Toon posts:

Memchip koelblokjes plakken : welke van deze 2 adhesives?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een paar "homemade" koelblokjes op het geheugen van mijn Radeon 9800 Pro plakken (60% adhesive en 40% artic silver) en nu weet ik niet welke adhesive ik moet gebruiken.

Ik wil mijn memchips natuurlijk niet opblazen ofzo! :)

Arctic Alumina Thermal Adhesive:

De hoogwerkzame Arctic Alumina Thermal Adhesive op epoxy- en aluminiumbasis is zeer geschikt voor een stabiele verbinding tussen de grafische chipset en het koellichaam van de VGA-koeler. De Arctic Alumina Thermal Adhesive is geschikt voor temperaturen van -40°C tot +150°C en beschikt over zeer goede warmtegeleidende eigenschappen. Het gebruik van Arctic Alumina Thermal Adhesive is volledig ongevaarlijk, aangezien Arctic Alumina Thermal Adhesive onder normale omstandigheden geen stroom geleidt.

of

Arctic Silver Thermal Adhesive

De hoogwerkzame Arctic Silver Thermal Adhesive op epoxy- en zilverbasis is zeer geschikt voor een stabiele verbinding tussen de grafische chipset en het koellichaam van de VGA-koeler. De Arctic Silver Thermal Adhesive is geschikt voor temperaturen van -40°C tot +150°C en beschikt over zeer goede warmtegeleidende eigenschappen. Het zilvergehalte bedraagt circa 65% hetgeen zorgt voor een warmtegeleidend vermogen van 7,5 W/mK. Het gebruik van Arctic Silver Thermal Adhesive is volledig ongevaarlijk, aangezien Arctic Silver Thermal Adhesive onder normale omstandigheden geen stroom geleidt.

Ik had de 2de besteld, maar door naar wat searchwerk kwam ik aan het twijfelen of ik het goede wel besteld had. :)

Wie kan hier wat duidelijkheid over verschaffen? (De site van arcticsilver is plat.)

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Geen van beiden heeft schadelijke gevolgen bij gebruik op memchips. In theorie zal de silver adhesive iets beter warmte geleiden en daarom ook iets duurder zijn. In de praktijk zullen ze allebei gelijkwaardig presteren.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Ben wel voorzichtig met je AS. Op de site staat dat je netjes met het gebied langs de chips in smeert met iets van siliconen oid, weet het niet meer uit mijn hoofd. Als er AS op componenten komen kan dit vervelend zijn. Niet zeggen dat het niet geleid, ik heb het zelf mee gemaakt. Het is iig capacatief, dat staat op de site...

Maar als je alles goed OP het geheugen doet moet het goed komen. Of beetje afsmeren zoals op de site staat.

Ik zelf klem mijn sinks er op via een zelfgemaakt klemmetje die tegen een heatsinkje drukt aan beide kanten. En als koelpaste good old standaard siliconen prut. Die geleid iig zeker niet.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
ikzelf gebruik meestal van die thermal tape om heatsinks op het geheugen te plakken.
daardoor is 't nl. makkelijker om alles er weer af te halen en de kaart weer in originele toestand te brengen, mocht er ooit wat gebeuren... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een oud koelblokje van een Pentium aan stukjes gezaagd en blauw gespoten... :)

on-topic: Dus ik kan gewoon die zilver adhesive bestellen dus!?

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Arctic Silver Thermal Adhesive gewoon gebruiken ja, die is zelfs nog een aantal % beter dan die Alumina :)

[ Voor 8% gewijzigd door Race Eend op 15-05-2004 15:33 ]

Verwijderd

Daar zit toch al cool lichaampjes op ?

Wil je het dubbel op ofzo :D ?

• Race Eend
nee op de 128mb versies zitten over het algemeen geen memblokkies. Wel op de 256mb 9800pro :)

• NewbieNeo
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 12:41:
Daar zit toch al cool lichaampjes op ?

Wil je het dubbel op ofzo :D ?
niet op alle 9800PRO's zitten er heatsinks op het geheugen hoor... ;)

vb.
Afbeeldingslocatie: http://www.pcmagazine.ro/produse2/iulie2003/pi_gigabyte_radeon_9800_pro_b.jpg

edit:
spuit 2

[ Voor 4% gewijzigd door NewbieNeo op 16-05-2004 12:50 ]

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik kreeg bij m'n zalman northbridge koelblok 2-componenten thermal adhesive, dat heb ik gebruikt om een koelblokje op m'n southbridge te plakken. Na een kwartiertje zat deze dus muurvast, ben benieuwd hoe ik deze er ooit weer af krijg als ik m'n mobo wil rma'en.

wat thermal plakband is dan een praktischere oplossing :)

[ Voor 5% gewijzigd door Digital-DNA op 16-05-2004 13:54 ]

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

een vraagje als het toch gaat over mem sinks voor je
radeon kaartje. Ik heb hier een 9800 pro en daar wil ik
ook het geheugen van gaan coolen.

ik heb koperen en aluminium gezien maar maakt het nou
nog enige verschil uit? Koperen zijn niet veel duurder dan
de aluminium.

koelen de koperen blokjes beter?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-08 21:29

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb m'n memsinks (Tweakmonster BGA) vastgeplakt met Arctic Alumina Adhesive en die zitten er perfect op :D In prestatie zal het niet veel uitmaken (ik denk dat de Silver variant iets beter warmte geleidt) maar bij Alumina heb je minder risico met elektrisch gedonder dus heb ik voor de Alumina gekozen. Gewoon uitkijken met het opsmeren, dan kan er weinig gebeuren. (let wel op dat als je de heatsinks aandrukt, dat er dan vaak nog wat adhesive onderuit komt druipen)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Race Eend
Digital-DNA schreef op 16 mei 2004 @ 13:54:
Ik kreeg bij m'n zalman northbridge koelblok 2-componenten thermal adhesive, dat heb ik gebruikt om een koelblokje op m'n southbridge te plakken. Na een kwartiertje zat deze dus muurvast, ben benieuwd hoe ik deze er ooit weer af krijg als ik m'n mobo wil rma'en.

wat thermal plakband is dan een praktischere oplossing :)
Het komt altijd wel weer los hoor, nachtje in de vriezer etc. En dan voorzichtig wat ertussen poeren en beetje draaien etc.
En eigenlijk moet je natuurlijk ook niet zeuren (niet jij, maar men), als je je mobo en videokaart zo gaat zitten verbouwen, heb je ook niet echt meer recht op RMA, je doet dat nl alleem maar omdat je verder wil overklokken en daar zijn computeronderdelen nou eenmaal niet voor gemaakt ;)

Ik zeg niet dat ik zelf niet zo zou zijn hoor, ik verbouw ook vanalles aan mijn componenten, en als ik de kans heb op RMA zal ik dat ook niet nalaten.
Vooral nadat ik een dag bij mycom gewerkt heb en dat ik weet hoe het gaat met die RMA. Die jongens die in de winkel werken kopen daar een mobotje, als deze na 3 maanden verouderd is pakken ze een opgevoerde stroom opwekker ofzo (soort tangetje) en maken het moederbord zonder pardon kapot.
Daarna vragen ze RMA aan en krijgen het geld van de winkel terug, tegen dagprijs. Dan kopen ze weer lekker een nieuw moederbordje.
Tja als ze daarna nog het lef hebben om op klanten te zeuren die hun onderdelen extra koelen etc, dan zijn ze gewoon dom bezig in mijn ogen :)

just my € 0,02 :+
Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 14:06:
een vraagje als het toch gaat over mem sinks voor je
radeon kaartje. Ik heb hier een 9800 pro en daar wil ik
ook het geheugen van gaan coolen.

ik heb koperen en aluminium gezien maar maakt het nou
nog enige verschil uit? Koperen zijn niet veel duurder dan
de aluminium.

koelen de koperen blokjes beter?
Tja op die kleine oppervlakten maakt het weinig uit hoor, koper is in theorie beter, maar op koelblokjes van 1x1x1 cm haalt het weinig uit.
Toch zal de echte tweaker altijd voor koper gaan >:) Alhoewel hij zelf ook wel weet dat hij er weinig mee op zal schieten :)

[ Voor 19% gewijzigd door Race Eend op 16-05-2004 14:40 ]

• NewbieNeo
was 't ook niet zo dat koper de warmte beter geleidt bij direkt contact (dus koper op de core) en dat aluminium de warmte beter afgeeft aan de lucht?

maar voor zo'n klein oppervlak maakt 't inderdaad niet zoveel uit.
als ik een ZM80C-HP zou hebben, zou ik de alu-heatsinks nemen voor de bijpassende looks, maar koperen heatsinks staan nou eenmaal beter bij een ZM80A-HP.. B)

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Race Eend schreef op 16 mei 2004 @ 14:38:
[...]

Het komt altijd wel weer los hoor, nachtje in de vriezer etc. En dan voorzichtig wat ertussen poeren en beetje draaien etc.
En eigenlijk moet je natuurlijk ook niet zeuren (niet jij, maar men), als je je mobo en videokaart zo gaat zitten verbouwen, heb je ook niet echt meer recht op RMA, je doet dat nl alleem maar omdat je verder wil overklokken en daar zijn computeronderdelen nou eenmaal niet voor gemaakt ;)
Oh ik deed het niet voor het overklokken ofzo (echt waar :) )
'k wou gewoon van de herrie van de northbridge-fan af, dus zalman koelblok derop gezet. Onder het originele northbridgeblok zat helemaal geen koelpasta whatsoever viel me op.
'k had dit koelblok toch over dus plak ik 'm op m'n southbridge omdat die soms ook wel 's heet schijnt te kunnen worden. Overigens heb ik wel braaf de nabije omgeving van die chip afgeplakt met plakband zodat dat lijmresten geen kortsluiting kan maken met iets.

Overigens wel een beetje dom van mij dat ik nu met dat ding zit te kloten terwijl ik het mobo nog nooit heb aangehad. Als ie het straks niet doet kan het aan van alles liggen wat niet mijn schuld is, of juist wel.

www.nintendocasemods.com

Pagina: 1