[HP OMnibook Xe3] HDD te heet, hoe op te lossen ?

Pagina: 1
Acties:

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-01 21:38
Ik heb een HP OMnibook Xe3 waarvan de hdd soms uitvalt met een TIK en hierna zachtjes blijft doortikken

De HDD is NIET kapot , getest in andere pc.
HP Support zei uiteindelijk dat de moederbord controller kapot was. Het viel mij op dat het kreng wel erg heet werd en ik heb toen de cpu fan op een batterij aangesloten zodat deze altijd draait.

Probleem opgelost !

Probleem is echter dat de CPU fan temp. gestuurd is en pas aangaat als de cpu het te heet krijgt, dit heb ik getest en werkt wel.
Alleen gaat de hdd dus al sneller op z'n bek door de hitte.......

Mogelijke oplossingen :

-CPU fan doorlossen zodat deze altijd aangaat (hoeveel volt moet zo'n ding?)
-De temp waarbij de cpu fan aangaat veranderen -> HOE ? Standaard staat er geen optie in de bios.

pcmia slot koeler? Zijn deze er ?

Iemand die een andere optie heeft? Graag ! :)

Ik vind het trouwens erg vreemd dat een laptop die jaren goed gewerkt heeft nu ineens hitte problemen heeft. Of kan het zijn dat de temp sensor niet meer goed werkt en hierdoor de cpu fan zelf ook te laat gaat draaien ?

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Het is wel een risico als je HDD echt te warm wordt, want die laptop harde schijven zijn gebouwd om erg warm te kunnen worden:boven de specificaties is erg link. Let erop dat de overige hardware (die er dichtbij zit) niet beschadigt door de warmte. Als de CPU fan temperatuur gestuurd is, reageert ie dus helaas alleen op de CPU temp. Welke controller moet dan kapot zijn volgens HP? HD controller?
Is er voor HP geen module te koop, zo eentje die je in plaats van je diskette/cdrom station gebruiken kan? Of probeer een externe HDcase te regelen via USB/firewire oid. (let wel op: je moet instellingen veranderen, sommige laptops booten niet van een externe HD) Het lijkt me namelijk geen veilige gedachte een gloeiend hete HD in je laptop te hebben zitten..welke dus ongetwijfeld sneller dood zal gaan door de overmatige hitte.

[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 15-05-2004 11:59 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |