Toon posts:

pc > versterker - slecht geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 494 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
sinds kort heb ik mijn sony 5.1 versterker vervangen door een cyrus one versterker.. de sony had ik altijd aangesloten met een optische kabel maar dit kan niet op de cyrus dus nu gewoon met een 2xtulp en 1x mini jack kabeltje

het geluid is nu erg slecht (geen last van ruis of brom) maar klinkt gewoon erg vlak
kan ik dit enigzins verbeteren ?

de geluidskaart is een audigy 2 platinum (extern ding erbij)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, verschillende bronnen zijn mogelijk: Als eerste gok ik op de kabel, maar lijkt me ook strek dat dat zoveel zal schelen. Tweede gok zou de audigy zijn, maar dat lijkt me ook niet erg logisch.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
met erg slecht overdrijf ik mischien wel iets maar het geluid mist gewoon wat (geen gekraak o iets dergelijks)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Je bent ook van 5.1 naar stereo gegaan, luisterde je vroeger in een surround modus?

Verwijderd

Topicstarter
nee gewoon stereo

• CyberJoe
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-07 10:49

CyberJoe

Only visiting this planet

Lijkt me duidelijk. Eerst ging je met een digitaal signaal de computer uit en werd het pas een analoog signaal in je versterker, ver van de storingsbronnen in je computer. Nu ga je analoog uit en wordt je digitale signaal in de computer omgezet in analoog en is dus veel "vatbaarder" voor allerlei invloeden van andere electronica. Dit naast het feit dat de D/A converters op geluidskaarten niet altijd even Hifi zijn (bijv. mijn eigen Live!platinum). Je zou even kunnen proberen hoe het klinkt met de sony als D/A converter (optisch naar sony, via tape rec naar Cyrus) of dat veel verschil maakt. Zo ja, dan klopt mijn theorietje. Dan zou je een los D/A convertertje kunnen kopen, zijn niet zo duur 2de hands.

Ja ik heb ook een computer.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, wat CyberJoe zegt, heeft natuurlijk een kern van waarheid, maar ik had altijd verwacht dat de audigy nog niet zo slecht zou zijn. Blijkbaar dus wel :X . Ik heb zelf een Terratec Aureon 7.1 space, en heb totaal geen last van dit soort problemen. Heb hem meetsal digitaal aangesloten, maar analoog doet ie het ook gewoon minstens net zo goed!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-08 09:46

DaWaN

'r you wicked ??

Gebruik eens echt goede kabels, en daarna uitgangsvolume van Audigy omlaag en meer met de versterker versterken.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• CyberJoe

CyberJoe

@ deepspace; Hangt dus nogal van je D/A converter af. Heb zelf een losse Denon converter staan. Ding klinkt als een beest (ik doe veel aan geluidsbewerking, goeie smoes voor de Denon/Arcam/Mission set _/-\o_ ). Kon ook m'n awe 64 gold niet aan tippen, en dat wordt nog steeds als een van de best klinkende kaarten gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door CyberJoe op 17-05-2004 15:12 ]

• CyberJoe

CyberJoe

En kabels wisselen kan zeker helpen. Optisch heeft geen last van allerlei storing. Analoog wel dus misschien helpt een afgeschermde kabel.

Verwijderd

Topicstarter
sony is helaas al weg dus testen kan niet meer :p

ik verwacht ook niet dat er zo veel verschil kan zitten in de kabel.. ze zullen ook niet goedkoop zijn dus ik kan best veel geld weggooien als ik dan toch een D/A convertor neem :/

Verwijderd

2xtulp en 1x mini jack kabeltje gaat bij mij prima.

Hoe zat het ook alweer? Was het niet zo dat geluidskaarten van een digitaal signaal een analoog signaal maken en daarna pas een digitaal sigaal uitsturen? Met andere woorden digitaal uitsturen bij geluidkaarten is in de meeste gevallen evengoed of zelfs slechter dan analoog uitsturen. Daarom is mij hier ooit geadviseerd om optisch of analoog te gebruiken.

Maar wat speel je af mp3 (welke kwaliteit), cd? Misschien dat je daar de oorzaak van je platte geluid moet zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 01:42 ]

Verwijderd

Probeer eerst inderdaad een kwalitatief goede kabel. Ik heb hier eenzelfde opstelling staan. Als ie dan nog geen goed geluid geeft, koop dan een videologic sonicfury kaart. Wordt ook wel verkocht als een turtlebeach santa cruz. Die kaart heb ik ook en echt hij wint alle vergelijkende testen die ik ermee uitvoer. Hij speelt mp3's hardwarematig af, waardoor je niet die dubbele D/a omzetting hebt en hij is kristalhelder.

En, ook niet onbelangrijk, hij is goedkoop.

Oh, hij staat niet eens meer in de pricewatch, sorrie van deze geheel overbodige post dan.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 23:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee ik gebruik gewoon dezelfde cd met testen :)

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 23:45:
Hoe zat het ook alweer? Was het niet zo dat geluidskaarten van een digitaal signaal een analoog signaal maken en daarna pas een digitaal sigaal uitsturen? Met andere woorden digitaal uitsturen bij geluidkaarten is in de meeste gevallen evengoed of zelfs slechter dan analoog uitsturen. Daarom is mij hier ooit geadviseerd om optisch of analoog te gebruiken.
Niet door mij ;)
Even opfrissen: optisch=digitaal, alleen dan met licht ipv electrisch. Verder wordt er geen DA/AD conversie gedaan voor de digitale uitgang, dat zou zelfs duurder zijn om te bouwen, en gebeurt alleen al daarom niet.

TS, welke aansluiting op de Audigy2 gebruik je? Het handigst is een line-out (dus onversterkt) te pakken, en dan het mixer-volume naar 100%.

Je hebt imno geen dure kabel nodig, wel een goede. Dus nette afgeschermde coax, die voor een prikkie te krijgen zijn bij de electroboer (niet bij een hifi-shop, want dan zit er stoerheidstoeslag op :)).

Als je trouwens wil weten wat ik vermoed: de Audigy2 is volgens allerlei metingen een hardstikke goede DAC, met een vlakke frequentierespons. Zo'n Sony-AV DAC is ontworpen voor video, niet hifi. Waarschijnlijk zat daar gewoon een stevige laag-benadrukking in. Nu mis je wat in het geluid, terwijl het dichter bij het origineel bedoelde ligt...

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Foutje van mij: afgeschermde coax is nogal een pleonasme. Coax wil al zeggen dat er een mantel om zit... je hoeft er dus niet echt om te vragen.

Prijsrichtlijn: ik kocht anderhalve meter voor vijf euro. De kwaliteit vind ik in orde, hoewel ik achteraf misschien liever tien euro had uitgegeven om wat steviger stekkers te hebben.

Verwijderd

Controleer ook eens de massa (randaarde) van je pc en versterker.
Verschillende aarde aansluitingen of niet geaarde apparatuur kunnen onder andere brom en slecht werkende pc's opleveren.

• Jag

Jag

Wat je kan doen als test is een cd rippen en dan de cd in je cd speler stoppen. Gelijk de wavs en de cd afspelen en zorgen dat de bronnen (pc en cd) overeenkomen qua volume. Er mag geen noemenswaardig verschil tussen zitten, anders is er iets fout.

Ik heb het ook wel es gehad, klonk de muziek ineens helemaal nergens meer naar vanaf mijn pc. Bleek de speakerinstelling op headphone te staan (dan gooit ie er en EQ overheen). Ik heb ook een Audigy overigens en er zijn best wat instellingen die verkeerd kunnen staan.

Uiteindelijk moet het gewoon lukken om de wavs van de computer en de cd zo goed als hetzelfde te laten klinken (wel ervoor zorgen dat het volume overeenkomt!).

Verwijderd

Het antwoord op de vraag van de TS is even briljant als simpel. De Cyrus-versterkers staan bekend om hun vlakke klank. Sony bouwt een versterker die met simpele speakers al vet klinkt. Welkom in de werld van HiFi!

Verwijderd

Topicstarter
vreemd dan toch dat mijn cd speler niet zo klinkt :O

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 00:30:
Ik zou gewoon even de test doen die ik voorstel, daar kan je het probleem wel duidelijk mee krijgen denk ik.
Het hoeft namelijk echt niet slecht te klinken.

[ Voor 9% gewijzigd door Jag op 19-05-2004 00:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 00:30:
Met je CD-speler hoor je geen enkel verschil tussen beide versterkers?

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 01:15:
[...]

Met je CD-speler hoor je geen enkel verschil tussen beide versterkers?
Daar gaat het toch helemaal niet om :P ?

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

@Infested,

Krijg je wel bass te horen?
Als dit niet het geval is, kan het een Bass Management probleempje zijn, iets waar zover ik weer ELKE Creative (Live, Audigy en Audigy 2) kaart last van heeft.

Verwijderd

Topicstarter
@jag
ik heb een cd gekopieerd nu en het geluid kraakt vanaf de pc, even eerst een ripper downloaden dan, erg vreemd overigens

@cyb
tja ik mis overal wel wat :)
zeker niet alleen bas

Verwijderd

Topicstarter
speakers stonden al op desktop stereo speakers btw

kan morgen weer replyen hier, bedankt iedereen ^^

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 09:12:
@jag
ik heb een cd gekopieerd nu en het geluid kraakt vanaf de pc, even eerst een ripper downloaden dan, erg vreemd overigens
Hoef je niet te downloaden. Gewoon het orgineel erin steken en met Exact Audio Copy of welk programma je dan ook gebruikt de wavs eraf trekken (op een audio cd staan ook wavs).
Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 09:22:
speakers stonden al op desktop stereo speakers btw

kan morgen weer replyen hier, bedankt iedereen ^^
Desktop speakers? Dan zit je in het configuratiescherm, daar moet je niet wezen. Je moet in die Creative software zitten, daar zitten die instellingen.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Creative_mixer.gif

Dat moet je hebben. Daar kan je ook een heleboel andere instellingen vinden. Mijn gok zou zijn dat je wel es de CMMS3D aan zou kunnen hebben staan. Die staat nl per default aan! Hele fijn van Creative he? En het klinkt helemaal nergens naar met die ellende aan. Maar goed, zoiets is het waarschijnlijk. Staat het uit, dan gewoon net zo lang zoeken totdat je die geripte wavs hetzelfde hebt klinken als de orginele cd.

Verwijderd

Topicstarter
geweldig !

ik heb die cmss uitgezet en nog wat meer gespeeld en het klinkt veel beter
na even spelen bijna zo goed als cdspeler, maar die kwaliteit is denk ik niet te halen

echt stom dat ik hier overheen keek dan }:O

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2004 20:17 ]

Pagina: 1