P4 wil opeens niet meer starten

Pagina: 1
Acties:

• angl2k
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04 10:53
Gisteravond wilde mijn PC opeens niet meer starten (geen bios, helemaal niks).
Dus ik dacht misschien zat het RAM los, vorige keer was nl ook zo.
Het rare is dat ik helemaal niks aan mijn PC heb veranderd, opeens startte ie niet meer op :|

Specs van de PC:
  • Proc: Pentium 4 3 ghz
  • Mobo: Asus p4p800 deluxe
  • Ram: Corsair Twinx (2x 512mb)
  • Voeding: Nexus 300W
Ik heb het volgende al uitgeprobeerd zonder resultaat (alle apparatuur losgehaald behalve ram + proc).
  • Ram eruit gehaald en weer erin gezet
  • Ram in verschillende slots gezet
  • Ander Ram erin gezet
  • Cmos reset
Cpu fan draait zonder problemen. Ik hoor geen piepjes bij t opstarten. Het power-ledje brandt continu en als ik mn HDD heb aangesloten brandt het HDD ledje continu. De PC is niet overgeclocked en werkte voorheen zonder problemen.

Heeft iemand nog suggesties wat ik uit kan proberen? Misschien ligt t aan de proc of aan het moederbord zelf, maar hoe kan die nou opeens stuk gaan :(

Verwijderd

lijkt me de voeding, maar kan ook het moederbord zijn.

zet er eens een andere voeding in

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 13:20 ]

Verwijderd

angl2k schreef op 15 mei 2004 @ 13:05:
................................
Dus ik dacht misschien zat het RAM los, vorige keer was nl ook zo.
.................................
eehm, ram los zitten?

• angl2k
dikki dik: ik zal als ik tijd heb er een andere voeding inzetten (vriendin komt zo :P). kan een voeding dan zomaar stukgaan? ik heb geen rare geluiden ofzo gehoord toen ik m afsloot/opstartte.

sjorsl: uhm ja vorige keer startte ie ook niet op en toen had ik mn ram eruit gehaald en weer erin gezet en toen deed ie t weer

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
als je een andere voeding kan regelen, kan je wellicht ook een andere CPU ff ergens vandaan halen.

dan zou je dus echt sytematisch kunnen checken waar 't aan ligt.
start je pc 't nog niet na 't vervangen van al je eigen onderdelen, dan weet je zeker dat 't aan je mobo ligt. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door NewbieNeo op 15-05-2004 14:56 ]

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik heb ook zo'n probleem. Dan wel met een oude computer, maarja.
Heb het nog niet opgelost gekregen. Maar bij mij ligt het volgens mij aan de cpu, omdat mijn zus zei (comp was van haar) dat hij steeds vaker crashste.

Heb ram eruit gehad en heb voeding verwisseld, maar geen effect. Heb hierna ook alle onderdelen eruit gehad, maar ook geen effect. Kan alleen de cpu niet testen, want heb geen Slot 1 processor liggen. :/

Door mijn ervaringen is m'n advies. Ram testen (had je al), voeding testen, cpu testen en anders de zooi op een ander moederbord proberen.

☻/
/▌
/ \

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
@TS:

Ik heb het probleem ook gehad met een oude P166MMX. Bij mij was het mobo gaar en moest vervangen worden. CPU leek wel in orde maar we hebben toen meteen nieuwe PC gekocht dus dat weet ik niet zeker (was toen nog jong :P)

@kixtart:
kan ook nog mobo/bios instellingen zijn :)

[ Voor 69% gewijzigd door LollieStick op 15-05-2004 16:26 ]

Verwijderd

als het aan cpu zou liggen en de rest is allemaal nog perfect. Start ie tog wel gewoon op alleen komt ie niet langs de testen. Zelf nog nooit uitgeprobeerd.......... :Y)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 17:09 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Verder geen piepcodes?

Dan lijkt me dat je een dood moederbord hebt.

Maar probeer eens te booten met een andere cpu en voeding om uit te sluiten dat het probleem ergens anders ligt :).
Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 17:08:
als het aan cpu zou liggen en de rest is allemaal nog perfect. Start ie tog wel gewoon op alleen komt ie niet langs de testen. Zelf nog nooit uitgeprobeerd.......... :Y)
Nope dan gebeurt er gewoon helemaal niks :P. Alleen een P4 gaat niet zomaar kapot (zeker als je nooit geOCt hebt). Moederborden gaat veel makkelijker kapot. Als er ergens een breukje zit in één van z'n PCB lagen dan is het meestal :w moederbord.

[ Voor 59% gewijzigd door iets op 15-05-2004 17:15 ]

tvw

Verwijderd

stop eens speakertjes op de onboard line out van je mainboard en luister wat de asus post reporter zegt..

system check, cpu test failed?
dan is waarschijnlijk niet je processor stuk, maar je mainboard..

veel voorkomend probleem bij asus p4p800(e) (deluxe) bordjes schijnt ?

ik had ook een defect p4p800e deluxe bordje wat ineens uitviel, en absoluut niet meer aan wilde, fans gingen niet eens meer draaien.. wel had het mainboard stroom..
maar bord was defect > vervanging en het systeem liep weer als een zonnetje..

• angl2k
bedankt voor de replies, ik ga zo ff alles eruit halen en de onderdelen 1 voor 1 aansluiten.

ik kan helaas geen andere CPU regelen, mijn ouwe PC is een athlon :|

verder heb ik net een koptelefoon in de lineout gedaan (groen toch? :P) maar ik had de Speech settings in het bios op disabled staan. Ik hoorde ook niks.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Reset je bios es, en start met zo weinig mogelijk apparaten op (dus CDD's eruit, geluid eruit ed :))
Dan zou je wel meer moeten zien denk ik.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zoek eens voor de lol op jouw moederbord type op dit forum... zal je zien hoeveel problemen er mee zijn

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• angl2k
hmm ik heb net mijn andere voeding eruit gesloopt en tot de conclusie gekomen dat ie niet P4 compatible is (zo'n extra stekker ontbreekt)

maar de CPU fan draait wel, zou het dan nog steeds aan de voeding kunnen liggen?

@atlas, bios heb ik gereset (batterij eruit, jumper gereset)

[ Voor 14% gewijzigd door angl2k op 16-05-2004 13:15 ]

• angl2k
hmm ik heb net een andere voeding gehaald en daarlag het ook niet aan

wel heb ik bios gereset en nog een keer mn koptelefoon aangesloten en nu zegt het bord: system failed cpu test.

dus ik heb mn P4 losgehaald, uit de socket, nieuwe koelprut erop en erin gezet en nog steeds geen cpu :(

iemand nog suggesties of is mn cpu gewoon dood :(

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
wat ik al eerder had aangegeven, zou ik kijken of ik van iemand anders een P4 ff zou kunnen lenen en die dan op je mobo zetten.
als die het wel doet, weet je gelijk dat 't aan je CPU ligt..

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tja dat wordt of iemand zoeken die je een P4 wil lenen, of iemand zoeken waarop je jouw CPU kan prikken. Dan kun je of mobo of CPU uitsluiten :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Pagina: 1