Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] mobo doorgebrand!

Pagina: 1
Acties:

• Crewlz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04-2024
Ja ik ben weer een van die mensen die iets fout doet en doordoor zijn mobo opblaast.Nu denk ik alleen dat ik geluk heb.

Ik heb een GA-7N400 Pro2 moederbord (Gigabyte). En wou ff een andere cooler op mijn CPU heatsink zetten omdat deze al heel snel 50 graden werd.
Ik had nog zo´n instelbare Enermax fan, alleen daar miste de potmeter van. Om heb toch hard genoeg te laten lopen had ik die einde aan elkaar geknoopt en aan mijn kast vast gemaakt zodat ze niet los zouden raken.
Helaas toen ik mijn pc aan wou zetten zag ik een hoop rook en lichtflitsen. Ik dacht eerst dat alles er echt geweest was, maar hij boote wel weer maar mijn CPU fan draaide niet meer.

Hier een paar foto´s die ik heb geprobeerd te maken
Afbeeldingslocatie: http://www.team-seals.com/Got/HK/7.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.team-seals.com/Got/HK/9.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.team-seals.com/Got/HK/17.JPG

Op een van de opgeblazen zwarte doosjes (denk weerstanden) staat horizontaal 2F en verticaal een 5. Als dit de voeding van de fan is maakt het niet uit. Maar ik wil het graag zeker weten zonder nog meer op te blazen.

Wie kan dit bevestigen of weet hoe ik dat zelf kan doen. En is het mogelijk deze er weer zelf op te zetten.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik denk dat je de elektronica van je fan header eruit hebt geblazen.
Zelf repareren is errug moeilijk en waarschijnlijk niet mogelijk omdat er vel componenten zijn gesneuveld :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Crewlz
Voor zover ik kan zien is er niet veel kapot. Allen die 2 dingen (met 3 aansluitingen dus geen weerstanden). Maar kan als ik die fan header eruit geblazen heb dat nog verdere schade aanbrengen?
Wat zou trouwens de oorzaak kunnen zijn? Dat ik de draden aan de kast heb gemaakt?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:30
Jup. waarschijnlijk heb je de stuur tor voor je CPU header naar de tjifisteinen geblazen .. en misschien nog wel de electronica die daar eventueel achter hangt.

Die header gewoon niet meer gebruiken dus.

Repareren doe je zo.

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Volgens mij is het je fan voeding. Gewoon proberen of ie het blift doen, let ff op of er rook etc. van dat punt komt.

Koop volgende keer een goede fan;)

• Crewlz
Het was een goed fan tot ik er met mijn vingers aan ging zitten ;) Maar kan dus verder geen kwaad? Kan iemand me nog wel vertellen wat voor een componenten het zijn? Als het me lukt (en ik ben opzich wel handig met de soldeerbout) wil ik het wel graag weer maken.

• AMDathlonxp
volgens mij zijn het van die mosfets. Weet het niet zeker.

• Sine
Dat is een PNP transistor

2F PMBT2907 A SOT23 2N2907 A

Afbeeldingslocatie: http://info.electronicwerkstatt.de/bereiche/bauteile/smd/smd_aktiv/images/base/n.gif

http://www.micropac.com/pdf/products/61095.pdf

Maar je hebt best kans dat er meer ge-bbqed is ...

[ Voor 12% gewijzigd door Sine op 16-05-2004 16:56 ]

Repareren doe je zo.

• Crewlz
Ik heb net de plaats van het ongeval opgeschoont en kan gewoon de 2e laag mobo zien dus denk niet dat dat gaat lukken :(
Onder garantie zal het ook wel niet vallen of wel?

• Sine
dat denk ik niet nee ..

Repareren doe je zo.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Crewlz schreef op 16 mei 2004 @ 17:00:
Ik heb net de plaats van het ongeval opgeschoont en kan gewoon de 2e laag mobo zien dus denk niet dat dat gaat lukken :(
Onder garantie zal het ook wel niet vallen of wel?
Je hebt em toch zelf gemold? Waarom zou je dan garantie claimen |:(

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:56
nu je het opgeschoont heb niet meer denk ik
ik denk dat het ook niet meer te fixen is omdat er gewoon 1 layer van je print is weggefikt ..

• AMDathlonxp
Maar denk zelf dat je moederbord het wel gewoon blijft doen. Blijf alleen van die FAN connector af! Probeer gewoon maar eens

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:30

Wimo.

Shake and Bake!

Fairy schreef op 16 mei 2004 @ 17:03:
[...]

Je hebt em toch zelf gemold? Waarom zou je dan garantie claimen |:(
omdat het hem anders geld kost :z

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11 06:43
Gewoon zo blijven gebruiken, zet er geen fans meer op.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb net even op mijn eigen bord gekeken (heb zo'n zelfde) maar het ziet er naar uit dat er 3 van die dingen horen te zitten, maar het lijkt net of ze bij jou allemaal doorgefikt zijn. Ik geef zoiets weinig kans meer (is leuk voor aan de muur :))

• Crewlz
Nee niet voor aan de muur :|
Ik heb hem nu weer draaien, en gebruik die connector niet. Kijken hoe lang hij het vol kan houden. Is verder niet zo'n ramp.
Heb nu alleen wel gekloot met mijn onboard geluidskaart. Rear doet het niet, hoop niet dat het daar door komt.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Koop gewoon casefans voor aan een molex connector. Rpm uitlezen kan dan niet, maar je hebt dan tenminste weer een fan in je kast.

🖥️ | 🚗

• AMDathlonxp
Dat is denk ik ook nog steeds de beste optie. Of je kunt ook molexen aan de fan zelf maken.
Pagina: 1