Toon posts:

Intel P4 stock fan op lager volt. zetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij mijn p4 3.0 een cooler bijgeleverd gekregen deze maakt ontzettend veel geluid. Nu wil ik deze dus op een lagere voltage draaien.
Mijn vorige coolers hadden 2 draden rood en zwart , rode draad van de cooler moest op de zwarte en de zwarte op de gele connector.
De Intel stock fan heeft 3 draden geel zwart en groen. Welke draad moet ik verbinden met de draad van de molex ?

Verwijderd

Rood en zwart.... De gele is een RPM-monitor kabeltje ;)

Verwijderd

Even zoeken. Dan weet je het zo

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-02 15:47
Ik vraag me af in hoeverre het slim is om deze koeler langzamer te laten draaien, uit mijn ervaring word een P4 (2.6C in mijn geval) al 50-60 graden stressed met de boxed koeler. Is het misschien niet een idee om naar een stillere koeler te gaan zoeken?

Verwijderd

Topicstarter
Dus de gele van de cooler moet op zwart en de zwarte van de cooler op geel ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 19:22 ]

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

volgens mij doet thasarge iets verkeerd, want voor mijn werk bouw ik redelijk wat systemen en meestal zijn dit 2.8 p4's deze worden stressed zinder extra koeling (wel in een ruime kast) niet warmer dan 50 graden maar meestal blijven ze onder de 45.
Het hangtdus een beetje van je situatie af of het verstandig is om te doen.

ik denk zoiezo dat als je het gaat doen dat je voordat je erop gaat werken eerst even een paar uur stressen (minstens 4) en kijken of ie niet boven de 65 graden uitkomt (dit houd ik als bovengrens aan op productiesystemen).

maak van de gelegenheid gebruik en test gelijk de stabiliteit van je systeem door te primen (zoeken naar prime95 op google) met de torture test (blend test) kun je je syteem door en door testen.

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

Topicstarter
erm ok kan ik antwoord op mijn vraag krijgen ? :>

wil me supersnelle pc niet mollen (8>

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 19:18:
Rood en zwart.... De gele is een RPM-monitor kabeltje ;)
ALs jij nu ff de draad leest ipv domweg in het wilde westen lopen blaaten ;)

@ TS:
Zwart fan aan zwart molex
Geel fan aan + voltage van je molex
Groen fan aan RPM houder mobo :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-02 15:47
overigens, ik neem zelf niet in mn ervaringen mee dat abit borden blijkbaar vaak een hogere waarde geven qua temperatuur van de proc.
Ik doe ook verder niets verkeerd met de proc, er zit een mooi dun laagje AS3 op i.c.m. een Zalman CNPS 7000Cu-A. Hij staat iig op dit moment op 48 graden idle en oc-ed.

Neemt niet weg dat ik nog steeds vraagtekens zet bij het feit of je die stock koeler langzamer zou moeten laten draaien als je minder geluid wilt, die koelers zijn niet de allerbeste, en vaak zijn ze gewoon voldoende om een processor koel te houden. Maargoed, probeer het en kijk of het kwaad kan zou ik zeggen :)

• snooze

snooze

kinda busy atm.

voor 5 volt
geel fan -> rood molex
zwart fan -> zwart molex

voor 7 volt
geel fan -> geel molex
zwart fan -> rood molex
ik neem te minste aan dat je zo'n koeler hebt.
Afbeeldingslocatie: http://www.excess-solutions.com/IMAGES/2757.jpg

edit:
@thasarge no flame intended maar uit mijn ervaringen "weet" ik (elk systeem is echter anders) dat een 2.6 met stock koeling niet zo warm wordt en dus ging ik er misschien onterecht vanuit dat er iets mis was met de airflow of dat hij in een hele kleine kast zat (blijkbaar niet aangezien er nu een zalman 7000cu op zit wat een superding is werkelijk kan geen enkele luchtkoeling tegenop)
heb btw ook een abit mobo wel AMD weet niet of dat uitmaakt maar ik hou mijn 1800+ @ 2133 op 43 graden wat evenveel is als op verschillende andere merken
het was volgens mij juis asus die een wat hoge temp weergaf maar dat is ook al weer een tijdje terug.

weer ff ontopic:
barracuda wat is je temp nu? stressed that is.

als je niet wilt friemelen kun je denken aan een zalman fanmate zijn ong. 7 euro die zet je er simpelweg tussen de fan en moederbord en je kunt de snelheid regelen van voluit tot onhoorbaar en je kunt dus on the fly je temp in de gaten houden met mbm ofzo stressen en je ventilator regelen zodat je een beetje kunt uitproberen wat voor jou de optimale balans is tussen stilte en koeling (vergeet niet de zijkant terug te schuiven als je aan het meten/stressen bent hoef je niet te schroeven het gaat slecht om de airflow.

[ Voor 102% gewijzigd door snooze op 15-05-2004 20:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de 7volt gedaan en in bios staat 63 graden.
Hij is wel een heel stuk stiller :z

Maandag ga ik de zalman 7000 bestellen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 19:57 ]

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
of je kan die hele fan van de originele P4-heatsink eraf halen en er een eigen 80mm fan opzetten.

mijn eigenzinnige, maar fluisterstille mod :)
Arctic fan Pro TC erop met een temp-diode
extra benodigdheden: 2x afgevlakte legosteentjes, 2x tiewraps
Afbeeldingslocatie: http://www.spymac.com/upload/gallery/user_56887/upload_132039.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door NewbieNeo op 15-05-2004 20:02 ]

• snooze

snooze

kinda busy atm.

strak plan barrcudda die 63 graden idle is idd te veel.
Schrik alleen niet als je de prijs van die zalman ziet.

tip bij het inbouwen van je zalman:
haal je mobo eruit en neem er rustig de tijd voor. en zorg ervoor dat je niet zoals mij nog een schroefje onder je mobo hebt liggen als je hem weer inbouwt ;).

@newbieneo zou je misschien een closeup kunnen posten van je mecano constructie ben het namelijk ook van plan en wat inspiratie voorkomt een hoop transpiratie :) bvd.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/5700Y84KOAH1/picserver.jpeg

bedoel je zoiets Snooze? 8)7 :>
geintje..
zere neus, het zit heel simpel in elkaar hoor, die meccano constructie.

wat ik heb gebruikt:
- 2x rechte stukjes met 5 gaten
- 1x recht stuk met 7 gaten
- L-vormig stukje met 2 gaten
- wat boutjes en moertjes

originele fan natuurlijk eraf halen.
probeer de fan redelijk dicht bij de heatsink van je vkaart te houden, zodat de effectiviteit 't grootst is.
en klaar is je superstille koeling.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Aida32 zegt dat ie op 58 celsius draait.
enne vroeg me af of er koelpasta ofzo bij de zalman 7000 geleverd wordt.
Ik neem aan van wel voor dat prijs ;)

Edit:
Laat maar, staat dat het bijgeleverd wordt op de site.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 20:21 ]

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Heb jij je boxed cooler van intel er ook al een keer afgehaald met heatsink en al Barraccuda? Ik wil zelf ook een andere cooler, en heb laatst es geprobeerd em er af te krijgen...maar het wou niet echt lukken. Heb het gevoel dat als ik harder ga trekken, er iets kapot gaat :X en dat willen we niet...

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 20:19:
Aida32 zegt dat ie op 58 celsius draait.
enne vroeg me af of er koelpasta ofzo bij de zalman 7000 geleverd wordt.
Ik neem aan van wel voor dat prijs ;)

Edit:
Laat maar, staat dat het bijgeleverd wordt op de site.
heb je ook gekeken of hij compatable is met je moederbord, is nog al belangrijk met een grote heatsink :P

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 22:00:
heb je ook gekeken of hij compatable is met je moederbord, is nog al belangrijk met een grote heatsink :P
Met dat probleem zit ik dus. De voeding zit in de weg. Daarom ben ik al een tijdje op zoek naar een andere. Mijn doel is alleen niet dattie stiller wordt, maar dattie harder gaat. Voor waterkoeling heb ik het geld niet. (Ik moet nog een nieuwe mp3 speler en zodra ik fatsoenlijk ga oc'en zal mijn el cheapo voedinkje het ook niet meer trekken), dus proberen we zo ver mogelijk te komen met lucht (onder de €40,-, liever nog €30,- ivm verzendkosten).
Omdat het aantal reviews karig is, ben ik maar gaan kijken bij fabrikanten. Voor Pentium 4 bleek weinig aanbod te zijn, maar de volgende drie vielen mij het meest op (van goedkoop naar duur): Thermaltake Spark 7+, Thermaltake POLO 735 en Cooler Master Jet 4.
Nou was de vraag of hier ervaringen mee zijn en welke dan het dichtst in de buurt komt van de Zalman. Of zijn er toevoeginen, binnen mijn budget, die ik over het hoofd heb gezien/waar ik niet op ben gekomen?

[ Voor 12% gewijzigd door DeeD2k2 op 15-05-2004 23:39 ]

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Pagina: 1