Ik heb een HP OMnibook Xe3 waarvan de hdd soms uitvalt met een TIK en hierna zachtjes blijft doortikken
De HDD is NIET kapot , getest in andere pc.
HP Support zei uiteindelijk dat de moederbord controller kapot was. Het viel mij op dat het kreng wel erg heet werd en ik heb toen de cpu fan op een batterij aangesloten zodat deze altijd draait.
Probleem opgelost !
Probleem is echter dat de CPU fan temp. gestuurd is en pas aangaat als de cpu het te heet krijgt, dit heb ik getest en werkt wel.
Alleen gaat de hdd dus al sneller op z'n bek door de hitte.......
Mogelijke oplossingen :
-CPU fan doorlossen zodat deze altijd aangaat (hoeveel volt moet zo'n ding?)
-De temp waarbij de cpu fan aangaat veranderen -> HOE ? Standaard staat er geen optie in de bios.
pcmia slot koeler? Zijn deze er ?
Iemand die een andere optie heeft? Graag !
Ik vind het trouwens erg vreemd dat een laptop die jaren goed gewerkt heeft nu ineens hitte problemen heeft. Of kan het zijn dat de temp sensor niet meer goed werkt en hierdoor de cpu fan zelf ook te laat gaat draaien ?
De HDD is NIET kapot , getest in andere pc.
HP Support zei uiteindelijk dat de moederbord controller kapot was. Het viel mij op dat het kreng wel erg heet werd en ik heb toen de cpu fan op een batterij aangesloten zodat deze altijd draait.
Probleem opgelost !
Probleem is echter dat de CPU fan temp. gestuurd is en pas aangaat als de cpu het te heet krijgt, dit heb ik getest en werkt wel.
Alleen gaat de hdd dus al sneller op z'n bek door de hitte.......
Mogelijke oplossingen :
-CPU fan doorlossen zodat deze altijd aangaat (hoeveel volt moet zo'n ding?)
-De temp waarbij de cpu fan aangaat veranderen -> HOE ? Standaard staat er geen optie in de bios.
pcmia slot koeler? Zijn deze er ?
Iemand die een andere optie heeft? Graag !
Ik vind het trouwens erg vreemd dat een laptop die jaren goed gewerkt heeft nu ineens hitte problemen heeft. Of kan het zijn dat de temp sensor niet meer goed werkt en hierdoor de cpu fan zelf ook te laat gaat draaien ?