MS Access : Factuur applicatie .. help !

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hoi,

Ik ben bezig met een simpele factuur database in MS Access
(tabellen: klant, product, factuur, factuurregel (prim. key= product_id + factuur_id)

Nu sla ik geen waardes op die berekend kunnen worden ... dus wanneer ik een factuur uitdraai (Access 'rapport') .. wil ik dat hij de totalen zelf berekent op dat rapport. Ik gebruik de volgende totalen / berekeningen:

1 - (factuurregel.aantal) * (product.stukprijs) = totaal1 (horizontale factuurregel)
2 - Som van 'totaal1' = totaalprijs excl. btw (verticaal dus)
3 - (totaalprijs excl. btw)*1.19 = totaalprijs incl. btw

Het totaal bij punt 1 krijg ik door de volgende 'besturingselementbron ' op te bouwen: '=[stukprijs]*Report!aantal'.

Maar hoe krijg ik die verticale berekeningen voor elkaar? '=SOM(totaal)' ofzo .. werkt nl. niet voor zover ik kan zien.

Please help !

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Een topictitel zou je probleem moeten omschrijven.. Verder heb ik het idee dat je erg weinig zelf hebt geprobeerd? En wat jij nu omschrijf zou ook gewoon moeten werken zo...

[ Voor 21% gewijzigd door Spider.007 op 16-05-2004 16:37 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• BoXie
Weinig zelf heb geprobeerd?
Je zou es moeten weten.

En het werkt dus niet zo ..anders zou ik het niet posten.

• BoXie
De horizontale berekening is dus:

=Rapporten!factuur!stukprijs*Rapporten!factuur!aantal

en dit wordt gezet in 'Rapporten!factuur!totaal'

Echter, hoe kan ik alle 'Rapporten!factuur!totaal'-en nou optellen ?

Som(Rapporten!factuur!totaal) geeft een #fout.

• BoXie
Misschien iemand tijd om er eens naar te kijken ?

Het is super eenvoudig en klein. Alleen loop ik steeds tegen hetzelfde probleem aan.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben hier ook geen ster in, maar is het geen idee om een een query te maken (evt tabelmaakquery, hangt er van af wat je allemaal wil doen) die alle totalen (totaal1) berekent? Dan kan je adhv die query ook makkelijk de totaalprijs berekenen.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

BoXie, zou je in het vervolg de edit knop willen gebruiken? Dit is ongewenst gedrag op dit forum :) Als je wat wilt toevoegen aan je post binnen 24 uur hebben we daar een edit button voor :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Ik zou niet in een rapport de berekening laten doen, maar in een aparte tabel. Je laat een query berekenen en die update een tabel of vult een tijdelijke tabel. Je kunt op die manier namelijk beter rekenen dan in een rapport. Het rapportje vul je dan va uit die tijdelijke tabel.
Als het rapportje daarna goed is afgedrukt, dan schrijf je de waardes weg als data in de historie tabel (anders zou je histrorie wijzigen als een product een prijsverhoging krijgt).

• BoXie
Je hebt gelijk Spider .. mijn excuses.

Het probleem is nu trouwens opgelost . topic kan dicht

Het was een @#$(@*#&% bug naar mijn idee in Access NL.

mijn veld heette 'aantal' en als ik dan een expressie maakte zoals '[stukprijs]*Form!aantal' of iets dergelijks dan pakte hij de 'Count' functie (vertaald in nederlands 'aantal' ) ... pffff .. en dus werkte het niet ..

Daar zit je dan een dag op te klooien .. ik zou Billie de rekening moeten sturen ! :-)

• BoXie
@Sanisman.

Damn, je hebt helemaal gelijk ... een factuur moet 100% statisch zijn. Anders krijg ik problemen met de belasting.

Shit .. tijd om het data-model te herzien .. en desnoods anders maar good-old Excel te doen.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:46

Boss

+1 Overgewaardeerd

Maak er geen 'tijdelijke' tabel van!

Gebruik de tabel factuurregel om vast te leggen welk product (ID) is verkocht tegen welke prijs. De tabel producten gebruik je om een default waarde voor het product uit te halen.

Eventueel nog de tabel factuur om de overige verkoop gegevens op te slaan (klant, factuur adres, etc. -> ook weer uit de klant tabel. niet koppelen maar kopiëren).

Totalen berekenen per regel kan je eventueel in een query doen. Totaal van de regels kan gewoon op het rapport.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1