[html] (mening) Naar nieuwe page via drop-down menu

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 02:01
Hallo Iedereen,

Inleiding
Voor een redelijk groot J2EE project heb ik de navigatie voor een bepaald onderdeel geimplementeerd dmw een drop down menu. De user kan daaruit een keuze maken. Zodra een keuze aangeclicked is in het menu, wordt de user meteen naar de bij die keuze behorende page gebracht.

Tot zover nix bijzonders.

Probleem situatie
Echter, de manager die 'mijn' onderdeel overziet vindt zo'n navigatie absoluut niet kunnen, en dit voornamelijk vanwege scroll wheel muizen. Namelijk, als je via een scroll-wheel muis door een page scrolled, dan krijgt op een gegeven moment de drop-down widget de focus, met als gevolg dat je dus (per ongeluk) een reeks van pagina's snel na elkaar opent (waarbij de eerste requesten natuurlijk meteen gecancelled worden door de voorgaande requests).

Ze heeft het mij laten zien, en het gebeurt af en toe inderdaad. Het maakt mij ook verder weinig uit en ik kan het natuurlijk zonder problemen zo maken dat het in 2 stappen gaat, eerst keuze maken en dan op een button drukken.

Vraag

Wat me nu echter opvalt is dat veel andere sites wel gewoon deze navigatie style gebruiken. Zelfs ons eigen gathering of tweakers gebruikt die style om naar een nieuwe pagina te gaan.

Dus, hoe kan het nu dat mijn manager (een vrouw met zeer veel web development ervaring) dit als een ontoelaatbare techniek ziet en ook demonstreerd dat dit zo is.

Hebben al die andere sites hier dan geen last van? Heeft iemand hier wel eens last gehad met scroll-wheel muizen en 'new page drop-down menu's'?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Hoewel het een vrouw is, ben ik het toch met haar eens ;)
De site van Chicon heeft dit probleem dus ook en daar irriteer ik me, als ik daar kom, mateloos aan. Ik kan je nog wel meer voorbeelden geven maar dat maakt het probleem toch niet duidelijker.
De gebruiker is dom, heeeel dom, en die moet je het zo makkelijk mogelijk maken en een simpele, gebruiksvriendelijke UI draagt daar aan bij. Geen speld tussen te krijgen.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• Jaspertje
  • Laatst online: 18-05 15:53

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Ik denk dat jou vrouwelijke manager een zeer slimme vraag is. Buiten dat het zeer irritant kan zijn, kan het je server ook overloaden en dus crashen....

• flowerp
Disciplus-Simplex schreef op 15 mei 2004 @ 23:46:
Hoewel het een vrouw is, ben ik het toch met haar eens ;)
Ben zelf ook vrouw :)
De gebruiker is dom, heeeel dom, en die moet je het zo makkelijk mogelijk maken en een simpele, gebruiksvriendelijke UI draagt daar aan bij.
Klopt ja, dat vind ik zelf ook een van de belangrijkste dingen, hoewel ik voornamelijk als java programmeur werk en niet als web designer. Ik kan overigens in onze log zien of een user in deze 'val' is getrapt, en het lijkt in de praktijk wel mee te vallen. Maar goed, ik moet doen wat mijn manager zegt (binnen grenzen :) ), dus dat het anders gaat worden is zeker. De kern van de vraag is dus waarom zoveel andere web-sites dit wel blijven gebruiken.

In iedergeval is de mening van Disciplus-Simplex duidelijk.
Geen speld tussen te krijgen.
Tsja, kwa UI is het opzich makkelijker en mooier. Makkelijker omdat je niet naar een aparte 'ga' knop oid hoeft te zoeken, en de gebruiker zich ook niet kan vergissen door op die 'ga' knop te drukken zonder iets te kiezen.

Ook maakt het de UI overzichtelijk, zeker in mijn ontwerp stoort een 'ga' knopje toch een klein beetje. Het enige probleem met die navigatie is het bestaan van de scroll wheel muizen.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 14:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

flowerp schreef op 16 mei 2004 @ 00:09:
[...]

Ben zelf ook vrouw :)

[...]

Klopt ja, dat vind ik zelf ook een van de belangrijkste dingen, hoewel ik voornamelijk als java programmeur werk en niet als web designer. Ik kan overigens in onze log zien of een user in deze 'val' is getrapt, en het lijkt in de praktijk wel mee te vallen. Maar goed, ik moet doen wat mijn manager zegt (binnen grenzen :) ), dus dat het anders gaat worden is zeker. De kern van de vraag is dus waarom zoveel andere web-sites dit wel blijven gebruiken.

In iedergeval is de mening van Disciplus-Simplex duidelijk.

[...]

Tsja, kwa UI is het opzich makkelijker en mooier. Makkelijker omdat je niet naar een aparte 'ga' knop oid hoeft te zoeken, en de gebruiker zich ook niet kan vergissen door op die 'ga' knop te drukken zonder iets te kiezen.

Ook maakt het de UI overzichtelijk, zeker in mijn ontwerp stoort een 'ga' knopje toch een klein beetje. Het enige probleem met die navigatie is het bestaan van de scroll wheel muizen.
Ik vind sites die in de navigatie afhankelijk zijn van een dropdown menu sowieso slecht ontworpen. Voor de pagina- of categorieindeling van een forum gaat het dan nog net, maar ook liever niet. Het functioneert gewoon niet. Je kijkt er snel overheen, en je krijgt inderdaad rare dingen voor je kiezen als je een scrollmuis hebt. Natuurlijk kan zo'n dropdown geval er leuk uitzien, en is het vaak compacter dan een "normale" oplossing, maar gebruikersgemak gaat voorop, anders is je site al snel gedoemd te mislukken. Een dropdown menutje in Javascript kan veel mooier gemaakt worden en veel beter functioneren (omdat je daar geen last hebt van scrollwheels).

Dit is trouwens een topic dat in W&G thuishoort. :)

offtopic:
Het valt me echt op dat veel webdesigners uiterlijk vóór functionaliteit stellen. Neem nou de site waar ik voor stage aan moet werken. De "designer" (ik noem hem liever niet zo, das teveel credit voor dat misbaksel) heeft verzonnen dat er 3 frames moeten zijn, in kolommen naast elkaar. Links een menu, rechts een groot stuk wit met een klein logo, en een zoekform, en in het midden, even breed als die andere 2 kolommen, de site zelf. Bovendien mocht de scrollbar niet zichtbaar zijn, om zo te kunnen scrollen mbv javascript.
Oude versie: *click*
Nieuwe versie: *click*

[ Voor 4% gewijzigd door NMe op 16-05-2004 00:37 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:04

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dat heeft tweakers.net ook bij de gerelateerde nieuwsberichten.

Bij mij is het opgelost door Mozilla te gaan gebruiken, het is een MSIE bug.

Ik weet niet of het ook werkt, maar je zou er misschien voor kunnen zorgen dat een de dropdownbox alleen een focus krijgt na een onclick= evenement, en bij een onmouseover/onscrollwheel (of hoe die specifieke MSIE functie voor het scrollwieltje ook mag heten) onchange= meteen weer een blur.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Een dropdown is niet bedoeld voor navigatie. Het kost je relatief veel moeite om een item te selecteren en dit komt o.a. door het gebrek aan overzicht. Je moet het ding openklikken, dan pas kun je kijken wat er in staat, wat waar staat en waar je dus wat aan wilt klikken, en dan moet je er nog heenbewegen en aanklikken.

Dit terwijl gewoon een lijstje van links/knoppen eenvoudig te overzien is en maar 1 klik kost ipv 2.

M.a.w. ook interactief gezien is een dropdown voor navigatie niet handig.

Het is een typische programmeurs oplossing :) (neemt weinig ruimte in, neemt altijd dezelfde ruimte in hoeveel items ik er ook in stop en belangrijk: IK (als programmeur) vind het handig...)

[ Voor 19% gewijzigd door Bosmonster op 16-05-2004 00:47 ]

• flowerp
Johnny schreef op 16 mei 2004 @ 00:37:
Dat heeft tweakers.net ook bij de gerelateerde nieuwsberichten.

Bij mij is het opgelost door Mozilla te gaan gebruiken, het is een MSIE bug.

Ik weet niet of het ook werkt, maar je zou er misschien voor kunnen zorgen dat een de dropdownbox alleen een focus krijgt na een onclick= evenement, en bij een onmouseover/onscrollwheel (of hoe die specifieke MSIE functie voor het scrollwieltje ook mag heten) onchange= meteen weer een blur.
Aan zoiets zat ik in eerste instantie ook te denken; of ik iets kon vinden om alleen de scroll-wheel te blocken. Wat me ervan weerhield is dat het dan toch een beetje een hack wordt die mischien nu werkt, maar later toch weer problemen gaat geven.

Het gebruik is overigens ook niet voor de main navigatie, maar net zoals bij gathering of tweakers voor een soort 'volgende' pagina's.

Wat ik nog steeds niet snap is dat GOT er dus blijkbaar geen (of niet veel) problemen mee heeft, terwijl het toch echt heel veel bezoeker zijn die hier komen...

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

flowerp schreef op 16 mei 2004 @ 00:54:
Wat ik nog steeds niet snap is dat GOT er dus blijkbaar geen (of niet veel) problemen mee heeft, terwijl het toch echt heel veel bezoeker zijn die hier komen...
Hier wordt het volgens mij alleen gebruikt voor de navigatie tussen fora, en ik moet zeggen dat ik die nog nooit gebruikt heb. Ik tik het adres van het forum dat ik nodig heb wel in de adresbalk of ik ga gewoon via de forum index. :)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Het idee van een dropdown is dat je er eerst op klikt om 'm open te klappen, en er vervolgens pas doorheen scrolled. Dan is er ook niets aan de hand ;)

Ik moet 'm trouwens ook echt eerst de focus geven wil er wat gebeuren; als ik met m'n scrollwheel door de pagina scroll krijgt hij niet zomaar de focus..

Maar anyway: laat je manager dan maar met een alternatief komen ;)

[ Voor 47% gewijzigd door crisp op 16-05-2004 01:39 ]

Intentionally left blank

Verwijderd

Navigatie m.b.v. dropdowns is zowiezo slechte 'usability practice'. IE help daarbij niet mee. Als namelijk de focus op zo'n dropdown-veld geplaatst is (te herkennen aan een grijze achtergrond) dan blijft het scrollwheel daaraan verbonden. Als je dan met je scrollwheel scrollt gaat de pagina niet naar beneden, maar springt de dropdown naar een andere locatie. Als je daar een javascript functie aan gehangen hebt ben je dus in 'deep trouble'.

Beter is om dus alle menu's via script/dhtml/css te doen.

Verwijderd

flowerp schreef op 16 mei 2004 @ 00:54:
[...]
Wijz eens aan waar die navigatie zit? :)

• thegve
  • Laatst online: 13-05 23:53
Als je hiero op die dropdown klikt en vervolgens weer in de pagina, dan kan ik scrollen wat ik wil maar veranderd der niks.... (meneer werkt met het vuurvosje)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

crisp schreef op 16 mei 2004 @ 01:34:
Daar word je als webdesigner niet voor aangenomen. Zelf ff brainstormen is beter voor je reputatie op het werk...
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 01:41:
[...]

Wijz eens aan waar die navigatie zit? :)
Onderaan (Selecteer forum...) :P
thegve schreef op 16 mei 2004 @ 01:44:
Als je hiero op die dropdown klikt en vervolgens weer in de pagina, dan kan ik scrollen wat ik wil maar veranderd der niks.... (meneer werkt met het vuurvosje)
offtopic:
Spuit 11 :z

[ Voor 23% gewijzigd door NMe op 16-05-2004 01:46 ]

Verwijderd

thegve schreef op 16 mei 2004 @ 01:44:
Welcome to 1% of the club! :D

BTW: Firevos is wat mij betreft een goede browser, waar ik met plezier mee werk. :)

Verwijderd

NMe84 schreef op 16 mei 2004 @ 01:45:

[...]

[/b]
Waar? O-)

:X alsof je die echt gebruikt....................... 8)7

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 01:58:
[...]

Waar? O-)

:X alsof je die echt gebruikt....................... 8)7
Er is wel meer wat jij blijkbaar niet gebruikt, zoals het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif edit knopje boven je posts bijvoorbeeld. Replyen op je eigen posts is zwaar irritant.

En trouwens, ik zei hierboven al dat dat ding waarschijnlijk niet veel gebruikt wordt, maar hij staat er wel...

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Ik gebruik die bewuste dropdown af en toe, en ik ken ook veel sites die navigatie via dropdown regelen. Ik heb er echter nog nooit problemen mee gehad mbt mijn scrollwheel (en ik ben een vervent scrollwheel gebruiker). Misschien komt dat door ervaring, maar anderzijds moet ik echt hele gekke toeren uithalen om zo'n ding per ongeluk de focus te laten krijgen. Misschien kan betreffende manager eens bij me langs komen om het me te demonstreren? ;)

Intentionally left blank

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:01

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Over de schutting, daar komt dit topic beter tot zijn recht.

Programming & Webscripting -> Webdesign & Graphics

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

crisp schreef op 16 mei 2004 @ 02:09:
Ik gebruik die bewuste dropdown af en toe, en ik ken ook veel sites die navigatie via dropdown regelen. Ik heb er echter nog nooit problemen mee gehad mbt mijn scrollwheel (en ik ben een vervent scrollwheel gebruiker). Misschien komt dat door ervaring, maar anderzijds moet ik echt hele gekke toeren uithalen om zo'n ding per ongeluk de focus te laten krijgen. Misschien kan betreffende manager eens bij me langs komen om het me te demonstreren? ;)
Zou je dat ook vragen als het een mannelijke manager was? ;)

Maar het is inderdaad wel gebruiker- en browserafhankelijk. Hierboven wordt FireFox al genoemd als browser met een goede implementatie van de scrollfunctionaliteit, maar ook mensen met IE hoeven er geen last van te hebben. Feit is echter dat 99% van de bezoekers van de gemiddelde site te weinig verstand heeft van internet en de gebruikte browser. En dan kan zo'n pulldown aardig wat irritatie veroorzaken.

• flowerp
NMe84 schreef op 16 mei 2004 @ 01:45:

[over waar het bewuste navigatie element zit bij GOT]

Welke ik eigenlijk bedoelde is de dropdown om naar een nieuwe pagina te gaan als een topic te lang is. Hij staat rechts boven op je scherm.

Bv

GoT > Internet & Telefonie > Panasonic X60 (20/21)
Topic: Panasonic X60 - 21 pagina's < << (dropdown):"20" >

De 20 is dan een entry in een drop-down box. Als je een andere pagina kiest, dan wordt die pagina meteen ingeladen, zonder dat je nog op een knop hoeft te drukken.

Ben ik soms de enige die dit element gebruikt, of hebben jullie allemaal limit=999 staan?

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

flowerp schreef op 16 mei 2004 @ 13:54:
[...]

Welke ik eigenlijk bedoelde is de dropdown om naar een nieuwe pagina te gaan als een topic te lang is. Hij staat rechts boven op je scherm.

Bv

GoT > Internet & Telefonie > Panasonic X60 (20/21)
Topic: Panasonic X60 - 21 pagina's < << (dropdown):"20" >

De 20 is dan een entry in een drop-down box. Als je een andere pagina kiest, dan wordt die pagina meteen ingeladen, zonder dat je nog op een knop hoeft te drukken.

Ben ik soms de enige die dit element gebruikt, of hebben jullie allemaal limit=999 staan?
Ik gebruik textuele navigatie (zie je prefs) ;)

Intentionally left blank

• flowerp
crisp schreef op 16 mei 2004 @ 01:34:
Het idee van een dropdown is dat je er eerst op klikt om 'm open te klappen, en er vervolgens pas doorheen scrolled. Dan is er ook niets aan de hand ;)

Ik moet 'm trouwens ook echt eerst de focus geven wil er wat gebeuren; als ik met m'n scrollwheel door de pagina scroll krijgt hij niet zomaar de focus..
Ik werk nu zelf met een Mac zonder scroll-well muis, maar de kern van het probleem is dat het element dus wel 'opeens' de focus krijgt. Ik moet eerlijk gezegd nog zelf even met een scroll-wheel muis gaan spelen om het effect exact te reproduceren, maar het zou mischien twee oorzaken kunnen hebben:

1) Gebruiker kiest een entry uit de drop-down, zelfde pagina wordt geladen (met andere parameters) en... de focus blijft staan op de drop-down. De gebruiker wil nu door de nieuwe pagina gaan scrollen en scrollt door de drop-down.

2) De pagina staat helemaal naar boven gescrolled in de default positie. User scrollt met scroll-wheel. Alle elementen die 'onderweg' langskomen krijgen de focus. Ik heb dit gedrag bv gezien met pagina's waar een textarea op staat met scroll balken, maar eerlijk gezegd nog nooit bij een drop-down.

Omdat ik hier geen scroll-wheel muis heb kan ik deze simpele scenario's dus niet even testen.
Tsja, dat is natuurlijk mijn taak, maar we hebben het er wel over gehad. Wat ik nu in gedachten had is gewoon een 'ga' knopje. Op de pagina zelf zit ook nog een 'vertoon' knop waarmee verschillende parameters voor de page ingesteld kunnen worden.

Het zou voor de hand liggen deze knop gewoon te (her) gebruiken, maar dan zit je een beetje met het zelfde probleem:

Gebruiker scrollt per ongeluk in de drop-down (er gebeurt nu echter niet meteen iets), klikt vervolgens ergens op de achtergrond en scrollt door de pagina.
Even later verandert ie wat parameters, drukt op vertoon en gaat vervolgens naar de pagina die eerder (per ongeluk) in de drop-down was gekozen.

Ander alternatief is gewoon een lijstje van links printen. Echter, in mijn specifieke geval is dit echt minder mooi. De drop-down(s) staan namelijk in de heading van kolommen in een table, en geven dus meteen weer wat die kolom laat zien.

Bv (versimpelt voorbeeld)

code:
1
2
3
4
5
---------------------------
id | fietsen | voorraad |
1 | batavus  |    2        |
2 | roadstar |    3        |

Fietsen en voorraad zijn dan drop-downs waarin een andere inhoud voor de kolom gekozen kan worden. Bv

code:
1
2
3
4
5
------------------------------
id | autos     | voorraad |
-------------------------------
1 | mercedes   |    9         |
2 | bmw        |    8         |

of

code:
1
2
3
4
5
id | fietsen | besteld  |
1 | batavus  |    20      |
2 | roadstar |    18      |

Deze UI zelf werkt echter goed, en iedereen is er ook opzich erg tevreden over. Het is dus alleen die scroll-wheel muis die roet in het eten gooit. Ik zat er nu aan te bedenken om of in elke heading een 'ga' knopje te zetten, of om een apart 'blok' te maken waarin de user kan kiezen wat er in de kolommen komt.

(maar dat is natuurlijk voornamelijk mijn probleem om met een oplossing te komen, in deze thread wilde ik voornamelijk het algemene principe bespreken en niet mijn specificieke probleem)

• Room42
  • Niet online
NMe84 schreef op 16 mei 2004 @ 00:36:
[...]
offtopic:
Het valt me echt op dat veel webdesigners uiterlijk vóór functionaliteit stellen. Neem nou de site waar ik voor stage aan moet werken. De "designer" (ik noem hem liever niet zo, das teveel credit voor dat misbaksel) heeft verzonnen dat er 3 frames moeten zijn, in kolommen naast elkaar. Links een menu, rechts een groot stuk wit met een klein logo, en een zoekform, en in het midden, even breed als die andere 2 kolommen, de site zelf. Bovendien mocht de scrollbar niet zichtbaar zijn, om zo te kunnen scrollen mbv javascript.
Oude versie: *click*
Nieuwe versie: *click*
offtopic:
(Niet dat jij dus verantwoordelijk bent als stagiaire, maar)
Van de 'nieuwe site':
Optimale schermresolutie: 1024 x 768 en Internet Explorer 6.0
download upgrade Internet Explorer 6.0
offtopic:
Sorry, hoor... maar dan bak je ook echt een hele vieze site! En dan ben je als technisch ontwerper net zo'n misbaksel als de designer >:)
Ik bedoel dat je toch minstens ook mozilla moet ondersteunen tegenwoordig. Alles wat je meer wilt dan die browser kan is verdacht. Dan wil je namelijk te veel op mijn pc.

Koop al mijn ads!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 20:56
Ik heb zelf ook een hekel aan websites die automatisch navigeren met dropdown boxes. Niet alleen omdat ik m'n scrollwheel veel gebruik, maar ook omdat ik soms met m'n toetsenbord werk (handig als je de beginletter van het item waar je naar toe wilt weet!) en dan gaat het ook mis.

Een mooie oplossing vind ik het toevoegen van een 'Ga'-knop, waar je op kan klikken om de selectie daardwerkelijk door te voeren. Zo'n knop bestaat vaak ook al om niet-JavaScript-enabled browsers te ondersteunen, maar ik zou dus willen voorstellen om de pagina helemaal nooit automatisch te herladen.

Verder vind ik het genoemde voorbeeld met de tabel en de gekozen kolommen niet zo sterk. Wat nu als ik een kolom wil toevoegen (in plaats van de ene kolom vervangen door de andere)? Ik zou het logischer vinden als de keuze voor de kolommen in de tabel los staat van de weergave van die tabel. Je zou dan boven of onder de tabel een rijtje checkboxes neer kunnen zetten, waarin een willekeurig aantal kolommen geselecteerd kan worden.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

De gebruikte HTML en JS (in Mozilla vliegen de document.all errors je om de oren) is inderdaad niet echt meer van deze tijd, maar goed...

Je zou natuurlijk in plaats van de standaard selects nog iets 1337s kunnen bakken in DHTML.
Een 'go' knopje is inderdaad ook een optie, maar werkt volgens mij minder intuitief juist omdat zoveel sites deze vorm van navigatie al zonder 'go' knopje gebruiken - om diezelfde reden gebruiken wij ook geen 'go'-knopje voor de dropdown navigatie hieronder. Voor de topicpage-pulldowns bieden wij echter wel een alternatief.

[ Voor 6% gewijzigd door crisp op 16-05-2004 15:15 ]

Intentionally left blank

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Room42 schreef op 16 mei 2004 @ 14:57:
[...]

offtopic:
(Niet dat jij dus verantwoordelijk bent als stagiaire, maar)

[...]
offtopic:
Sorry, hoor... maar dan bak je ook echt een hele vieze site! En dan ben je als technisch ontwerper net zo'n misbaksel als de designer >:)
Ik bedoel dat je toch minstens ook mozilla moet ondersteunen tegenwoordig. Alles wat je meer wilt dan die browser kan is verdacht. Dan wil je namelijk te veel op mijn pc.
offtopic:
Eerst werkte hij niet eens in Mozilla, daar heb ik wel weer ff voor gezorgd... Mijn opdrachtgever doet alle updates op de site. Vrij frustrerend, heb ik net een script geschreven, vindt hij de layout niet mooi. Hup, openen in Frontpage, wat aanpassen -> layout vern**kt, en erger: script vern**kt...

Voor TS: een dropdown kan géén focus krijgen als je dat niet via Javascript doet, of natuurlijk door er gewoon op te klikken. Ook niet als je die dropdown hebt gebruikt om naar de volgende pagina te gaan.

Een andere optie voor je design is trouwens gewoon een Javascript dropdown maken. Die zijn mooier en hebben dit hele ongewenste effect niet.

• flowerp
Soultaker schreef op 16 mei 2004 @ 15:07:

Verder vind ik het genoemde voorbeeld met de tabel en de gekozen kolommen niet zo sterk. Wat nu als ik een kolom wil toevoegen (in plaats van de ene kolom vervangen door de andere)? Ik zou het logischer vinden als de keuze voor de kolommen in de tabel los staat van de weergave van die tabel. Je zou dan boven of onder de tabel een rijtje checkboxes neer kunnen zetten, waarin een willekeurig aantal kolommen geselecteerd kan worden.
Dat zou kunnen ja, maar je hebt sommige kolommen die dan niet samen kunnen. Bv, 'voorraad' en 'besteld' uit het voorbeeld slaan op de linker kolom. Als ik de user zou laten kiezen welke kolommen hij wil, dan zou ik dus alle kolommen die dubbel voorkomen moeten gaan prefixen, bv fiets_voorraad, auto_voorraad, fiets_besteld, enz. Daarbij komt nog dat er kolommen kunnen komen die alleen bij een fiets horen (bv, 'soort ketting'). Als je dan ook de kolom auto in je tabel hebt dan hoort die kolom 'soort ketting' er gewoon niet bij.

Het idee is echt dat als je in die kolom heading wat kiest, je andere kolommen krijgt de echt bij die keuze horen. Apart boven die tabel laten kiezen is dus in dat geval minder mooi (IMHO).

Maar goed, ik denk mischien vrij technisch en waarschijnlijk zal het dus toch een apart blokje boven de tabel worden waar de user apart kan kiezen wat er in de tabel komt.

Verwijderd

Misschien een enorme spuit elf, maar waarom annuleer je het onmousewheel event van de dropdown niet gewoon? :?

Onderstaande code werkt in zowel Gecko als in IE...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
  <head>
    <title>GoT</title>
  </head>
  <body>
    <select onmousewheel="return false;">
      <option>foo</option>
      <option>boo</option>
      <option>zoo</option>
    </select>
  </body>
</html>

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 18:18 ]

• flowerp
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 18:17:
Misschien een enorme spuit elf, maar waarom annuleer je het onmousewheel event van de dropdown niet gewoon? :?

Onderstaande code werkt in zowel Gecko als in IE...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
  <head>
    <title>GoT</title>
  </head>
  <body>
    <select onmousewheel="return false;">
      <option>foo</option>
      <option>boo</option>
      <option>zoo</option>
    </select>
  </body>
</html>
Hmmm, dat wist ik dus niet dat dat attribuut bestond, mischien is het inderdaad wel een oplossing als het ook in IE5 werkt. Ik heb wel vaker attributen gezien die precies deden wat ik wilde (bv optgroup), maar dat werkt dan weer niet in IE5. Helaas zijn er nog best veel mensen die dat maar blijven gebruiken. :(

Iniedergeval bedankt, en ik ga het morgen meteen proberen :)

Verwijderd

IE 6.0 Only :Y)
Pagina: 1