[SATA-RAID0] Bios ziet mijn schijven niet

Pagina: 1
Acties:

• TheTransporter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-03 22:10
Hallo,

Ik wil mijn 2 hardeschijven(allebei SATA 120 GB Maxtor) in raid 0 zetten. Eerst mijn systeem:

Asus P4C800 Deluxe
Pentium 4 2.8 HT
1 GB Geheugen
2 x SATA 120 GB Maxtor

Ik heb mijn schijven in bij SATA_RAID1 en SATA_RAID2 aan mijn MOBO geplugged. In mijn bios herkend met welke IDE instelling dan ook die schijven niet meer. Volgens mij kan dat kloppen. Nou heb ik van de asus site drivers gedownload waarbij als je die .zip uitpakt ook een bestandje makedisk.exe zit. Deze heb ik gedraaid en dan staat er het 1 en andere op diskette. Als ik deze erin doe bij het opstarten zegt hij dat het geen geldige systeem diskette is. Ik weet dat ik nu een array zou moeten aanmaken maar dat wil niet lukken. Misschien dat ik de verkeerde Fasttrack drivers gebruik maar ik zou niet weten welke anders.

Ik heb de search en de FAQ geprobeerd maar daar kon ik niet echt wijzer uit worden. Ik heb ook op google gezocht maar daar ben ik niet echt handig mee. Zou iemand mij kunnen helpen??

edit:
Misschien heb ik verkeerde topic titel gekozen ik wist geen betere

[ Voor 5% gewijzigd door TheTransporter op 15-05-2004 20:47 ]

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:36
Dat je BIOS zelf de schijven niet ziet klopt. Die geeft alles P-ATA schijven weer.
Als je je schijven goed hebt aangesloten kun je in het menu van je RAID-controller arrays aanmaken, die vervolgens wél te booten zouden moeten zijn (ze staan dan in het lijstje met bootdevices van je BIOS).

^ Wat hij zegt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

TheTransporter schreef op 15 mei 2004 @ 20:46:
Ik heb mijn schijven in bij SATA_RAID1 en SATA_RAID2 aan mijn MOBO geplugged. In mijn bios herkend met welke IDE instelling dan ook die schijven niet meer.
Je moet in de BIOS van je SATA controller wezen en niet in die van je moederbord :) Volgens mij moet je de SATA controller wel eerst even inschakelen via de BIOS van je mobo. Staat er niks nuttigs in de handleiding van je mobo? If so, dan valt dat me wel tegen van Asus.
Nou heb ik van de asus site drivers gedownload waarbij als je die .zip uitpakt ook een bestandje makedisk.exe zit. Deze heb ik gedraaid en dan staat er het 1 en andere op diskette. Als ik deze erin doe bij het opstarten zegt hij dat het geen geldige systeem diskette is.
Da's een driver-diskette .. Als ik me niet vergis, staat dat ook gewoon in de handleiding van het mobo en/of de readme.txt uitgelegd ..
Ik heb de search en de FAQ geprobeerd maar daar kon ik niet echt wijzer uit worden.
Kijk alvast onder "Hoe installeer ik Windows op een SATA schijf?". Daarin staan voor jou enkele nuttige tips, me dunkt ;)

• TheTransporter
Het zal vast heel makkelijk zijn maar dat ik het gewoon niet zie maar hoe kom ik in de BIOS van mijn SATA controller. Ik heb echt geen idee :?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem de handleiding van je mobo eens door :)

Ik heb deze voor me en het staat er heel duidelijk in.
Kop op, een beetje inzet van jouw kant mag ook wel, Tweaker.

[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 15-05-2004 21:09 ]

• TheTransporter
Oh sorry die had ik inderdaad nog niet helemaal door genomen even niet aangedacht dat het daar in zou kunnen staan.

• TheTransporter
Ik heb weer geprobeerd maar het lukt echt niet.
Dit heb ik net gedaan.
+ Schijven bij SATA_RAID aangesloten op het moederbord.
+ Volgens het boekje moet ik dan de juiste IDE instelling in de gewone BIOS doen ik weet alleen niet welke
+ Toen opnieuw opgestart volgens het boekje moet hij aangeven dat er geen array zijn dit geeft hij niet aan.

Zou het misschien kunnen komen omdat mijn harde schijven niet geformateerd zijn?? Er staat nu op beide schijven nog een windows.

[ Voor 6% gewijzigd door TheTransporter op 15-05-2004 21:46 ]

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Dat die schijven nog niet geformateerd zijn, maakt helemaal niets uit. Ze moeten op zijn minst gedetecteerd worden, of door je bios of door je SATA controller. In jouw geval een FastTrack 378 controller.

Tijdens het booten van je pc komt er ergens een melding voorbij van deze Fasttrack 378 controller, met de melding 'Press <CTRL-F> simultaneously to display the FastBuild (tm) utility'

Als je dus op CTRL-F druk kom je in het configuratie programma van je SATA RAID controller. Met dit programma moet je één of meerdere array's defineren.

Zie ook hoofdstuk 5.4.2 van de handleiding van je moederbord, hier is ie te downloaden: http://www.asus.com.tw/su...ModelName=P4C800%20Deluxe , engelse versie staat onderaan.

Pas als je een array heb aangemaakt kan je verdergaan met het installeren van computer.

• TheTransporter
[ash] schreef op 15 mei 2004 @ 21:59:
Dat die schijven nog niet geformateerd zijn, maakt helemaal niets uit. Ze moeten op zijn minst gedetecteerd worden, of door je bios of door je SATA controller. In jouw geval een FastTrack 378 controller.

Tijdens het booten van je pc komt er ergens een melding voorbij van deze Fasttrack 378 controller, met de melding 'Press <CTRL-F> simultaneously to display the FastBuild (tm) utility'

Als je dus op CTRL-F druk kom je in het configuratie programma van je SATA RAID controller. Met dit programma moet je één of meerdere array's defineren.

Zie ook hoofdstuk 5.4.2 van de handleiding van je moederbord, hier is ie te downloaden: http://www.asus.com.tw/su...ModelName=P4C800%20Deluxe, engelse versie staat onderaan.

Pas als je een array heb aangemaakt kan je verdergaan met het installeren van computer.
Ik heb hier een nederlandse handleiding liggen waar dat idd zo in staat maar ik zie die message helemaal niet langs komen. Ook als ik geheel tijdens het opstarten op <ctrl - f> druk gebeurt er niks. Moet ik op het moederbord zelf misschien nog dingen aanpassen.

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Staat de onboard promise controller wel enabled? (hoofstuk 4.4.4 in bovengenoemde handleiding)

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Controleer in je BIOS eens of je je onboard S-ATA RAID controller niet toevallig uitgeschakeld hebt staan...
Staat in de manual wel waar dat terug te vinden is. Waarschijnlijk is die RAID controller chip gewoon disabled, en daarom zie je ze niet.

• TheTransporter
[ash] schreef op 15 mei 2004 @ 22:09:
Staat de onboard promise controller wel enabled? (hoofstuk 4.4.4 in bovengenoemde handleiding)
Dank u, dit stond dus uitgeschakeld nou lukt het wel :*)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik hoop dat je hiervan hebt geleerd om voortaan de relevante handleidingen door te nemen eer je schijnbaar wanhopig een topic opent op GoT .. Het is trouwens de normaalste zaak om bij elk nieuw gekocht product direct de hele handleiding door te nemen eer je er gebruik van maakt. De volgende keer wel doen hé, het is niet echt de bedoeling dat wij de handleiding voor jou moeten doornemen namelijk ;)

Zie ook de tekst bovenaan in New Topic. Daar staat het ook tussen.

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 16-05-2004 09:18 ]

• TheTransporter
BalusC schreef op 16 mei 2004 @ 09:17:
Ik hoop dat je hiervan hebt geleerd om voortaan de relevante handleidingen door te nemen eer je schijnbaar wanhopig een topic opent op GoT .. Het is trouwens de normaalste zaak om bij elk nieuw gekocht product direct de hele handleiding door te nemen eer je er gebruik van maakt. De volgende keer wel doen hé, het is niet echt de bedoeling dat wij de handleiding voor jou moeten doornemen namelijk ;)

Zie ook de tekst bovenaan in New Topic. Daar staat het ook tussen.
Ik had de handleiding doorgenomen en daar stond bij hoe je RAID in zou moeten stellen maar daar stond niet dat er ook nog het 1 en ander in de bios enabled moest staan. Maar toch bedankt dat ik wel geholpen werd _/-\o_
Pagina: 1