Toon posts:

RSS 1.0, 2.0 of Atom (0.3)

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heho,

Ik ben mij enigzins aan het verdiepen in het aanbieden van 'RSS'-feeds. En specifiek m.b.v. ASP (Classic). Nu moet de manier van aanbieden niets uitmaken. Maar ik loop stuk op het vraagstuk welke 'standaard' te gebruiken. Momenteel zijn RSS 1.0 (~RDF), RSS 2.0 (Userland) en de betaaaaa van Atom courante versies.
Wat ik er van weet is dat ze het zelfde bieden, maar ze hebben een andere syntax.

Mijn grote vraag: Als je nu een feed zou willen aanbieden, welke 'standaard' zou jij dan nemen (1.0, 2.0 of Atom)?

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:52

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik heb RSS 2.0 genomen (userland).
De meeste feedreaders en feedrobots ondersteunen die standaard wel, en het biedt meer mogelijkheden dan RSS 1.
Atom gebruik ik niet omdat het een 0.3 versie is.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Verwijderd

Topicstarter
Arjan A schreef op 16 mei 2004 @ 00:45:
Ik heb RSS 2.0 genomen (userland).
De meeste feedreaders en feedrobots ondersteunen die standaard wel, en het biedt meer mogelijkheden dan RSS 1.
Atom gebruik ik niet omdat het een 0.3 versie is.
Welke mogelijkheden heb je met 2.0 meer dan 1.0?

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

RSS 0.91 wordt ook wel vaak gebruikt.

There's no place like 127.0.0.1

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Heb je de specs al eens doorgenomen van alle RSS en Atom feeds? Wat heb je er zelf uit opgemaakt?

RSS 2.0: http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss
RSS 0.90: http://www.purplepages.ie/RSS/netscape/rss0.90.html
RSS 0.91: http://my.netscape.com/publish/formats/rss-spec-0.91.html
Atom 0.3: http://www.mnot.net/draft...ngham-atom-format-02.html

Veel plezier ermee :Y)
Ik ga overigens zelf gewoon voor RSS 2.0. De meeste aggregators kunnen er ondertussen mee overweg, en het is gewoon wat uitgebreider.

(Overigens ben ik bezig met een mooi COM-objectje (dll) om RSS feeds te lezen én schrijven. Deze is dus uitermate geschikt voor ASP. Als je intresse hebt in een beta dan hoor ik het wel. Ik verwacht de final ergens voor het eind van de maand het is maar een paar uurtjes werk in totaal, maar ik ben nogal druk :X )

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 16-05-2004 04:04 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41

• djc
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat ze hetzelfde bieden, maar het hangt er natuurlijk vanaf wat jij er mee wilt gaan doen. Mijn eigen feeds zijn nu nog in RSS 0.91, maar ik ben ook al bezig geweest met een Atom-feed. Als jij een goed data-model wil hebben wat zeer duidelijk gedefinieerd is, kun je het best Atom gebruiken. Als je het daarentegen belangrijker vindt dat iedereen je feeds kan lezen, kun je beter RSS 2.0 gebruiken. Omdat deze wat ouder is is er al iets meer ondersteuning voor. De ondersteuning voor Atom neemt echter snel toe, zeker nu Google in feite Atom als standaard heeft opgenomen in Blogger.

Rustacean

• Breuls
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-02 16:35

Breuls

Bad Wolf

Google is door Atom te implementeren en RSS dood te zwijgen gewoon eigenwijs. Er zijn, naar mijn weten, meer RSS aggregators dan Atom aggregators, dus ik zou om die reden voor RSS kiezen. De versie is niet enorm boeiend, maar 2.0 is de meest recente en meest ondersteunde.

Kortom: ik zou RSS 2.0 adviseren.

Verwijderd

Topicstarter
Zou het volgende een oplossing kunnen zijn?
Ik maak een Atomfeed en d.m.v. een XSLT maak ik daar ook een RSS 2.0 feed van die ik dan vervolgens via nog een XSLT omvorm tot een RSS 1.0 feed.
Gevolg ik bied alle drie de formaten aan. Mogen de bezoekers zelf maar kiezen wat ze willen. :)

Die transformaties bestaan. (URL's zijn me even ontschoten)
Van Atom naar RSS 2.0 is mogelijk (www.2rss.org geloof ik).
En er is ergens een project om van RSS 2.0 naar RSS 1.0 te converteren.

edit:
Oh ja en Atom specificatie schijnt nog te kunnen veranderen. Dus daar ben ik wel een beetje huiverig voor.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 14:31 ]

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 23:29
Het zijn allebei XML-formaten, dus mocht je RSS en Atom of andersom willen omzetten, dan kan dat eigenlijk heel eenvoudig met een XSLT transformation. Of je gooit al je data in XML uit je applicatie en je zorgt dat je met verschillende XSLT's voor RSS/Atom dingen output naar RSS/Atom :)

• Johnny
  • Laatst online: 10:04

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je kan toch gewoon meerdere standaarden gebruiken :?

Gewoon alles aanbieden, dan zit je altijd goed.

Persoonlijk denk ik echter dat RSS 2.0 wel voldoet, tenzij je iets specifieks nodig hebt dat alleen in ATOM zit.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• djc

djc

MisterData schreef op 16 mei 2004 @ 16:01:
Het zijn allebei XML-formaten, dus mocht je RSS en Atom of andersom willen omzetten, dan kan dat eigenlijk heel eenvoudig met een XSLT transformation. Of je gooit al je data in XML uit je applicatie en je zorgt dat je met verschillende XSLT's voor RSS/Atom dingen output naar RSS/Atom :)
De conversie puur met XSLT doen lijkt me niet ideaal. RSS gebruikt bijvoorbeeld RFC 822 voor date-formaat (in pubDate, kan op zich ook dc:date gebruiken, dat maakt het makkelijker), terwijl Atom (net als dc:date uit RSS 1.0) standaard ISO 8601 gebruikt.

Rustacean

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Manuzhai schreef op 17 mei 2004 @ 16:07:
[...]
De conversie puur met XSLT doen lijkt me niet ideaal. RSS gebruikt bijvoorbeeld RFC 822 voor date-formaat (in pubDate, kan op zich ook dc:date gebruiken, dat maakt het makkelijker), terwijl Atom (net als dc:date uit RSS 1.0) standaard ISO 8601 gebruikt.
En waarom zou je dat niet in een XSLT kunnen transformeren :?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• djc

djc

RobIII schreef op 17 mei 2004 @ 16:10:
En waarom zou je dat niet in een XSLT kunnen transformeren :?
Kan op zich wel, maar makkelijk is anders. Moet je allemaal string-constanten gaan bouwen om zo'n gare RFC 822 datum te maken dan wel te parsen...

Rustacean

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Manuzhai schreef op 17 mei 2004 @ 18:33:
[...]
Kan op zich wel, maar makkelijk is anders. Moet je allemaal string-constanten gaan bouwen om zo'n gare RFC 822 datum te maken dan wel te parsen...
Met wat substrings concatten kom je al heel snel een heel eind.
Niet echt mijn categorie "moeilijk" ;)

Over mij

Pagina: 1