Compilen PHP met options

Pagina: 1
Acties:

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Hi,

Het gaat al aardig goed hier! Ik kan Apache2 + PHP + MySQL compilen, en dat vind ik al heel wat ;)

Maar ik wil verder. Ik kwam tot de conclusie dat er bijv. geen ftp, gd enz. support in mijn PHP zat. Ik ben gaan zoeken en zoeken, en toen kwam ik erachter dat je optiets in deze trant moest meegeven:

./configure (hier voor je apache dir) --enable-mysql --with-gd

Nu kom ik alleen een klein probleempje tegen, dat geen enkel gevonden topic hier mij de oplossing bood. Ik moet schijnbaar nog meer opties meegeven om de GD library te installeren, maar ik kom er niet uit :(

Hoe kan ik met standaard opties de GD library in php compilen? Ik heb btw al de gd tar.gz file gedownload en geinstalleerd. Kan ik misschien ook als module in php.ini aanroepen? Plz help :)

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

je kunt ook apachetoolbox proberen als je er niet uitkomt met de doc's

• WiNlUx
Scorpion schreef op 16 mei 2004 @ 13:23:
je kunt ook apachetoolbox proberen als je er niet uitkomt met de doc's
Ik wil het liever zelf doen, want dan leer ik er meer van :) Het is er nu toch denk ik echt van gekomen, WiNlUx gaat zich nu echt verwelkomen in Linux-wereld _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door WiNlUx op 16-05-2004 13:25 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

WiNlUx schreef op 16 mei 2004 @ 13:20:
Hi,

Het gaat al aardig goed hier! Ik kan Apache2 + PHP + MySQL compilen, en dat vind ik al heel wat ;)

Maar ik wil verder. Ik kwam tot de conclusie dat er bijv. geen ftp, gd enz. support in mijn PHP zat. Ik ben gaan zoeken en zoeken, en toen kwam ik erachter dat je optiets in deze trant moest meegeven:

./configure (hier voor je apache dir) --enable-mysql --with-gd

Nu kom ik alleen een klein probleempje tegen, dat geen enkel gevonden topic hier mij de oplossing bood. Ik moet schijnbaar nog meer opties meegeven om de GD library te installeren, maar ik kom er niet uit :(

Hoe kan ik met standaard opties de GD library in php compilen? Ik heb btw al de gd tar.gz file gedownload en geinstalleerd. Kan ik misschien ook als module in php.ini aanroepen? Plz help :)
libgd is een library die op zich niets met php te maken heeft. PHP kan 'm alleen gebruiken. Door ./configure --help te doen krijg je een lijstje met alle opties. In sommige gevallen moet je daar ook nog externe libraries voor hebben. Door config.log door te kijken kom je er achter welke :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• WiNlUx
CyBeR schreef op 16 mei 2004 @ 13:27:
[...]

libgd is een library die op zich niets met php te maken heeft. PHP kan 'm alleen gebruiken. Door ./configure --help te doen krijg je een lijstje met alle opties. In sommige gevallen moet je daar ook nog externe libraries voor hebben. Door config.log door te kijken kom je er achter welke :)
Zou ik misschien een bepaalde directory structuur moeten hebben om al die poespas te installeren? Dit staat er namelijk in de phpinfo(); van mijn redhat 9 server:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
'./configure' '--host=i386-redhat-linux' '--build=i386-redhat-linux' '--target=i386-redhat-linux-gnu' 
'--program-prefix=' '--prefix=/usr' '--exec-prefix=/usr' '--bindir=/usr/bin' '--sbindir=/usr/sbin' '--sysconfdir=/etc' '--datadir=/usr/share' 
'-- cludedir=/usr/include' '--libdir=/usr/lib' '--libexecdir=/usr/libexec' '--localstatedir=/var' '--sharedstatedir=/usr/com' 
'--mandir=/usr/share/man' '--infodir=/usr/share/info' '--cache-file=../config.cache' '--with-config-file-path=/etc' '--with-config-file-scan-dir=/etc/php.d' 
'--enable-force-cgi-redirect' '--disable-debug' '--enable-pic' '--disable-rpath' '--enable-inline-optimization' '--with-bz2' '--with-db3' 
'--with-curl' '--with-dom=/usr' '--with-exec-dir=/usr/bin' 
'--with-freetype-dir=/usr' '--with-png-dir=/usr' '--with-gd' 
'--enable-gd-native-ttf' '--with-ttf' '--with-gdbm' '--with-gettext' 
'--with-ncurses' '--with-gmp' '--with-iconv' '--with-jpeg-dir=/usr' 
'--with-openssl' '--with-png' '--with-pspell' '--with-regex=system' 
'--with-xml' '--with-expat-dir=/usr' '--with-zlib' '--with-layout=GNU' '--enable-bcmath' '--enable-exif' '--enable-ftp' '--enable-magic-quotes' 
'--enable-safe-mode' '--enable-sockets' '--enable-sysvsem' '--enable-sysvshm' '--enable-discard-path' '--enable-track-vars' '--enable-trans-sid' 
'--enable-yp' '--enable-wddx' '--without-oci8' '--with-pear=/usr/share/pear' '--with-imap=shared' 
'--with-imap-ssl' '--with-kerberos=/usr/kerberos' '--with-ldap=shared' '--with-mysql=shared,/usr' '--with-pgsql=shared' '--with-snmp=shared,/usr' 
'--with-snmp=shared' '--enable-ucd-snmp-hack' '--with-unixODBC=shared' '--enable-memory-limit' '--enable-bcmath' '--enable-shmop' 
'--enable-versioning' '--enable-calendar' '--enable-dbx' 
'--enable-dio' '--enable-mcal' '--with-apxs2=/usr/sbin/apxs'

Ik zie hier dat bij de GD lib een directory is aangegeven, maar ik weet niet of dat op de nieuwe server ook zo is :?

[ Voor 21% gewijzigd door WiNlUx op 16-05-2004 13:34 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tenzij je 't in een nonstandaard plek installed hoeft dat niet. Overigens zie ik daar ook gewoon '--with-gd' zonder dir staan...

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• WiNlUx
CyBeR schreef op 16 mei 2004 @ 13:37:
Tenzij je 't in een nonstandaard plek installed hoeft dat niet. Overigens zie ik daar ook gewoon '--with-gd' zonder dir staan...
Ja maar hier praten we even over een automatische Redhat installatie, waarbij ik helemaal niks heb gecompiled. Je kunt een betere versie zien op http://huib.meidoornlaan.net/info.php , daar draait hij namelijk op.

• WiNlUx
Daar ben ik weer :)

Ik ben al heel erg opgeschoten! Ik ben er achter gekomen dat ik de library's moet installeren voordat ik opnieuw PHP ga compilen.

Nu heb ik GD support maar alleen met PNG files.

Ik krijg het niet voor elkaar met jpeg :(

Ik heb opnieuw heel de search afgezocht, maar ik kan er nu helemaaaaaaal geen wijs uit. Ik zie wel meerdere topics met dit probleem, maar sommige mensen hebben het via die weg ook vaak opgelost, maar ik dus niet :(

Wie kan mij hierbij helpen? Ik heb de library al geinstalleerd. Deze heb ik gedownload op www.ijg.org :)

Thnx alvast ;)

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Ik denk dat je nu eerst libgd goed moet configureren / compileren, is er niet een configure flag voor het gebruik van libjpeg6b?

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• WiNlUx
raoulduke schreef op 16 mei 2004 @ 19:44:
Ik denk dat je nu eerst libgd goed moet configureren / compileren, is er niet een configure flag voor het gebruik van libjpeg6b?
Ik denk het niet. Ik heb ibjpeg6b gewoon met ./configure --> make --> make install gecompiled. Ik zie ook netjes de bestanden in /usr/local/lib staan.

Het zou dus eigenlijk gewoon moeten werken, maar hij pakt hem gewoon niet. Ik zie ook geen errors voorbij komen met het compilen van PHP :?

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Ja, maar heb je libgd met jpeg gecompileerd? Als GD geen jpeg ondersteunt kan PHP via GD ook geen JPEG ondersteunen.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• WiNlUx
raoulduke schreef op 16 mei 2004 @ 20:12:
Ja, maar heb je libgd met jpeg gecompileerd? Als GD geen jpeg ondersteunt kan PHP via GD ook geen JPEG ondersteunen.
Heb GD opnieuw gecompiled, en hij doet het nog steeds niet :(

Ik heb deze vlag meegegeven: ./configure --with-png=/usr/local/lib --with-jpeg=/usr/local/lib

Hij gaf geen foutmeldingen. Ik zag ook netjes staan iets van:

Support for PNG: yes
Support for JPEG: yes

Dus hij zal dus mee gecompiled zijn :) Maar hij doet et niet :( Nog andere mogelijkheden?

Verwijderd

Nog even een kleine tip, met een: ./configure --help krijg je een overzicht van de beschikbare compileeropties. De bijgeleverde documentatie kan je meestal wel vertellen waar alle opties voor dienen.

• WiNlUx
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 22:51:
Nog even een kleine tip, met een: ./configure --help krijg je een overzicht van de beschikbare compileeropties. De bijgeleverde documentatie kan je meestal wel vertellen waar alle opties voor dienen.
Dat wist ik al maar toch bedankt voor de tip :)

Ik heb hem nog steeds niet aan de praat, en GD heb ik al wel 100 keer opnieuw gecompiled :(

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
WiNlUx schreef op 16 mei 2004 @ 21:15:
[...]

Hij gaf geen foutmeldingen. Ik zag ook netjes staan iets van:

Support for PNG: yes
Support for JPEG: yes
Misschien heb je alleen static libs of alleen dynamic.
Zie je deze staan ?
/usr/local/lib/libjpeg.a
/usr/local/lib/libjpeg.so
/usr/local/lib/libjpeg.so.9

[ Voor 36% gewijzigd door arikkert op 17-05-2004 00:35 . Reden: eerst tikte ik onzin :-) ]

• WiNlUx
Het is gelukt!

Ik heb het volgende gedaan:

De source map weggedonderd en een nieuwe uitgepakt, en opnieuw ??make?? (noem je dat zo?) files aangemaakt. Toebn ging hij alles compilen wat dus langer duurde, omdat hij alles opnieuw moest maken, maar ik ben er uit :)

[ Voor 0% gewijzigd door WiNlUx op 17-05-2004 01:15 . Reden: Ik heb helmaal geen edit gedaan!!!!! :) ]

Pagina: 1