[Mail] Forwardservice of eigen server?

Pagina: 1
Acties:

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-05 11:22
Ik ben nog niet zo heel erg bekend met mailservers en wat er op dat gebied allemaal mogelijk is.

Mijn plan is als volgt, ik heb nu een .tk domeintje gekocht laatst, eigenlijk alleen voor de mooie emailadressen die het opleverd. (voornaam@achternaam.tk namelijk)

Echter werd ik het verleden wel eens gek van de .tk servers die down gingen en zodoende heb ik wat rondgezocht en heb ik sitelutions.com gevonden, waar ik dan m'n domein onder kan brengen wat nameservers betreft.

Nu dacht ik dat zij ook als service hadden om de mail van dat domein door te sturen. Ze sturen dit wel door, alleen niet op de manier dat ik had gedacht hehe. Ze willen namelijk een mailserveradres met bijbehorende TTL.

Bij dot.tk kon je namelijk wel 5 emailadressen opgeven en dan 5 corresponderende adressen waarnaar je het door wilde laten sturen en zoiets zoek ik dus ook. Ik merk namelijk dat heel wat mail op mijn .tk adressen niet aankomt en ook dat daar nog steeds reclame van .tk in zit ondanks dat ik betaal.

Daarom zoek ik dus naar een andere oplossing en ik begrijp dat het niet zo moeilijk is om een eigen mailserver op te zetten, maar ik zat zelf eerder te denken aan het een (gratis?) service van een bedrijfje dat mijn mail dan dus forward oid.

Een eigen mailserver wil ik op zich wel aan beginnen, maar ik weet niet precies hoe dat werkt (moet hij altijd aanstaan?) en wat voor problemen dit met zich meebrengt en het lijkt me wat extra omslachtig aangezien het schema er dan als volgt uit ziet:

emailtje van iemand naar .tk adres -> sitelutions.com -> mijn mailserver -> demon mailservers -> mij

Verwijderd

flipjevandejam schreef op 15 mei 2004 @ 16:55:
Een eigen mailserver wil ik op zich wel aan beginnen, maar ik weet niet precies hoe dat werkt (moet hij altijd aanstaan?) en wat voor problemen dit met zich meebrengt en het lijkt me wat extra omslachtig aangezien het schema er dan als volgt uit ziet:

emailtje van iemand naar .tk adres -> sitelutions.com -> mijn mailserver -> demon mailservers -> mij
Beetje rare volgorde.

Je hebt verschillende mogelijkheden om zelf een mailserver te draaien. Zonder verdere opties is het inderdaad nodig dat je server 24/7 aan staat, alhoewel incidenteel een korte onderbreking geen kwaad kan (de versturende servers retryen). De volgorde wordt dan:

'email van willekeurig persoon aan je .tk adres' --> je mailserver.

Hoe je bij die volgorde komt die jij noemt, weet ik niet.

Bij een domeinnaam horen een aantal DNS-records. Een van die records is het zogenaamde 'MX' record (Mail eXchanger), daarin komt het IP adres van de mailserver te staan. In jouw geval dus jouw IP adres.

Iemand die een mail verstuurd naar jouw domein, levert dit mailtje af bij de SMTP van zijn provider. Die vraagt het MX record van het ontvangende domein op, en stuurt het mailtje door naar dat IP.

Voor verzenden van mail heb je 2 opties:

1) je eigen SMTP server verstuurd het rechtstreeks aan de geadresseerde
2) je eigen SMTP server relayed het naar de SMTP van je provider.

Wat voor jou misschien een interessante optie is om in het achterhoofd te houden is 'batched SMTP'. Dit houdt in dat je (hosting)provider een SMTP server draait welke berichten voor je vasthoudt, die kan je eigen SMTP server dan 'batched' ophalen (geplande taak). Ook is het mogelijk zo'n batched SMTP te gebruiken als backup, dus in de DNS staat je eigen server als primaire, en de batched als backup.

• flipjevandejam
Zo'n verhaal had ik idd. wel zo ongeveer verwacht en ik heb hier niet echt een pc staan die ook daadwerkelijk 24/7/365 aanstaat zegmaar. Vandaar dat ik ook meer op zoek ben naar een site die dat werk voor mij kan doen zegmaar, dus eigenlijk het volgende stukje:
Bij dot.tk kon je namelijk wel 5 emailadressen opgeven en dan 5 corresponderende adressen waarnaar je het door wilde laten sturen en zoiets zoek ik dus ook. Ik merk namelijk dat heel wat mail op mijn .tk adressen niet aankomt en ook dat daar nog steeds reclame van .tk in zit ondanks dat ik betaal.
Bij een ander bedrijfje zonder die reclame bovenin je mail en iets wat een beetje betrouwbaar is, veel van m'n mail (vooral vanaf hotmail bijv.) komt gewoon niet aan :(.

Daarbij komt dan nog eens dat niemand van de mensen die mij dan gemaild hebben een delivery failure mailtje terug krijgen ofzo, dus ze blijven wel ergens, maar waar.

[ Voor 12% gewijzigd door flipjevandejam op 15-05-2004 17:10 ]

Verwijderd

flipjevandejam schreef op 15 mei 2004 @ 17:09:
Bij een ander bedrijfje zonder die reclame bovenin je mail en iets wat een beetje betrouwbaar is, veel van m'n mail (vooral vanaf hotmail bijv.) komt gewoon niet aan :(.
Tsja, dit is niet lullig bedoeld, maar wat jij wil is voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Dat gaat niet werken.

Gratis diensten doen het niet omdat ze het leuk vinden, die hebben er een voordeel bij (=reclame in je email). En omdat het gratis is, ligt er geen enorme prioriteit op stabiliteit.

Voor een paar euro per maand (hoeft niet meer dan 5 euro te zijn ofzo), heb je al een provider die doet wat je wilt. Nog niet wereldverbeterend, maar echt al stukken beter dan welke gratis provider dan ook.

Zie bv. www.webhosters.nl voor een erg compleet overzicht van providers en gebruikerservaringen. Je kunt daar ook zoeken op prijsklasse en functionaliteit, dus 'gratis' en 'SMTP' of 'batched smtp' in jouw geval.

btw, een 'non-delivery-report' betekend dat het mailtje niet afgeleverd kon worden, oftewel de ontvangende server werkte niet, of de gebruiker bestond niet. Dat mailtje is niet meer 'ergens', maar gewoon 'weg'.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 17:17 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Wat je moet doen is gewoon de dns service van zoneedit.com gebruiken is gratis voor 5 domeinen. en daar maak je een mx record aan wat verwijst naar jouw mailserver. of je zet er een email alias in dat ie *@domein.tk doorstuurt naar je popbox van je provider en die laat je dan leeghalen door je eigen mail server, Mdaemon noemt dat domainPOP, voordeel hiervan is dat je mailserver niet altijd aan hoeft te staan, Je kan ook je eigen smtp inrichten thuis maar dan moet je wel altijd een server hebben draaien.

• flipjevandejam
Hmm, kan dat bij zoneedit wel dan? Dat je zegt dat hij *@domein.tk door moet laten sturen naar *@systeemnaam.demon.nl. Bij sitelutions kan je alleen een stmpserver met bijbehorende ttl instellen :/.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

beetje zelf zoeken mag ook wel hoor : http://www.zoneedit.com/doc/faq.html#faq36

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1