Sinds vandaag loop ik met het idee rond om een "ouwe" pc die ik heb eens onder handen te nemen. Ik heb 'ns rondgekeken en een window + 2 extra koelers (waarvan 1 met blauwe LED's) lijkt me wel wat.
Ik zal eerst eens de case vanbinnen laten zien:

Zoals je ziet, is de bovenste helft van de case niet geschikt voor een window
Voor dit stuk wil ik een window gaan maken:

Dit was eigenlijk de eerste keer dat ik eens goed in de kast keek naar de airflow, en toen zag ik dat er helemaal geen airflow was (er zitten vooraan en achteraan gewoon geen koelers). Er zit alleen een koeler op de CPU, 1 in de voeding en 1 op de grafische kaart. Nou is het technisch gezien niet mogelijk om een koeler achteraan te plaatsen, dus dacht ik maar aan een koeler bovenin. De airflow naar boven wordt alleen verstoord door de vele P-ATA kabels, maar je kan niet alles hebben.

(deze foto is van bovenaf genomen).
De koeler moet ongeveer hier komen, zodat hij de warme lucht van de CPU mee onhoog trekt:

(de koeler van de CPU zit ongeveer 4 cm vanaf de voeding...erg handig
)
Ik heb even een schetsje gemaakt over hoe ik denk dat ik de koeler bovenaan vast moet krijgen:

Gewoon een rond gat dremelen? Zitten koelers met schroeven vast? (Ik weet hier echt niks van
). De schroeven gaan dan gewoon door de bovenkant van de case heen en komen buiten de kast gewoon met moertjes vast te zitten. Niet zo mooi, maar ach...
Ok, nu de koeler vooraan (met LED's).
Vooraan in de case zit zo'n roostertje:

Met zo'n "stuk plastic" ervoor:

Voor zover ik kan zien, kan er een koeler in dat stuk plastic geplaatst worden. Maar, dan kan je de blauwe LED's weer niet zien. Dus wil ik de koeler gewoon direct op het rooster vastmaken.
Heeft iemand een idee hoe ik dat 't beste kan doen?
Er loopt wel een draadje vanaf het moederbord naar een rond iets wat in het plastic stuk zit:

Volgens het boekje van het moederbord zit het draadje vast aan de "SPK" pinnetjes.
Wie weet waar dit voor dient? En kan ik 't gewoon lospluggen?
Vanzelfsprekend zuigt de voorste koeler lucht aan en zuigt de bovenste koeler de lucht uit de case.
Mijn idee voor een window: een langwerpige, ronde vorm. Een beetje zoals een lange watervlek ofzo.
Mijn vragen: (zie ook de 4 vragen in de tekst)
- Is dit haalbaar?
- Moet ik plexiglas gebruiken voor de window?
- Wat voor "iets" moet er tussen het plexiglas en de case? (een rubber strip ofzo?)
- Ik weet niets van plexiglas. Is het zo buigbaar dat ik het tussen het gat in de case kan "vouwen"?
En dan nog een vraag over koelers:
Op het moederbord zitten nog 2 aansluitingen voor koelers. Dit zijn 3 pinnetjes. Is dit nog steeds een standaard aansluiting voor koelers? Volgens het boekje van het mobo geven ze wel 12 volt stroom.
Dank voor uw medewerking!
Ik zal eerst eens de case vanbinnen laten zien:

Zoals je ziet, is de bovenste helft van de case niet geschikt voor een window
Voor dit stuk wil ik een window gaan maken:

Dit was eigenlijk de eerste keer dat ik eens goed in de kast keek naar de airflow, en toen zag ik dat er helemaal geen airflow was (er zitten vooraan en achteraan gewoon geen koelers). Er zit alleen een koeler op de CPU, 1 in de voeding en 1 op de grafische kaart. Nou is het technisch gezien niet mogelijk om een koeler achteraan te plaatsen, dus dacht ik maar aan een koeler bovenin. De airflow naar boven wordt alleen verstoord door de vele P-ATA kabels, maar je kan niet alles hebben.

(deze foto is van bovenaf genomen).
De koeler moet ongeveer hier komen, zodat hij de warme lucht van de CPU mee onhoog trekt:

(de koeler van de CPU zit ongeveer 4 cm vanaf de voeding...erg handig
Ik heb even een schetsje gemaakt over hoe ik denk dat ik de koeler bovenaan vast moet krijgen:

Gewoon een rond gat dremelen? Zitten koelers met schroeven vast? (Ik weet hier echt niks van
Ok, nu de koeler vooraan (met LED's).
Vooraan in de case zit zo'n roostertje:

Met zo'n "stuk plastic" ervoor:

Voor zover ik kan zien, kan er een koeler in dat stuk plastic geplaatst worden. Maar, dan kan je de blauwe LED's weer niet zien. Dus wil ik de koeler gewoon direct op het rooster vastmaken.
Heeft iemand een idee hoe ik dat 't beste kan doen?
Er loopt wel een draadje vanaf het moederbord naar een rond iets wat in het plastic stuk zit:

Volgens het boekje van het moederbord zit het draadje vast aan de "SPK" pinnetjes.
Wie weet waar dit voor dient? En kan ik 't gewoon lospluggen?
Vanzelfsprekend zuigt de voorste koeler lucht aan en zuigt de bovenste koeler de lucht uit de case.
Mijn idee voor een window: een langwerpige, ronde vorm. Een beetje zoals een lange watervlek ofzo.
Mijn vragen: (zie ook de 4 vragen in de tekst)
- Is dit haalbaar?
- Moet ik plexiglas gebruiken voor de window?
- Wat voor "iets" moet er tussen het plexiglas en de case? (een rubber strip ofzo?)
- Ik weet niets van plexiglas. Is het zo buigbaar dat ik het tussen het gat in de case kan "vouwen"?
En dan nog een vraag over koelers:
Op het moederbord zitten nog 2 aansluitingen voor koelers. Dit zijn 3 pinnetjes. Is dit nog steeds een standaard aansluiting voor koelers? Volgens het boekje van het mobo geven ze wel 12 volt stroom.
Dank voor uw medewerking!