* Henk Huis-Tuin-en-Keuken-Waterchiller * ![]() ![]() ![]() | ||||||||||||||
| Het idee | ||||||||||||||
| We hadden de Zaterdag eigenlijk gepland als een knutsel-maar-wat-raak-dag. We zouden wat meuk gaan solderen, eprommetjes proggen, mijn mobo voltmodden, vervolgens overclocken enzovoorts. Maar het gekke idee werd opgeworpen om mijn pc zo koud mogelijk te krijgen, en daardoor: de overclock zo hoog mogelijk en de pifast score zo laag mogelijk Duidelijk: Tijdverdrijf. Maar goed, aangezien er al water op mijn processor zat, was de volgende stap die watercooling dus zo koud mogelijk te krijgen. Hieronder een verslag van de (overigens hilarische | ||||||||||||||
| Plan 1: ijsblokjes op de Radiator. | ||||||||||||||
| Het eerste wat geopperd werd, waren ijsblokjes op de radiator leggen. Deze zouden dan smelten, en daardoor tussen de koelvinnen van de radiator smelten/ zakken, en zo de radiator koelen. De hoeveelheid ijs was alleen alles behalve genoeg. Dus dit resulteerde in een korte daling van de temperatuur, om vervolgens weer keihard te stijgen. Gelijk een pan met ijs in de vriezer gegooid, om later te gebruiken. De temperatuur van het water daalde in dit geval van 26°C naar ongeveer 20°C. Daarna waren de ijsblokkies pleite, en was de lol dus over. | ||||||||||||||
| Plan 2: De waterspuit óp de radiator | ||||||||||||||
Volgende plan was om de waterspuit die aangesloten was op de wterleiding over de radiator te laten stromen, om zo het koude water (ong. 15°C a 16°C) de radiator af te laten koelen. Na wat gekut met een gammel bakje met een te dunne slang, kwamen we op een remia - frituurvet - fles. Die we doormidden zaagden. Ook niet echt lekdicht, maar werkte een heel stuk beter. Het water werd opgevangen door een emmer, die met regelmaat buiten geleegd werd. Ook niet echt een succes, omdat het water maar een paar graden afkoelde, in plaats van afkoelen tot ongeveer 20°C.![]() ![]() | ||||||||||||||
| Plan 3: Leidingwater dóór de Setup met dompelpomp. | ||||||||||||||
| Ok, dus het water wilde door geleiding van de radiator niet koud worden. Dan gooien we het water toch dóór de setup zelf heen? om dit te bewerkstelligen moesten we alleen wel even verhuizen. Eerst zaten we midden in de huiskamer, maar omdat dit waarschijnlijk meer water ging kosten, besloten we mijn pc in een open raam te zetten, met de zijde waar de setup zat aan de buitenkant. Vervolgens op de Hydor L20 als dompelpomp in een emmer gebruiken, en de emmer voortdurend bijvullen met leidingwater. Dit werkte redelijk. het water wat langs het cpu blok was gekomen (en dus al gekoeld had), had een temperatuur van ongeveer 16,5°C. Best redelijk, pifast draaide ook aardig, maar we waren nog steeds niet écht tevreden. De processor werd nog steeds aardig warm, en echt hoger kwam de overclock niet. we verwachtten ook geen 10 tallen punten op de FSB te kunnen schroeven, maar 1 of 2 MHZ was toch wel leuk geweest. volgend plan | ||||||||||||||
| Plan 4: Leidingwater dóór de Setup door rechtsstreeks aansluiten op waterleiding | ||||||||||||||
| Bij de blokken als de asetek antartica en dangerden RBX, is het zo, dat als je meer flow hebt, de blokken beter presteren. Nou doet een L20 het best aardig in een gesloten systeem, maar om leidingwater direct weer weg te pompen wilden we eigenlijk wat sterkers. Aangezien er niet direct een Eheim 1250 of een Hydor L30 voorhanden was, besloten we om de hele setup gewoon rechtsstreeks op de waterleiding zélf aan te sluiten. Dit deden we door de Hydor zijn slangpilaren los te schroeven van de pomp, en vervolgens de tuinslang op die pilaren te zetten (klinkt raar, maar het werkte | ||||||||||||||
| Plan 5: Leidingwater dóór de Setup, rechtsstreeks op waterleiding. nu met gefixxte slangklemmen | ||||||||||||||
| Goed, als opvolger van deel 4, maar nu met gevulde magen, een koelere buitentemperatuur, en een paar goed aangedraaide slangklemmen, gingen we het idee om de hele meuk rechtstreeks op de waterleiding aan te sluiten nog maar eens proberen. Dit keer met succes. Het water wat er doorstroomde werd niet veek kouder, de FSB kon wel iets hoger opgeschroefd worden. (allerhande hulpmiddelen worden overigens door alle idëeen heen steeds harder aangesleept, omdat ook mijn ram en northbridge het steeds moeilijker kregen | ||||||||||||||
| Plan 6: ijsblok op Radiator | ||||||||||||||
Maar toen was dus het ijsblok wat wij aan het begin van de dag in de vriezer hadden gegooid aan de beurt. We hebben simpelweg een plastic zak in een pan gegooid, vervolgens die zak gevuld met water, en de hele meuk in de vriezer gekeild. Aan het einde van de dag was helaas nog niet het hele blok bevroren, maar wel meer als genoeg om de radiator goed te koelen. En dat bleek, ons doel kwam dichter en dichterbij ![]() ![]() ![]() | ||||||||||||||
| De Specs | ||||||||||||||
| ||||||||||||||
| De Koeling | ||||||||||||||
| ||||||||||||||
| Filmpje | ||||||||||||||
| Het hele gebeuren is meer als zorgvuldig vastgelegd, zo ook in filmvorm | ||||||||||||||
| Temperatuur | ||||||||||||||
Zoals al eerder gezegd werd het water gemeten ín het reservoir, vlak nadat het door mijn cpu block was gestroomd. Inweze was het water zodra het uit mijn radiator kwam dus nóg kouder ![]() | ||||||||||||||
| Het resultaat | ||||||||||||||
| En uiteindelijk, met het laatste plan, een pifast score waar we trots op konden zijn Helaas was er geen tijd meer voor 3dmark of een ander programma, alles was verstookt aan de pifast. Dit is alleen wél voor herhaling vatbaar. De volgende keer wil ik mijn moederbord en videokaart voltmodden en mijn videokaart waterkoelen, zodat deze ook meeprofiteert. Dan gaan we waarschijnlijk voor een zo hoog mogelijke 3dmark/ aquamark score. Ook de optie van droogijs was al aangedragen, dus misschien behoort dat ook wel tot de opties dan. Het was in ieder geval een project waar we met zijn alleen verschrikkelijk veel plezier aan hebben beleefd de hele dag, en iets wat we écht nog een keer gaan herhalen ![]() | ||||||||||||||
| Thanks to | ||||||||||||||
| glashio, bedankt voor je gastvrijheid ReSc, sasha, MaXeRs en Remco's, hartstikke bedankt voor jullie inzet en enthousiasme | ||||||||||||||
[ Voor 3% gewijzigd door Henk op 16-05-2004 16:03 ]