Toon posts:

Caliber BCT 25A subwoofer aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.714 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vrijdag heb ik een Caliber BCT 25A subwoofer

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/sierra/calibersub.jpg

Technische gegevens:

• 300W Max. / 80W RMS
• 20cm woofer
• Amplifier and active crossover
• Adjustable gain
• RCA- or High level input
• Dimensions: 54,5 x 29,5 x 28,5cm

'k Heb alleen wat hulp nodig bij het aansluiten van deze sub.
(kon nergens een manual vinden, en ook op GoT vond ik geen antw. op mijn vraag)

Achterop zitten 7 schroef aansluitingen:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/sierra/caliberaansluitingen.jpg

De betekenis van 'ON' (2e van links) weet ik niet zeker.. Is dit de remote aansluiting die naar mn radio moet? Of heeft deze sub er geen remote aansluiting op zitten?

Dat was vraag 1.. en dan nu de volgende:

De sub zelf wordt aangesloten op de PRE-out van mn radio. Op de versterker van de sub zitten ook nog de L- L+ R- en R+ aansluitingen. Ik was van plan om hier mijn achter speakers op aan te sluiten. (deze moet ik nog kopen) Zit er een limiet aan qua vermogen? Of kan ik er gewoon op aan sluiten wat ik wil?

En als laatste:

Op de radio (Alpine Cde-9802rb 4x45 watt) worden dus alleen de voorspeakers aangesloten. Is er een manier om hier 2x90 watt van te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 07:25

JT

VETAK y0

Er zat geen manual bij ? Lekkere winkel dan :/ En op de eerste vraag geeft het plaatje al antwoord...dus waarom je het dan hier vraagt :?

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 16-05-2004 16:08 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem van mn zus over gekocht, en die is haar manual kwijt..
En over dat plaatje, die text heb ik er zelf onder gepaint :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 23:31

Jag

Je kan er wel je achterspeakers op aansluiten, maar dan zal daar geen geluid uit komen :+.

Die L+ en L- zijn inputs, en wel de high level inputs. Als je geen pre out op je head unit hebt, moet je die gebruiken.

En die on zal idd de 12v remote zijn zodat de amp alleen aan is aan de head unit dat ook is (wel controleren of dat werkt, anders sta je de volgende keer dat je weg wilt rijden met een lege accu :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 07:25

JT

VETAK y0

En die laatste vraag: forget it. Die kanalen kan je niet bruggen. Daarnaast komt er uit je radioversterker echt niet meer dan 15w continu, wat overigens genoeg is voor het midden en hoog.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-09 15:05

S1W

Ik heb deze sub ook,

Batt = 12V
On = Remote draad (klopt dus)
GND = aarde

Wat Jag zegt klopt ook, die andere aansluitingen zijn voor high level input. Ik had overigens na een half jaar al problemen met de ingebouwde versterker (ging kapot). Heb de sub nu op een losse 4 kanaals Amp aangesloten, en m'n achterspeakers op de overige 2 kanalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
S1W schreef op 16 mei 2004 @ 16:51:
Ik heb deze sub ook,

Batt = 12V
On = Remote draad (klopt dus)
GND = aarde

Wat Jag zegt klopt ook, die andere aansluitingen zijn voor high level input. Ik had overigens na een half jaar al problemen met de ingebouwde versterker (ging kapot). Heb de sub nu op een losse 4 kanaals Amp aangesloten, en m'n achterspeakers op de overige 2 kanalen...
Thnx.. dan hoef ik dat ook niet te controleren..

Nog bedankt voor de reacties..

Dan ga ik nu maar gelijk beginnen met draden naar achtere trekken :)

Het bruggen van mn radio is dan ook niet meer nodig omdat ik nu alle uitgangen er van moet gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 23:31

Jag

Ik neem aan dat je weet dat je voor de voeding het best rechtstreeks een kabel van de accu (met een zekering ertussen bij de accu in de buurt) moet trekken? Je zou hem evt kunnen overdimensioneren zodat je er later nog een amp voor de achterspeakers of wat dan ook aan kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op 16 mei 2004 @ 17:35:
Ik neem aan dat je weet dat je voor de voeding het best rechtstreeks een kabel van de accu (met een zekering ertussen bij de accu in de buurt) moet trekken? Je zou hem evt kunnen overdimensioneren zodat je er later nog een amp voor de achterspeakers of wat dan ook aan kan hangen.
Mag ik vragen wat 'overdimensioneren' is?

De voedingskabel komt langs de rechter kant van de auto, omdat aan die kant de accu zit. De zekering heb ik al, 'k moet alleen de kabel zelf nog kopen.

De tulpkabels en de bekabeling voor de achterspeakers heb ik nu netjes afgewerkt langs de linker kant van de auto ..

Ik had alleen nog even een vraagje over de remote (ON) kabel.. (die blauwe).
Op een site had ik gelezen dat je die beter ook nog kon scheiden van de voedingskabel. Oftewel via de middenconsole, langs de handrem en versnellingspook..

Is dit niet iets te overdreven? Zelf dacht ik dat ik deze gewoon net als de voedingskabel langs de rechter kant van de auto kon leggen. Er gaat namelijk ook gewoon 12 volt door, geen geluidssignaal ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Overdimensioneren is een mooi woord voor "een bizar dikke kabel nemen". Denk aan 25 kwadraat. Gebruik dus ook dezelfde dikte voor je massa kabel, en zoek een GOED massapunt.

Je remote kan idd gewoon langs de 12v mee naar achteren. Heb je een elektrische antenne dan is dat natuurlijk niet nodig.

En als laatste: aarde != massa ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat die Alpine Cde-9802rb (4x45 watt)
Afbeeldingslocatie: http://www.auto-hifi.at/Produkte/Alpine/cde9802RB.jpg
wel genoeg vermogen gaat leveren voor 4 speakertjes. Een extra versterker is dus niet nodig.

Ook zit ik een beetje met de afwerking van de bekabeling. Ik heb met moeite de tulp enz langs de linker kant kunnen wegwerken. Deze kon ik wel mooi op een rijtje naast elkaar leggen. Maar zo'n dikke kabel gaat nie lukken. Dan komen de binnen dorpels bol te staan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Ga dan voor 16 kwadraat, desnoods 2x naast elkaar.
En die alpine levert hooguit misschien 4x15 watt. (nofi verder hoor). Uit ervaring weet ik :) dat je altijd meer wil. Om te voorkomen dat je over 5 maanden je oude kabels eruit moet trekken (zoals ik) kan je nu beter dikkere leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
2 iets dunnere naast elkaar is opzich helemaal geen gek idee...
Alleen hoe krijg ik dat netjes (water/stof-dicht) in die zekering houder geschroeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
teacher schreef op 16 mei 2004 @ 21:03:
Overdimensioneren is een mooi woord voor "een bizar dikke kabel nemen". Denk aan 25 kwadraat. Gebruik dus ook dezelfde dikte voor je massa kabel, en zoek een GOED massapunt.

Je remote kan idd gewoon langs de 12v mee naar achteren. Heb je een elektrische antenne dan is dat natuurlijk niet nodig.

En als laatste: aarde != massa ;)
Op kabels moet je écht niet bezuinigen.........is de meest gemaakte fout in (car)hifi wereld. Nu is 25mm2 misschien wat dik, maar beter te dik dan te dun.

Me heeft ook 25mm2 door de auto lopen, overigens maar op 1 versterker met ongeveer 370w rms.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 17:47:
2 iets dunnere naast elkaar is opzich helemaal geen gek idee...
Alleen hoe krijg ik dat netjes (water/stof-dicht) in die zekering houder geschroeft?
1. Verdeelblokje
2. oogjes en boutje+moertje
3. solderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. das dan mooi kut...

'k Heb vanmiddag dus ff kabel + aansluitmateriaal gekocht..
(15mm² vond ik opzich wel genoeg)

Eerst geprobeerd om die kabel van binnenuit onder de moterkap te krijgen. Na een uur zoeken en porren door alle gaatjes kwam ik er bij toeval achter dat achter het dashboardkastje een rubberen dop zat waar ik hem door heen kon prikken. Hiervoor moest ik wel het hele dashboardkastje verwijderen.

Een uur later wilde ik dus de zekeringhouder plaatsen. Kom ik er achter dat het inbus-boutje was dolgedraaid.. 'k Kreeg hem niet los, dus kon de zekeringhouder niet vastdraaien. (en zonder zekering vind ik het iets te riskant...)

Naja.. dan maar vast de + en - kabel vast schroeven op de sub. Omdat de kabel zelf te dik was voor die kleine schroefjes,heb ik er dus 2 kabel oogjes bij gekocht.
Kom ik er achter dat die kabel oogjes te groot zijn voor die schroeven :( (gaat lekker he).

Dat ging dus ook mooi niet door.. dan maar de - kabel vast maken aan het kabeloogje voor de aarde. Kom ik er achter dat dat kabel oogje 10mm² is in plaats van 15mm². Dat ging dus ook mooi niet passen...

Als enig overgebleven was nog het kabeloogje vast maken die op de accu moet... en dat lukte dus ook niet :s
(hoe krijg je zo'n ding goed vast gesoldeerd op de kabel??? :? )

Kortom, het was weer lekker klussen in de auto waar de temp 50 C was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax1982
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07-01 16:39
Ik heb deze underseat ook.
Heb een composet incl achterdeuren van jbl, maar krijg op de een of andere manier achterin weinig geluid.
Als ik het geluid met (field) 100% achterin zet, klinkt het echt laf.
Komt dit omdat mijn radio het vermogen niet heeft, of doe ik iets verkeerd?
Heb de sub direct op de radio en de 4 speakers op de radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@MadMax1982 Welkom op Tweakers. Zoals je misschien hebt gezien is het topic waarop je reageert bijna 21 jaar oud, dus niet echt actief te noemen. Bij het vragen om hulp is het daarnaast de bedoeling dat je een eigen topic start. Dit zorgt ervoor dat iedereen de kans krijgt om de best passende hulp te krijgen. Vandaar dat ik dit topic nu sluit. Voel je vrij om daarna een eigen topic te openen in ditzelfde subforum.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.