JBL speaker tweeter 3x opgeblazen

Pagina: 1
Acties:
  • 730 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afgelopen koniginnenacht de tweeter van mijn jbl atx 40 speaker voor de 3x keer opgeblazen.

De speaker zit aangesloten op een marantz sr7300, die ongeveer de hele avond op een een volume van -8db heeft zitten spelen tot een max van -1db.

Hoe kan het dat ik toch constant die tweeter opblaas er zit gewoon echt een scheur in.

Ik dacht dat dit alleen kon als de reciever te licht was voor de speakers en je moest dan ook vervorming horen die ik niet heb gehoord

heetf iemand een idee?

specs:
marantz sr7300 - 5x110w (rms 8ohm)
jbl atx 40 - 40-160w (6 ohm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 22:16
t is niet zo moeilijk om je tweeter op te blazen met die marantz 7300. zoals je zegt 110watt @8ohm rms. je speakers zijn tot 150watt@6ohm. dit zou wel eens minder kunnen zijn dan je versterker geeft op 6ohm.
wat ook nog uitmaakt is het soort muziek en de kwaliteit van je tweeter. misschien heb je muziek met hele hoge tonen en je treble extra versterkt (kan tot +6db) waardoor je je tweeter kapot maakt.
verder geeft die marantz 110w continu en wanneer je ergens bepaalde peaks hebt in je geluid, zal deze er wel overheen gaan. ik weet niet precies wat zijn topvermogen is, maar dat kan makkelijk richting de 160-180 watt komen. vervorming betekent dat je versterker t niet meer aankan. als je versterker zwaar genoeg is, kan hij het wel aan en zijn je speakers de gene die kapot gaan...
iig zou je met een te lichte versterker je tweeter minder snel opblazen dan met een te zware versterker.

[ Voor 29% gewijzigd door jpvk007 op 16-05-2004 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 09:52

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 12:40:
Ik heb afgelopen koniginnenacht de tweeter van mijn jbl atx 40 speaker voor de 3x keer opgeblazen.

De speaker zit aangesloten op een marantz sr7300, die ongeveer de hele avond op een een volume van -8db heeft zitten spelen tot een max van -1db.

Hoe kan het dat ik toch constant die tweeter opblaas er zit gewoon echt een scheur in.

Ik dacht dat dit alleen kon als de reciever te licht was voor de speakers en je moest dan ook vervorming horen die ik niet heb gehoord

heetf iemand een idee?

specs:
marantz sr7300 - 5x110w (rms 8ohm)
jbl atx 40 - 40-160w (6 ohm)
Het verbaast me niks dat je je speakers opblaast als je je amp zo ver open draait. Als ik mijn Marantz SR5200 open draai tot -20dB, is het volume al zo luid dat ik het niet meer aangenaam vind, dat begint pijnlijk te worden. Ik vind het trouwens knap dat je vervorming op dergelijke volumes kan horen.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gok ook dat die versterker op dergelijke volumes niet meer in staat is om een "zuiver"signaal te geven.

En idd, als hij echt 110 watt op 8 ohm levert dan zal ie op 6 ohm genoeg leveren om je speakers naar de hemelen te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
hoeveel db is eigenlijk 0db? ik kom idd ook bijna niet boven de -20db op die sr7300. mijn speakers zijn 3 van max 100watt@8ohm en 2 van max 75watt@8ohm. alleen met dvd films staat hij luid (gemiddeld -28db).
richting de 0db is het niet meer prettig luisteren (iig niet in een kamer van 30m2 met 5 speakers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik luister naar trance idd dus hier zitten veel hoge peaks in, en ik heb me treble ongeveer op +4db staan.

Ik heb hem trouwens normaal op -15db staan, maar we waren nu met veel mensen en het hele huis moest van volume voorzien worden vandaar de -3db

maar waar het dus op neer komt is dat ik beter nieuwe speakers kan kopen? of zou ik misschien in deze speakers een betere tweeter kunnen zetten die niet zo gemakkelijk op te blazen zijn?

ps: ik luister audio altijd op 2 speakers en me kamer is 20m^2 :D

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 12:40:
ik wist niet dat een speaker kon inscheuren door hem alleen maar hard aan te zetten... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja serieus er zit echt een scheurtje in, en ik zie dat de andere tweeters die ik heb opgeblazen ook rafelig zijn aan de zijkant.

Deze elementen kosten ook niets 15 euro p/st dus ik zat daarom te denken om er iets duurders in te zetten alleen is dat in zo'n standaard kast moeilijk denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
ik zou eens gaan kijken naar nieuwe speakers. nieuwe tweeters kan ook, maar dan heb je de kans dat t helemaal niet klinkt met de rest van de speaker.
ik vind zelf -15db erg hard voor normaal geluid. dan heb ik zeker wel geluidsoverlast. bij -20db kan ik het geluid horen als ik buiten sta op 10meter (zit een dubbele muur (incl isolatie) tussen en de ramen zijn allen dubbelglas. t volume gaat dan toch aardig richting de 90-100db (106db is trouwens je s/n ratio, dus vanaf 106db heb je ruis).
misschien moet je eens zoeken naar speakers die gemaakt zijn voor hoog volume (cerwin vega doet dat wel meen ik)

hoe luid is je volume eigenlijk??? een voorbijkomende auto is 80db
een straatwerker met een drilboor is 110db en de pijngrens is rond de 120db (vliegtuig is 130db)

[ Voor 13% gewijzigd door jpvk007 op 16-05-2004 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het nooit gemeten maar als hij op -3db staat dan kan je het twee straten verder wel ongeveer horen :D ( we hebben relaxte buren, dit volume kan zeker tot 23:00 zo aanstaan )

Die cerwin vega speakers zijn best betaalbaar, hoe is de geluidskwaliteit??

Ik zat namelijk zelf aan dali blue 5005 serie te denken of een paar infinity speakers en eventueel als ik genoeg geld heb b&W maar die vallen af denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jpvk007 schreef op 16 mei 2004 @ 12:47:
iig zou je met een te lichte versterker je tweeter minder snel opblazen dan met een te zware versterker.
Een te lichte versterker clipt bij vergelijkbaar volume eerder dan een zwaardere versterker. Bij dit clippen worden extra boventonen (=hoge tonen!) opgewekt, waardoor je de tweeter juist sneller kan opblazen.

De scheur aan de rand is waarschijnlijk afkomstig van de verbrande spreekspoel. Ruik er maar eens aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb ditzelfde gehad bij een woofer die ik had opgeblazen die was helemaal verfikt maar dat waren weer andere speakers (jbl TLX 4 serie)

Ik koop in ieder geval geen jbl meer want dit vind ik geen geintjes meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luidsprekers van DCM zijn volgens mij wel erg sterk...
Wij hebben beneden een set DCM TimeFrames staan, en deze kunnen ontzettend hard zonder echt "agressief" te klinken of te vervormen.
Ik weet niet meer wat mijn vader voor die speakers heeft betaald, maar volgens mij waren (zijn) ze erg aan de dure kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 13:12:
[...]

Een te lichte versterker clipt bij vergelijkbaar volume eerder dan een zwaardere versterker. Bij dit clippen worden extra boventonen (=hoge tonen!) opgewekt, waardoor je de tweeter juist sneller kan opblazen.
klopt... NAD versterkers hebben daar een beveiliging tegen. soft-clipping.

verder... geluid hoor je 2 straten verder... dat doe je toch niet dagelijks??? anders moet je eens zoeken naar professionelere apparatuur (zoiets wat ze ook in kroegen hebben, en geen surround receiver voor home theater. daar zijn ze niet op gebouwd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat doe ik ook niet dagelijks, zoals boven al staat meestal staat ie rond -15db en geld voor professionele apparatuur heb ik echt niet de speakers die ik nu wil kopen mogen niet meer dan 250 euro p/st kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Je moet zoiets kopen. Gaat hard en niet snel kapot en je kan er ook nog eens een feestje mee geven :).

Afbeeldingslocatie: http://www.behringer.com//B1500X/boxen_big.jpg

Een kastje kost 250 euro, precies binnen je budget. En in praktijk zal je hem wel voor goedkoper kunnen krijgen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:38
Jag schreef op 16 mei 2004 @ 15:33:
Je moet zoiets kopen. Gaat hard en niet snel kapot en je kan er ook nog eens een feestje mee geven :).

[afbeelding]

Een kastje kost 250 euro, precies binnen je budget. En in praktijk zal je hem wel voor goedkoper kunnen krijgen waarschijnlijk.
Die zijn IDD wel wat voor jou, dingskes kunnen iets meer hebben dan een standaard speakertje :)
'K heb btw die hele Eurolive set bijeen gehoord laatst, wel met maar 2 subs ipv 4, maar ik vond dat als'ie harder ging, dat'ie niet meer bepaald muzikaal klonk. Een erg schel hoog vooral :| Spul werd geduwd door de Behringer EP2500 voor de subs en een Crown CE1000 voor de tops, viel me aardig tegen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

Ja, maar ja, kijk naar de prijs...daar koop je net aan een fatsoenlijke hifi sub voor, laat staan een goede PA sub.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Wormaap schreef op 16 mei 2004 @ 15:44:
[...]

Die zijn IDD wel wat voor jou, dingskes kunnen iets meer hebben dan een standaard speakertje :)
'K heb btw die hele Eurolive set bijeen gehoord laatst, wel met maar 2 subs ipv 4, maar ik vond dat als'ie harder ging, dat'ie niet meer bepaald muzikaal klonk. Een erg schel hoog vooral :| Spul werd geduwd door de Behringer EP2500 voor de subs en een Crown CE1000 voor de tops, viel me aardig tegen.
Vervormende compression driver. Ja tuurlijk, het is natuurlijk niet top of the line. Als je nagaat dat een echt goede topkast toch wel zo'n 3 a 4 kiloeuri kost, dan kan je natuurlijk op je vingers natellen dat een kastje van 250,- adviesprijs net ff wat minder is :P.

Maar ja, wel geschikt om heel hard trance mee te draaien zonder dat het stuk gaat. En als je later nog eens wat geld over hebt, zet je er subs onder voor de nodige oemphh :). En het kost allemaal geen drol.
Pagina: 1