Toon posts:

Plek voor verticale scrollbar 'reserveren'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een webpagina waarvan de inhoud 1024px breed is en die gecentreerd wordt op het scherm. De inhoud staat overigens in een tabel die gecentreerd wordt.

Af en toe is het nodig dat er een scrollbar in het scherm tevoorschijn komt, omdat de pagina te lang is (dus niet in de cell van de tabel past). Met CSS heb ik nu het volgende gedaan om de scrollbar te laten verschijnen:

code:
1
BODY { overflow:auto;}

Als de pagina nu te lang wordt om op het scherm te verschijnen, dan komt er dus rechts in het scherm een scrollbar, zoals ik ook wil. Probleem is echter dat de tabel die gecentreerd staat op de pagina, nu verspringt (een paar pixels) omdat die scrollbar erbij komt en het scherm dus eigenlijk smaller wordt. Bij het navigeren op de website is dit af en toe niet prettig omdat het bij elke muisklik kan voorkomen. Ik zoek dus nu naar een oplossing om de scrollbar altijd in het scherm te hebben, ook als de pagina genoeg plek heeft om afgebeeld te worden op het beeldscherm. Met CSS heb ik al iets gebrobeerd:

code:
1
BODY { overflow:scroll;}

Probleem hierbij is echter dat er ook een horizontale scrollbar tevoorschijn komt wat ik absoluut niet wil.

code:
1
BODY { overflow:visible;}

Probleem hierbij is dat er helemaal geen scrollbar komt, dus is dit ook geen oplossing.

Naar mijn idee moet ik iets aan de wrap doen, net zoals bij een textarea (dus net als hier op Got waarbij de scrollbar ook pas komt als de tekst in het tekstvak te lang wordt, en hier is al ruimte gereserveerd voor de scrollbar). In ieder geval, ik kom er niet meer helemaal uit, het hoeft overigens niet met CSS, maar ik dacht daar de oplossing te vinden.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

overflow-x: visible/auto/whatever;
overflow-y: hidden;

volgens mij was het die :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Topicstarter
WhizzCat schreef op 15 mei 2004 @ 12:00:
overflow-x: visible/auto/whatever;
overflow-y: hidden;

volgens mij was het die :)
Die was het idd, maar wordt dit ook ondersteund in Netscape en Opera en zo?

edit:
wist niet dat het zo makkelijk was :)

edit2:
nu ik het antwoord wist, kon ik het ook wel via de search vinden, Netscape en Opera ondersteunen dit ook

Sorry voor dit soort nutteloze topics, zal volgende keer wat beter zoeken 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 12:07 ]

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 12:03:
[...]

Die was het idd, maar wordt dit ook ondersteund in Netscape en Opera en zo?

edit:
wist niet dat het zo makkelijk was :)
Dan moet je mij eens vragen hoelang ik hiernaar gezocht heb :X :P

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat dus o.a. hier te kijken:
horizontale scrolling moet weg

Maar daar stond dus dat overflow-x alleen door IE werd ondersteunt, wat is het nou eigenlijk. Ik heb het idee dat sommige tweakers maar wat kwakken op GoT, kan iemand mij echt vertellen of dit nou compatible is met andere browsers of niet!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 12:10:
Ik zat dus o.a. hier te kijken:
horizontale scrolling moet weg

Maar daar stond dus dat overflow-x alleen door IE werd ondersteunt, wat is het nou eigenlijk. Ik heb het idee dat sommige tweakers maar wat kwakken op GoT, kan iemand mij echt vertellen of dit nou compatible is met andere browsers of niet!
Ik drukte em net door de testbank heen, maar zowel met IE 6.0 als FireFox 0.8 doen het goed, netscape en andere meer exotischere browsers weet ik niet :)

-edit-

ik heb em zelf dus ook gebruikt: http://whizzcat.ath.cx/treinen <- daaro als je zelf wil kijken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door WhizzCat op 15-05-2004 12:31 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

overflow-x en overflow-y waren inderdaad IE-only, maar ondertussen zijn deze extenties opgenomen in CSS3. Oudere non-IE browsers ondersteunen het dus inderdaad niet.

Intentionally left blank

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dat soort dingen kan je toch ook gewoon proberen? Ik neem aan dat je wel een mozilla en een opera hebt liggen, eventueel zelfs een netscape :) Ze zijn gewoon te downen hoor, opera dan met reclame, maar dat boeit niet voor devwerk :)

Verwijderd

Topicstarter
crisp schreef op 15 mei 2004 @ 12:56:
overflow-x en overflow-y waren inderdaad IE-only, maar ondertussen zijn deze extenties opgenomen in CSS3. Oudere non-IE browsers ondersteunen het dus inderdaad niet.
Daar heb ik wat aan, bedankt.
eamelink schreef op 15 mei 2004 @ 12:58:
Dat soort dingen kan je toch ook gewoon proberen? Ik neem aan dat je wel een mozilla en een opera hebt liggen, eventueel zelfs een netscape :) Ze zijn gewoon te downen hoor, opera dan met reclame, maar dat boeit niet voor devwerk :)
Ik weet ook wel dat ze te downloaden zijn, maar het is wat makkelijker om het te vragen :) Bovendien zijn er nog vele andere browsers die redelijk veel worden gebruikt.

Verwijderd

Ze worden helemaal niet ondersteund door Mozilla.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Mozilla kent sowieso zijn eigen extenties -moz-scrollbars-horizontal en -moz-scrollbars-vertical
Het zou me echter niet verbazen als de laatste versies gewoon overflow-x en overflow-y ondersteunen, maar daarvoor zou ik eerst de laatste versie moeten installeren.

Intentionally left blank

Verwijderd

crisp, ik draai de laatste versie, mwaj die van eergisteren. Zie hier: http://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=72747

Edit: die "extensies" zijn helaas geen goede vervangers voor IE's properties.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 13:43 ]

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 13:42:
crisp, ik draai de laatste versie, mwaj die van eergisteren. Zie hier: http://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=72747

Edit: die "extensies" zijn helaas geen goede vervangers voor IE's properties.
wb -moz-scrollbars; daar heb ik idd nog nooit gebruik van hoeven maken aangezien Mozilla sowieso beter omgaat met overflow:auto
Dat verklaart denk ik ook wel hetgeen WhizzCat ziet; bij Mozilla krijg je niet gratis die nutteloze horizontale scrollbalk, daar heb je geen overflow-x voor nodig :)

[ Voor 42% gewijzigd door crisp op 15-05-2004 15:43 ]

Intentionally left blank

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-05 02:23
[rml][ html/css] scrollbar afdwingen?[/rml]

Misschien heb je hier iets aan.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Hmm.. persoonlijk ben ik erg blij met de gereserveerde scrollbar in IE. Als ik sommige gecentreerde sites in Mozilla bekijk dan verspringt het hele ontwerp vaak constant omdat de breedte van de pagina iedere keer anders is door de scrollbalk.

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-05 02:23
Ik heb een betere manier gevonden:
code:
1
html { min-height: 100.01%; }

De scroll is nu minder dan 1 pixel, dus je ziet alleen een balk. :)
Heb em voor de search ook in mijn topic gezet.

Dit werkt trouwens niet in IE, maar die heeft zowiezo al ruimte gereserveerd, dus dat komt mooi uit. :)

[ Voor 22% gewijzigd door -Mous- op 18-05-2004 15:54 ]

Pagina: 1