Toon posts:

100W Voeding zonder fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was van plan een pc met een 100W voeding de fan uit de voeding te halen. Het is zo'n voeding waar je ook een monitor aan kan hangen (wat ik dus niet doe), dus ik vermoed dat hij niet echt hard staat te werken op alleen een pc.

Als ik de fan eruit haal dan moet ik wel de draadjes doorknippen en afbinden met plakband etc. Nu heb ik gelezen dat bij grote dikke voedings de fan eruit halen een non-optie is, en dat je hem dan beter op de 5v kan aansluiten. Ik snap dat dit geld voor grote voedingen, maar dit is zoals gezegd een 100W voeding die ook nog eens een hele grote tijd niks staat te doen.

Wat zouden jullie doen?

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 21:59:
Ik was van plan een pc met een 100W voeding de fan uit de voeding te halen. Het is zo'n voeding waar je ook een monitor aan kan hangen (wat ik dus niet doe), dus ik vermoed dat hij niet echt hard staat te werken op alleen een pc.

Als ik de fan eruit haal dan moet ik wel de draadjes doorknippen en afbinden met plakband etc. Nu heb ik gelezen dat bij grote dikke voedings de fan eruit halen een non-optie is, en dat je hem dan beter op de 5v kan aansluiten. Ik snap dat dit geld voor grote voedingen, maar dit is zoals gezegd een 100W voeding die ook nog eens een hele grote tijd niks staat te doen.

Wat zouden jullie doen?
ik zou het niet doen. De fan zit er niet voor niks in. Het risicio op brand is veel te groot.

• razor-x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-07-2025
j-w schreef op 15 mei 2004 @ 22:00:
[...]

ik zou het niet doen. De fan zit er niet voor niks in. Het risicio op brand is veel te groot.
idd, dan maar liever een klein beetje lawaai dan risico lopen imho :)

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Die monitoruitgang is gewoon het doorlussen van de 220Vn**b, maarja. Op zich kan het geen kwaad, ik zou gewoon even testen of ie warm wordt of niet. Sowiezo hebben die zaken zekeringen, dus gevaar is er niet. Gewoon 2uur zonder fan draaien en even voelen. Als je je hand er langer dan 6sec op kan houden, is ie onder de 60°C. En dat is wel een degelijke grens (60°).

Just test it, of duw die fan op 5Volt en je hoort ze ook niet.

[ Voor 10% gewijzigd door jvvv op 15-05-2004 22:08 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

Ehh, die voeding hoeft echt niet te werken voor de monitor hoor, dat is slechts een doorverbinding met een schakelaar ertussen.
Tevens is het zo dat als je een zware voeding de fan er in dit geval er wel uit kan, omdat het ding helemaal niet hard hoeft te werken en dus ook niet zo warm word.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-02 13:37

BertV

Handgemaakt

TheBorg schreef op 15 mei 2004 @ 22:08:
Ehh, die voeding hoeft echt niet te werken voor de monitor hoor, dat is slechts een doorverbinding met een schakelaar ertussen.
Tevens is het zo dat als je een zware voeding de fan er in dit geval er wel uit kan, omdat het ding helemaal niet hard hoeft te werken en dus ook niet zo warm word.
Maar het lijkt mij dat een 100watt voeding toch aardig moet werken, zelfs in een oudere PC. Je zou er bijna een 650 voor gaan kopen, maar die zijn weer zo stil dat het zonde zou zijn de fan eruit te halen

[ Voor 11% gewijzigd door BertV op 15-05-2004 22:15 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

precies, uit een grotere voeding zou je in dit geval juist eerder de fan kunnen halen omdat die relatief minder belast wordt. Persoonlijk zou ik het dus niet doen (liever de fan op een lagere spanning laten draaien) maar ik weet niet wat voor pc je eraan wilt hangen.

rest je de optie die hierboven al genoemd is: uitproberen.

(of die dingen ook thermisch tegen brand beveiligd zijn weet ik niet, in ieder geval zal een smeltzekering weinig helpen, maar
zo'n vaart zal het niet lopen)

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik heb hier een 100 wat voeding van Comptechworld gekocht. Deze kan me pc 24 uur makkelijk stabiel houden zonder fan. Hij moet een via epia koelen met hdd. meer niet, dus die 100 wat wordt lang niet gebruikt, waardoor die ook koeler blijft. Wat ga je er mee draaien?

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

jvvv schreef op 15 mei 2004 @ 22:07:
Op zich kan het geen kwaad, ik zou gewoon even testen of ie warm wordt of niet. Sowiezo hebben die zaken zekeringen, dus gevaar is er niet.
Waar haal je deze wijsheid vandaan?

Heb je nog nooit foto's gezien van uitgebrande PCs?

[ Voor 15% gewijzigd door j-w op 15-05-2004 22:31 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-02 20:48

Mentalist

[avdD]

Hangt totaal af van de belasting :).

Het verhaal over mijn routertje. Abit PR5 moederbord (Socket 7), P133 @ 100, wat EDO ram (ooit 48MB geweest, nu 16MB omdat die 48MB toch geen zin had), CPU passief gekoelt, 2 netwerkkaarten, een ISA videokaart, een floppydrive. Geen HD.

Dat hing (niks verleden tijd : het draait zo nog steeds) allemaal aan een 200W AT voeding waarvan de fan op 7V liep. Maarja, na dik 250 dagen uptime loopt dat toch vol stof.. En uiteindelijk kwam de fan niet meer op na een stroomstoring. Tenminste, daar kwam ik 4 dagen na de stroomstoring achter toen ik de fan eens checkte :+

Draait nu overigens nog steeds fanloos :
8:11pm up 18 days, 7:58, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00
De behuizing bij de voeding is nu dan ook lauw. Niet eens warm.

[ Voor 23% gewijzigd door Mentalist op 15-05-2004 22:33 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik heb zelf een keer een voeding gehad waarvan de fan kapot was gegaan, die werd echt bloedje heet (en de rest van de PC dus ook, ik kwam er achter toen ik een CD die uit de CD-drive kwam maar net vast kon houden, zo heet was ie geworden), met als gevolg een defect moederbord. Nu was dat een 300W+ voeding, maar ik zou de temperatuur dus wel goed in de gaten houden....

Verwijderd

Topicstarter
er draait een 133mhz met 32MB EDO ram op met Fedora core 1, hij zal niet belast worden, het is gewoon om eens met linux te spelen, dus zeer incidenteel een rpm'etje installeren. Misschien dat ie ooit nog gebruikt wordt als routertje inderdaad, maargoed. Een systeem met cpu load van 0,0 dus.

Ook de cpu is passief gekoeld en er zit een 10mbit 3com isa kaart in. Er komt nog een 10mbit pci kaart bij, maar echt spannende hardware zit er dus niet in.

Het probleem is dat de fan niet 'eventjes' uitgeschakeld kan worden aangezien de draadjes op de voeding zitten gesoldeert. Dat zou dus betekenen dat ik de draadjes door moet knippen en moet afbinden. Om er daarna weer kroonsteentjes tussen te zetten zou natuurlijk wel kunnen, maar ik denk dat dat wel heel omslachtig is.

Verwijderd

Als je het 'even' wil uittesten duw je toch iets tussen de fanbladen voor je de pc aanzet? Ruikt het naar rook na 2 uur heb je een probleem. Itsa simplos.

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb een 235 (oid) Watt voeding gehad, waarvan de fan kapot bleek te zijn.
Ik vond hem al zo stil.
Deze zat in mijn server en heeft zeker een paar weken zonder werkende fan gedraaid. Het ging wel goed alleen een condensator was gesprongen, daarom heb ik er toch maar een low noise fan in gezet voor de zekerheid. Maar goed het kan wel denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 22:58:
Als je het 'even' wil uittesten duw je toch iets tussen de fanbladen voor je de pc aanzet? Ruikt het naar rook na 2 uur heb je een probleem. Itsa simplos.
Dan heb je toch constant spanning op je fan en probeert het motortje rond te draaien terwijl hij dat niet kan? Ik heb altijd begrepen dat het stomste dat je kan doen is om een fan op die manier stil te zetten...

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-02 20:48

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 23:50:
[...]
Dan heb je toch constant spanning op je fan en probeert het motortje rond te draaien terwijl hij dat niet kan? Ik heb altijd begrepen dat het stomste dat je kan doen is om een fan op die manier stil te zetten...
Da's inderdaad niet goed voor de fan. Dan is je fan ook flink heet omdat ie niet kan draaien, wanneer je 'm weer loslaat voel je flink warme lucht en denk je : oei, voeding is toch wel warm. Terwijl het je fan was.

Dan kan je misschien beter een stukje karton ervoor plakken - heb je ook geen airflow. Beste is om gewoon de fan even los te trekken, maar dat is weer meer gedoe om terug aan te sluiten :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Ik heb hier een 350 watt voeding in mijn oude pc (merk = mij onbekend EC ofzo) en die word niet eens warm, zelfde temp als de metalen plaat van de kast bijv. En de fan die erin zit draait bijna niet (is standaard zo ;))

Systeem:

Pentium 3 550 @ 616
320 mb ram
8 gb hd
DVD Rom en CDRW
Diskettedrive
Nvidia GeForce 4 mx 440
2 casefans
Netwerkkaart

Ik denk dat mijn voeding het zeker zou overleven zonder fan in, maar word het omhulsel bij jou standaard al warm? Als het koud heeft zou ik het erop wagen, als het al standaard warm heeft zou ik het niet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door bke op 16-05-2004 09:21 ]

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Pagina: 1