PC met geen enkele netwerkkaart werkend te krijgen*

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Goochem
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-11-2023
Tijdens het bouwen van een systeem kom ik het volgende probleem tegen;

OnBoard LAN werkt niet, maar ook een nieuwe PCI 10/100 LAN kaart werkt niet. De externe factoren zijn goed, kabel, internet e.d. Op een of andere manier werken LAN gerelateerde apparaten niet |:(

Mobo: Asus A7V8X-X
PCI kaart: Edimax Fast Ethernet Adapter 10/100

Windows herkent de kaarten of poorten dus wel, maar zegt: "geen kabel aangesloten".

In KB's of Asus Troubleshooting Forums ben ik het nog niet tegen gekomen.. Iemand een idee :?

[ Voor 13% gewijzigd door Goochem op 15-05-2004 13:11 . Reden: uitbereiding, toevoeging ]

Goochem

Verwijderd

Zelfde moederbord , maar bij mij werkt het goed. Zijn alle drivers up-to-date?

En weet je zeker dat de kabel goed is , heb je al een andere geprobeerd?

Verwijderd

check de lampjes op je router/switch.... als die niet branden weet je dat je kabel niet goed is.... als de poort op je mobo en het kaartje niet werken ligt het waarschijnlijk niet aan je mobo ga dr maar vanuit dat je kabel kapot is

• Goochem
kabel is goed zoals ik heb beschreven. bij mn eigen pc werkt hij prima...

driver zijn up-to-date, komen vanaf de Asus website...

Goochem

Verwijderd

Misschien een poort op de switch kapot?? Zou je nog even uit kunnen testen om dit ook uit te sluiten....

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp heb je je A7V8X-X onboard LAN aangesloten op je router/switch en dit werkt niet. Maar het werkt wel als je een andere PC aansluit op DEZELFDE poort met DEZELFDE kabel?

• Goochem
Klopt HereIam. Vervolgens heb ik als tussen oplossing een werkend PCI 10/100 netwerkkaartje in de A7v8x-x pc gehangen, maar deze werkt dus ook niet...

Router/switch, kabel is allemaal uitgesloten, deze werken allemaal correct.

Goochem

Verwijderd

Goochem schreef op 15 mei 2004 @ 14:26:
Klopt HereIam. Vervolgens heb ik als tussen oplossing een werkend PCI 10/100 netwerkkaartje in de A7v8x-x pc gehangen, maar deze werkt dus ook niet...

Router/switch, kabel is allemaal uitgesloten, deze werken allemaal correct.
Doe eens in msdos 'ipconfig/all' en post hier je resultaten dan kan iedereen even kijken hoe het is ingesteld etc. Overigens wel vreemd dat Windows ook zegt dat de kabel er niet in zit.

edit:
dat heeft natuurlijk geen nut, sorry

edit2:
Heb je al een Windows-update gedaan, er is namelijk een update voor de driver (of pas iig) voor die netwerkkaart op dat mobo van jou, installeer ook even de 4-in-1 drivers van VIA (link hieronder). Het lijkt erop alsof je PCI ook niet werkt.

http://www.asus.com.tw/su...em.aspx?ModelName=A7V8X-X

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 14:32 ]

• Goochem
Vanzelfsprekend geeft hij bij een ipconfig aan dat het "medium ontkoppeld" is. Omdat hij geen netwerk verbinding kan maken...

Goochem

Verwijderd

Nieuwe Windows-installatie kan helpen, maar lijkt me een kleine kans.

Ik zou zeggen; flash je BIOS en/of probeer een ander moederbord.

Edit: en een titelfixje.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 14:34 ]

Verwijderd

Goochem schreef op 15 mei 2004 @ 14:33:
Vanzelfsprekend geeft hij bij een ipconfig aan dat het "medium ontkoppeld" is. Omdat hij geen netwerk verbinding kan maken...
daarom ook die edit eronder :+

Maar heb je nou je drivers al opnieuw geinstalleerd (dus voor LAN, 4-in-1 VIA-drivers). En misschien is het idd, zoals JSS voorstelt, slim om even je BIOS opnieuw te flashen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 14:37 ]

• Goochem
Windows is net opnieuw geinstalleerd en heb er ook al een nieuwe bios overheen gegooid.

Het vreemde is dat ik twee van deze identieke systemen aan het bouwen ben, en allebei geven ze hetzelfde probleem... LAN connecties willen op een of andere manier niet, zowel OnBoard niet als via een PCI netwerkkaartje...

Goochem

Verwijderd

Heb je toevallig een andere Windows versie en/of CD? Of probeer het eens met bijv. Knoppix.

En heb je ook een netwerkkaart met een andere chipset geprobeerd?

Verwijderd

Wat zegt je BIOS eigenlijk over je Onboard LAN. Ik neem aan dat deze is enabled?

edit:
en je PCI-configuratie in het BIOS, hoe zit het daarmee als je die PCI-kaart erin stopt?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 14:40 ]

• Goochem
OnBoard LAN staat uiteraard Enabled. Ik heb overigens ook geprobeert om deze te disabelen zodra ik alleen gebruik wil maken van mn PCI kaart. Maar ook dit soort fratsen helpen niet.

PCI-configuratie is allemaal juist, geen rare meldingen.

Ik maak gebruik van Windows XP Home edition, de drivers worden automatisch toegewezen. Ik heb ook nieuwe drivers geprobeert op beide producten, maar ook dit helpt niet.

Zojuist heb ik er een andere PCI kaart in geprobeert met een andere chipset, ook dit werkt niet... |:(

Goochem

Verwijderd

Al geprobeerd om de media te forcen? 10 of 100 Half duplex het enige wat ik mij nu kan bedenken is dat de speed en duplex negotiation niet helemaal lekker werkt.

• Goochem
Ook dat heb ik gedaan :) bij Hardware configuration op alle mogelijke standen geprobeert...

Goochem

Verwijderd

Zoals ik al zei: andere Windows-versie.

En ik neem aan dat je moederbord je Ethernet-device wel herkent :?

• Goochem
Ik schaf net deze Windows versie aan, sorry maar dat is geen optie hoor...

Moederbord herkent idd wel het device, en Windows ook. Het werkt alleen niet...

Goochem

Verwijderd

Als er niet helemaal de nieuwste/juiste drivers op zitten dan moet hij nog wel aangeven dat er een kabel is ingeplugd en dat doet hij zelfs niet. Bovendien werken een aantal dingen niet en heb je verschillende oplossingen geprobeerd. Naar mijn idee is je moederbord niet helemaal in orde (misschien iets met je Southbridge ????). Overigens zijn er wel meer probleemen met dit moederbord hoor (zie de Search).

• Goochem
Dat klopt idd. Maar aangezien ik twee systemen heb aangeschaft en hetzelfde probleem optreed kan ik me niet voorstellen dat het moederbord of iets anders defect is. Dat is voor mij te veel toeval.

Goochem

Verwijderd

Goochem schreef op 15 mei 2004 @ 14:51:
Dat klopt idd. Maar aangezien ik twee systemen heb aangeschaft en hetzelfde probleem optreed kan ik me niet voorstellen dat het moederbord of iets anders defect is. Dat is voor mij te veel toeval.
Heb je al de search gezien hoeveel problemen er zijn met dat moederbord? Dat is voor mij ook teveel toeval :)

edit:
Bovendien: als je 2 dezelfde systemen hebt, dan heb je dus ook dezelfde drivers gebruikt. Als je beide moederborden op hetzelfde moment heb gekocht, dan zijn ze dus vrijwel zeker 100% van dezelfde versie dus als het bij de 1 wel werkt, had het bij de ander dan ook moeten werken.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 14:57 ]

• Goochem
Dat vind ik een erg makkelijk antwoord... Het hoeft op dit moment nog niet eens aan het mobo te liggen aangezien andere PCI netwerkkaarten het ook niet doen.

Goochem

Verwijderd

Goochem schreef op 15 mei 2004 @ 14:56:
Dat vind ik een erg makkelijk antwoord... Het hoeft op dit moment nog niet eens aan het mobo te liggen aangezien andere PCI netwerkkaarten het ook niet doen.
Je hebt al twee PCI-kaarten geprobeerd, ik neem aan ook in verschillende sloten. Bovendien werkt je Onboard LAN waarschijnlijk ook niet (er wordt niet eens een kabel ontdekt). Je zou even kunnen kijken wat er nog meer niet werkt op je moederbord (Parallel, serieel, usb, etc). Misschien dat je dan weet in welke richting je de oplossing moet zoeken.

Verwijderd

Goochem schreef op 15 mei 2004 @ 14:56:
Geloof me, het moederbord is op dit moment de meest waarschijnlijke optie. Maar aangezien je waarschijnlijk niet zit te wachten op twee nieuwe moederborden kopen lijkt het me verstandig eens een andere Windows-versie te proberen. Daarmee verander je namelijk niet alleen het OS maar ook de HAL, aansturing van chipset, soorten drivers voor je netwerkkaarten etc.

Zie het als een workaround om het probleem, dat mijns inziens echt in je moederbord/chipset zit. Ik zou het echt proberen.

• Goochem
In die richting ben ik inderdaad ook gaan zoeken, maar het moederbord werkt prima, zoals je zegt parallel, serieel, usb, etc. Het lijkt erop of LAN verbindingen worden geblokt of gewijgerd. Ik heb geen firewall aanstaan of virusscanner, de PC is nog helemaal 'kaal'. Misschien iets met de spanning te maken? Maarja, twee kapotte voedingen kan ik me ook niet voorstellen :?

Goochem

Verwijderd

Eerder te weinig spanning op bepaalde voltageniveaus.

Maar ga in godsnaam eerst hardware/software uitsluiten. Je moet structureel te werk gaan om dit op te lossen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 15:02:
[...]

Maar aangezien je waarschijnlijk niet zit te wachten op twee nieuwe moederborden kopen lijkt het me verstandig eens een andere Windows-versie te proberen. Daarmee verander je namelijk niet alleen het OS maar ook de HAL, aansturing van chipset, soorten drivers voor je netwerkkaarten etc.

Zie het als een workaround om het probleem, dat mijns inziens echt in je moederbord/chipset zit. Ik zou het echt proberen.
JSS heeft misschien wel gelijk :D

edit:
Overigens heb ik een paar weken geleden een systeem in elkaar gezet met een A7V8X-X met Windows XP Prof en Onboard LAN werkte iig.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 15:08 ]

• Goochem
Is het niet te achterhalen welke drivers of aansturingen Windows XP Prof gebruikt ten opzicht van Windows XP Home.

Ik heb Windows XP Home aangeschaft als bedrijf, dit kost veel geld, ik zit niet te wachten op nog meer uitgifte aan Windows XP Prof of twee nieuwe moederborden.

Kom op jongens, er moét toch een oplossing zijn?! :P

Goochem

Verwijderd

Goochem schreef op 15 mei 2004 @ 15:10:
Ik heb Windows XP Home aangeschaft als bedrijf, dit kost veel geld, ik zit niet te wachten op nog meer uitgifte aan Windows XP Prof of twee nieuwe moederborden.
Als er iets met je moederbord is, kun je hem zo terugsturen en ontvang je meteen een nieuwe. Ik weet niet waar je ze hebt aangeschaft, maar de meeste winkels zullen hier niet moeilijk over doen.

• Goochem
Aangezien die PCI netwerkkaarten het ook niet doen, denk ik ook écht dat het niet ligt aan die moederborden.

Kun je uit jouw Windows xp Prof geen aansturingen of drivers achterhalen? :)

Goochem

Verwijderd

Mja, je hebt het meeste hardwarematig al gehad. Je zou je voeding nog kunnen vervangen door een zwaarder model, maar dat is het wel.

En om heel eerlijk te zijn maakt het me geen klap uit of je als bedrijf geen extra licenties wil kopen. Ik vind dat je nu toe bent aan een andere Windows-versie om e.e.a. te checken. Of je daarvoor een Retail-versie aanschaft of er één op je bureau tovert maakt mij niet uit. Het is voorlopig gewoon om te testen of het daarmee wel werkt.
Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 15:12:
[...]

Als er iets met je moederbord is, kun je hem zo terugsturen en ontvang je meteen een nieuwe. Ik weet niet waar je ze hebt aangeschaft, maar de meeste winkels zullen hier niet moeilijk over doen.
Tuurlijk, maar dan moet je wel zeker weten dat het je moederbord is. Is leuk als ze jouw plank voor de test even in hun Windows 2000-bak leggen en hij wel werkt :z Bovendien krijg je dan in eerste instantie gewoon eenzelfde model, waar hij er toch al twee van heeft. Voorlopig geen optie dus.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 15:16 ]

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:03
daar zou ik ook eerst even mee beginnen, zet op 1 systeem win98, kijk of het werkt, zoja, dan lijkt het aan windows xp te liggen, dat verwacht ik niet, maar ja je weet nooit. en misschien ff je xp cdrom erin doen, en dan extra onderdelen installeren (ofzo) en dan al je netwerk/inbel/internet/drivers installeren, misschien dat dat werkt.
bij mij was ooit is een netwerk ook onmogelijk omdat ik niet de volledige instal had gedaan

*opperhoof dacht: "dat is allemaal onzin..." *

Verwijderd

Goochem schreef op 15 mei 2004 @ 15:13:
Aangezien die PCI netwerkkaarten het ook niet doen, denk ik ook écht dat het niet ligt aan die moederborden.

Kun je uit jouw Windows xp Prof geen aansturingen of drivers achterhalen? :)
Ten eerste: ik begijp je probleem heel goed en het is natuurlijk niet leuk en wel erg toevallig dat het bij beide mobo's zo is. Dit kan echter komen doordat er een aanpassing in 1 van de chipsets is aangebracht die nu dus toch niet goed blijkt te werken (ZOU kunnen, HOEFT NIET). Had je ze nou niet tegelijk gekocht dan had de 1 het probleem misschien wel en de ander niet. Bovendien: als een PCI-kaart niet werkt, waarom kan het dan niet liggen aan het moederbord?????

Ten tweede: kun je niet van iemand even een legale/illegale versie van Windows XP prof lenen. Gewoon even installen en kijken of het werkt. Zo niet, dan weet je al heel wat meer. Zo wel, dan weet je dus dat het mobo niet werkt met Windows XP Home en dat klopt niet dus kun je het mobo omruilen voor een ander. Het is dus niet mijn bedoeling om er een illegale versie op te zetten, het gaat er nu even om dat we de oplossing moeten vinden.

• Goochem
ok, het is het proberen waard.. ik ga windows xp prof op een van de bakken proberen, ik laat zometeen de resultaten horen... bedankt alvast allemaal! ;)

Goochem

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Stop er een knoppix cd in en controleer of het daar wel werkt.

Heb je de kabels trouwens zelf gemaakt of gekocht?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Ik heb overigens gewoon de drivers gebruikt die op de CD-ROM stonden, dus de bijgeleverde drivers van Asus (dus niet die van Windows XP). Daarna is de driver wel ge-update door Windows-update (een paar dagen/2 weken geleden).

Verwijderd

-Rob- schreef op 15 mei 2004 @ 15:24:
Heb je de kabels trouwens zelf gemaakt of gekocht?
De kabels werken wel met andere PC's volgens TS

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 15:25:
[...]

De kabels werken wel met andere PC's volgens TS
Dat weet ik, maar ik wil 100% zeker problemen met de kabels uitsluiten.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

-Rob- schreef op 15 mei 2004 @ 15:26:
[...]
Dat weet ik, maar ik wil 100% zeker problemen met de kabels uitsluiten.
Een beetje offtopic maar wel interessant, leg eens uit wat er met de kabel kan zijn als hij op de ene pc wel werkt en op de andere niet?

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Als het goed is gaat er op je mobo een LED branden ('k dacht groen) op het moment dat je je kabel in je onboard netwerkkaart steekt, doet ie dat wel ?

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

• Opperhoof
nou misschien hangt het signaal er een beetje om, de ene vind het net genoeg, en xp denk misshcien: ja fuck af, zo'n kut signaaltje, daar doe ik het nie voor" . en die zegt dan er is geen verbinding..

andere kabel proberen vind ik idd nog altijd de beste.

Verwijderd

Het systeem dat ik had gebouwd met dat Asus A7V8X-X mobo, staat op dit moment op een zolder en heeft met het Onboard LAN verbinding met een DSL-modem via een 15m lange Cat5-kabel. Deze kabel ligt langs een TV/Radio-kabel en dus zal de Cat5-kabel behoorlijk wat storingen opvangen. Het signaal wordt er echter niet minder om en ik denk dan ook dat:

of:

- de kabel wel heel erg lang moet zijn om ervoor te zorgen dat windows zegt 'kabel niet ingeplugd'

of:

- de kabel wel heel erg veel storing moet hebben zodat het signaal verzwakt zal worden en windows zegt 'kabel niet ingeplugd'

Het lijkt me dus wel erg onwaarschijnlijk dat het bij TS aan de kabel ligt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 15:55 ]

• Goochem
Enigszins gelukkig kan ik melden dat ook met Windows XP Professional het probleem blijft optreden... Maar wat nu :'(

Goochem

Verwijderd

Goochem schreef op 15 mei 2004 @ 16:07:
Enigszins gelukkig kan ik melden dat ook met Windows XP Professional het probleem blijft optreden... Maar wat nu :'(
Dan is het waarschijnlijk toch je mobo die niet helemaal in orde is (je hebt toch wel de bijgeleverde drivers geinstalleerd en niet de van WinXP?).

• Goochem
Ik heb het met alle drivers geprobeerd die ik in mn bereik had :) (= nieuwe van inet en standaard windows). Maar de LAN functionaliteit OnBoard of via een PCI netwerkkaart wil maar niet werken.

Stel dat het het mobo is, zou het wel uniek zijn, omdat het probleem zich voordoet bij twee identieke systemen.

Heeft niemand anders een oplossing?

Goochem

Verwijderd

Goochem schreef op 15 mei 2004 @ 16:21:
Stel dat het het mobo is, zou het wel uniek zijn, omdat het probleem zich voordoet bij twee identieke systemen.
Het is dus niet uniek:

http://forums.windrivers.com/showthread.php?t=51282

en lees vooral deze post:
http://forums.windrivers....ba3&p=376940&postcount=10

Nu wel overtuigd? :P

• Goochem
oh my g*d :|

ik zal dus die moederborden moeten zien te ruilen?

Goochem

Verwijderd

Goochem schreef op 15 mei 2004 @ 16:28:
oh my g*d :|

ik zal dus die moederborden moeten zien te ruilen?
Bijvoorbeeld ja, sommige leveranciers/winkels staan het zelfs toe om hem tegen een ander type te ruilen en dat is misschien wel aan te raden. Maar dan moet je ook kunnen aantonen dat het echt niet werkt, maar dat doen ze maar in de winkel :).

• Goochem
dan ga ik het daar op aansturen, bedankt allemaal tot zover...

Goochem

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nee, hij heeft het duidelijk over een driver bug. Een andere nic werkt wel. Niet echt te vergelijken.

Ik zou beide asus dozen even met een korte cross-cable verbinden, om echt alles uit te sluiten.

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 19:17
Ik heb ook de A7V8X-X en met de onboard NIC heb ik geen problemen, loopt als een trein. Andere netwerkkaarten heb ik nog niet geprobeerd. Tot nu toe alleen nog maar problemen gehad met booten waarbij ik altijd moet resetten. Het zou kunnen dat het idd een productiefout is. Mijn moederbord is nu een half jaar oud ofzo en heeft het de hele tijd uitgehouden zonder grote fouten :).

Verwijderd

epias schreef op 15 mei 2004 @ 16:41:
[...]
Nee, hij heeft het duidelijk over een driver bug. Een andere nic werkt wel. Niet echt te vergelijken.
Maar het geeft wel aan dat er problemen zijn met die NIC drivers op het mobo :D en dus is er zoiezo iets mis.

• Goochem
Toch blijft het raar dat als het aan het moederbord zou liggen, die PCI netwerkkaarten het ook niet doen...

Goochem

• Opperhoof
gewoon mobo uit de productie nemen, is iedereen van het probleem af... 8)7
Pagina: 1