Toon posts:

Harddisk op 5 volt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 45GB Deskstar van IBM aangesloten op een omgedraaide 12 volt aansluiting. Deze aansluiting had ik hangen vanwege het op lager toeren laten draaien van een casefan (minder lawaai). Hij geeft nu dus 5V. Nu staat er op de disk:

RATED: 5V 300mA, 12V 500mA.

Weet iemand wat de omgedraaide 12V-draad nu geeft? 300mA of 500mA? De schijf wordt nu niet meer herkend, waarschijnlijk is hij dood en kan bij het vuilnis. Of is hij nog te redden?

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

wat bedoel je precies met omgedraaide 12V-aansluiting?
schijf heeft gewoon +5VDC en +12VDC nodig en "trekt" zoveel stroom als ie bij die voltages nodig heeft.

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• mylar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-03 16:13
omgedraaid? dan heeft er 12V gezeten op de 5V hd pinnetjes?

Volgens mij is je schijf dan wel naar de eeuwige jachtvelden... Of je zou een identieke schijf op de kop moeten kunnen tikken en het printplaatje onderaan verwisselen... Zolang de motortjes enz niet doorgebrand zijn zou dit je schijf kunnen redden.

Verwijderd

Wat bedoelt wordt is dat die hardeschijf ÉN 5v slikt, ÉN 12v. Bijvoorbeeld: de motor heeft 12V nodig, en de rest 5V.

Als je 5V over de motor gaat gooien gaat dat al fout, maar 12V over de rest = boem

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een casefan aangesloten op een 12V stroomdraad. Nu heb ik op aanraden van tweakshop (goede tip, alleen slecht uitgevoerd, door mijzelf dus) de draad omgekeerd in de stekker gedaan om zo 5V te trekken en de casefan op een lager toerental te laten draaien. De aftakking van die draad geeft dus ook 5V en heb ik per abuis op de harddisk aangesloten.

De harddisk heeft toch 12V nodig? In ieder geval kan ik hem nu niet meer herkennen en heb ik dit in 3 verschillende computers geprobeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 13:00 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik neem met 'omgekeerd' dan aan dat je de 5v ader gebruikte uit de stekker (molex)? Dus dat dan de 5V op de 12V aansluiting van de hdd kwam te staan? Stond er dan ook 12V op de 5V aansluiting of daar helemaal niets? Maar goed: als hij nergens meer werkt zal er wel iets goed mis zijn, wellicht dat het alleen een soldeerzekering is maar dan nog moet hij naar de fabriek terug. Je hebt overigens best kans dat ze hem gratis vervangen (kennis van mij kreeg hem ook na hem zelf gemold te hebben gerepareerd terug), maar de data ben je kwijt waarschijnlijk.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:48

job

Wat tweakshop bedoelde was dat je de pinnen van de casefan moest omwisselen.
En dus niet die van je voeding, want dan krijg je dit soort dingen.
Je vergeet dat je de boel hebt omgedraait en molt je hardware.
Weet iemand wat de omgedraaide 12V-draad nu geeft? 300mA of 500mA? De schijf wordt nu niet meer herkend, waarschijnlijk is hij dood en kan bij het vuilnis. Of is hij nog te redden?
wat die 12 volt geeft? die 12 volt geeft niets af.
Het is het apparaat wat een bepaalde hoeveelheid amperes van de voeding pakt.
Een teveel aan amperage is het probleem ook niet. dat komt niet voor.
Het probleem is dat je printplaat nu 12 volt heeft gehad terwijl hij 5 volt nodig heeft.
conclusie, HD is dood.
Je zou het zoals eerder gezegd, kunnen proberen met een printplaat van een zelfde type HD er op kunnen schroeven. Misschien dat hij het nog doet.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 16-05-2004 12:03 ]

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-03 19:31
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 11:58:
Ik heb een casefan aangesloten op een 12V stroomdraad. Nu heb ik op aanraden van tweakshop de draad omgekeerd in de stekker gedaan om zo 5V te trekken en de casefan op een lager toerental te laten draaien. De aftakking van die draad geeft dus ook 5V en heb ik per abuis op de harddisk aangesloten.

De harddisk heeft toch 12V nodig? In ieder geval kan ik hem nu niet meer herkennen en heb ik dit in 3 verschillende computers geprobeerd.
Ik ben bang dat de schijf naar de eeuwige - terabytes fields - is ... :'( :+

of probeer gewoon nog is 12V :), zo niet mja - Casemodding anyone - ?

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de reacties doorlees begin ik er iets meer van te begrijpen:

Een stroomdraad heeft dus 12V en 5V pennetjes. Omdat ik hem omgedraaid had stond er dus 5V op de 12V van de harddisk en 12V op de 5V. Tja, dat lijkt me niet zo best :'(

De casefan pakt natuurlijk maar van 2 pennetjes stroom en krijgt nu nog maar 5V.

Ik begrijp nog niet helemaal hoe dit dan toch gerepareerd kan worden. De data heb ik niet nodig, die stond al op een nieuwe 160Gb (de 45Gb heb ik over, leuk voor een pc van de kinderen).

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:48

job

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 12:05:
Ik begrijp nog niet helemaal hoe dit dan toch gerepareerd kan worden. De data heb ik niet nodig, die stond al op een nieuwe 160Gb (de 45Gb heb ik over, leuk voor een pc van de kinderen).
Als je van iemand een hd kan vinden van hetzelfde merk en type.
Waarvan de platters/schrijfkop kapot is, maar de printplaat nog goed.
Dan zou je de printplaat daarvan op jouw hd kunnen zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de tip. Moet het overigens exact dezelfde schijf zijn, of volstaat een schijf met andere size maar uit dezelfde serie, dus GXP 75.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 12:59:
Ok, bedankt voor de tip. Moet het overigens exact dezelfde schijf zijn, of volstaat een schijf met andere size maar uit dezelfde serie, dus GXP 75.
Je moet wel een printplaat gebruiken uit dezelfde serie, maar naar mijn zeggen maakt de maat niet echt uit, dus hij kan bijvoorbeeld 60Gb zijn...
Pagina: 1