.
Dit kan zelf zover gaan, dat je je opslag extern hebt staan (uit beheer hebt gegeven dus) en dat je middels snelle datalijnen toch beschikking hebt over je eigen data.
Kan met een relatief kleine investering al erg interessant zijn.
SAN heeft niks te maken met hoe je bij je data komt. SAN houdt in dat je dedicated hardware hebt waar data is opgeslagen dat door meerdere services benaderd kan worden. Als voorbeeld: een grote RAID array dat gebruikt wordt door Win2K, Sun Solaris en netWare tegelijk. De server ziet gewoon een partitie, de SAN oplossing handelt af waar de data staat en/of neergezet wordt.

Uiteraard kun je Citrix gebruiken om die data te laten zien (niet echt Citrix, maar een applicatie die draait op Citrix, bijv. Word). Voor de eindgebruiker is het gewoon oninteressant WAAR de data staat, als 'ie er maar staat en er bij kan.

De meeste fabrikanten gebruiken voor hun SAN een dedicated fiber oplossing (bijv FCAL, Fiber Channel Arbitrated Loop) zodat de data overhead minimaal is.

Je krijgt dan een oplossing waarbij elke server 'slechts' een kleine Boot disk heeft en voor massa-opslag gebruik maakt van de backend SAN storage. Zelfs servers zonder disk zijn mogelijk, Compaq SAN's kunnen de server vanaf de FC SAN laten booten.... En andere fabrikanten kunnen dat ook.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• NoE
  • Laatst online: 20-07 20:27

NoE

Que?

"De meeste fabrikanten gebruiken voor hun SAN een dedicated fiber oplossing (bijv FCAL, Fiber Channel Arbitrated Loop) zodat de data overhead minimaal is. "

Di is niet geheel waar, Point to Point (Fabric)is een betere oplossing. minder overhead. dit omdat je je bandbreedte niet deelt met ander devices. en je hebt geen last van abritration (komt op het zelfde neer)

Hds 9960 (van 500G tot 32 TB per CU)+ Brocade Switches 2800 + emulex kaarten zijn een ideale oplossing.

tegenwoordig zijn de 2GB Controllers (voor de HDS) leverbaar. Brocade 3800 2Gb)is ook al uit voor de OEM markt. zoals compaq)evenals de HBA's

www.i3-solutions.nl
www.hds.com
www.brocade.com
www.emulex.com

BTW, je kan zelfs FCIP draaien, dit is IP over FibreChannel.

We love the smell of innovation in the morning!

• NoE
  • Laatst online: 20-07 20:27

NoE

Que?

Compaq is het enige merk ter wereld wat daadwerkelijk en totaal platform onafhankelijk met SAN overweg kan.

Nog even.. btw de switches komen van brocade, en die worden ook geoemed door o.a. IBM.

HDS 9960 > Platformonafhankelijk. (van OS390 tot NT)
HDS 9200 > Niet

SAN omgevingen zijn in de mainframe wereld gewoon, het werkt dan niet met FC maar met Escon verbindingen. Nu is de techniek naar de open wereld gekomen in de vorm van FibreChannel.

btw: EMC zuight :-)

We love the smell of innovation in the morning!

• pyravex
  • Laatst online: 15-03-2023

pyravex

wa jij bob,stoel moet er staan

maar bestanden van 300 Mb duren toch niet lang met een 100 Mbit netwerk?
ik haal hier 9 Mb/pec dus dat zou neer komen op iets van 33 seconden. is dat te traag??
en let wel op dat de clients een snelle schijf moeten hebben anders heb je er nog niets aan...
en als je die 300 MB aan het kopieren bent kan je koffie halen of even een sigaretje roken of wat anders.
helpt ook meteen tegen de RSI :) :P

|we live in the history of a mad man Mr. G |

Verwijderd

Om maar even ouwe koeien uit de sloot te halen:

Het verhaal speelt nog steeds (NOT!!!) maar de mailtjes tussen BIM en mijzelf spelen nog steeds!

Vandaag een redelijk unieke mijlpaal in dit verhaal bereikt: 10.000 mailtjes zijn er over en weer gegaan!
En dat in een kleine 14 maanden tijd, dat is toch wel een feestje waard!

Dus BIM, bij deze: op naar de 15.000 mailtjes. Enne.. gefeliciteerd!!! ;)

Oh ja, wat is eigenlijk de status van het project? :P

• BIM

BIM

Nothing interesting

Topicstarter
En over die extra 5.000 zullen we nu een stuk langer gaan doen.
Vooral omdat we nu allebei echt hard werken en druk doen ;) ...

Maarja... jij ook van harte gefeliciteerd.

De status van het project:
De nieuwbouw zit er allang niet meer in.
Gigabit netwerk is niet doorgegaan.
Ik ben onderhand assistent controller (dik een half jaar).
En ik houd me alleen nog maar bezig met een logistiek
software systeem / drama, genaamd Pecas.
Oja, we gaan fuseren met een andere drukkerijgroep, dus ik
kan binnenkort ws gaan solliciteren.

Wie wil er een assistent controller die:
* veel kost.
* logisch nadenkt.
* beetje met pc's / logistieke software om kan gaan. ;)
(workflow opgezet, cursus gemaakt/gegeven, handleidingen
gemaakt, issues gesolved, werkgroepen aangestuurd, oftewel:
projectmanagement in de breedste zin van 't woord)

Off-off topic: wanneer wordt dit topic in G@#desnaam eens gesloten. >:)

Verwijderd

Maarja... jij ook van harte gefeliciteerd.
Tnx! Hebben we eindelijk weer eens een reden om een feestje te bouwen.
Doet me denken: we moeten nog steedsje verjaardag vieren!
Wanener is het feest?
De nieuwbouw zit er allang niet meer in.
He jammer, dan is dit topic nu dus echt oud en overbodig
Gigabit netwerk is niet doorgegaan.
Logisch gevolg van de eerste
Ik ben onderhand assistent controller (dik een half jaar).
Hoe moet ik dit lezen, je bent een half jaar dik? :P
En ik houd me alleen nog maar bezig met een logistiek
Da's een erg lang gerekt begrip
software systeem / drama, genaamd Pecas.
Hmm, bekende problematiek, hier heet het net anders....
Oja, we gaan fuseren met een andere drukkerijgroep, dus ik
kan binnenkort ws gaan solliciteren
M.a.w.: je wordt overbodig geacht en gedumpt? ;)
Wie wil er een assistent controller die:
* veel kost.
* logisch nadenkt.
* beetje met pc's / logistieke software om kan gaan.
(workflow opgezet, cursus gemaakt/gegeven, handleidingen
gemaakt, issues gesolved, werkgroepen aangestuurd, oftewel:
projectmanagement in de breedste zin van 't woord)
Hmm, eens denken...

ik denkd at niemand daar op zit te wachten! :7 >:)

Zijn we al bij de 15.000? Ik heb vandaag even geen zin om me met allerlei dingen bezig te houden, dus ik ben 'in the mailing mood'.

• BIM

BIM

Nothing interesting

Topicstarter
Verjaardag... hmmm....
de 8e staat m'n motor in den haag bij de garage.
Week daarop ben ik in het oosten...
Dussuh... wat denk je van over 2 weken int Scheveningse?

Fijn bedankt.. ik ben overbodig en nergens gewenst. :(
Laten we maar mailen. Is een stuk minder irri voor de
mensen hier.

Nou modjes, bedankt voor het zo lang open laten van dit
topic, hoewel er ontiegelijk veel offtopic is geouwe**..

Verwijderd

Over twee weken in Scheveningen?
Hmm.. als het een beetje goed weer is, dan heb ik wel een sterk idee!

Beetje vliegeren op het strand enzo?

Hebben we het wel over.

Enne... mailen zeg je, oh ja, dat moet ook gebeuren he? :)
Lekekr onzin mailen, leuk.

Goed ,keil mar dicht dit topic, het is leuk geweest voor al die tijd.
Pagina: 1