Toon posts:

Kwaliteitsmodellen voor websites

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor school moet ik een QRS maken Quality Requirements for Sites. Ik moet bepaalde modellen uitleggen, maar ik kan geen kwaliteitsmodellen vinden op interenet. Kan iemand mij helpen?

De modellen moeten als doel hebben, dat ze de kwaliteit van een website bevorderen.

Verwijderd

De kwaliteit van een site is volgens mij goed te meten aan de standaarden en toegankelijkheid...

Google't u even mee?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 12:21 ]

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 19:01
Je moet zelf criteria opstellen voor de kwaliteit van een website? Open het ding in Lynx en kijk of het werkt. Ga daarna met de font-size klooien en kijk of het dan nog altijd werkt. En daarna ga je klooien met kleurinstellingen en ga je mensen zoeken, uiteraard in de doelgroep, met een handicap, op welk vlak dan ooit, en ga na of zij ook je website kunnen bezoeken.

Dan mag je betrekkelijk zeker zijn dat hij het goed doet lijkt me :).

Skat! Skat! Skat!

• JeromeB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-03 22:07

JeromeB

woei

Misschien iets als section 508 of WAI?

PC load letter? What the fuck does that mean?

Verwijderd

Topicstarter
Een klasgenoot had wel iets van Crémes zei hij, maar ik heb ook dat niet kunnen vinden.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Vraagje levert jullie school niet wat meer informatie aan dan je moet een kwaliteits model vinden? Lijkt me dat jullie ook wel zo jullie te gebruiken theorie erbij hebben. Iets meer informatie is altijd handig :)

Als je gewoon zelf een model moet vinden kun je altijd eventjes zoeken op nielsen (useit.com), daar houden scholen van als het gaat om websites.

|{ brrr }] |

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
het boek Handboek Website Usability.

Hardcover | Academic Service | 2004
ISBN: 9039521018

bij bol.com te koop voor €46,50

heb em zelf ook voor school aangeschaft en er zitten best interessante dingen in. Ook worden er bestaande sites beoordeeld op usability. Ook zit er achterin het boek zon model.

Verwijderd

Probeer er eerst maar es achter te komen wat bedoeld wordt met "kwaliteit". Kwaliteit van de code, inhoud, gebruiksgemak, vormgeving, consistentie tussen vorm en inhoud... kan nog wel een tijdje doorgaan zo ;)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Inderdaad.. in ieder geval 100x meer dan 'heb je de standaarden gevolgd en werkt ie in Lynx'....

Verwijderd

Als je niks kan vinden is misschien Human Computer Interaction wel een toepasselijk concept. HCI beschrijft de relatie tussen de mens en computer ( bijv. hoe iemand reageert als hij 1000 knoppen ziet staan of dat duidelijk is etc. ). Ik heb me laten vertellen dat er modellen zijn waaraan getest kan worden. Ik zou er zelf geen weten aangezien ik me er nog niet echt in verdiept heb, maar misschien heb je er toch iets aan...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 01:34 ]

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik kwam bij mijn rondje weblogs lezen over Mozilla/Firefox deze blog van andyed tegen. Hij heeft het hierin over usability in open-sourcesoftware en noemt en passant enkele programma's/sites/applicaties die hiervoor zijn ontwikkeld of in ontwikkeling zijn. Wie weet heb je er wat aan:
Usability in Open Source Projects (artikel);
Uzilla (website over deze applicatie voor heuristic review en annotation of websites for logging notable usability weaknesses and strengths).
Pagina: 1