Toon posts:

Centrino de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik zal graag jullie mening willen horen over de volgende:
Een vriend van mij is van plan om een goede laptop aan te schaffen. Hij heeft mij hierbij advies gevraagd. Nu ik veel te horen krijg dat Centrino processoren beter zijn (sneller en veel minder energieverbruik), vraag ik me af of dat wel de moeite waard is om een Centrino laptop aan te schaffen i.p.v. een gewone Pentium4 processor. Want zoals jullie wel weten zijn de Centrino's erg prijzig vergeleken met een "gewone" P4. Hebben jullie ervaring met Centrino laptop? Vinden jullie dat hij beter een Centrino kan kopen i.p.v. een zware P4? Ik vraag me af in hoeverre een Centrino veel sneller is dan een gewone P4 is bij dezelfde kloksnelheid. Ook wil ik graag weten in hoeverre Centrino zuinig omgaat met de batterij.

Laat aub jullie mening horen, zodat ik hem goed advies kan geven.

Alvast bedankt!!!!!

Verwijderd

/me centrino heeft

ja tuurlijk is het waar. alleen: de uitzondering bevestigt de regel. ik zit hier nou met een centrino waarvan de accu in een half jaar tijd razendsnel achteruit is gegaan.

je moet gewoon een aantal laptops goed bekijken, oa naar accutijd en benchmarks. gemiddeld gezien komen er dan meer centrino's boven drijven, maar zeker is het niet. er zijn ook gewone P4-laptops met een hele zware accu

wb snelheid: ze zijn idd sneller, bij een langzamere kloksnelheid. dus uiteindelijk zijn ze gewoon even snel.

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
:D _/-\o_

Hoe zeer hecht jouw vriend waarde aan het gebruik zonder dat er een stopcontact in de buurt zit? Als hij bijvoorbeeld op zijn werk en thuis zit, kan die de laptop altijd inpluggen, en dan zou ik voor de P4 ipv de Centrino gaan. Reist hij veel en moet hij hem dan gebruiken, dan de Centrino...

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Neem ook de herrie van de fan mee zou ik zeggen bij p4 is dit vaak erg luidruchtig. Hij staat altijd aan (centrion periodiek) en moet vaak een stuk harder blazen. Dat is voor mij doorslag geweest voor centrino. :)

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 07:02

FongWan

The Stormrider ...

zie ook de faq hier in CSL en het centrino topic deel 2 voor veel info over centrino.

Suc6

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-01 23:51

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 09:33:
Ook wil ik graag weten in hoeverre Centrino zuinig omgaat met de batterij.

Laat aub jullie mening horen, zodat ik hem goed advies kan geven.

Alvast bedankt!!!!!
Search en lees :z

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er is ook een verschil tussen de P4. Je heb een gewone p4 en een p4-mobile. De p4 heeft een vaste kloksnelheid en de p4-m heeft een variabele kloksnelheid. Je moet kijken waar je vriend de laptop voor wil gaan gebruiken. ALs hij echt mobiel wil zijn dan moet je een centrino kopen, anders kan je gewoon een p4 kopen. Let wel op dat die vaak een stuk dikker zijn, meer herrie maken en veel minder lang met de accu doen.

Kijk ook eens naar de Athlon-m. Die zitten er eigenlijk een beetje tussen in. Ik zou voor de Athlon-m gaan.

btw lees de FAQ ff door. Groeten is niet nodig op got. Wij tweakers groeten elkaar permanent.

[ Voor 9% gewijzigd door E-jey op 15-05-2004 12:53 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

E-jey schreef op 15 mei 2004 @ 12:51:
Kijk ook eens naar de Athlon-m. Die zitten er eigenlijk een beetje tussen in. Ik zou voor de Athlon-m gaan.
Voor 100 euro meer heb je meestal een gelijkpresterende Centrino, dus da's onzin. Ik heb zelf heel kort een Athlon XP-M notebook gehad en die is heel snel de deur uit gegaan en door een Centrino vervangen. Bevalt 10 keer beter.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Het kost misschien wat meer maar dan heb je ook wat. Ik heb ook een notebook met een Centrino-processor en ik ben er ontzettend tevreden mee. De accu gaat 4:20 mee als hij volledig is opgeladen, thuis zit hij altijd op het stopcontact. De fan gaat alleen draaien als de accu niet meer zo vol zit, dus dat is echt heel relaxed werken. Superstil dat ding, dat is natuurlijk wel het voordeel van een Centrino die niet zoveel warmte produceert. En als hij wat warmer wordt dan hoor je het fannetje even draaien, maar meestal draait hij niet. Ik ben er echt heel goed over te spreken maar ik heb verder geen ervaring met P4-notebooks :)

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel allemaal! Zo te lezen is Centrino echt veel beter dan een "gewone" P4. Is er naast Gunhead ook nog andere laptopbezitters die Centrino laptop hebben? Ik wil graag weten of de Centrino de levensduur van de batterij echt zo erg dramatisch achteruit maakt, hoewel hij erg zuinig omgaat met de batterij.

Die vriend van me wil graag een Sony laptop hebben, hoewel ik hem aangeraden heb voor een ander merk. Want qua prestatie e.d. presteert Sony laptop niet veel beter dan de andere merken, zoals Asus en Acer. Maar toch wil hij perse een Sony. Welke Sony laptop(s) zijn naar jullie mening qua prestatie de beste? Zij budget is rond 2000euro. Hij gebruikt zijn laptop niet voor gamen ofzo (dus een zware videokaart is overbodig lijkt mij). Maar gewoon wat tekst bewerken, liedjes luisteren enzo. Maar hij wil wel heel graag de beste van de beste hebben voor die prijs.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

De centrino heeft duidelijk voordelen, hij kan zichzelf omlaag klokken naar minder als 200Mhz als er geen prestatie nodig is..en dat betekent ook dat de energie behoefte slinkt en dus ook de batterij tijd stijgt.

maar dan moet de centrino ook wel zachter kunnen gaan, domme tweakers die op een centrino notebook voor dutch power cows aan het meewerken zijn..tja...dan kan de centrino zichzelf nooit lager draaien!

There is no place like ::1

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:50

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ik heb nu een asus, sony had ik. Ik ben meer onder de indruk van de asus dan ik ooit van de sony geweest ben. Dat voldoende? Bovendien geeft asus 2 jaar garantie en sony 1.

ping 127.212.23.124

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

pjottum schreef op 15 mei 2004 @ 13:10:
ik heb nu een asus, sony had ik. Ik ben meer onder de indruk van de asus dan ik ooit van de sony geweest ben. Dat voldoende? Bovendien geeft asus 2 jaar garantie en sony 1.
Ik heb ook een Asus: de M2400N. Inmiddels ruim een jaar in m'n bezit en bevalt prima.

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
swampy schreef op 15 mei 2004 @ 13:09:
De centrino heeft duidelijk voordelen, hij kan zichzelf omlaag klokken naar minder als 200Mhz als er geen prestatie nodig is..en dat betekent ook dat de energie behoefte slinkt en dus ook de batterij tijd stijgt.

maar dan moet de centrino ook wel zachter kunnen gaan, domme tweakers die op een centrino notebook voor dutch power cows aan het meewerken zijn..tja...dan kan de centrino zichzelf nooit lager draaien!
Het is niet alleen de centrino die zichzelf terugklokt. De P4-m en de Athlon-m doen dat ook.

Is je vriend van plan om er spelletjes op te spelen? Want dat gaat 9 van de 10 keer niet op een laptop :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 mei 2004 @ 13:06:
Dankjewel allemaal! Zo te lezen is Centrino echt veel beter dan een "gewone" P4. Is er naast Gunhead ook nog andere laptopbezitters die Centrino laptop hebben? Ik wil graag weten of de Centrino de levensduur van de batterij echt zo erg dramatisch achteruit maakt, hoewel hij erg zuinig omgaat met de batterij.
Zoals ik al zei heb ik dus ook een Centrino-notebook. Ik heb hem nu ongeveer een maand en de accu is nog niet achteruit gegaan. Het is overigens een HP. De 1 heeft er goede ervaringen mee, de ander wat minder. Ik ben er iig erg tevreden over en heb er helemaal geen problemen mee, bovendien was het er 1 met een leuk prijsje.

Verwijderd

E-jey schreef op 15 mei 2004 @ 13:38:
[...]
Is je vriend van plan om er spelletjes op te spelen? Want dat gaat 9 van de 10 keer niet op een laptop :)
dat klopt, dan moet je er ook nog goed op letten wat voor grafische kaart erin zit

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ok, het lijkt me nu wel duidelijk; met de search is dit prima op te lossen. Zoals o.a. Fongwan al aangeeft is er een groot Centrino topic dat vol staat met informatie en in de grote laptop documentatie is een heel stuk aan het Centrino platform gericht. Ik raad je aan dit eerst even door te nemen.

Daarnaast kan je op Tweakers.net ook links naar verschillende reviews vinden van Centrino notebooks. Deze reviews gaan vaak ook even op de werking van de Pentium M en de voor- en nadelen van het platform in.

Al met al is dit prima zelf uit te vinden door wat te zoeken. Lees voortaan, voordat je je topic post, eerst even de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) goed door; we verwachten dat je zelf wat doet vóórdat je een topic opent. GoT is geen forum waar je zomaar een topic mag openen om snel even wat informatie rijker te worden. Ook bovenaan het new-topic scherm zie je nog de regeltjes bij het openen van een topic.

E-jey: De mobile P4 en de mobile P4-M, dus een desktop versie en een echte mobile versie van de P4, beschikken beiden over Speedstep. Zie ook de technische notebook documentatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Laurent op 15-05-2004 13:50 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.