Gaan we weer! Zuigen of Blazen .. lage CFM fan?

Pagina: 1
Acties:

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik heb al de search gebruikt maar ik kon toch niet helemaal een 'bevredigend' antwoord vinden :P

Ik heb een Alpha PAL6035MFC + Delta 60MP fan (19CFM, 4200 RPM).

Volgens de OC-Shop moet deze ZUIGEN echter lees ik ook vaak dat BLAZEN wellicht beter is.

Maar men heeft het vaak dan 1) over een Delta 60HP fan (38 CFM, 6800 RPM) en 2) het schijnt per kast te verschillen.

Ik heb een Antec SX-1030BEC met 2x80mm fan achter de CPU, op de backplate, welke lucht naar buiten zuigen. Voorin heb ik 2x80mm fan welke verse lucht naar binnen zuigen.

Is het dan beter om de fan te laten zuigen .. zodat de warme lucht uit de heatsink gezogen wordt en zo via de 2x80mm fan de kast uit gaat.. of juist lucht in die heatsink blazen?

Is het verschil een paar graden of werkelijk enorm? (ik neem dat ik niet mijn TB900 gaat frituren door de fan te laten blazen ipv zuigen?).

Ander vraagje.. ik neem aan dat ik gewoon die fan voorzichtig kan los schroeven wanneer die koeler op mijn CPU zit? Geen zin om die hele zooi weer af te breken, nieuwe artic silver op te smeren etc... Kon toch geen kwaad?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Helldesker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 20:17
Zuigen of Blasen ( duits voor zuigen :P ) is iets wat je effe zelf moet testen. Bij mij werkt blazen het beste, scheelt toch een graad of 7. Maar tis idd per kast verschillend. Gewoon even testen.

Verwijderd

Als dit je situatie is:
._____________
|.............||
|.............||
|.............||(Front van de kast)
|.............||
<-0.X.(cpu)...||
<-0...<--.....||
|.......<--...||
|.........<--.||
|___________<-0.<--..lucht inzuigen

Laat altijd je fan de lucht inblazen/zuigen dezelfde kant als de rest van de fans doen, dan heb je de optimale airflow.. Betekent dat dat je fan moet blazen of zuigen, so be it.. Houd in ieder geval je airflow dezelfde kant op... Als je dat niet doet komt warm in aanraking met koud en dat botst altijd PRECIES op je cpu.. Das KUT :P U don't want that...

veel suc6

//edit//
Ik had foutje gemaakt met spaties, daarom met puntjes verbeterd..
//edit//

• TricTrac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-06 15:07

TricTrac

=;-)

aangezien ik een xtra 9.2 fan boven m'n Alpha MP heb hangen die blaast is 't voor mij zinloos om 'm op zuigen te zetten... blaast bij mij dus :)

(die zit overgens in de zijkant van m'n kast)

Verwijderd

trictrac, laat me ff weten hoeveel je settings zijn van je mobo/cpu...
Ik heb ook een 800 en wil ook naar de 1000...

tia

Verwijderd

Bij mij zuigt ie...

Greetz
Pagina: 1