Toon posts:

BPM aanpassen met Cooledit?

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er nog meer die aan het klooien zijn met het aanpassing vd snelheid van een mp3'tje in Cooledit? Ik wil een leuk mixje maken (niet live!) maar krijg het tempo niet gelijk. Kent iemand een handige tool/proggie om heel simpel het BPM aan te passen zonder daarvoor zelf berekeningen te hoeven maken?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mixmeister, dat is eigenlijk zo makkelijk dat je je bijna moet schamen...
Die berekent de BPM, en je kan de mp3tjes in en tijdbalk zetten, en door die hele tijdbalk loopt een lijn hoeveel BPM het moet zijn.

(Maar is wel leuk als je net begint...)

[ Voor 37% gewijzigd door Voutloos op 16-05-2004 12:15 ]

{signature}

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-08 14:57
BPM studio.

cooledit is om te bewerken, niet om te mixen ;)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Een BMP aanpassen doe je maar in Paint. Dus ik pas de topictitel wat aan :+

Verder zijn er hier trouwens al veel topics over gevonden, ook indirect in Audio, Video & HiFi Forum. Lees het even door :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt inderdaad genoeg leuke mixproggies. De meeste zijn echter bedoeld om live mee te mixen; soms met opnamefunctie. Dat wil ik dus niet. Wat ik wil is op m'n gemakkie, af en toe een beetje knutselen aan een mix. Ik had Cooledit in gedachten maar zit te klooien met het aantal bpm. Weet iemand een betere optie ?

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-08 16:23

DJTimo

Cuyoapart.mza

DJSmiley schreef op 16 mei 2004 @ 12:16:
BPM studio.

cooledit is om te bewerken, niet om te mixen ;)
Gelul, ik maak er al 4 jaar mijn mixen mee! :Y)

Neem 16 maten van track A en maak de selectie flink nauwkeurig. Doe daarna hetzelfde voor Track B. Daarna Effects --> Time/Pitch --> Stretch. Zet de Stretching Mode op Resample (bij een gewone plaat) of op Time Stretch (bij een acapella). Vul nu bij length de tijd in van de selectie van Track A. Klik op Close (NIET OP CANCEL). Selecteer de gehele B track en druk op F2. Je komt weer terug in het Stretch menu. Klik op OK en track A en B lopen sync. 8)

edit: speel zelf maar een beetje met die Stretching Modes. Je merkt snel genoeg wat het verschil is en wat je wilt gebruiken. :)

[ Voor 15% gewijzigd door DJTimo op 16-05-2004 14:47 . Reden: typo ]

vakantiewonng huren in Mendoza? www.airbnb.com/h/cuyoapartmza

Verwijderd

Topicstarter
Okee, maar weet niemand dan een simpel proggie om ff de bpm aan te passen? Dus als je 130 bpm ingeeft, dat het mp3'tje (van bijv 125 bpm) automatisch voor je wordt gestretcht?

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:33

2mb

Je kunt eens naar Acid kijken, hier is een linkje: http://mediasoftware.sony...s/ShowProduct.asp?PID=704

Deze kan de BPM berekenen en timestrechen en nog veel meer.

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Verwijderd

Topicstarter
Thnx Timo, dat was dé tip!
Iemand ook nog een idee hoe je je mix met Cooledit het beste kan laten versnellen?

• DJTimo

DJTimo

Cuyoapart.mza

Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 18:01:
Thnx Timo, dat was dé tip!
Iemand ook nog een idee hoe je je mix met Cooledit het beste kan laten versnellen?
Graag gedaan.

Versnellen kun je ook gewoon allemaal in die Stretch-optie vinden hoor. Je kan alles sneller of langzamer laten lopen (duh) en je kunt ook gebruik maken van Gliding Stretch. Een briljante optie die ik bv voor mijn jaarmixen gebruik om zonder het te horen van 90 naar 150 BPM te gaan. _/-\o_

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
DJTimo schreef op 16 mei 2004 @ 14:37:
[...]
Gelul, ik maak er al 4 jaar mijn mixen mee! :Y)

Neem 16 maten van track A en maak de selectie flink nauwkeurig. Doe daarna hetzelfde voor Track B. Daarna Effects --> Time/Pitch --> Stretch. Zet de Stretching Mode op Resample (bij een gewone plaat) of op Time Stretch (bij een acapella). Vul nu bij length de tijd in van de selectie van Track A. Klik op Close (NIET OP CANCEL). Selecteer de gehele B track en druk op F2. Je komt weer terug in het Stretch menu. Klik op OK en track A en B lopen sync. 8)

edit: speel zelf maar een beetje met die Stretching Modes. Je merkt snel genoeg wat het verschil is en wat je wilt gebruiken. :)
Dank je voor deze info. Ben ook aan het prutsen geslagen naar aanleiding van de mixen van AC Seven met Adobe Audition (opvolger van CoolEdit), maar het wilde niet echt super lukken en heb het half opgegeven/op lange termijn geschoven om me erin te verdiepen. Bedankt voor deze korte uitleg, ik ga het weer proberen :)

Voor degene die zei dat CoolEdit niet geschikt is voor niet-realtime mixen moet bovenstaande link maar eens checken ;)

DJTimo, als je de moeite wilt nemen het wat uitgebreider te beschrijven; graag :)

[ Voor 11% gewijzigd door sdomburg op 17-05-2004 21:39 ]

• DJTimo

DJTimo

Cuyoapart.mza

Tja, wat meer moet ik erover zeggen. Het is meer een kwestie van zelf proberen met dit soort dingen. Kort gezegt komt het er op neer dat je zorgt dat je alle tracks even snel laat lopen. Daarna knip je alles aan gort (lees: maak er hapklare loops en samples van) en gooi ze in de multitrack. Net zolang schuiven en verbouwen tot het naar je zin is en maak een Mixdown (alles wat in je je multitrack staat samenvoegen naar één WAV). Eventueel wat gliding stretch of een vleugje equaliser/normaliser er overheen, et voila. :Y)

Misschien als jullie wat gerichtere vragen stellen dat ik wat specifiekere antwoorden kan geven ;)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
DJTimo schreef op 17 mei 2004 @ 23:51:
Tja, wat meer moet ik erover zeggen. Het is meer een kwestie van zelf proberen met dit soort dingen. Kort gezegt komt het er op neer dat je zorgt dat je alle tracks even snel laat lopen. Daarna knip je alles aan gort (lees: maak er hapklare loops en samples van) en gooi ze in de multitrack. Net zolang schuiven en verbouwen tot het naar je zin is en maak een Mixdown (alles wat in je je multitrack staat samenvoegen naar één WAV). Eventueel wat gliding stretch of een vleugje equaliser/normaliser er overheen, et voila. :Y)

Misschien als jullie wat gerichtere vragen stellen dat ik wat specifiekere antwoorden kan geven ;)
Als je er kant en klare loops van knipt, heb je geen last van dat een wat langer durende crash bijvoorbeeld vlak voor het eind afgekapt wordt zodat het een onnatuurlijk geheel wordt als je het aan elkaar plakt?

• DJTimo

DJTimo

Cuyoapart.mza

Je kan loops zo creatief knippen als je zelf wilt. Het hoeft niet persé steeds dezelfde 16 maten te zijn. In zo'n geval maak je je loop dus korter zodat dat stuk er buiten valt. Moet je 'm alleen ff wat vaker gebruiken voor dezelfde lengte in de multitrack.

Je kunt natuurlijk ook een stukje opzoeken waarin zo'n crash zonder beat zit (gebeurd vaak bij een interlude) en daar dan een aparte sample van maken, waarmee je bv ook weer wat naden en randjes weg kunt werken.

Pagina: 1