Hallo,
In een poging m'n PC zowel koeler als stiller te maken, denk ik dat ik een stap te ver ben gegaan. Ik zit nu met een systeem dat bij het minste geringste vastloopt, en wel bij 45C. Het ergste is dat ik de laatste wijziging die het probleem introduceerde wel ongedaan kan maken, maar day het probleem blijft.
Op dit moment zijn veel onderdelen er uit gehaald en ziet het systeem er als volgt uit:
- Moederbord: Abit KG7-Raid
- CPU: AMD Athlon 1400 (@1400)
- CPU koeler: Zalman CNPS7000A-AlCu
- RAM: 2x 256MB Kingston
- Northbridge koler: Standaard ABit (zat bij moederbord)
- Voeding: Zalman ZM400B-APS
- HDD: 30GB, 80GB, 160GB (IBM, Maxtor, Maxtor)
- Promise PCI U133 adapter
- Video: Ati Radeon All-In-Wonder
De kast ligt nu continu open, de extra Papst fans zijn dus uitgeschakeld. De kast temperatuur komt nooit boven de 30C.
Het probleem trad op nadat ik de actieve Northbridge koeler door een passieve Zalman verving. Omdat ik toch bezig was heb ik ook de cmos batterlij meteen vervangen.
Ik heb het volgende geprobeerd (duidelijk zonder succes):
- De ABit northbridge koeler teruggeplaatst
- De AGP videokaart vervangen door een PCI Matrox Millenium
- Om en om 1 van de 2 RAM modules geinstalleerd
- De kloksnelheid teruggebracht naar 1050MHz
- De oude CMOS battrij teruggeplaatst
- De Zalman CPU koeler op 12V laten draaien
Hoewel de NB koelers niet bepaald een gebruikersvriendelijke bevestigingsmethode hebben is er geen (zichtbare) schade aan de achterkant van het moederbord.
Als iemand een idee heeft van wat er aan de hand kan zijn dan zou ik dat zeer graag horen.
Alvast bedankt,
Jm
In een poging m'n PC zowel koeler als stiller te maken, denk ik dat ik een stap te ver ben gegaan. Ik zit nu met een systeem dat bij het minste geringste vastloopt, en wel bij 45C. Het ergste is dat ik de laatste wijziging die het probleem introduceerde wel ongedaan kan maken, maar day het probleem blijft.
Op dit moment zijn veel onderdelen er uit gehaald en ziet het systeem er als volgt uit:
- Moederbord: Abit KG7-Raid
- CPU: AMD Athlon 1400 (@1400)
- CPU koeler: Zalman CNPS7000A-AlCu
- RAM: 2x 256MB Kingston
- Northbridge koler: Standaard ABit (zat bij moederbord)
- Voeding: Zalman ZM400B-APS
- HDD: 30GB, 80GB, 160GB (IBM, Maxtor, Maxtor)
- Promise PCI U133 adapter
- Video: Ati Radeon All-In-Wonder
De kast ligt nu continu open, de extra Papst fans zijn dus uitgeschakeld. De kast temperatuur komt nooit boven de 30C.
Het probleem trad op nadat ik de actieve Northbridge koeler door een passieve Zalman verving. Omdat ik toch bezig was heb ik ook de cmos batterlij meteen vervangen.
Ik heb het volgende geprobeerd (duidelijk zonder succes):
- De ABit northbridge koeler teruggeplaatst
- De AGP videokaart vervangen door een PCI Matrox Millenium
- Om en om 1 van de 2 RAM modules geinstalleerd
- De kloksnelheid teruggebracht naar 1050MHz
- De oude CMOS battrij teruggeplaatst
- De Zalman CPU koeler op 12V laten draaien
Hoewel de NB koelers niet bepaald een gebruikersvriendelijke bevestigingsmethode hebben is er geen (zichtbare) schade aan de achterkant van het moederbord.
Als iemand een idee heeft van wat er aan de hand kan zijn dan zou ik dat zeer graag horen.
Alvast bedankt,
Jm
[ Voor 55% gewijzigd door Falckon op 17-05-2004 21:39 . Reden: Vertaald naar NL ]