PC loopt vast na kleine ingreep

Pagina: 1
Acties:

• Falckon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03-2024
Hallo,

In een poging m'n PC zowel koeler als stiller te maken, denk ik dat ik een stap te ver ben gegaan. Ik zit nu met een systeem dat bij het minste geringste vastloopt, en wel bij 45C. Het ergste is dat ik de laatste wijziging die het probleem introduceerde wel ongedaan kan maken, maar day het probleem blijft.

Op dit moment zijn veel onderdelen er uit gehaald en ziet het systeem er als volgt uit:
- Moederbord: Abit KG7-Raid
- CPU: AMD Athlon 1400 (@1400)
- CPU koeler: Zalman CNPS7000A-AlCu
- RAM: 2x 256MB Kingston
- Northbridge koler: Standaard ABit (zat bij moederbord)
- Voeding: Zalman ZM400B-APS
- HDD: 30GB, 80GB, 160GB (IBM, Maxtor, Maxtor)
- Promise PCI U133 adapter
- Video: Ati Radeon All-In-Wonder

De kast ligt nu continu open, de extra Papst fans zijn dus uitgeschakeld. De kast temperatuur komt nooit boven de 30C.

Het probleem trad op nadat ik de actieve Northbridge koeler door een passieve Zalman verving. Omdat ik toch bezig was heb ik ook de cmos batterlij meteen vervangen.

Ik heb het volgende geprobeerd (duidelijk zonder succes):
- De ABit northbridge koeler teruggeplaatst
- De AGP videokaart vervangen door een PCI Matrox Millenium
- Om en om 1 van de 2 RAM modules geinstalleerd
- De kloksnelheid teruggebracht naar 1050MHz
- De oude CMOS battrij teruggeplaatst
- De Zalman CPU koeler op 12V laten draaien

Hoewel de NB koelers niet bepaald een gebruikersvriendelijke bevestigingsmethode hebben is er geen (zichtbare) schade aan de achterkant van het moederbord.

Als iemand een idee heeft van wat er aan de hand kan zijn dan zou ik dat zeer graag horen.

Alvast bedankt,

Jm

[ Voor 55% gewijzigd door Falckon op 17-05-2004 21:39 . Reden: Vertaald naar NL ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Heb je tijdens het demonteren van je NB koeler misschien deze beschadigt, lijkt me namelijk dat je cpu temp niet dermate hoog is dat je pc daardoor crasht. ook het vervangen van een bios batterijtje zorgt daar niet voor (tenzij je een verkeerde erin hebt gestopt)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Falckon
Turkish schreef op 16 mei 2004 @ 10:59:
Heb je tijdens het demonteren van je NB koeler misschien deze beschadigt, lijkt me namelijk dat je cpu temp niet dermate hoog is dat je pc daardoor crasht. ook het vervangen van een bios batterijtje zorgt daar niet voor (tenzij je een verkeerde erin hebt gestopt)
Hoe kan ik controleren of de NB beschadigd is?

De CMOS batterijen waren allebei van het type CR2032 - 3V, dus dat lijkt me wel OK.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Loopt de PC steeds na een vaste tijd vast? 45 graden is niet echt bijzonder, zoals boven al gesteld.

Wilde gok; heeft abit een beveiliging dat het stekkertje van de (actieve) NB koeling aangesloten moet zijn?

• Falckon
RoamoR schreef op 16 mei 2004 @ 15:07:
Loopt de PC steeds na een vaste tijd vast? 45 graden is niet echt bijzonder, zoals boven al gesteld.

Wilde gok; heeft abit een beveiliging dat het stekkertje van de (actieve) NB koeling aangesloten moet zijn?
45C is inderdaad laag. Ik heb de meeste onderdelen van de huidige configuratie al een paar jaar, en de processor is wel eens boven de 60 geweest, zonder vastloper. Ik heb een simpel Perl script geschreven dan in een oneindige loop een eenvoudige berekening uitvoert. Als dit script draait wordt de CPU 100% belast en is de temperatuur binnen een paar minuten in de gevarenzone. Het is dan binnen een halve minuut ook afgelopen met de pret.

In de handleiding van het MoBo staat niets over een beveiliging. Wat ik kan melden is dat de PC gewoon opstart met een passieve Zalman cooler. Ook als de stekker lostrek wanneer de actieve cooler is geinstalleerd, start de PC gewoon op.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

60 graden is te veel voor je processor, misschien moet je toch de koeling iets verbeteren.

[ Voor 70% gewijzigd door MadMarky op 16-05-2004 19:37 ]

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Falckon
MadMarky schreef op 16 mei 2004 @ 19:35:
60 graden is te veel voor je processor, misschien moet je toch de koeling iets verbeteren.
Dat heb ik intussen ook gedaan, vandaar de Zalman CNPS7000A, die de temperatuur netjes op 37C idle houdt. Wat ik wilde aangeven was dat de temperatuur in het verleden zonder problemen een flink stuk boven de 45 kon komen. Ik weet zeker dat de temparatuur met een (vroegere) Alpha cooler ooit boven de 60 is geweest. Met de huidige Zalman weet ik zeker dat ik eens 55 heb gemeten.

[ Voor 17% gewijzigd door Falckon op 16-05-2004 20:07 ]

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-08 16:05
MadMarky schreef op 16 mei 2004 @ 19:35:
De Thunderbird 1400 is een heethoofd, en 60 graden moet op zich nog wel kunnen. Koeling verbeteren is wel beter voor de levensduur van je proc, maar het lijkt me niet dat die 60 de vastlopers veroorzaakt.
Dat je met een zalman cpu cooler dezelfde problemen houdt bewijst dit ook.

In de first post staat niet dat je de Cmos al een keer gerest hebt, misschien kan je dat ook een keer proberen. Als je de batterijen vervangt gebeurt dat waarschijnlijk al, maar je kan het iig even proberen

De manier waarop je kan testen of je mobo stuk is, is natuurlijk alles in een ander mobo stoppen. volgens mij kunnen de nieuwe nForce 2 bordjes allemaal wel met thunderbirds overweg, dus dat kan je nog overwegen

[ Voor 14% gewijzigd door brouwerpower op 17-05-2004 10:34 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is een Nederlandstalig forum, we verwachten dan ook dat je met een Nederlandse topicstart aankomt. Nu is dit topic al redelijk gevorderd dat het zonde is om hem te sluiten, maar ik verzoek je bij deze om de topicstart alsnog aan te passen dat het voor iedereen leesbaar is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 17-05-2004 10:37 ]

• Falckon
BalusC schreef op 17 mei 2004 @ 10:37:
Dit is een Nederlandstalig forum, we verwachten dan ook dat je met een Nederlandse topicstart aankomt. Nu is dit topic al redelijk gevorderd dat het zonde is om hem te sluiten, maar ik verzoek je bij deze om de topicstart alsnog aan te passen dat het voor iedereen leesbaar is ;)
OK, Fair enough ;) Komt voor elkaar. Geef me nog even een paar uurtjes.

• Falckon
brouwerpower schreef op 17 mei 2004 @ 10:33:
[...]

In de first post staat niet dat je de Cmos al een keer gerest hebt, misschien kan je dat ook een keer proberen. Als je de batterijen vervangt gebeurt dat waarschijnlijk al, maar je kan het iig even proberen

De manier waarop je kan testen of je mobo stuk is, is natuurlijk alles in een ander mobo stoppen. volgens mij kunnen de nieuwe nForce 2 bordjes allemaal wel met thunderbirds overweg, dus dat kan je nog overwegen
Intussen heb ik de CMOS ook via de jumpers gereset: helaas zonder effect.

Op dit moment ben ik al aan aan rondkijken naar een nieuw moederbord; tot iemand met een ander idee komt ga ik er maar van uit dat de zaak beschadigd is. Hierbij kom ik waarschijnlijk inderdaad uit op een (Asus) nForce2 bord. Omdat dat toch een extra investering betekent wilde ik eerst even wachten op de gouden tip ...

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Over wat voor vastloper hebben we het trouwens? Een reboot (spreekt voor zich), een freeze (beeld blijft, maar pc doet niets meer en reageert nergens meer op) of een klassieke crash (zwart of blauw scherm, pc reageert nergens meer op).

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Falckon
MadMarky schreef op 18 mei 2004 @ 00:45:
Over wat voor vastloper hebben we het trouwens? Een reboot (spreekt voor zich), een freeze (beeld blijft, maar pc doet niets meer en reageert nergens meer op) of een klassieke crash (zwart of blauw scherm, pc reageert nergens meer op).
Het beeld blijft zoals het is. In eerste instantie zie je niet dat er iets aan de hand is, totdat je de muis wilt bewegen waarna de cursor blijft waar hij is.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Freezes worden vaak veroorzaakt door de videokaart die te heet wordt. Draait de ventilator van je Radeon nog?

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Falckon
MadMarky schreef op 18 mei 2004 @ 18:21:
Freezes worden vaak veroorzaakt door de videokaart die te heet wordt. Draait de ventilator van je Radeon nog?
Ja die draait nog, maar het is me wel opgevallen dat hij nogal warm wordt. Helaas heeft dit model nog geen temperatuursensor aan boord. Ik heb er eens een 80x80 Papst fan overheen laten blazen, maar zonder effect, hij voelde na het vastlopen wel iets minder heet aan. Ik kan niet zeggen hoe warm hij werd voordat hij vastlopers begon te vertonen.

Ik denk echter dat we problemen met de Radeon kunnen uitsluiten omdat het vastlopen bleef als ik hem verving door een Matrox Millenium.

Wat is trouwens het "normale" gedrag als de CPU te warm wordt? En de NorthBridge?

• SpecialWhenLit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-05 15:03

SpecialWhenLit

Crank it to the last Mhz!

TS, heb je je Zalman gelijmd of met AS en pinnetjes/veertjes of schroefjes gedaan?
Als je met AS gedaan hebt dan heb je waarschijnlijk geknoeid, hoe weinig ook. Ik had dit zelf 2 weken geleden nog. Kijk heel goed want het kleinste beetje op de verkeerde plekken kan al een probleem zijn. Ik hoop het voor je!

Luchtkoeling zuigt...

• Falckon
SpecialWhenLit schreef op 18 mei 2004 @ 22:49:
TS, heb je je Zalman gelijmd of met AS en pinnetjes/veertjes of schroefjes gedaan?
Als je met AS gedaan hebt dan heb je waarschijnlijk geknoeid, hoe weinig ook. Ik had dit zelf 2 weken geleden nog. Kijk heel goed want het kleinste beetje op de verkeerde plekken kan al een probleem zijn. Ik hoop het voor je!
Ik heb de pasta gebruikt die bij de Zalman werd geleverd: CSL 850. Deze zou alleen maar warmte moeten geleiden en geen electriciteit, omdat er alleen metaal oxides inzitten, en geen pure metalen.

Ik ben wel netjes op de chip gebleven, hoewel ik de hele chip met een dun laagje heb ingesmeerd, terwijl de originele Abit-koeler op een klein vlekje zat (+- 25% van het totale oppervlak).

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 21:12

FlyEragon

Alien Monkeys

Ik weet het dat het gek gaat klinken maar, je kan nog proberen om een
schone install te doen.. kleine kans maar voordat je nieuwe hardware gaat kopen maby toch eens proberen..

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Hmz dit is een erg vaag probleem.

Kun je de cpu niet testen in een ander systeem of een andere cpu in jou systeem?

En is je voeding wel stabiel genoeg?

tvw

Verwijderd

Falckon schreef op 18 mei 2004 @ 22:00:
[...]

Ik denk echter dat we problemen met de Radeon kunnen uitsluiten omdat het vastlopen bleef als ik hem verving door een Matrox Millenium.
Weet je dat zeker, als je je cpu namelijk overclocked dan klok je op sommige moederborden automatisch de pci en agp sloten mee over. Hierdoor kan het zijn dat je gpu niet meer goed gekoeld wordt en dat ook de Matrox te warm word.... 8)7

edit:

sluit eens een papst fan aan en hou hem met je hand richting gpu zodat er wat meer airflow is... ga dan je cpu 100% belasten en kijk of hij nog vastloopt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2004 09:10 ]

Verwijderd

hij heeft zn 1400 toch gewoon op 1400 draaien?
en het zijn idd heethoofden zoals al eerder beschreven werd, ik heb zelf een 1333 TB gehad en werd ook dood leuk 60 graden en gewoon verkocht en draaid nog steeds ;) dus de temperatuur moet kunnen.
ik heb ook afentoe freezes... maar mijn CPU is... :X
ik had m dan ook OCed naar 2500 Mhz :p
mij lijkt die opmerking over de voeding opzich wel goed, aloewel zie ik daar dat het een Zalman 400Watt is? dat veranderd de zaak ;)
heb je wel alle drivers goed geinstalleerd?
en is XP wel helemaal compatibel met al je hardware? (bij mij een bekend probleem :()
veel succes! ;)

• Falckon
iets schreef op 19 mei 2004 @ 00:45:
Hmz dit is een erg vaag probleem.

Kun je de cpu niet testen in een ander systeem of een andere cpu in jou systeem?

En is je voeding wel stabiel genoeg?
Dat is mijn volgende optie, maar omdat dat betekent dat ik die zaken zelf moet aanschaffen (ik ken niemand in de omgeving met een vergelijkbaar systeem) wilde ik daar even mee wachten tot ik zeker weet dat er iets kapot is.

• Falckon
Geloof het of niet, maar het lijkt te zijn opgelost. Het verhaal is als volgt:
De Zalman CPU cooler heeft een regelkastje waarmee je de fan-snelheid kunt regelen. Omdat dit geheel een nogal lang kabeltje heeft heb ik deze indertijd, toen ik de zaak voor het eerst monteerde, om de CPU-koeler heengeleid (van links van de CPU, onderdoor naar de MoBo aansluiting die zich rechtsboven de CPU bevindt).
Ik vertel dit omdat ik hierdoor het volgende kon vaststellen:

Toen ik de NB koeler installeerde moest ook de CPU koeler eraf. Bij het monteren heb ik deze 180 graden gedraaid. Nadat ik hem eraf haalde en schoonmaakte, zag ik een heel kleine afdruk van de CPU op de koeler (geluk gehad dat de core niet is gebarsten?) die niet helemaal symmetrisch was. Ik heb hem vervolgens weer gedraaid, iets meer pasta erop dan gebruikelijk (geen Arctic Silver!) en draaien maar: idle staat hij nu op 28C (m.b.v. VCool), stressed op 52 (Fan op volle snelheid) tot 60+C (Fan op laagste snelheid), zonder freeze! Blijkbaar vormen de onderdelen zich in de loop van de tijd zodanig naar elkaar dat je ze ten opzichte van elkaar niet meer kunt draaien?

Ik ben weer gelukkig (hoewel, ik was me al bijna aan het verheugen op een upgrade ...). Heel erg bedankt voor al jullie reacties!

Jm
Pagina: 1