Gamers opgelet! 3D koptelefoongeluid: Philips HP1500

Pagina: 1
Acties:
  • 540 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze post is gericht aan iedere gamer die ervan droomt ooit 3d koptelefoongeluid te hebben zodat hij ongestoord kan gamen zonder anderen ermee lastig te vallen, tegelijkertijd meer detail wil hebben en beter wil horen waar geluid vandaan komt dan bij welke 3d-setup dan ook, allemaal via puur digitaal surround.

Want dat is wat Dolby Headphone, nu alweer een paar jaar oud, belooft als techniek op zich. Elk Dolby Digital 5.1 of DTS signaal kan met deze techniek omgevormd worden tot een surround-geluid waarbij de enkele benodigdheid een stereo-koptelefoon is. Vergeet allerlei mislukte pogingen van verschillende fabrikanten om een complete 5.1 speakerset in je koptelefoon te proppen; dit is dé manier om 3D geluid door de koptelefoon te realiseren zonder de kwaliteit van het geluid schade aan te doen als je eens naar muziek wilt luisteren.

De implementatie van deze techniek heeft een hele tijd op zich laten wachten, maar is er nu dan toch in de vorm van de Philips HP1500. Dit is een versterker voor stereo koptelefoon (met stereo koptelefoon bijgeleverd), die een stereo (analoog en digitaal) of meerkanaals signaal (digitaal) kan decoderen, en daar dolby headphone op toepast voor 3-dimensionaal geluid. Ook kan een stereo-signaal omgezet worden met dolby prologic 2 in een meerkanaals signaal, waarbij hetzelfde proces 3d-geluid probeert te simuleren.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~g.kooten/HP1500/HP1500_11.JPG

Ik heb deze unit nou een paar weken lang getest met de philips koptelefoon en sennheiser 580's en ik kan je zeggen dat als je dit eenmaal hebt geprobeerd met games, dat je niet meer terug wil naar iets anders. In films is de conversie naar 3d-geluid beangstigend goed, maar het zijn de games waar deze unit zijn kracht echt laat zien. Far Cry is een goed voorbeeld van zo'n game met digitaal 5.1-kanaals geluid, wat ik voor de eerste keer direct al met deze unit heb gespeeld, en effecten zoals raketten die achter je door schieten, terwijl rechts voor je machinegeweervuur klinkt, zijn zo overtuigend en zoveel beter dan gewoon stereo dat de stap vergelijkbaar is met die van software-rendering naar 3d-accelerated rendering. Het horen van een monster dicht achter je, terwijl je door een donkere gang aan het wandelen bent is een van de spannendste dingen die ik in een game heb meegemaakt sinds System Shock 2.

Iedere gamer of film-freak die wel bereid is wat centen uit te geven voor zoiets als dit (het geheel kost toch wel zo'n 300 euro), zou ik deze unit zeker aan willen raden. Ik heb er nu al een aantal weken immens veel plezier mee, en ik kan me niet voorstellen dat niemand anders hiernaar op zoek is.

Natuurlijk mist het geheel een microfoontje (wat je met je headset wel hebt) maar het geluid is wel zoveel beter dat het zeker aan te raden is om daar gewoon een andere oplossing voor te zoeken.

Ik ben tot nu toe enorm onder de indruk van wat deze unit levert, en daarom heb ik ook een post gemaakt op de headwize koptelefoon-forums, waarin ik mijn ervaringen in detail heb uitgelegd. Mocht je geïnteresseerd zijn, kijk dan vooral hier:

Impressies van de Philips SBC HP1500

Meer foto's van de Philips SBC HP1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:32

JT

VETAK y0

Dit is dus een unit MET decoder ? Die dus het signaal weer omzet naar een 2 kanaals signaal voor je koptelefoon ? Als het echt zo goed werkt dan is dat mooi (en relatief goedkoop, bij Sony kost zo een systeem, dat welliswaar draadloos is en met koptelefoon, 1100 euro :X En dat schijnt niet zo spectaculair te zijn), maar het is jammer dat ze er dan niet gelijk 5.1 output op hebben gemaakt.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

5.1 output waar heb jij het over :P Er gaat juist 5.1 in en dat komt er als 2.0 voor je hoofdtelefoon uit. Draadloze koptelefoons vind ik zelf niet alles door hun hoge gewicht (tenminste dat heeft die van mij).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

5.1 gaat er niet, dat wordt gedecodeerd in het apparaat. Zit een digitale ingang op en geen analoge 5.1 input.

Edit plaatje
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~g.kooten/HP1500/HP1500_7.JPG

[ Voor 30% gewijzigd door JT op 16-05-2004 17:26 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 21:12
Wat (volgens mij) een film in 5.1 zo vet maakt is dat je dankzij de subwoofer het geluid ook helemaal voelt. Met een koptelefoon heb je dat natuurlijk nooit... Maar het klinkt wel als een supergoede oplossing voor als je het geld niet hebt voor zo'n speakerset, of als je buren jouw cinema-geluid niet kunnen waarderen :)

Maar op mijn moederbord zit een nForce 2 en daarmee heb ik CineSurround, dat vind ik ook al vrij goed werken bij films + koptelefoon... (Het geluid wordt op de pc omgezet van 5.1 naar 2.0 en via m'n Pioneer receiver naar m'n AKG koptelefoon)

[ Voor 29% gewijzigd door Dirk J op 16-05-2004 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:34

GaMeOvEr

Is een hork.

Maar wat stel je in dan?

Ik heb een Audigy 2 in mijn PC. Die moet ik dan dus instellen op headphones neem ik aan, en niet op 5.1?

Hoe weet dat kastje dan, door het aangeleverde 2.0 signaal, wanneer het geluid van "linksachter" of "middenachter" of iets dergelijks moet komen, als mijn spel een 2.0 signaal aanlevert zonder de "richtinsginformatie" erbij, of zit dat dan wel in het signaal verwerkt?

Zou kunnen dat het er natuurlijk al in verwerkt is, maar ik heb met bijvoorbeeld FarCry, ingesteld op EAX3, met mijn settings op headphone naar mijn idee 0 richtingsinformatie in mijn geluid, terwijl dat naar mijn idee allicht _enigzins_ hoorbaar zou moeten zijn?

Ik heb op zich best een behoorlijke koptelefoon (Philips SBC-HP910, vergelijkbaar ongeveer met een Senheisser 560.) maar ik heb niet het idee dat ik meer heb dan links & rechts.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 16-05-2004 17:39 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Interessant. Kun je die decoder ook los kopen? Die hoofdtelefoon zelf ben ik niet zo in geinteresseerd (ik heb er al 2, en als ik een philips koop is dat de imo veel stoerdere hp890 ;))

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, er gaat een digitaal coaxsignaal naar binnen(helaas geen optical dus als je dat wil meot je ook een convertertje hebben), dit wordt gedecodeerd (DD5.1 en DTS) en dat komt er als stereo analoog signaal weer uit voor iedere stereo koptelefoon die je erop aan zou willen sluiten. Je kuntt rouwens met 2 koptelefoons tegelijk luisteren als je wil. Er is ook een draadloze variant (HD1500), maar dan ben je wel zo'n 100 euro duurder uit.

Ik vind het trouwens vreemd dat hier zo weinig aandacht aan wordt besteed. Ik ben ook een enorme graphics-fan, maar ik vind dit toch net zo indrukwekkend als een nieuwe graphics kaart, en als je die vergelijking maakt is het niet eens zo'n duur apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GaMeOvEr schreef op 16 mei 2004 @ 17:39:
Maar wat stel je in dan?

Ik heb een Audigy 2 in mijn PC. Die moet ik dan dus instellen op headphones neem ik aan, en niet op 5.1?

Hoe weet dat kastje dan, door het aangeleverde 2.0 signaal, wanneer het geluid van "linksachter" of "middenachter" of iets dergelijks moet komen, als mijn spel een 2.0 signaal aanlevert zonder de "richtinsginformatie" erbij, of zit dat dan wel in het signaal verwerkt?

Zou kunnen dat het er natuurlijk al in verwerkt is, maar ik heb met bijvoorbeeld FarCry, ingesteld op EAX3, met mijn settings op headphone naar mijn idee 0 richtingsinformatie in mijn geluid, terwijl dat naar mijn idee allicht _enigzins_ hoorbaar zou moeten zijn?

Ik heb op zich best een behoorlijke koptelefoon (Philips SBC-HP910, vergelijkbaar ongeveer met een Senheisser 560 ongeveer) maar ik heb niet het idee dat ik meer heb dan links & rechts.
Je moet er een digitaal 5.1 signaal heen sturen. Dan zet die decoder dat om in een Dolby-Headphones stereo signaal. Hierdoor kun je met 2 kanalen in je hoofdtelefoon de illusie krijgen van een hele 5.1 set.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 16-05-2004 17:41 . Reden: Woops, quote knop ipv edit. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

GaMeOvEr schreef op 16 mei 2004 @ 17:39:
Nee, je stelt het dus in op 5.1
je sluit de coaxiale uitgang aan op de coaxiale ingang van dit apparaat.

spuit elf :)

[ Voor 3% gewijzigd door job op 16-05-2004 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De unit los is volgens mij nog niet te koop, als dat wel zo is dan met het typenaam SBC AH1000. Ik raad 'm trouwens aan te gebruiken met een Sennheiser HD580 (als ik dat nog niet heb gezegd), de geluidskwaliteit van die koptelefoon is gewoon fenomenaal (vooral de bass).

Zonder HP1000 scheelt het misschien 100...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 17:40:
Inderdaad, er gaat een digitaal coaxsignaal naar binnen(helaas geen optical dus als je dat wil meot je ook een convertertje hebben), dit wordt gedecodeerd (DD5.1 en DTS) en dat komt er als stereo analoog signaal weer uit voor iedere stereo koptelefoon die je erop aan zou willen sluiten. Je kuntt rouwens met 2 koptelefoons tegelijk luisteren als je wil. Er is ook een draadloze variant (HD1500), maar dan ben je wel zo'n 100 euro duurder uit.

Ik vind het trouwens vreemd dat hier zo weinig aandacht aan wordt besteed. Ik ben ook een enorme graphics-fan, maar ik vind dit toch net zo indrukwekkend als een nieuwe graphics kaart, en als je die vergelijking maakt is het niet eens zo'n duur apparaat.
Maar dat betekend dat je spel dus wel een DD of DTS signaal moet outputten, anders heb je er niets aan... Een spel wat bijvoorbeeld "5.1" of "4.0" is middels EAX of A3D, kun je dus met dit kastje niets mee? (En er zijn volgens mij niet zo gek veel spellen die daadwerkelijke DD uitpoepen...)

[ Voor 6% gewijzigd door GaMeOvEr op 16-05-2004 17:45 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mja ik vind 't persoonlijk interessanter voor films dan games eigenlijk ;) * CyBeR geen fervent gamer.
Onze dvd speler heeft zowel optisch als coax uit, dus theoretisch kan ik 't er gewoon bij prikken. (Reciever hangt er optisch aan).

[ Voor 42% gewijzigd door CyBeR op 16-05-2004 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat betekend dat je spel dus wel een DD of DTS signaal moet outputten, anders heb je er niets aan... Een spel wat bijvoorbeeld "5.1" of "4.0" is middels EAX of A3D, kun je dus met dit kastje niets mee? (En er zijn volgens mij niet zo gek veel spellen die daadwerkelijke DD uitpoepen...)
Jawel, Far Cry is al een HEEL goed voorbeeld van zo'n spel. Doom 3 zal volgen. Denk ook aan Half Life 2. Over een tijdje is alles gewoon Dolby Digital-supporting.
Mja ik vind 't persoonlijk interessanter voor films dan games eigenlijk * CyBeR geen fervent gamer.
Het effect in games is nog veel gaver dan in films, vind ik persoonlijk. Je kunt daar echt zelf merken dat als je je hoofd beweegt dat het geluid ergens anders vandaan komt, het is "real-time".

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

GaMeOvEr schreef op 16 mei 2004 @ 17:45:
[...]

Dolby Surround kan je ook nog doen via de analoge input :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat (volgens mij) een film in 5.1 zo vet maakt is dat je dankzij de subwoofer het geluid ook helemaal voelt. Met een koptelefoon heb je dat natuurlijk nooit... Maar het klinkt wel als een supergoede oplossing voor als je het geld niet hebt voor zo'n speakerset, of als je buren jouw cinema-geluid niet kunnen waarderen
Er zit een ERG goede bass-boost knop op de unit, die een movie-achtige bass geeft in de koptelefoon zonder dat het gaat storen, zoals bij dergelijke boosts vaak gebeurt. De Senn 580 trilt letterlijk van je hoofd af, zo sterk wordt het dan, en het blijft toch mooi. Ik had nooit verwacht dat ik dit als subwoofer-freak zou zeggen, maar het is het beste wat je kunt hebben zonder dat je een echte subwoofer gebruikt. Fenomenaal (Intro van Gladiator bijvoorbeeld).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 17:47:

Jawel, Far Cry is al een HEEL goed voorbeeld van zo'n spel. Doom 3 zal volgens. Denk ook aan Half Life 2. Over een tijdje is alles gewoon Dolby Digital-supporting.
* GaMeOvEr zet zijn speakerconfig op 5.1, stelt zijn Z680 Control Pod in op Digitale bron en gaat luisteren of hij 5.1 Output op zijn speakers krijgt. :)
JT schreef op 16 mei 2004 @ 17:48:
Dolby Surround kan je ook nog doen via de analoge input :)
Mja, maar wie zegt dat EAX of A3D compatibel is met Dolby Surround?

[ Voor 26% gewijzigd door GaMeOvEr op 16-05-2004 17:53 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vergeet EAX! dat heeft dit systeem helemaal neit nodig. Ik heb zelf een NForce 2 dus van die onzin ben ik sowieso verlost.

Als je het effect van Dolby Prologic 2.0 kent, dan heb je ook een idee van hoe een stereo-signaal op deze koptelefoon naar 3d wordt omgezet. Behoorlijk goed, maar natuurlijk is 5.1 nog veel beter.

Trouwens, ik ben zelf altijd een beetje een tegenstander geweest van virtualizers en bass boosts, ik vind altijd dat we dat maar in hardware moesten doen en niet met van die el-cheapo oplossingen. Maar Dolby Headphone had me eigenlijk vanaf het begin al overtuigd, dit is echt veel beter.

Link naar meer info van de dolby site:
http://www.dolby.com/Consumer/Technologies/DolbyHeadphone

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

GaMeOvEr schreef op 16 mei 2004 @ 17:52:
[...]

Mja, maar wie zegt dat EAX of A3D compatibel is met Dolby Surround?
Dat zeg ik niet, maar er zijn wel games die zowel Dolby Surround als EAX ondersteunen.
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 17:52:
Vergeet EAX! dat heeft dit systeem helemaal neit nodig. Ik heb zelf een NForce 2 dus van die onzin ben ik sowieso verlost.

Als je het effect van Dolby Prologic 2.0 kent, dan heb je ook een idee van hoe een stereo-signaal op deze koptelefoon naar 3d wordt omgezet. Behoorlijk goed, maar natuurlijk is 5.1 nog veel beter.
Kan de NForce 2 dan EAX signalen omzetten naar DPL2 ? Want een spel moet namelijk wel een surroundmodus ondersteunen. Dan pas kan de decoder weten wat voor en achter moet qua geluid. En als een spel alleen EAX ondersteunt, wat dat ding niet doet, dan moet daar eerste een geschikt (lees: DD,DTS of DPL) signaal van gemaakt wordt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Nou, er gebeurde toch weinig toen ik FarCry op 5.1 ingesteld had en mijn digitale ingang aan. Was gewoon 2.0. Switch ik echter naar de 6 kanaals analoge ingang, is er wel 5.1. Mijn Z-680 kan gewoon DD en Dts decoden, dus schijnbaar gooit mijn Audigy er geen DD uit, of ondersteund hij het gewoonweg niet. (Pass-through bij films wel... Maar voor de Game moet hij waarschijnlijk zelf DD encoden, dat kan hij zover ik weet niet. Sterker nog, volgens mij kan alleen de soundstorm van Nvidia dat.
JT schreef op 16 mei 2004 @ 18:14:
[...]

Dat zeg ik niet, maar er zijn wel games die zowel Dolby Surround als EAX ondersteunen.
Dat is leuk dat die er zijn, maar daar heb je niets als jouw game dat niet heeft. ;)

Ik doel op backwards compatibility. Die is er dus niet. Je Game en je kaart moeten DD uitpoepen, anders heb je hier helemaal niets aan.

Kortom, inzet : behoorlijk beperkt. (nu nog)

[ Voor 78% gewijzigd door GaMeOvEr op 16-05-2004 19:12 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat die Philips HD1500 al in de pricewatch? Zoniet, hoeveel kost hij nu? En kan je er ook een microfoon op aansluiten, zodat je ook kan TeamSpeaken?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan de NForce 2 dan EAX signalen omzetten naar DPL2 ? Want een spel moet namelijk wel een surroundmodus ondersteunen. Dan pas kan de decoder weten wat voor en achter moet qua geluid. En als een spel alleen EAX ondersteunt, wat dat ding niet doet, dan moet daar eerste een geschikt (lees: DD,DTS of DPL) signaal van gemaakt wordt.
Meeste spellen hebben zelf wel een software 2d positional system waar voor en achter enigszins onderscheiden kan worden (het is er een heel klein beetje bij bijvoorbeeld counterstrike). Hier hoef je neit perse EAX of A3D voor te hebben. Het effect van EAX of A3D gecombineerd met DPL2 is mij onbekend, ik zal er eens naar luisteren op mijn oude pc.

Bijvoorbeeld een spel als Wipeout Fusion op de PS2 is DPL2-geoptimaliseerd. Dit betekent dat er toch een soort van geluids-virtualizer in zit die het effect van DPL2 verbetert. En het werkt nog verrassend goed ook, moet ik zeggen. Maarja, van een stereo signaal kun je sowieso geen 5.1-kwaliteit wensen.

Dus nogmaals, 5.1 is niet vereist, en ook je oude games zullen toch een boost krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De HD1500 kost dan maximaal 400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

GaMeOvEr schreef op 16 mei 2004 @ 18:16:
[...]

Dat is leuk dat die er zijn, maar daar heb je niets als jouw game dat niet heeft. ;)

Ik doel op backwards compatibility. Die is er dus niet. Je Game en je kaart moeten DD uitpoepen, anders heb je hier helemaal niets aan.

Kortom, inzet : behoorlijk beperkt. (nu nog)
Waarom moet het DD uitpoepen ? DPL kan via analoge 2 kanaals signalen en op die box zit gewoon een analoge tulpingang.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

JT schreef op 16 mei 2004 @ 18:36:
[...]

Waarom moet het DD uitpoepen ? DPL kan via analoge 2 kanaals signalen en op die box zit gewoon een analoge tulpingang.
Jahaa, maar dan heb je niet zo'n realistische weergave als met een 5.1 signaal dat je vervolgens omzet naar Dolby Heaphone. Dan moet je namelijk 2.0 omzetten in Dolby Headphone. Waarschijnlijk krijg je dan hetzelfde als met normaal Dolby ProLogic op je AV set, veel galm, veel ruis, weinig realisme. Hij goochelt namelijk maar wat aan, in plaats van een goed geluidsbeeld neerzetten, wat je wel kan doen als je _echte_ 5.1 als input hebt. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Volgens mij is het grootendeels pure onzin, en kun je voor het zelfde geld veel beter een goede koptelefoon versterker kopen.

Je kan toch ook al op je pc al die virtual rotzooi instellen? Ik vind 't zelf niet veel beter klinken :P

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk krijg je dan hetzelfde als met normaal Dolby ProLogic op je AV set, veel galm, veel ruis, weinig realisme.
En dat is dus niet waar. Natuurlijk blijft het een kunstmatig middel om 3d te creëren uit iets wat inherent 2-kanaals is, maar dit is beduidend beter opgelost dan met welke andere virtualizer dan ook. Ik zet het veel liever aan dan uit in een goed potje Quake3 (en ik heb het idee dat het nog helpt ook), en dat wil toch wat zeggen. De echoïgheid (wat een woord) valt reuze mee, maar ik vind het vooral rustgevend werken dat het geluid neit meer zo hard in je hoofd schatert, vooral bij de samples in Quake3 die toch ietwat aan de magere kant zijn kwa kwaliteit. Nu is het geheel toch wat ruimer...ik moet alleen nog fatsoenlijke tests doen om te zien of het geluid ook echt overtuigend 3d wordt, want het blijft maar een stereosignaal.
Volgens mij is het grootendeels pure onzin, en kun je voor het zelfde geld veel beter een goede koptelefoon versterker kopen.
Wat is pure onzin?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Het zogenaamd virtuele ruimtes creëren, om dan een kastje te kopen waar je een hoop geld aan kwijt bent. Zodat je het geheel een stuk virtueler kan ervaren. Ik denk dat je dan beter goede geluids-isolatie kan kopen, of een reciever met iets dergelijks ingebouwd. Maar zo'n kastje lijkt me echt niet de oplossing.. No offence, maar je topic doorlezend lijk je wel een reclame persoon...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Simon schreef op 16 mei 2004 @ 19:36:
Het zogenaamd virtuele ruimtes creëren, om dan een kastje te kopen waar je een hoop geld aan kwijt bent. Zodat je het geheel een stuk virtueler kan ervaren. Ik denk dat je dan beter goede geluids-isolatie kan kopen, of een reciever met iets dergelijks ingebouwd. Maar zo'n kastje lijkt me echt niet de oplossing.. No offence, maar je topic doorlezend lijk je wel een reclame persoon...
Dat was ook mijn gedachte toen ik de topicstart las :)

Dit ding is anders dan gewone virtualizers als er van een 4.0/5.1 een 2.0 iets gebrouwen wordt, is het 2.0 in 2.0 out dan is het onmogelijk om goed de richting van geluiden te horen omdat het kastje dat nou eenmaal ook niet weet.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Simon schreef op 16 mei 2004 @ 19:36:
Je hebt je nog niet verdiept in hoe mensen ruimtelijk geluid horen, of wel? Ga dat dan eerst eens doen voor je een product afkraakt dat op die principes gebaseerd is. Zoek naar Binaural en Dolby Headphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry, maar hoe kun je dit nou weten als je er zelf nog nooit naar hebt geluisterd. Ik heb het hier niet over een of andere goedkope SRS Surround virtualizer of een Prologic variant of imitator. De techniek die hierachter zit was ook in het begin niet van Dolby. Het was gewoon zo goed dat Dolby het hele bedrijf die dit heeft ontwikkeld heeft opgekocht en er haar eigen merk aan heeft verbonden. Vooral omdat dit soort dingen al in veelvoud aanwezig zijn wil dat toch wel wat zeggen.

Bovendien is er diepgaand onderzoek gaande over hoe 3d-geluid op een fatsoenlijke (en wiskundig beproefde) manier gesimuleerd kan worden...het zijn uiteindelijk toch je hersenen die het echte 3d-effect genereren, niet een stel speakers.

En over mijn reclame-achtige enthousiasme: ik ga geen 2 uur besteden om een post te maken over iets geweldigs als ik er niet in geloof. Ik kan met recht zeggen dat ditzelfde enthousiasme mij gedreven heeft een geweldige 3d-kaart aan te schaffen als de Radeon 9700 Pro, die de bijna 2 jaar datie oud is al met glans heeft doorstaan.

Dit is voor mij wel wat meer aandacht waard dan dat het nu krijgt, dus vandaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Laatst online: 12-09 15:44
Ik vind dit heel erg interessant

Ik speel zelf al jaren het spel Half-Life icm een HD580 + Een aureal a3d2.0 geluidskaart, dit is tot nu toe de beste setup die ik tegengekomen ben

Kan er blind 1v1s mee spelen :)

Ik wil dit wel eens proberen... dit ding zou dus een standaard geluidssingaal omzetten naar 'surround' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

m.m schreef op 16 mei 2004 @ 19:43:
[...]

Dat was ook mijn gedachte toen ik de topicstart las :)

Dit ding is anders dan gewone virtualizers als er van een 4.0/5.1 een 2.0 iets gebrouwen wordt, is het 2.0 in 2.0 out dan is het onmogelijk om goed de richting van geluiden te horen omdat het kastje dat nou eenmaal ook niet weet.
Precies. :)

Maar waar het pijnpunt nu ligt, is bij het aanleveren van het 5.1 signaal, want alleen dan heb je er echt wat aan, m.b.t localisatie van geluiden in een spel, dus voor realistisch geluid "van achteren" zeg maar.

Je moet het kastje dus DD of Dts voeren, wil hij zijn trucje kunnen doen, en dus niet een zoveelste SRS achtige oplossing worden, die middels 2.0 werkt.

Om dus het apparaat DD/Dts te kunnen voeren, heb je een spel nodig wat DD/Dts uitpoept, en een geluidskaart die realtime DD/Dts kan encoden, om zodoende op zijn digitale uitgang dat DD/Dts signaal te zetten.

De spellen die nu DD/Dts doen zijn marginaal en de hardware die realtime DD/Dts encoded ook. (Alleen de Nvidia SoundStorm zover ik weet.)

De combinatie van bovenstaande, betekent dat je er momenteel verdomt weinig aan hebt. Weinig software (wordt wel meer) en weinig hardware die er wat mee kan.

Voor films is het natuurlijk een heel ander verhaal. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Renkie schreef op 16 mei 2004 @ 19:54:
Ik vind dit heel erg interessant

Ik speel zelf al jaren het spel Half-Life icm een HD580 + Een aureal a3d2.0 geluidskaart, dit is tot nu toe de beste setup die ik tegengekomen ben

Kan er blind 1v1s mee spelen :)

Ik wil dit wel eens proberen... dit ding zou dus een standaard geluidssingaal omzetten naar 'surround' ?
Ja, zowel eens tereo signaal als 5.1 kanaals geluid.

Ik heb zelf geen A3d-compatible kaart, maar het lijkt me wel interessant om te zien wat de combinatie van A3D of EAX en dan Dolby Headphone teweeg brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De spellen die nu DD/Dts doen zijn marginaal en de hardware die realtime DD/Dts encoded ookt.
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Kijk op dit moment zijn het alleen de grote titels die 5.1 dragen, maar op de XBox is dit al standaard en ook op de pc zal er over een jaar geen spel meer zonder 5.1 kanaals geluid uitkomen.

Dus het is hetzelfde als nu een DX9.0 kaart kopen, pas nu beginnen de meeste spellen daar gebruik van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Laatst online: 12-09 15:44
Moet je ff langskomen om te testen :)

Dan kun je eens het Aureal alternatief zien :P

Ik denk zelf dat A3d + HL + hd580 niet te overtreffen is hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 19:56:
Ja, zowel eens tereo signaal als 5.1 kanaals geluid.

Ik heb zelf geen A3d-compatible kaart, maar het lijkt me wel interessant om te zien wat de combinatie van A3D of EAX en dan Dolby Headphone teweeg brengt.
Ja, maar wil dat kastje dus iets met dat EAX of A3D kunnen doen, betekent dat hij uit het 2.0 EAX/A3D signaal de juiste informatie moet kunnen halen, om de juiste effecten de juiste richting mee te geven voor Dolby Headphone.

Dat is dus wat ik betwijfel, dat hij iets met "al herberekende" 2.0 signalen kan, op dat moment dat jij dus het kastje voor 2.0 gebruikt, is hij waardeloos geworden, omdat er meerdere "positional audio" protocollen zijn, die hij vast allemaal niet herkend.

Het is namelijk een niet specifiek op gamers gericht product, maar een product gericht op mensen die van DD/Dts 5.1 willen genieten in alle rust en zonder anderen tot overlast te zijn, of voor mensen die simpelweg de investering niet willen doen om een 5.1 Home Cinema op te bouwen.
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 19:58:
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Kijk op dit moment zijn het alleen de grote titels die 5.1 dragen, maar op de XBox is dit al standaard en ook op de pc zal er over een jaar geen spel meer zonder 5.1 kanaals geluid uitkomen.
Ja, OK, ik kijk ff naar de PC. Je kunt het apparaat niet zomaar met al zijn voordelen gebruiken, daar zijn randvoorwaardes voor op software en hardware gebied. :)
Dus het is hetzelfde als nu een DX9.0 kaart kopen, pas nu beginnen de meeste spellen daar gebruik van te maken.
Nou, het is zeker niet hetzelfde, als jij namelijk een nieuwe videokaart koopt, onafhankelijk van welke DirectX klasse er op dat moment is, heb je altijd weer een snellere videokaart dan je had, waar je performance technisch gelijk voordelen van hebt. :) Op alle software die je op dat moment hebt. (Dan ga ik er wel ff vanuit dat je iedere keer wel een vergelijkbare kaart koopt, dus niet van de Highend van vorig jaar naar de low-end van dit jaar. ;) )

[ Voor 35% gewijzigd door GaMeOvEr op 16-05-2004 20:05 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Noujah, ik heb dus totaal geen EAX/A3D op deze pc, maar ik vind het de beste 3D-virtualizer voor stereo sources tot nu toe. Toegegeven, ik zou 'm niet gekocht hebben als er geen 5.1-optie op zou zitten, maar dat kan toch serieus geen argument tegen het apparaat zijn als vanaf nu ieder groot spel al in 5.1 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 20:05:
Noujah, ik heb dus totaal geen EAX/A3D op deze pc, maar ik vind het de beste 3D-virtualizer voor stereo sources tot nu toe. Toegegeven, ik zou 'm niet gekocht hebben als er geen 5.1-optie op zou zitten, maar dat kan toch serieus geen argument tegen het apparaat zijn als vanaf nu ieder groot spel al in 5.1 is.
Nou, het feit dat ik dan een AMD gebaseerde computer moet kopen, omdat alleen de Nvidia Soundstorm realtime DD kan encoden vind ik een behoorlijk argument tegen. ;)

(Zover ik weet zijn er momenteel geen losse soundcards die DD realtime kunnen encoden, alleen de soundstorm die onderdeel is van de Nforce chipset.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry hoor, maar waarom moet je zoveel geld betalen voor geluid wat ge-emuleerd wordt?

Ik koop liever een Zalman ZM-RS6F 5.1 headphone voor 42 euro, die rechtstreeks de center, front en rear uitgang van je Videokaart gebruikt. Dan heb je tenminste echt 5.1 geluid en het scheeld een hoop geld.
Afbeeldingslocatie: http://shop.alternate.nl/prodpic/450x450/k/kh-z03.jpg
review:
http://www.uniquehardware.ca/reviews/review38/review38.1.php

Prijs:
pricewatch: Zalman ZM-RS6F

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 20:19 . Reden: Iets vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het feit dat ik dan een AMD gebaseerde computer moet kopen, omdat alleen de Nvidia Soundstorm realtime DD kan encoden vind ik een behoorlijk argument tegen.
Agreed :P

Maar ik dacht dat een Audigy (2) zoiets ook wel zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 20:07:
Sorry hoor, maar waarom moet je zoveel geld betalen voor geluid wat ge-emuleerd wordt?

Ik koop liever een Zalman ZM-RS6F 5.1 headphone voor 42 euro, die rechtstreeks de center, front en rear uitgang van je Videokaart gebruikt. Dan heb je tenminste echt 5.1 geluid en het scheeld een hoop geld.

review:

Prijs:
Dat ding is volkomen waardeloos, ook al zitten er meerdere drivers in. Het effect werkt voor geen meter en voor de rest klinkt hij ook volkomen crap.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Persoonlijk vind ik de geluidskwaliteit van dat ding vergelijkbaar met het aansluiten van een goedkope headset op mijn apparaat...en dan nog vind ik het 3d effect met Dolby Headphone stérker. En de koptelefoon zou ik dan al helemaal niet voor muziek kunnen gebruiken. Een totaal andere league, maarja ook kwa prijs verschilt het natuurlijk enorm.

Edit: Oh gelukkig, ik was bang dat ik met té audiofiel gedrag teveel gamers het bloed onder de nagels vandaan zou halen, maar blijkbaar wordt mijn mening gedeeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan ook niet zeggen dat ik erg geïnteresseerd ben in deze oplossing. Wat ik veel liever zou zien is dolby interactive voor het encoden van die signalen. Want ik kan de games met Dolby Digital support op 2 vingers tellen maar het aantal manieren om aan dolby interactive (DD encoder) te komen kan ik op 1 vinger tellen.
Namelijk de nforce van nvidia die wederom nog eens enkel beschikbaar is voor amd systemen en dan moet je ook nog eens heel hard zeuren bij je leverancier kwestie van dat hij je niet net de versie zonder verkoopt.

Nee voor het moment heeft het nog niet veel zin tenzij ze die encoder eindelijk eens afzonderlijk zouden verkopen. Dat is nu al eeuwen dat ik hem wil maar als ik er speciaal een amd voor moet kopen dan liever niet. Mijn P4 2.6 is nog ruim snel genoeg voor me en eenmaal dat niet meer zo is zullen we wel zien welke het beste prijs/performance levert. Als dat niet amd is dan neem ik weer een intel.
Ik vind het ook niet zo leuk dat ik die dolby encoder niet kan bijhouden bij een upgrade.

Geluidskaart bakkertjes die zal je het ook nooit zien ondersteunen. Die doen gewoon aan software decoding en dan staat het dolby logo ook op hun doos. Waarom extra kosten doen om die encoder erin te steken. Temeer dat creative liever heeft dat je eax gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dat legt een boel uit.

Ik wist niet dat de NForce de enige manier was om dit te doen. Maarja, ik ben dan ook een beetje anti-creative dus mijn onderzoek rijkt niet ver.

Ik las dat doom 3 een aparte software 5.1-kanaals-surround-encoder kreeg, dus volgens mij is het voor dat spel voor iedereen beschikbaar.

Maar ik vind EAX absoluut neit overtuigend. Afschrikwekkend, zelfs...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 20:07:

[afbeelding]
review:

Prijs:
Dat ding is waardeloos, en dat heb ik al heel vaak gezegd. Nogmaals voor iedereen die niet geloofd dat 't kastje van de TS werkt: verdiep je eens in hoe mensen geluid horen. Ik kan je zelfs zonder er naar geluisterd te hebben vertellen dat die zalman (of meduse) GEEN echt 5.1 effect gaat hebben. Het effect dat er is zit tussen je oren omdat je een zogenaamde 5.1 hoofdtelefoon op hebt. Je kunt dat geld beter uitgeven aan een echte hoofdtelefoon.

Plaatsing in geluid komt niet door de richting van het geluid, maar voornamelijk door verschillen in tijd en door weerkaatsingen in de ruimte om je heen en zelfs op jezelf (je schouders bijvoorbeeld). De drivers in die zalman/meduse zitten dusdanig dicht op je oor dat van dat eerste al geen sprake meer kan zijn zonder processing (en dat is wat dit kastje doet), en van dat laatste is met een hoofdtelefoon natuurlijk nooit sprake. Dolby Headphone emuleert dit inderdaad allemaal, maar dan op een manier die de hersenen zo veel mogelijk laat geloven dat 't echt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
CyBeR schreef op 16 mei 2004 @ 19:44:
[...]

Je hebt je nog niet verdiept in hoe mensen ruimtelijk geluid horen, of wel? Ga dat dan eerst eens doen voor je een product afkraakt dat op die principes gebaseerd is. Zoek naar Binaural en Dolby Headphone.
Ik heb er wel al wat over ingelezen, en getest. Voor mij was het moeilijk om te bepalen waar achter of voor zat, ik vond het niet lekker klinken, en het voegde niet de extra toe die ik verwacht heb. Vooral niet met films.

Mijn brakke 5.1 set van hercules gaf mij een beter gevoel van 'ruimte'. Ik weet niet precies hoe goed dit apparaat is, maar ik vind zo'n bedrag vrij overdreven voor het creëren van een virtuele ruimte. Ik zou dan gewoon gaan voor iets 'echters'. En dat is puur mijn persoonlijke smaak.

Maar inderdaad is het erg apart, die virtuele 'ruimte'. Maar ik vond 't zelf geen echt prettige toevoeging, klinkt gek, maar ik kon het slecht 'plaatsen'. En dat is met sommige spellen erg verwarrend.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde deze discussie nog een staartje geven aan de hand van een test die ik net heb uitgevoerd over het feit dat je persé een dolby-digital (Dolby Dynamic volgens Somey) encoding nodig zou hebben: dit is niet waar.

Ik heb net in farcry een test gedaan wat er gebeurt als je dolby digital encoding uit zet en gewoon DPL2 een stereosignaal laat processen met daarna DH eroverheen: het verschil is minimaal.

Dolby Digital encoding zorgt vor net ff dat ietsje meer spaciousness, maar het is te verwaarlozen en je moet echt vergelijkbare tests uitvoeren om enig verschil te kunnen waarnemen.

Dus het feit dat je persé een AMD NForce 2 moederbord nodig hebt is pure onzin: stereo met DPL2 werkt ook prima.

Wel verschilt het van game tot game hoe het surround effect klinkt: in Far Cry is het verreweg overtuigender dan in bijvoorbeeld Quake 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dit een zeer leuk apparaat alleen een beetje veel geld. Zelf zat ik te denken aan een speed-link medusa 5.1
http://www.afterhours.co....ader.cgi?/Shop/51head.htm

Deze is misschien niet zo geniaal als deze maar wat ik mooi vind aan dit ding is dat je gewoon 3 tulp sterkers erop kan aansluiten. En vervolgens doorkan lussen naar de boxen. Hierdoor hoef ik niet onder m'n kast te kruipen om te wisselen tussen boxen en koptelefoon. Wat deze ook handig maakt is dat ie meteen een mic heeft en een versterkertje. En hij schijnt maar iets van 60 euro te kosten.

Zie ook de andere draad over 5.1 koptelefoontjes meduse 5.1 hoofdtelefoon met mic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 15:04:
Ik vind dit een zeer leuk apparaat alleen een beetje veel geld. Zelf zat ik te denken aan een speed-link medusa 5.1
http://www.afterhours.co....ader.cgi?/Shop/51head.htm

Deze is misschien niet zo geniaal als deze maar wat ik mooi vind aan dit ding is dat je gewoon 3 tulp sterkers erop kan aansluiten. En vervolgens doorkan lussen naar de boxen. Hierdoor hoef ik niet onder m'n kast te kruipen om te wisselen tussen boxen en koptelefoon. Wat deze ook handig maakt is dat ie meteen een mic heeft en een versterkertje. En hij schijnt maar iets van 60 euro te kosten.

Zie ook de andere draad over 5.1 koptelefoontjes meduse 5.1 hoofdtelefoon met mic
Die is dus al genoemd. Het ding is een verspilling van de EUR 50 die je er aan kwijt bent. Kun je beter even doorsparen voor zo'n kastje als in de topicstart, met een fatsoenlijke hoofdtelefoon er bij.

(Voor onderbouwing, zie mijn post een stukje omhoog.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:45
Ik heb de hp1000 de versie zonder de versterker en ik heb zelf meerdere koptelefoons geluistert (sens 555/595/600/650 ,diverse beyers, sony mdr 780/2000 enz) en vergeleken met andere koptelefoons heeft, deze een enorme soundstage (ruimtelijk gevoel). Voor de rest is de hoofdtelefoon zeer net afgewerkt, kabel is veel beter dan die van een standaard senheiser, aluminium delen enz. Geluid is prima, bass is soms wat "muff"maar niet boomerig, maar op een (koptelefoon)versterker kunnen ze hard als je maar wilt met bass, ze gaan gewoon niet clippen echt zeer net. Mids zijn erg helder en makkelijk te luisteren treble is soms( verschild per muziek) ook weer wat bright maar met veel detail .

al met al een pluspunt voor philips zeker vergeleken met andere koptelefoons kan deze prima meekomen in zijn prijsklasse (hd650/sony cd3000 zijn uiteraard veel beter maar die liggen in een totaal andere prijsklasse)

dus hoewel het kastje mischien ruk is, is de hooftelefoon dat zelf absoluut niet.

(zet in powerdvd dolby headphone maar aan, bespaard wat je anders betaald aan het kastje :P )

[ Voor 7% gewijzigd door _Drake_ op 18-05-2004 19:03 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Pagina: 1